• Τιμές - Εξοπλισμός - Τεχνικά - Test - Συγκριτικά Εγγυήσεις - Χρηματοδοτικά - Προσφορές

Πώς λειτουργεί

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  8/3/2005
Ημερομηνία δημοσίευσης: 8/3/2005
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Kινητήρας Twin Τurbo από την BMW
Στο ράλι Παρίσι-Ντακάρ του 2003 και του 2004 η συμμετοχή της BMW με την Χ5 γνώρισε επιτυχία αλλά το μυστικό που λίγοι γνώριζαν και αποτελούσε ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του X5 ήταν ο κινητήρας του. Επρόκειτο για ένα εξακύλινδρο εν σειρά μηχανικό σύνολο πετρελαίου 3 λίτρων με σύστημα Twin Turbo. Ναι ήταν ένας κινητήρας στα σπάργανα της εφαρμογής του και η BMW αποφάσισε να τον δοκιμάσει σε ό,τι σκληρότερο μπορούσε: το Παρίσι-Ντακάρ. Το αποτέλεσμα ήταν πάνω από ικανοποιητικό και ο κινητήρας πέρασε σε αυτοκίνητα παραγωγής. Τι είναι όμως αυτό που κάνει τόσο ξεχωριστό αυτό το μηχανικό σύνολο. Βασισμένος στον γνωστό «state of the art» 3λιτρο εξακύλινδρο diesel της φίρμας ο νέος κινητήρας φέρει δύο turbo διαφορετικού μεγέθους/πίεσης μεταβλητής λειτουργίας (Variable Twin Turbo). Το συγκεκριμένο σύστημα λειτουργεί σε τρία στάδια: σε χαμηλές στροφές λειτουργίας ο αέρας συμπιέζεται μόνο από το μικρό turbo παρέχοντας άμεση απόκριση και ροπή 530 Nm μόλις από τις 1.500 σ.α.λ.Αυξάνοντας τους ρυθμούς περιστροφής τίθεται σε λειτουργία και το μεγάλο turbo λειτουργώντας ως προσυμπιεστής του αέρα πριν το πέρασμά του από το μικρό turbo. Σε αυτή τη φάση η ροπή στις 2.000 σ.α.λ. φτάνει τα 560 Nm. Στην 3η φάση σε υψηλούς ρυθμούς περιστροφής όλη η δουλειά γίνεται από το μεγάλο turbo που αποδίδει 272 ίππους στις 4.400 σ.α.λ.. Με αυτά τα νούμερα ο κινητήρας της BMW παίρνει την πρωτοπορία σε απόδοση μεταξύ των εξακύλινδρων 3λίτρων πετρελαιοκινητήρων.
Πλήρης
Με χωρητικότητα 2.992 κ.εκ., σύστημα άμεσου ψεκασμού common rail, δύο turbo μεταβλητής λειτουργίας και έξι κυλίνδρους ήταν λογικό αυτός ο κινητήρας να βρει θέση σε μοντέλα όπως η 535d και η 535d Touring. Αλλά τα πλεονεκτήματα δεν τελειώνουν εδώ. Καταφέρνει να έχει 40-60 κιλά μικρότερο βάρος από V8 diesel κινητήρες ανάλογης απόδοσης ενώ χάρη στη χρήση νέων υλικών ο στροφαλοφόρος άξονας είναι κατά 25% ελαφρύτερος από τον αντίστοιχο στον γνωστό τρίλιτρο diesel της εταιρείας. Και μην ξεχνάμε την απόδοση των 90 ίππων στο λίτρο, τιμή μεγαλύτερη ακόμα και από τον κινητήρα της M5 προηγούμενης γενιάς και τη συμμόρφωση με το στάνταρ Euro 4 για την εκπομπή ρύπων.
Χάρη στα δύο turbo διαφορετικού μεγέθους/πίεσης μεταβλητής λειτουργίας (Variable Twin Turbo) o 3λιτρος, 6κύλινδρος εν σειρά diesel κινητήρας της BMW αποδίδει 530 Nm στις 1.500 σ.α.λ. και 560 Nm στις 2.000 σ.α.λ. ενώ η ισχύς του φτάνει τους 272 ίππους στις 4.400 σ.α.λ.