Το φίλτρο σωματιδίων ντίζελ ή αλλιώς DPF είναι ένα σημαντικό μέρος του συστήματος εξάτμισης του πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου που συμβάλλει στη μείωση εκπομπών ρύπων.
Τι ακριβώς κάνει το φίλτρο DPF — και γιατί πρέπει να το προσέχεις.
Παθητική & ενεργή αναγέννηση: Πότε και γιατί πρέπει να "δουλέψει" το DPF σου.
Ατελής καύση = αιθάλη και βλάβες. Tο DPF σου κάνει τη διαφορά.
Euro 5, καθαρισμός και όσα θες να ξέρεις για σωστή συντήρηση DPF.
Τα σωματίδια που παράγονται κατά την ατελή καύση του καυσίμου δεν είναι άλλα από τα σωματίδια της αιθάλης, με τον μαύρο καπνό που βγαίνει από τις εξατμίσεις των κινητήρων diesel να είναι ακριβώς αυτά τα στερεά σωματίδια που μπορούν να προκαλέσουν βλάβες στον κινητήρα, επιβαρύνοντας σημαντικά την ατμόσφαιρα & δημιουργώντας κινδύνους για τη δημόσια υγεία.
Το φίλτρο σωματιδίων ντίζελ ή αλλιώς DPF είναι ένα σημαντικό μέρος του συστήματος εξάτμισης του πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου που συμβάλλει στη μείωση εκπομπών ρύπων.
Ωστόσο όλα τα αυτοκίνητα με κινητήρες diesel μετά το 2009 κατασκευάζονται σύμφωνα με την οδηγία Euro 5 της Ε.Ε και διαθέτουν απαραίτητα το φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων της καύσης του diesel, το γνωστό DPF (σ.σ. σημειώνεται μολαταύτα ότι υπάρχουν και αυτοκίνητα που είχαν φίλτρο σωματιδίων ήδη πριν από την υποχρεωτική οδηγία). Όπως κάθε φίλτρο λοιπόν, έτσι και το DPF πρέπει ανά τακτά χρονικά διαστήματα να καθαρίζεται, να αδειάζει εν προκειμένω, για να συνεχίσει να λειτουργεί - μια διαδικασία που ονομάζεται αναγέννηση. Έτσι, κατά τη διάρκεια της αναγέννησης καίγονται τα κατακρατηθέντα σωματίδια με πολύ υψηλή θερμοκρασία, αφήνοντας στο φίλτρο μια μικρή ποσότητα στάχτης.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Παθητική αναγέννηση
Η παθητική αναγέννηση γίνεται αυτόματα όταν το αυτοκίνητο ταξιδεύει στον αυτοκινητόδρομο σχετικά γρήγορα και αναπτύσσεται υψηλή θερμοκρασία στην εξάτμιση. Επειδή όμως τα αυτοκίνητα δεν ταξιδεύουν μόνο στις Εθνικές οδούς και μάλιστα γρήγορα, τα εργοστάσια έχουν προβλέψει να υπάρχει και ενεργή αναγέννηση του φίλτρου DPF από την ECU, η οποία αναλαμβάνει αυτόματα να κάνει τη διαδικασία αναγέννησης.
Τοιουτοτρόπως, όταν το φίλτρο κατακρατήσει σωματίδια σε ποσοστό 45% της χωρητικότητάς του η ECU δίνει εντολή στα μπεκ να ψεκάσουν περισσότερο πετρέλαιο ώστε να ανέβει η θερμοκρασία στην εξάτμιση για να αρχίσει η αναγέννηση. Αν κατά την διαδικασία της ενεργής αναγέννησης όμως το αυτοκίνητο σταματήσει να κινείται χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, τότε ανάβει το προειδοποιητικό λαμπάκι στο ταμπλό το οποίο δείχνει ότι το φίλτρο είναι μερικώς μπλοκαρισμένο. Το συγκεκριμένο λαμπάκι σβήνει μετά από οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο για περίπου 10 λεπτά με ταχύτητα 70 χιλιομέτρων.
Ενεργή αναγέννηση
Κατά τη διάρκεια της ενεργούς αναγέννησης μπορεί να συμβούν τα παρακάτω:
Να ξεκινήσουν το/τα βεντιλατέρ.
Να αυξηθούν οι στροφές του κινητήρα.
Να απενεργοποιηθεί το σύστημα Start/Stop.
Να αυξηθεί η κατανάλωση.
Να υπάρξει μυρωδιά από την ζεστή εξάτμιση.
Να αλλάξει ο ήχος της μηχανής.
Εάν η αναγέννηση δεν είναι επιτυχής κατά την διάρκεια μη επαρκούς οδήγησης, τότε μια ποσότητα πετρελαίου θα περάσει άκαυτο στο κάρτερ και θα ανακατευτεί με το λάδι με αποτέλεσμα να ανέβει η στάθμη του λαδιού.
Πολλοί κινητήρες με φίλτρα DPF βέβαια έχουν αισθητήρα του δείκτη ιξώδους του λαδιού (όχι ποσότητας) , όμως είναι απαραίτητος ο έλεγχος της στάθμης του λιπαντικού για να μην περάσει το ανώτατο όριο. Τότε οι κινητήρες diesel συνεχίζουν να λειτουργούν χωρίς έλεγχο πια από το γκάζι (μαρσάρουν τέρμα μόνοι τους) χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα να σβήσουν αν δεν εξαντληθεί το καύσιμο που βρίσκεται στο κάρτερ με το λάδι, με σύνηθες αποτέλεσμα την καταστροφή του κινητήρα. (σπάσιμο)
Αν αγνοήσετε επίσης το αναμμένο ενδεικτικό λαμπάκι του DPF και συνεχίσετε να οδηγείτε με σχετικά χαμηλή ταχύτητα & με Start/ Stop στην πόλη, τότε το φίλτρο θα συνεχίσει να γεμίζει - με το λαμπάκι να παραμένει αναμμένο έως το 75% της χωρητικότητας του φίλτρου - με αποτέλεσμα να ανάψει και άλλο λαμπάκι. Αυτό συτνεπάγεται ότι θα πρέπει άμεσα να πάτε στο συνεργείο για να πραγματοποιηθεί βεβιασμένη αναγέννηση.
Τα πρόσθετα που βελτιώνουν τη λειτουργία του DPF
Σε κάθε περίπτωση, τα περισσότερα κοινά φίλτρα DPF είναι εφοδιασμένα με ολοκληρωμένο οξειδωτικό καταλυτικό μετατροπέα, ενώ τοποθετούνται πολύ κοντά στον κινητήρα όπου τα καυσαέρια είναι ακόμα πολύ θερμά, προκειμένου η παθητική αναγέννηση να γίνεται ευκολότερα και πιο επιτυχημένα.
Ορισμένοι κατασκευαστές μάλιστα χρησιμοποιούν διαφορετικό τύπο φίλτρο DPF και δέχονται ένα πρόσθετο καύσιμου με την ονομασία Eolys, το οποίο περιέχει οξείδια από Cerium ΙΙΙ που βοηθούν στην ανάφλεξη των σωματιδίων μέσα στο φίλτρο σε χαμηλότερες θερμοκρασίες καυσαερίων, με αποτέλεσμα οι αναγεννήσεις να είναι ευκολότερες και αποτελεσματικότερες.
Καθαρισμός φίλτρου DPF
Το φίλτρο DPF δύναται να αναγεννηθεί και να επανέλθει σχεδόν στην αρχική του κατάσταση. Υπάρχουν εταιρείες σήμερα, οι οποίες παραλαμβάνουν το φίλτρο, εντοπίζουν το πρόβλημα, το καθαρίζουν (εάν δεν υπάρχει κάποια βλάβη) και το παραδίδουν στον πελάτη.
Προτεινόμενα συνεργεία για τον ποιοτικό καθαρισμό & αναγέννηση του DPF Φίλτρου: