Το τούρμπο χρησιμοποιεί την ταχύτητα και τη θερμική ενέργεια των καυτών (και επεκτεινόμενων) καυσαερίων που βγαίνουν από τους κυλίνδρους του κινητήρα για να γυρίσουν έναν στρόβιλο. Ο στρόβιλος αυτός οδηγεί ένα μικρό συμπιεστή (ή φτερωτή) που με τη σειρά του ανακυκλώνει περισσότερο αέρα στον κινητήρα.

Ο κομπρέσορας συνδέεται με τον κινητήρα μέσω ιμάντα. ¶ρα ο βαθμός συμπίεσης του αέρα είναι αλληλένδετος με τον ρυθμό περιστροφής του κινητήρα. Όσο ανεβαίνουν οι στροφές, τόσο αυξάνεται και η συμπίεση του αέρα.

Turbocharger VS Supercharger (vid)

6183 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 3/4/2020

Τούρμπο ή Κομπρέσορας; Η μεγάλη μάχη στην υπερτροφοδότηση του κινητήρα. Μετά από δεκαετίες, έχουμε πλέον νικητή, που δεν είναι άλλος από το τούρμπο. Γιατί όμως κατάφερε να επικρατήσει;

 
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Ο βαθμός απόδοσης ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης εξαρτάται κυρίως από την ποσότητα καυσίμου που μπορεί να «κάψει» και από το πόσο άμεσα μπορεί να μετατρέψει τη θερμική ενέργεια (που παράγεται από την καύση) σε μηχανική. Ωστόσο το καύσιμο για να «καεί» χρειάζεται αέρα και συγκεκριμένα οξυγόνο, άρα η απόδοση εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό και από την ποσότητα του αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα.

Δύο τεχνολογίες με βίους παράλληλους
Στη μάχη της υπετροφοδότησης για δεκαετίες κυριαρχούσαν δύο τεχνολογίες. Από τη μία είναι το τούρμπο, που χρησιμοποιεί την ταχύτητα και τη θερμική ενέργεια των καυτών (και επεκτεινόμενων) καυσαερίων που βγαίνουν από τους κυλίνδρους του κινητήρα για να γυρίσουν έναν στρόβιλο. Ο στρόβιλος αυτός οδηγεί ένα μικρό συμπιεστή (ή φτερωτή) που με τη σειρά του ανακυκλώνει περισσότερο αέρα στον κινητήρα.

Από την άλλη είναι ο κομπρέσορας, o οποίος συνδέεται με τον κινητήρα μέσω ιμάντα, συνεπώς ο βαθμός συμπίεσης του αέρα είναι αλληλένδετος με τον ρυθμό περιστροφής του κινητήρα. `Aρα όσο ανεβαίνουν οι στροφές, τόσο αυξάνεται και η συμπίεση του αέρα.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
Και οι δύο τεχνολογίες έχουν τα θετικά και τα αρνητικά τους. Για παράδειγμα, το μεγαλύτερο μειονέκτημα του τούρμπο είναι η καθυστέρησή του, το λεγόμενο turbo lag. Όταν δηλαδή πατηθεί το γκάζι, περνά ένας απειροελάχιστος χρόνος μέχρι η τουρμπίνα να ανεβάσει πίεση, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να επιταχύνει με καθυστέρηση. Το φαινόμενο αυτό, ωστόσο, συναντάται σε παλιάς τεχνολογίας turbo μοντέλα (10ετίας και πάνω). Τα καινούρια μοντέλα έχουν τουρμπίνες με εξελιγμένες φτερωτές που ανεβάζουν πίεση και στις χαμηλές στροφές ή έχουν διπλό τούρμπο (ένα μικρό για τις χαμηλές στροφές και ένα μεγαλύτερο) και άρα το φαινόμενο αυτό έχει εξαλειφθεί.

Αντίθετα, ο κομπρέσορας δεν αντιμετωπίζει τέτοιο πρόβλημα, αφού η αντλία του αέρα συνδέεται απευθείας με τον στροφαλοφόρο του κινητήρα, ο οποίος είναι πάντα περιστρεφόμενος και με άμεση απόκριση. Αυτή η σύνδεση είναι και το μειονέκτημά του, αφού έτσι δημιουργούνται περισσότερες τριβές, άρα περισσότερες απώλειες, με αποτέλεσμα λιγότερη τελική ιπποδύναμη.
 

Τελικά ποιος είναι ο νικητής;
Η απάντηση δίνεται από τους ίδιους τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι προτιμούν το τούρμπο. Ο λόγοι είναι απλοί: Συγκρίνοντας τα δύο συστήματα, το τούρμπο υπερτερεί σε σχέση με τον κομπρέσορα σε κόστος κατασκευής, βάρος και θόρυβο. Με την πάροδο των ετών οι κομπρέσορες εξελίχθηκαν, ωστόσο δεν μπόρεσαν ποτέ να ξεπεράσουν τις επιδόσεις του τούρμπο.

Παράλληλα, η γενικότερη απαίτηση παγκοσμίως για χαμηλότερους ρύπους έχει καταστήσει τους κομπρέσορες ένα είδος προς εξαφάνιση. Για μία ακόμη φορά το τούρμπο κερδίζει, αφού ο κομπρέσορας αντλεί κίνηση από τον κινητήρα, με αποτέλεσμα να καταναλώνει μέρος από το παραγόμενο έργο, άρα και καύσιμο, κάτι που αυξάνει τα παραγόμενα καυσαέρια.

Το παρακάτω βίντεο συγκρίνει μέχρι την τλτευταία λεπτομέρεια τα 2 συστήματα

Δες εδώ γιατί το τούρμπο είναι ο "βασιλιάς" της βελτίωσηςεδώ πως πρέπει να οδηγείς ένα "τουρμπάτο" αυτοκίνητο.