ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Τα αυτοκίνητα πριν 30 χρόνια είχαν πολύ καλύτερη ορατότητα

(4/8/2025)
Τα αυτοκίνητα πριν 30 χρόνια είχαν πολύ καλύτερη ορατότητα

Στα σύγχρονα SUV έχει μειωθεί δραματικά η ορατότητα σε ακτίνα 10 μέτρων ακριβώς.
Μειώθηκε μέχρι και 40 ποσοστιαίες μονάδες στα SUV, σχεδόν καθόλου στα sedan.
Αύξηση των δυστυχημάτων με πεζούς και ποδηλάτες κατά 37% και 42% αντίστοιχα τις τελευταίες δεκαετίες.
H σύγχρονη σχεδίαση δημιουργεί τυφλά σημεία

autotriti team

Μια πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Ασφάλειας Αυτοκινητοδρόμων των ΗΠΑ (IIHS) αποκαλύπτει πως η ορατότητα προς τα εμπρός στα σύγχρονα SUV έχει μειωθεί δραματικά σε σύγκριση με τα οχήματα της δεκαετίας του 1990—ιδίως σε ακτίνα 10 μέτρων ακριβώς μπροστά από το όχημα. Αυτή η τάση ίσως συμβάλλει στην ανησυχητική αύξηση των θανάτων πεζών και ποδηλατών, που έχουν αυξηθεί κατά 37% και 42% αντίστοιχα τις τελευταίες δεκαετίες.

Μειώθηκε μέχρι και 40 ποσοστιαίες μονάδες στα SUV, σχεδόν καθόλου στα sedan

Οι ερευνητές του IIHS εξέτασαν δημοφιλή μοντέλα του1997 με τις αντίστοιχες νέες γενιές τους του 2022–2023. Τα αποτελέσματα είναι ανησυχητικά, καθώς στα SUV η ορατότητα μειώθηκε μέχρι και 40 ποσοστιές μονάδες. Αντιθέτως, τα sedan μοντέλα παρουσίασαν ελάχιστες διαφορές, μέσα στα όρια σφάλματος μέτρησης.

H σύγχρονη σχεδίαση δημιουργεί τυφλά σημεία

Σύμφωνα με το IIHS, οι βασικοί λόγοι για τη μειωμένη ορατότητα είναι ο σύγχρονος σχεδιασμός με πιο ψηλό, ογκώδες καπό και υπερμεγέθεις καθρέφτες. Αυτά τα χαρακτηριστικά δημιουργούν τυφλά σημεία κοντά στο όχημα, κάνοντας δύσκολη την ανίχνευση πεζών ή ποδηλατών.

Όταν ο οδηγός δεν μπορεί να δει τι βρίσκεται ακριβώς μπροστά ή δίπλα του, ο χρόνος αντίδρασης μειώνεται, ειδικά σε αστικές περιοχές ή σε χαμηλές ταχύτητες. Δεδομένου ότι τα SUV καταλαμβάνουν πλέον μεγάλο μερίδιο της αγοράς, οι επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια είναι ιδιαίτερα ανησυχητικές.

Τι σημαίνουν τα δεδομένα, αλλά και ο ρόλος των συστημάτων ασφαλείας

Αν και η μελέτη εξετάζει περιορισμένο αριθμό μοντέλων, τα ευρήματα δείχνουν ένα ευρύτερο πρόβλημα: η προτεραιότητα στον στιλ και την "ισχυρή" εμφάνιση έρχεται εις βάρος της βασικής ασφάλειας μέσω της ορατότητας. Η σχεδιαστική εξέλιξη των SUV ίσως αποτελεί παράγοντα στη ραγδαία αύξηση τραυματισμών και θανάτων πεζών και ποδηλατών. Ωστόσο έχει αυξηθεί και ραγδαία ο αριθμός των ποδηλτών η των αθλούμενων στο δρόμο, συνεπώς δεν μπορεί να είναι ακριβής η έρευνα.

Παράλληλα από την άλλη πλέον τα αυτοκίνητα εξοπλίζονται με συστήματα ασφαλείας, ακριβώς για αυτό το λόγο. Το αυτόνομο φρενάρισμα περιλαμβάνει και ανίχνευση πεζών και ποδηλάτων, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις λειτουργεί και όταν είστε σε κάθετη θέση στάθμευσης, ενώ πλέον δεν υπάρχει σχεδόν κανένα νέο μοντέλο χωρίς ανίχνευση νεκρών γωνιών.
 

ford
MG