Τι μας είπε ο κ. Βασίλης Κωτσόπουλος από την Turbo technology

42.314 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 2/6/2015

1. Ποιά τα βήματα της επισκευής μιας τουρμπίνας;
Η βασική παροχή ενός επισκευαστή τουρμπινών είναι η διάγνωση και η αιτία της δυσλειτουργίας του τούρμπο έτσι ώστε να αποφευχθεί τυχόν νέα ζημιά. Η διαδικασία είναι κατ αρχάς το λύσιμο και ο καθαρισμός όλων των μερών του τούρμπο με αμμοβολή και χημικά καθαριστικά. Αφού καθαριστούν όλα τα ανταλλακτικά υπολογίζεται η βλάβη και βγαίνει το κόστος επισκευής. Αλλάζονται τα ανάλογα ανταλλακτικά της ζημιάς και προχωράμε στην ζυγοστάθμιση του τούρμπο.
Για την ζυγοστάθμιση χρησιμοποιείται αποκλειστικά πλέον μηχάνημα ζυγοστάθμισης VSR. Πρόκειται για μηχανήματα τα οποία έχουν τη δυνατότητα να φέρουν το τούρμπο κατά τη δοκιμή, σε συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα και σε ταχύτητες περιστροφής άνω των 250000 στροφών. Έτσι μπορούμε να τελειοποιήσουμε την ζυγοστάθμιση και να δούμε την απόλυτη στεγανοποίηση του τούρμπο από τυχόν διαρροές λαδιού.

2. Ποιές βλάβες είναι οι πλέον συνηθισμένες που βγάζει μια τουρμπίνα;
1. Κατ΄αρχάς πρέπει να διαχωρίσουμε τις κατηγορίες τουρμπινών. Τις τουρμπίνες μεταβλητής γεωμετρίας VNT / VTR και αυτές με ρυθμιστή πίεσης σε πόρτα διαφυγής.
2. Οι πλέον συνηθισμένες βλάβες των VTR τουρμπινών είναι η εμπλοκή (δυσλειτουργία) των μεταβλητών πτερυγίων. Αυτό συμβαίνει λόγω των κατάλοιπων καύσης που παράγει το πετρέλαιο και ειδικά το πετρέλαιο πλούσιο σε βιοντίζελ.
3. Οι βλάβες των τούρμπο με ρυθμιστή (actuator) και θύρα διαφυγής καυσαερίων στο ακροφύσιο εξαγωγής (waste gate). Το αδύνατο σημείο αυτών των τούρμπο είναι τα ρήγματα των ακροφύσιων εξαγωγής (μαντέμια) λόγω θερμικής φόρτισης που δημιουργείται στη θύρα διαφυγής του ακροφυσίου, όπου και αυτή η ζημιά συνήθως προκαλείται από τα κατάλοιπα καύσης που έχουν σαν αποτέλεσμα την παρεμπόδιση της ροής καυσαερίων. Βούλωμα καταλύτη και φίλτρου μικροσωματιδίων.

3. Πόσο σημαντική είναι η λίπανση για τη μακροζωία της τουρμπίνας;
Όσο σημαντικό είναι για τον ανθρώπινο οργανισμό το οξυγόνο άλλο τόσο σημαντική είναι η σωστή λίπανση για το τούρμπο. Οι μεγαλύτερες ζημιές σε ένα τούρμπο δημιουργούνται από τη φτωχή λίπανση της τουρμπίνας.
Δυστυχώς στην χώρα μας έχω την αίσθηση ότι δεν υπάρχει η απαραίτητη πληροφόρηση στον τελικό καταναλωτή ως προς το τι λιπαντικό πρέπει να επιλέξει για τον κινητήρα του. Ο κατασκευαστής μας ενημερώνει για την πυκνότητα του λαδιού αλλά λόγω του κόστους πολλοί καταναλωτές επιλέγουν λιπαντικά αμφιβόλου ποιότητας. με αποτέλεσμα να «καρβουνιάζει» το λάδι μετά από κάποιες λίγες χιλιάδες χιλιόμετρα.Το λάδι χάνει την λιπαντική του ικανότητα και την δημιουργία φιλμ λαδιού μεταξύ των κινούμενων μερών του τούρμπο.
Μπορείτε λοιπόν να υποθέσετε τι θα επέλθει στα μέταλλα που ακουμπούν μεταξύ τους σε ταχύτητες άνω των 200.000 σ.α.λ.. Βέβαια υπάρχουν και περιπτώσεις φτωχής λίπανσης λόγω φραγής της διόδου παροχής λαδιού ή σωματίδια που έχουν δημιουργηθεί από βλάβη του κινητήρα στο τούρμπο ή ακόμα και λόγω αυξημένης θερμοκρασίας καύσης.


4. Τι περιλαμβάνει η συντήρηση της τουρμπίνας και κάθε πότε πρέπει να γίνεται;
Η προληπτική συντήρηση ενός τούρμπο καλό θα ήταν να γίνεται στα 80 έως 100.000 χλμ. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν τούρμπο που λειτουργούν για 500 ή 600 χιλ. χλμ. Πρέπει όμως όλοι να ξέρουμε ότι το τούρμπο δεν είναι ένα εξάρτημα το οποίο λειτουργεί ή δεν λειτουργεί.
Το τούρμπο σιγά-σιγά χάνει την απόδοση του και μαζί και ο κινητήρας με αποτέλεσμα την περισσότερη κατανάλωση καυσίμου. Ειδικά σε κινητήρες με VTR τούρμπο η προληπτική επισκευή τούρμπο είναι απαραίτητη και ο κύριος λόγος είναι η απόλυτη ή μερική δυσλειτουργία των πτερυγίων.
Όταν τα πτερύγια δεν ολοκληρώνουν ή δεν κάνουν την πλήρη και συγχρονισμένη κίνησή τους αυτό δημιουργεί είτε φτωχή απόδοση και αρκετή κατανάλωση, είτε αυξημένη πίεση και λειτουργία του τούρμπο που έχει ως αποτέλεσμα την υπερστροφή του τούρμπο και την καταπόνηση του κινητήρα.