Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Οι ερωτήσεις είναι όμως πολλές: Πως ακριβώς φορτίζει ένα ηλεκτρικό; Και γιατί είναι τόσο οικονομικό;

Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Οι ερωτήσεις είναι όμως πολλές: Πως ακριβώς φορτίζει ένα ηλεκτρικό; Και γιατί είναι τόσο οικονομικό;

Ηλεκτροκίνηση! Αυτοκίνητο, επιδότηση, φόρτιση. Απορίες ΤΕΛΟΣ

3406 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 24/12/2022

Το επόμενο σου αυτοκίνητο θα είναι ηλεκτρικό! Πως "δεν είσαι σίγουρος"; Oκ μα όλες οι εξελίξεις τρέχουν προς τα εκεί. Είσαι από αυτούς που έχει "άγνωστες λέξεις" για την Ηλεκτροκίνηση ή από αυτούς που ακόμη την βρίσκουν ακριβή μετάβαση; Παρακάτω θα βρεις πολλές από τις απαντήσεις που ψάχνεις!

mousakian 102021
Καλογερόπουλος Παύλος Σ.

Παίρνεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο και
- κερδίζεις σε οικονομία
-παίρνεις επιδότηση 8.000 ευρώ για την αγορά του
-φορτίζεις με Wallbox εύκολα και γρήγορα

Ποια είναι η γνώημα σου για την ηλεκτροκίνηση; Πόσο εύκολα θα αγόραζες ένα ηλεκτροκίνητο, τώρα που υπάρχει επιδότηση 8.000 ευρώ;


Όλα όσον αφορά τα αυτοκίνητα περιστρέφονται πλέον γύρω από την ηλεκτροκίνηση. Και όχι άδικα, αφού αποτελεί το μέλλον, το οποίο δεν είναι τόσο μακρινό. Σε αυτό μαρτυρούν τα όλο και περισσότερα νέα μοντέλα που παρουσιάζουν – παράγουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, τα οποία φτάνουν μέχρι σήμερα στα 84. Ναι ακριβώς, αυτός είναι ο αριθμός ηλεκτρικών αυτοκινήτων που υπάρχουν αυτή την στιγμή στην παγκόσμια αγορά και σύντομα θα γίνει ακόμα μεγαλύτερος.

Όσον αφορά την χώρα μας, η στροφή στην ηλεκτροκίνηση αρχίζει να αναπτύσσεται με σταθερούς ρυθμούς, με τις αντιπροσωπίες αυτοκινήτων να έχουν πουλήσει ήδη αρκετά μοντέλα και τους σταθμούς φόρτισης στο εθνικό οδικό δίκτυο συνεχώς να αυξάνονται. Σε αυτό φυσικά έχει παίξει ρόλο και το πρόγραμμα επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά».

Η αλήθεια είναι όμως ότι υπάρχει ένα μεγάλο μέρος του κοινού που είναι δύσπιστο και έχει ακόμα πολλές απορίες. Κυρίως γύρω από το πόσα λεφτά θα πληρώσει για να αγοράσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, πως θα κερδίσει σε οικονομία αν το επιλέξει και φυσικά το κυρίαρχο ζήτημα είναι το τι ισχύει γύρω από την μπαταρία του αυτοκινήτου και την φόρτιση της.   

Για να βοηθήσουμε, δίνουμε απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα.

Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το »

Πόσα ακριβώς θα δώσεις για να αγοράσεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Αν πάρεις την απόφαση να αγοράσεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, τότε σε συμφέρει να μπεις στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Σύμφωνα με τις εξαγγελίες της ελληνικής κυβέρνησης, κάνοντας την αίτηση σου στο πρόγραμμα, θα πριμοδοτηθείς με 8.000 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 30% της τιμής του αυτοκινήτου (χωρίς ΦΠΑ) , ενώ αν αποφασίσεις να αποσύρεις και το παλιό σου αυτοκίνητο παίρνεις επιπλέον 1.000 ευρώ μπόνους, αλλά και 500 ευρώ ακόμα αν αγοράσεις έναν έξυπνο φορτιστή.

Είναι λοιπόν ένα εξαιρετικό κίνητρο για να πάρεις την απόφαση να στραφείς στην ηλεκτροκίνηση, ωστόσο θα πρέπει να γνωρίζεις ότι τα χρήματα θα μπουν στο λογαριασμό σου γύρω στους 5 έως 6 μήνες από την ημέρα που θα καταθέσεις τα δικαιολογητικά, ενώ αν όντως αποφασίσεις να αγοράσεις και ένα φορτιστή wallbox θα πρέπει να συνυπολογίσεις και το κόστος εγκατάστασής του, το οποίο είναι στα 600-700 ευρώ (μελέτη και τοποθέτηση)

Γιατί κερδίζεις σε οικονομία αγοράζοντας ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν συναντάμε κάποιο ρεζερβουάρ ή κάποια δεξαμενή όπως στο CNG ή στο LPG. Αντίθετα, φορτίζει ακριβώς σαν κάθε ηλεκτρική συσκευή: Η μπαταρία που κινεί το όχημα φορτίζεται μέσω σύνδεσης σε παροχή ηλεκτρικού ρεύματος( σ.σ. μια πρίζα) μέχρι να φτάσει στο 100% της χωρητικότητας.

Έτσι, το ακριβές πόσο που χρειάζεται ένα όχημα για να γεμίσει, εξαρτάται από την χωρητικότητα της μπαταρίας καθώς και την τιμή της κιλοβατώρας τη στιγμή της φόρτισης( η νυχτερινή φόρτιση είναι πιο οικονομική). Έτσι, με μια  μέση τιμή kWh 0,1162 ευρώ/kWh+ΦΠΑ 6%, το smart ForTwo με μέση κατανάλωση 17,6 kWh σε συνθήκες WLTP για κάθε 100 χλμ. χρειάζεται μόλις 2,04 ευρώ για να διανύσει 100 χιλιόμετρα!

Φάκελος μπαταρία! Φόρτιση., χρόνος ζωής και βλάβες

Σίγουρα όταν η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από την ηλεκτροκίνηση, ένα από τα κύρια ζητήματα είναι η μπαταρία και η φόρτισή της. Είναι η κινητήριος δύναμη και το νέο καύσιμο, για το οποίο όμως υπάρχουν ακόμα πολλές απορίες. Μία από αυτές είναι και ο λεγόμενος κύκλος λειτουργίας.

Με απλά λόγια είναι η διαδικασία κατά την οποία διεξάγεται μία πλήρης φόρτιση και εκφόρτιση σε συγκεκριμένο ποσοστό της χωρητικότητας και σε καθορισμένες συνθήκες.

Όσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό εκφόρτισης, τόσο λιγότεροι οι κύκλοι ζωής της μπαταρίας. Κάθε φορά λοιπόν που συνδέουμε την πρίζα στο αυτοκίνητο, ξεκινάμε έναν νέο κύκλο φόρτισης. Σκεφτείτε πως ένας κύκλος με βάθος εκφόρτισης 80%, ισοδυναμεί στην πράξη με δύο κύκλους με βάθος εκφόρτισης 40% ή με δέκα κύκλους με βάθος εκφόρτισης 8%. Για το λόγο αυτό είναι προτιμότερο να κάνεις μεγάλους και πλήρεις κύκλους παρά συχνούς, μικρούς κύκλους.

Ποια όμως θεωρείται η «σωστή φόρτιση»;
Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να γίνει με δύο τρόπους, χρησιμοποιώντας ένα φορτιστή wallbox η ακόμη και μία (σαφώς πιο αργή) οικιακή πρίζα σούκο.

Αυτό που σύμφωνα με τις εταιρίες ισχύει είναι πως ένα επίπεδο φόρτισης από το 20 έως το 80% είναι το βέλτιστο για μια μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όπως ακριβώς και για τις κινητές φορητές συσκευές που χρησιμοποιούμε.

O κανόνας λοιπόν είναι πως δεν αφήνω το αυτοκίνητο να αποφορτίσει πλήρως και δεν το φορτίζω αν έχω ποσοστό έως 80%. Εκτός από τη «ζημιά» που κάνει σε βάθος χρόνου στις μπαταρίες, είναι χαρακτηριστικό πως η φόρτιση απαιτεί δυσανάλογα περισσότερο χρόνο, τόσο για να φτάσει από το 0 στο 20%, όσο και από το 80 έως το 100%.

Τα ακραία επίπεδα φόρτισης που μπορείς να εχεις με έναν ταχυφορτιστή, μειώνουν τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας εξαιτίας των υπερβολικά υψηλών ή πολύ χαμηλών τάσεων εντός των κυψελών. Για το λόγο αυτό λοιπόν, χρησιμοποιούνται κατά την διάρκεια  πραγματοποίησης ενός ταξιδιού.

Συνήθως με τις σύγχρονες μπαταρίες επιτυγχάνονται 500 - 1.000 κύκλοι φόρτισης, οι οποίοι αντιστοιχούν σε μια απόσταση από 50.000 έως 100.000 χιλιομέτρων με μέση αυτονομία 100 χιλιομέτρων ανά διαδικασία φόρτισης. Τέλος, αξίζει να γνωρίζετε πως,  ένας παράγοντας που επηρεάζει τη ζωή των μπαταριών και έχει επιπτώσεις στην αυτόνομη λειτουργία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είναι οι ακραίες θερμοκρασίες το καλοκαίρι ή το χειμώνα.

Wallbox ή πρίζα σούκο;

Και οι δύο προσφέρουν μία ασφαλή φόρτιση, ωστόσο η πρώτη περίπτωση κρίνεται καλύτερη, αφού μπορεί να προσφέρει ένα καλό ποσοστό φόρτισης σε λιγότερο χρόνο από μία απλή οικιακή πρίζα. Και αυτό γιατί η παρουσία του wallbox επιταχύνει κατά πολύ την διαδικασία φόρτισης, χωρίς ο οδηγός να επωμίζεται το έξτρα κόστος της ταχυφόρτισης σε κάποιον εξωτερικό χώρο.
Συγκεκριμένα, μια απλή οικιακή πρίζα σούκο, παρέχει περίπου 2,8 kW, με αποτέλεσμα μια πλήρης φόρτιση από 10% έως 80% να διαρκεί (έως και) 8-9 ώρες. Χρησιμοποιώντας έναν φορτιστή Wallbox, ο χρόνος αυτός μπορεί να μειωθεί αρκετά. Αυτό εξαρτάται από την ισχύ του εκάστοτε φορτιστή. Η ισχύς των Wallbox κυμαίνεται συνήθως από 3 έως 7 kW ενώ στην αγορά κυκλοφορούν και τα πιο αποδοτικά Wallbox 11 & 22 kW.

Το βασικό κοινό στοιχείο είναι πως και στις δύο περιπτώσεις χρησιμοποιείται εναλλασσόμενο ρεύμα (AC). Εκείνο που τις ξεχωρίζει είναι πως διαφορετικά kilowatt παρέχει η πρίζα και σαφώς περισσότερα το Wallbox. Για να μιλήσουμε με αριθμούς, ένας σύγχρονος και μεγάλης ισχύος επιτοίχιος φορτιστής (22 kW) μπορεί να γεμίσει το αυτοκίνητό σας έως και 10 φορές πιο γρήγορα σε σχέση με μία απλή πρίζα σούκο. Αυτό γίνεται λόγω της μεγάλης διαφοράς ισχύος. Μία πρίζα σούκο έχει ισχύ από 1,8 μέχρι 2,8 kW, ενώ στις επιλογές Wallbox σε εναλλασσόμενη τάση βρίσκεις ισχύ 7,4, 11 ή 22 kW. Όλα τα παραπάνω, φυσικά, δεν σημαίνουν και πιο ακριβό ρεύμα, μιας και η συνολική κατανάλωση κιλοβατώρων είναι ίδια.

Και αν χαλάσει η μπαταρία τι κάνω;

Αυτός φαίνεται ότι είναι ο μεγαλύτερος προβληματισμός όσων έχουν ή σκέφτονται να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Στην πραγματικότητα οι πιθανότητες να χαλάσει η μπαταρία είναι ελάχιστες, αλλά και σε αυτή την περίπτωση οι περισσότεροι κατασκευαστές δίνουν εγγύηση 8 χρόνια ή 160.000 χιλιόμετρα για το 70% της χωρητικότητας της, ενώ κάποιοι δίνουν 10 χρόνια ή 1.000.000 χιλιόμετρα.

Αν και πάλι ανησυχείς, τότε σε κάποιο συνεργείο μπορείς να πραγματοποιήσεις  έλεγχο της μπαταρίας κυψέλη προς κυψέλη μέσω της θύρας OBD2, κάτι που ανάλογα τον κατασκευαστή θα σου κοστίσει από 50 έως και 200 ευρώ. Αν υπάρχει βλάβη, το καλό νέο είναι ότι δεν θα χρειαστείς να αλλάξεις όλη την μπαταρία, αλλά τις μεμονωμένες χαλασμένες κυψέλες.