Έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από την παρουσίαση της πρώτης Lancia Delta HF Integrale και ο μύθος γύρω από το όνομά της δε λέει να σβήσει. Για πολλούς ένα εκ των κορυφαίων μοντέλων που κατασκευάστηκαν ποτέ, για εμάς η βασίλισσα της αυτοκίνησης και των ειδικών διαδρομών.
Αν υπάρχει ένα αυτοκίνητο που αγαπήθηκε όσο τίποτα άλλο διαχρονικά, αν υπάρχει ένα αυτοκίνητο που θα έχει πάντα μία θέση στο ονειρικό γκαράζ του κάθε petrolhead, αυτό είναι αναμφισβήτητα η θρυλική Lancia Delta Integrale. Ιταλική φινέτσα, αγωνιστικό DNA και πλήθος οπαδών που θα ζήλευε και η Ferrari F40. Σε αυτή τη σειρά των «memories» ανήκει κάθε αυτοκίνητο που θα θυμόμαστε όσα χρόνια κι αν περάσουν και σίγουρα η Delta Integrale βρίσκεται στην κορυφή αυτή της λίστας. Με τη φήμη των έξι συνεχόμενων πρωταθλημάτων κατασκευαστών στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι και με ειδικές εκδόσεις που σήμερα αλλάζουν χέρια σε μυστικές δημοπρασίες έναντι υπέρογκων ποσών, η Lancia Delta Integrale θα παραμείνει για πάντα ο «βασιλιάς» της αυτοκίνησης. Σε αυτό το «memories» θα θυμηθούμε τους λόγους που έχτισαν τον μύθο γύρω από το όνομά της, τις αγωνιστικές της επιτυχίες και τις κορυφαίες εκδόσεις που «σπάνε» τα κοντέρ σε κάθε δημοπρασία. Συνήθως αγαπάμε ότι δεν υπάρχει πλέον και η απουσία της Lancia από τα αυτοκινητιστικά δρώμενα τα τελευταία χρόνια δημιουργεί μία επιπλέον νοσταλγία για αυτοκίνητα σαν κι αυτό.
Η κορυφαία έκδοση της Lancia Delta παρουσιάστηκε στις αρχές του ΄90 και ονομάζεται HF Integrale Evoluzione, βέβαια πολλοί την γνωρίζουν ως «Deltona».
Συνολικά κατασκευάστηκαν 7.665 αντίτυπα Delta 4WD (1986/1987), 23.004 HF Integrale 8V και 16V (1988/1991), 5.619 Evoluzione I (1991/1993) και 4.223 Evoluzione II (1993/1994).
Για να κατανοήσετε τις διαφοροποιήσεις στο αμάξωμα από την απλή Delta μέχρι την «Evoluzione II», αρκεί να αναφέρουμε ότι το πλάτος αυξήθηκε συνολικά κατά 15 ολόκληρα εκατοστά.
Η ολοκλήρωση της παραγωγής έγινε με την Delta Integrale Evo 2. Βέβαια, το 1994 παρουσιάστηκε το πρωτότυπο «Evo 3 Viola» από την εταιρεία Maggiora, αλλά δεν υπήρξε ενδιαφέρον από πλευράς Lancia.
Η Lancia είναι η πιο επιτυχημένη αυτοκινητοβιομηχανία του παγκόσμιου πρωταθλήματος ράλι, έχοντας στην κατοχή της τους περισσότερους τίτλους κατασκευαστών.
Μπορεί το μοντέλο που σχεδίασε ο Ιταλός Giorgetto Giugiaro να ψηφίστηκε κατευθείαν ως το αυτοκίνητο της χρονιάς, αλλά όλα τα βλέμματα στράφηκαν στην Ιταλίδα καλλονή το 1986, με την έλευση της Delta 4WD.
Η ιστορία της θρυλικής Lancia Delta ξεκινά το 1979, όταν παρουσιάστηκε στην έκθεση της Φρανκφούρτης. Μπορεί το μοντέλο που σχεδίασε ο Ιταλός Giorgetto Giugiaro να ψηφίστηκε κατευθείαν ως το αυτοκίνητο της χρονιάς, αλλά όλα τα βλέμματα στράφηκαν στην Ιταλίδα καλλονή το 1986, με την έλευση της Delta 4WD. Βασίστηκε στην αρχική έκδοση, αλλά οι μηχανικοί είχαν την φαεινή ιδέα να τοποθετήσουν σύστημα τετρακίνησης και έναν 2λιτρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα με 8βάλβιδη κεφαλή που απέδιδε 165 ίππους. Ένα έτος αργότερα ήρθε η σκληροπυρηνική «Integrale», με πιο φουσκωμένο αμάξωμα και πλήθος αεραγωγών, σκληρότερη ρύθμιση της ανάρτησης και κινητήρα με αυξημένη πίεση υπερπλήρωσης που απέδιδε 185 στην 8v έκδοση. Κάπως έτσι φτάνουμε στο 1989, όπου η Lancia παρουσιάζει την επική «HF Integrale 16v» με φαρδύτερο αμάξωμα, ενισχυμένες αντιστρεπτικές, διαφοροποιημένο σύστημα τετρακίνησης και στήσιμο βγαλμένο από τις ειδικές διαδρομές. Έπειτα από ενίσχυση των κινούμενων εξαρτημάτων του κινητήρα και πίεση υπερπλήρωσης που αγγίζει τα 1,8 bar σε φάση overboost, η απόδοση εκτοξεύτηκε 200 ίππους στις 5.500 σ.α.λ., τιμή που επιτρέπει επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 100 χλμ/ώρα σε μόλις 5,7 δευτερόλεπτα.
Η Lancia Delta 4WD εξοπλιζόταν με 2λιτρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα που είχε 8βάλβιδη κεφαλή και απέδιδε 165 ίππους.
Η κορυφαία έκδοση της Lancia Delta παρουσιάστηκε στις αρχές του Ά90 και ονομάζεται HF Integrale Evoluzione, βέβαια πολλοί την γνωρίζουν ως «Deltona».
Η κορυφαία έκδοση της Lancia Delta παρουσιάστηκε στις αρχές του ΄90 και ονομάζεται HF Integrale Evoluzione, βέβαια πολλοί την γνωρίζουν ως «Deltona». Το αμάξωμα ήταν ακόμα πιο «μυώδες», με ξεκάθαρη «rally car» αισθητική που γνώρισε τη λατρεία του κοινού, ενώ συνοδευόταν από διαφορετική ανάρτηση, ισχυρότερα φρένα με τετραπίστονες εμπρός δαγκάνες και ανασχεδιασμένο σύστημα διεύθυνσης. Κάτω από το καπό βρισκόταν ο ίδιος 16βάλβιδος κινητήρας, ο οποίος με μερικές αναβαθμίσεις στο σύστημα εξάτμισης απέδιδε πλέον 210 ίππους. Κάπου εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι σε χώρες με πιο αυστηρούς κανονισμούς δεν επιτράπηκε η είσοδος του μη καταλυτικού 16v, με αποτέλεσμα να υπάρχουν Integrale Evoluzion με 8v κινητήρα που αποδίδουν 185 ίππους. Το πρόβλημα λύθηκε το καλοκαίρι του 1993, όταν η Lancia παρουσίασε την τελευταία έκδοση «Evo II» με σήμα κατατεθέν τις ζάντες 16 ιντσών, σε αντίθεση με τις μέχρι τότε 15άρες. Εξοπλιζόταν με παρόμοιο 2λιτρο 16βάλβιδο, ο οποίος απέδιδε πλέον 215 ίππους, ενώ τοποθετήθηκε νέα ECU της Magneti-Marelli και καταλυτικός μετατροπέας. Οι εκδόσεις Evoluzione Ι και ΙΙ αποτελούν σήμερα δύο από τα πιο ποθητά αυτοκίνητα του πλανήτη, μιας και είναι αρκετά σπάνια, με τα αντίτυπα που βγήκαν από το εργοστάσιο να είναι 5.619 και 4.223 αντίστοιχα.
Το καλοκαίρι του 1993, η Lancia παρουσίασε την τελευταία έκδοση «Evo II» με σήμα κατατεθέν τις ζάντες 16 ιντσών.
Με ένα επιβλητικό σερί, η Lancia κατάφερε να κερδίσει έξι συνεχόμενα πρωταθλήματα κατασκευαστών, από το 1987 έως και το 1992, ρεκόρ που παραμένει άπιαστο ακόμα και σήμερα.
Με την απότομη διακοπή του Group B, εν έτει 1986, όλα τα βλέμματα στράφηκαν στο νεόφερτο τότε Group A και, όπως αποδείχθηκε, η Lancia ήταν έτοιμη από καιρό κατακτώντας τη μία νίκη μετά την άλλη. Με ένα επιβλητικό σερί κατάφερε να κερδίσει έξι συνεχόμενα πρωταθλήματα κατασκευαστών, από το 1987 έως και το 1992, ρεκόρ που παραμένει άπιαστο ακόμα και σήμερα. Ενδεικτικά, το 1988 η ιταλική φίρμα κατάφερε να κερδίσει τους 10 από τους 11 αγώνες, στέλνοντας τον Miki Biasion στην πρώτη θέση του πρωταθλήματος οδηγών. Από τα έξι χρόνια της απόλυτης κυριαρχίας στους κατασκευαστές, τα πέντε συνοδεύτηκαν και από πρωταθλήματα οδηγών της ίδιας εταιρείας, με τον Juha Kankkunen να κατακτά τρία και τον Miki Biasion δύο. Σχετικά με το αγωνιστικό αυτοκίνητο, αρχικά υπήρχε η HF 4WD που εξοπλιζόταν με 2λιτρο 8βάλβιδο κινητήρα, ακολούθησε η 16βάλβιδη έκδοση, ενώ το «κύκνειο άσμα» ήταν η περίφημη Integrale Evoluzione, ή «Deltona» όπως συχνά την αποκαλούσαν.
Το 1988 η ιταλική φίρμα κατάφερε να κερδίσει τους 10 από τους 11 αγώνες, στέλνοντας τον Miki Biasion στην πρώτη θέση του πρωταθλήματος οδηγών.
Η πιο επιτυχημένη αυτοκινητοβιομηχανία του παγκόσμιου πρωταθλήματος ράλι, κατέληξε στα αζήτητα γιατί vivere pericolosamente !
....Ααααχ!!!!