Το λάδι που διαλέγεις… η φήμη σου και η πιστότητα των πελατών σου
Ένα λάθος λάδι μπορεί να κοστίσει την εγγύηση του αυτοκινήτου του πελάτη.
Οι ψυχρές εκκινήσεις απαιτούν ειδικά χαρακτηριστικά λιπαντικών.
Κατανάλωση και «μπερδέματα» (ποιο λάδι για ποιο μοντέλο) φέρνουν προβλήματα.
Το σωστό λάδι προστατεύει τον μηχανικό από δυσαρεστημένους πελάτες,
Η αλλαγή λαδιώνστο αυτοκίνητο μπορεί να μοιάζει με μια απλή ρουτίνα. Στην πραγματικότητα όμως, η σωστή επιλογή λιπαντικού παίζει καθοριστικό ρόλο όχι μόνο για τη μακροζωία του κινητήρα, αλλά και για την εικόνα και αξιοπιστία κάθε επαγγελματία που τοποθετεί το προϊόν – είτε είναι μηχανικός συνεργείου είτε αντιπρόσωπος λιπαντικών.
Ας δούμε γιατί η επιλογή του «σωστού λαδιού» σώζει τον επαγγελματία από προβλήματα, ενισχύει την εμπιστοσύνη του πελάτη και μειώνει την πιθανότητα φθοράς ή βλαβών.
Εγγυήσεις: Μία απλή απόδειξη… με βαρύτητα
Όλοι οι κατασκευαστές οχημάτων ορίζουν συγκεκριμένα πρότυπα και πιστοποιήσεις (γνωστά ως approvals) για τα λιπαντικά που είναι αποδεκτά για χρήση στους κινητήρες τους. Αν χρησιμοποιηθεί λάδι που δεν πληροί αυτές τις προδιαγραφές, ο κατασκευαστής μπορεί να αρνηθεί την κάλυψη εγγύησης, ακόμη κι αν η βλάβη οφείλεται σε αστοχία υλικού.
Για τον μηχανικό ή τον διανομέα λιπαντικών, αυτό σημαίνει ένα απλό πράγμα: ο πελάτης θα επιστρέψει θυμωμένος, ζητώντας ευθύνες. Η πρόληψη είναι απλή (αν είσαι μηχανικός, επιλέγεις λιπαντικά με τις σωστές εγκρίσεις – VW 507.00, MB 229.52, Dexos2 κ.ά. – και ενημερώνεις σωστά τον πελάτη).
Οι ψυχρές εκκινήσεις και πότε φθείρουν τον κινητήρα
Όταν ξεκινάς το αυτοκίνητο μετά από ώρες ακινησίας, το λάδι βρίσκεται στο κάρτερ και δεν έχει ακόμα φτάσει στα κρίσιμα κινούμενα μέρη του κινητήρα. Αυτές οι πρώτες στιγμές – ειδικά σε χαμηλές θερμοκρασίες – είναι όπου προκαλείται το μεγαλύτερο ποσοστό φθοράς στον κινητήρα.
Το σωστό λάδι για τέτοιες συνθήκες είναι εκείνο με κατάλληλο ιξώδες (viscosity) – δηλαδή τη ρευστότητα του λαδιού σε χαμηλές και υψηλές θερμοκρασίες. Π.χ. ένα 5W-30 έχει χαμηλό ιξώδες στο «W» (Winter), επιτρέποντας καλύτερη κυκλοφορία και προστασία από την πρώτη στιγμή.
Το λάθος προϊόν… καίγεται γρήγορα (φέρνει μεγαλύτερη κατανάλωση λαδιού)
Πολλοί οδηγοί επιστρέφουν στα συνεργεία γιατί παρατηρούν απώλειες λιπαντικού (δηλαδή, «καίγεται» γρήγορα). Συχνά, αυτό δεν είναι μηχανικό πρόβλημα, αλλά επιλογή ακατάλληλου λαδιού για τον κινητήρα.
Η χρήση λαδιού με λάθος ιξώδες ή σύσταση (π.χ. λάδι mineral αντί για fullsynthetic) αυξάνει την εξάτμιση, την καύση του λαδιού μέσα στον θάλαμο καύσης ή την κατανάλωσή του μέσω του συστήματος EGR. Η συνέπεια; Επαναλαμβανόμενες επισκέψεις, δυσαρεστημένοι πελάτες, πιθανές συγκρούσεις (θέμα πιστότητας).
Η χρήση λαδιού με λάθος ιξώδες ή σύσταση αυξάνει την εξάτμιση, την καύση του λαδιού μέσα στον θάλαμο καύσης ή την κατανάλωσή του μέσω του συστήματος EGR.
Μπερδέματα με approvals (όλα τα λάδια δεν είναι το ίδιο)
Ένα από τα πιο συχνά λάθη στα συνεργεία είναι η φράση: «Έλα μωρέ, λάδι είναι, κάνει». Στην πραγματικότητα, δύο λάδια με το ίδιο ιξώδες μπορεί να διαφέρουν ριζικά σε πρόσθετα, καθαριστική δύναμη, και φυσικά εγκρίσεις κατασκευαστών.
Για παράδειγμα, ένα λάδι 5W-30 μπορεί να έχει έγκριση για Ford, αλλά όχι για BMW ή Mercedes. Το πρόβλημα εμφανίζεται όταν χρησιμοποιείται σε λάθος όχημα: βλάβες σε φίλτρα σωματιδίων (DPF), υπερκατανάλωση, αδυναμία λίπανσης σε turbo.
Ο σωστός επαγγελματίας τσεκάρει κάθε φορά το manual ή το επίσημο εργαλείο του brand λιπαντικών και δεν αυτοσχεδιάζει.
Πίνακας σύγκρισης λιπαντικών: Τι πρέπει να προσέχεις
Έπειτα από επικοινωνία μας με experts του κλάδου, συλλέξαμε τα πιο κάτω tips (σχετικά με κάποιες βασικές κατηγορίες λιπαντικών, τις προδιαγραφές τους και τους κινητήρες στους οποίους κάνουν καλά την δουλειά τους).
Προϊόν (τυπική κατηγορία)
Ιξώδες
Προδιαγραφές (Approvals)
Τύπος Κινητήρα
Χρήση
FullSynthetic 5W-30 LongLife
5W-30
VW 504.00/507.00, MB 229.52
Turbo, Diesel με DPF
Οχήματα με φίλτρα σωματιδίων
SemiSynthetic 10W-40
10W-40
ACEA A3/B4, API SN
Βενζινοκινητήρες παλαιότεροι
Καθημερινή χρήση
FullySynthetic 0W-20 ECO
0W-20
Dexos1 Gen2, ILSAC GF-6A
Υβριδικά, Start-Stop
Πόλη, μικρές διαδρομές
Diesel-specific 5W-40
5W-40
ACEA C3, Renault RN0710
Diesel χωρίς DPF
Ισχυρή προστασία – μακρινές αποστάσεις
Τα tipsτων ειδικών συστήνουν και τα εξής:
1.Έλεγξε πρώτα τις προδιαγραφές του κατασκευαστή (manual).
2.Πρόσεξε το ιξώδες του λιπαντικού ανά εποχή και χρήση.
3.Προτίμησε προϊόντα με έγκριση και όχι μόνο «συμμόρφωση» (έχει διαφορά). Όταν χρησιμοποιείται το λάθος λάδι στο όχημα, εμφανίζονται προβλήματα όπως: βλάβες σε φίλτρα σωματιδίων (DPF), υπερκατανάλωση και αδυναμία λίπανσης σε turbo.
Ο ρόλος του επαγγελματία (από τεχνικός σε σύμβουλο εμπιστοσύνης)
Ο μηχανικός ή αντιπρόσωπος λιπαντικών που εξηγεί ξεκάθαρα στον πελάτη τι βάζει και γιατί, κερδίζει κάτι πολύ σημαντικότερο από ένα «ευχαριστώ»: εμπιστοσύνη. Και η εμπιστοσύνη μεταφράζεται σε επαναληψιμότητα, συστάσεις και θετικό word-of-mouth.
Το σωστό λάδι δεν είναι απλώς ένα τεχνικό θέμα – είναι εργαλείο επαγγελματισμού, ασφάλειας και εμπιστοσύνης. Αν είστε μηχανικός συνεργείου (ακόμη και αν εργάζεστε σε κάποιο πρατήριο καυσίμων) ενημερωθείτε για τις εγκρίσεις, εξηγήστε στον πελάτη την επιλογή σας και επενδύστε σε προϊόντα με αποδεδειγμένη ποιότητα.
Γιατί στο τέλος της ημέρας, ένα λάδι μπορεί να σώσει τον κινητήρα – ή να «κάψει» τη φήμη σας.
Θυμηθείτε πως στο AutotritiΚαλή Συντήρηση, μας ενδιαφέρει η γνώμη ή η εμπειρία σας. Σχολιάστε με 1 κλικ στα Social, ή στείλτε μας email στο [email protected]