ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  21/10/2008
Αφιέρωμα
15 χρόνια πρωτο-πορίας!
Αυτοκίνητα και τεχνολογίες που πρωτοπόρησαν τα τελευταία 15 χρόνια
Διαβάστηκε από 3223 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:21/10/2008
Την τελευταία 15ετία (1993-2008) υπήρξαν πολλά νέα και σημαντικά στοιχεία, που άλλαξαν τα δεδομένα στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτοκίνητα που δημιούργησαν νέες κατηγορίες, καινούργιες τεχνολογίες και νέα δεδομένα στην ασφάλεια είναι μερικά από τα βασικότερα γεγονότα που αναλύουμε στις σελίδες που ακολουθούν.
Mέσα σε 15 χρόνια ο χώρος της αυτοκίνησης γνώρισε πολλές νέες πρωτοπορίες, οι οποίες έφεραν νέα δεδομένα και στην ουσία λειτούργησαν υπέρ των αγοραστών. Για παράδειγμα παρουσιάστηκαν μοντέλα που δημιούργησαν νέες κατηγορίες, όπως ήταν το πρώτο SUV, το Toyota RAV4 και το πρώτο μικρομεσαίο πολυχρηστικό, το Renault Megane Scenic. Πριν από 8 χρόνια αξιολογήθηκε για πρώτη φορά αυτοκίνητο με 5 αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP (Renault Laguna II), ενώ το ίδιο αυτοκίνητο αντικατέστησε τα… παλιομοδίτικα κλειδιά με κάρτα σαν πιστωτική. Παράλληλα, το θέμα της οικολογίας που μας απασχολεί όλο και περισσότερο την τελευταία περίοδο δεν είναι κάτι καινούργιο, αφού ήδη πριν από έντεκα χρόνια είχε κυκλοφορήσει το πρώτο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής με υβριδικό κινητήρα (Toyota Prius). Αυτά και πολλά ακόμα (15 στο σύνολο) γεγονότα παραθέτουμε στις επόμενες σελίδες.
BMW X3
Η X3 έκανε το πρώτο βήμα στα πολυτελή SUV και έμεινε για 4 περίπου χρόνια χωρίς άμεσο ανταγωνιστή.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Η X3 ήταν το πρώτο μεσαίο πολυτελές όχημα ελευθέρου χρόνου, το οποίο μέχρι και φέτος -με το λανσάρισμα της Mercedes GLK- δεν είχε κάποιο άμεσο αντίπαλο.

Μέχρι την εμφάνιση της X3 είχαν ήδη λανσαριστεί πολλά οχήματα ελευθέρου χρόνου της μεσαίας κατηγορίας, όχι όμως από πολυτελείς φίρμες. Η αρχή έγινε από την BMW το 2003, όπου παρουσίασε το πρώτο μεσαίο πολυτελές SUV, το οποίο παράλληλα μέχρι και φέτος αποτελούσε τη μοναδική πρόταση στη νέα αυτή κατηγορία. Η Χ3 ακολούθησε το σπορτίφ και παράλληλα premium χαρακτήρα των υπολοίπων μοντέλων της γερμανικής φίρμας, αποτελώντας το καλύτερο σε οδηγικά χαρακτηριστικά μεσαίο SUV. Ωστόσο, παρ' όλη την ικανή τετρακίνηση xDrive, δεν προοριζόταν για σκληροτράχηλες εκτός δρόμου διαδρομές, αφού τα όρια περιόριζε κυρίως η σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης και η γενικότερα "ασφάλτινη" φιλοσοφία του αυτοκινήτου. Το υπάρχον μοντέλο, που συνιστά το ανανεωμένο, φέρει λίγες αλλαγές σε σχέση με το προ facelift, ενώ η δεύτερη γενιά της Χ3 αναμένεται να αλλάξει το επόμενο έτος.
Εν συντομία
Παρουσιάστηκε το 2003 στη Διεθνή Έκθεση της Φρανκφούρτης, στην Ελλάδα λανσαρίστηκε στις αρχές του 2004 και ανανεώθηκε το καλοκαίρι του 2006.
Peugeot 206 CC
Η οροφή του 206 CC αποτελούνταν από 2 τμήματα, τα οποία αναδιπλώνονταν μέσω ηλεκτροϋδραυλικού μηχανισμού και αποθηκεύονταν στο πορτ μπαγκάζ. Η όλη διαδικασία διαρκούσε 20 δλ. και το μόνο που χρειαζόταν να κάνει ο οδηγός, ήταν να απελευθερώσει τα άγκιστρα της οροφής και να πατήσει το διακόπτη που βρισκόταν ανάμεσα από τα εμπρός καθίσματα.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Το 206 CC ήταν το πρώτο 4θέσιο μικρό κουπέ κάμπριο με σκληρή ηλεκτρικά αναδιπλούμενη οροφή.

Η Peugeot ήταν η πρώτη εταιρεία που τόλμησε στα τέλη του 2000 να παρουσιάσει ένα μικρό, 4θέσιο αυτοκίνητο με σκληρή ηλεκτρικά αναδιπλούμενη οροφή, δημιουργώντας έτσι την κατηγορία των μικρών CC και κάνοντας την επιλογή σκληρής ανοιγόμενης οροφής προσιτή σε όλους. Το 206 CC ήταν ανασχεδιασμένο από το παρμπρίζ και πίσω, σε σχέση με το χάτσμπακ 206 στο οποίο βασιζόταν και το αμάξωμά του χαρακτηριζόταν για τις πολλές καμπύλες και τη συνολικά έντονα νεανική του εικόνα. Παράλληλα, οι μηχανικοί της γαλλικής φίρμας είχαν ενισχύσει το πλαίσιό του, το οποίο ωστόσο δε διακρινόταν για την ακαμψία του. Στο μεταξύ, τα πίσω "υποτυπώδη" καθίσματα προσφέρονταν για τις μετακινήσεις μόνο παιδιών, όμως για τις αποσκευές ο αντίστοιχος χώρος με την οροφή κλειστή ήταν 410 λτ. Το 206 CC έγινε γρήγορα αγαπητό στο νεανικό κυρίως κοινό όπου απευθυνόταν, λόγω και της προσιτής του τιμής για κάμπριο αυτοκίνητο, αφού το 2001 κόστιζε 5.850.000 εκ. δραχμές (περίπου 17.000 ευρώ).
Εν συντομία
Το μικρό κουπέ - κάμπριο μοντέλο της Peugeot παρουσιάστηκε το 2000 και στις αρχές του 2001 λανσαρίστηκε στην Ελλάδα. Ανανεώθηκε ελαφρώς το 2004 και το 2007 αντικαταστάθηκε από το 207 CC.
Renault Megane Scenic
Ο "πρωτεργάτης" της κατηγορίας των μικρομεσαίων πολυχρηστικών, το Megane Scenic, έφερε νέα δεδομένα στα οικογενειακά αυτοκίνητα.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Το Megane Scenic -όπως ονομαζόταν αρχικά- ήταν το πρώτο μικρομεσαίο πολυχρηστικό αυτοκίνητο, το οποίο δημιούργησε την κατηγορία των μικρομεσαίων MPV.

Η Renault είναι γενικότερα γνωστή για τις "πρωτιές" που έχει στο χώρο της αυτοκίνησης, μεταξύ των οποίων είναι και το Megane Scenic, το οποίο αποτελεί το δημιουργό της κατηγορίας των μικρομεσαίων πολυχρηστικών αυτοκινήτων. Βασιζόμενο στο χάτσμπακ Megane, με το οποίο έμοιαζε στη σχεδίαση του εμπρός και πίσω τμήματος του αμαξώματος, ήταν πιο ψηλό, είχε μήκος μόλις 4,13 μ. και χώρους αντίστοιχους με ενός μεγαλύτερου αυτοκινήτου. Ωστόσο δεν ήταν μόνο οι άνετοι χώροι που το έκαναν να ξεχωρίζει, αλλά και η πολυχρηστικότητα του εσωτερικού. Εκτός από τους πολλούς αποθηκευτικούς χώρους, το Megane Scenic διέθετε τραπεζάκια στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων, ενώ τα πίσω ήταν τρία ανεξάρτητα, τα οποία μπορούσαν να αφαιρεθούν και να δημιουργήσουν ένα επίπεδο αποθηκευτικό χώρο 1.800 λτ. Παράλληλα, για την ιστορία να αναφέρουμε ότι τροφοδοτούνταν από δύο κινητήρες 1,4 και 1,6 λτ., ισχύος 75 και 90 ίππων αντίστοιχα, ενώ η τιμή του ξεκινούσε από τα 5.700.000 δρχ. (περίπου 16.700 ευρώ).
Εν συντομία
To Megane Scenic έκανε την πρώτη του εμφάνιση το Σεπτέμβριο του 1996 και στην Ελλάδα λανσαρίστηκε στις αρχές του ྜྷ. Το 1999 ανανεώθηκε αισθητικά και μηχανικά και το 2003 αντικαταστάθηκε από το νέο μοντέλο.
Smart fortwo
Το ιδιαίτερα ξεχωριστό σε σχεδίαση MCC Smart έφερε επανάσταση στις αστικές μετακινήσεις, χάρη στην άριστη ευελιξία που προσέφερε το μήκους 2,5 μ. αμάξωμά του.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Το "MCC Smart", όπως ήταν η αρχική του ονομασία, ήταν το πρώτο σύγχρονο μίνι 2θέσιο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής, με διαφορετικούς χρωματισμούς στο αμάξωμα και δυνατότητα αφαίρεσης και αντικατάστασης των εξωτερικών πάνελ.

Η ιστορία του Smart ξεκινάει από το 1993, όταν η ελβετική εταιρεία SMH (η γνωστή Swatch) παρουσίασε τα πρώτα στοιχεία για το μελλοντικό όχημα πόλης. Κατόπιν, το 1995 έκανε την εμφάνισή του το πρωτότυπο μοντέλο Smart Smart-Swatch Car, το οποίο αποτελούσε προϊόν συνεργασίας της ελβετικής εταιρείας ρολογιών με τη Mercedes (αφού πρώτα είχε αποτύχει με τη VW). Το 1997 έγινε η πρώτη του εμφάνιση στην έκθεση της Φρανκφούρτης και στην παραγωγή μπήκε τον Ιούλιο του 1998 ως MCC Smart. Κύρια στοιχεία που το έκαναν ξεχωριστό ήταν η μοναδική του σχεδίαση και το μόλις 2,5 μ. μήκος του, πράγμα που το έκανε εξαιρετικά ευέλικτο, σε σημείο μάλιστα που μπορούσε να παρκάρει κάθετα στο δρόμο. Εξίσου πρωτοποριακό αισθητικά ήταν και το 2θέσιο εσωτερικό του, στο πίσω μέρος του οποίου φιλοξενούνταν ο κινητήρας των 0,6 λτ., ισχύος 45 και 55 ίππων. Επίσης το Smart εφοδιαζόταν με αυτόματο - σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων, διευκολύνοντας ακόμα περισσότερο τις αστικές μετακινήσεις, και στάνταρ ESP για λόγους ασφαλείας. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι ήταν ένα αυτοκίνητο πόλης με εξαιρετικά μικρές διαστάσεις, οι τιμές του ήταν αρκετά "τσιμπημένες" (από 2.790.000 δρχ. ή 8.200 ευρώ με σπαρτιάτικο εξοπλισμό).
Εν συντομία
Το αυτοκίνητο παραγωγής λανσαρίστηκε το 1998, ενώ το 2000 ήταν διαθέσιμο επίσημα στην Ελλάδα. Το 2000 έκανε την εμφάνισή της η κάμπριο εκδοχή, το 2003 ανανεώθηκε, την 1η Ιανουαρίου του 2004 μετονομάστηκε σε "fortwo" και το 2007 αντικαταστάθηκε από το νέο μοντέλο.
Toyota RAV4
To πρώτης γενιάς RAV4 (όπως και το 2ης) ήταν διαθέσιμο στο πιο σπορτίφ 3θυρο αμάξωμα και στο πιο οικογενειακό 5θυρο.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
To RAV4 ήταν αυτό που δημιούργησε την κατηγορία των οχημάτων ελευθέρου χρόνου ή "SUV", όπως είναι γνωστά, συνδυάζοντας στοιχεία από τα επιβατικά και τα εκτός δρόμου αυτοκίνητα.

Το 1994 η Toyota έφερε νέα δεδομένα στο χώρο της αυτοκίνησης με την παρουσίαση του RAV4, το οποίο αποτελούσε το πρώτο SUV, κατηγορία που αργότερα κατακλύστηκε από πληθώρα μοντέλων και έγινε δημοφιλής. Το πρότζεκτ του RAV4 διήρκεσε 8 ολόκληρα χρόνια, προκειμένου να γίνουν η εξέλιξη, η σχεδίαση και η έρευνα αγοράς, κάτι για το οποίο οι ιθύνοντες της ιαπωνικής φίρμας σίγουρα αποζημιώθηκαν. Το πρώτο RAV4 ήταν 3θυρο και μπορούσε να μετατραπεί σε targa, χάρη στη δυνατότητα αφαίρεσης δύο τμημάτων της οροφής. Οι χώροι του ήταν ικανοποιητικοί για 4 επιβάτες αλλά λίγοι για τις αποσκευές, ενώ σχεδιαστικά από το εσωτερικό του δεν έλειπαν τα σπορτίφ στοιχεία, όπως το τριάκτινο τιμόνι και τα τρία στρογγυλά όργανα στον αντίστοιχο πίνακα. Κάτω από το καπό του υπήρχε ένα 2λιτρο μηχανικό σύνολο απόδοσης 129 ίππων, το οποίο προσέφερε πολύ καλές επιδόσεις, ενώ η κίνηση περνούσε μόνιμα και στους τέσσερις τροχούς. Επίσης υπήρχε και η δυνατότητα κλειδώματος της τετρακίνησης, μέσω του σχετικού διακόπτη που υπήρχε στην κεντρική κονσόλα. Τέλος, το πρώτο RAV4 κόστιζε από 6.900.000 δρχ. (περίπου 20.000 ευρώ).
Εν συντομία
Η παρουσίαση του RAV4 έγινε στο Σαλόνι της Γενεύης το 1994, ενώ το ίδιο έτος λανσαρίστηκε και στην Ελλάδα. Το 2005 προστέθηκε το 5θυρο μοντέλο και το 2000 αντικαταστάθηκε από το 2ης γενιάς RAV4.
Toyota Prius
Το πρώτης γενιάς Prius ξεκίνησε να διατίθεται στην Ελλάδα στα τέλη του 2001, αποτελώντας το μοναδικό υβριδικό αυτοκίνητο που μπορούσε να αγοράσει κανείς στην Ελλάδα.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Το Prius ήταν το πρώτο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής με υβριδικό κινητήρα (βενζίνης και ηλεκτρικού μοτέρ), το οποίο πωλούνταν στην Ελλάδα.

Η Toyota με το Prius έδειξε το μέλλον των υβριδικών αυτοκινήτων μαζικής παραγωγής, ενώ ήδη από την παρουσίαση του πρώτου μοντέλου έχουν περάσει 11 χρόνια. Παρά το γεγονός ότι στην Ιαπωνία ξεκίνησε να πωλείται το Δεκέμβριο του 1997, στην Ελλάδα άργησε αρκετά να έρθει (στα τέλη του 2001), κάτι το οποίο οφειλόταν και στην αυξημένη τιμή των 8.150.000 δρχ. (γύρω στα 24.000 ευρώ). Εξωτερικά, το πρώτο Prius ξεχώριζε για τον πιο δυναμικό του σχεδιασμό σε σχέση π.χ. με ένα Corolla, ενώ το μόνο στοιχείο που μαρτυρούσε την υβριδική του τεχνολογία ήταν το λογότυπο "Hybrid" στην πόρτα του χώρου αποσκευών. Την κίνησή του αναλάμβαναν στα πρώτα μοντέλα ένας κινητήρας βενζίνης 1,5 λτ., απόδοσης 58 ίππων και ένα ηλεκτρικό μοτέρ ισχύος 40 ίππων. Ωστόσο, τα αυτοκίνητα που ήρθαν στην Ελλάδα 4 χρόνια μετά, είχαν πιο δυνατό μηχανικό σύνολο βενζίνης 1,5 λτ., με 72 ίππους και ηλεκτροκινητήρα 45 ίππων. Το υβριδικό σύστημα είχε 5 στάδια λειτουργίας, μέσω των οποίων γινόταν ο συνδυασμός των δύο κινητήρων και επιτυγχάνονταν ιδιαίτερα χαμηλή κατανάλωση βενζίνης. Για παράδειγμα, με το αυτοκίνητο δοκιμής το 2002 είχαμε καλύψει 860 χλμ. σε ταξίδι με ένα γέμισμα (50 λτ.), κάτι που αντιστοιχούσε σε 5,8 λτ./100 χλμ.
Εν συντομία
Το Δεκέμβριο του 1997 έκανε την εμφάνισή του το πρώτο Prius, το οποίο ξεκίνησε να διατίθεται στην Ελλάδα 4 χρόνια αργότερα, κατόπιν παραγγελίας, στην τιμή των 8.150.000 δρχ. (περίπου 24.000 ευρώ).
BΜW Hydrogen 7
Η BΜW Hydrogen 7 κινείται από ένα 6λιτρο V12 κινητήρα ισχύος 260 ίππων, ο οποίος παράλληλα μπορεί να χρησιμοποιήσει ως καύσιμο και βενζίνη.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Το γεγονός ότι η BΜW Hydrogen 7 ήταν (και παραμένει) το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής, το οποίο για καύσιμο χρησιμοποιεί υδρογόνο.

Το εν λόγω μοντέλο της BMW κινείται από ένα V12 κινητήρα 6,0 λτ., ο οποίος μπορεί να λειτουργεί και με υδρογόνο και με βενζίνη. Η αυτονομία του με το υδρογόνο ξεπερνάει τα 200 χλμ., ενώ με τη βενζίνη μπορεί να διανύσει 500 χλμ. επιπλέον. Το μηχανικό αυτό σύνολο αποδίδει 260 ίππους και 390 Nm ροπής, επιταχύνει από τα 0-100 χλμ./ώρα σε 9,5 δλ. και η τελική ταχύτητα, σε συνδυασμό και των δύο καυσίμων, περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 230 χλμ./ώρα. Παράλληλα, η καύση του υδρογόνου δεν παράγει ούτε υδρογονάνθρακες ούτε μονοξείδιο του άνθρακα, ενώ ελάχιστες είναι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την καύση του λιπαντικού. Για τον ανεφοδιασμό του ρεζερβουάρ των 8 κιλών υγρού υδρογόνου απαιτούνται περίπου 8 λεπτά, ωστόσο μέχρι στιγμής το πιο βασικό πρόβλημα αποτελούν οι πολύ λίγοι σταθμοί ανεφοδιασμού, που υπάρχουν μέχρι στιγμής στη Γερμανία.
VW: Κινητήρας TSI
Ο TSI κινητήρας των 1,4 λτ. με 170 και 140 ονομαστικούς ίππους διαθέτει ένα μηχανικό υπερσυμπιεστή τύπου Roots και ένα στροβιλοσυμπιεστή, οι οποίοι συνδυάζονται μεταξύ τους.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Το στην Ευρώπη ευρείας παραγωγής με κινητήρα χαμηλού κυβισμού με 2 υπερσυμπιεστές (μηχανικό και καυσαερίων).

Ο TSI κινητήρας των 1,4 λτ. της VW, ο οποίος μετά το Golf και το Touran τοποθετήθηκε σε πολλά αυτοκίνητα του γερμανικού ομίλου, ξεχωρίζει από το γεγονός ότι συνδυάζει δύο υπερσυμπιεστές (compressor και turbo). H απόδοσή του ήταν αρχικά στους 140 ίππους (στο Touran) και 170 ίππους στο Golf, ενώ αργότερα παρουσιάστηκε και μια εκδοχή με 122 ίππους, μόνο όμως με turbo. Το μηχανικό αυτό σύνολο είναι ενισχυμένο από κράμα χυτοσιδήρου υψηλής αντοχής, έτσι ώστε να αντέχει πιέσεις των 21,7 bar, που προκύπτουν από τη λειτουργία των δύο συστημάτων πίεσης αέρα. Μάλιστα, τα μπεκ των 6 στοιχείων ψεκάζουν με πίεση 150 bar. Στην πράξη, στις χαμηλές στροφές δουλεύει ο μηχανικός υπερσυμπιεστής και μετά τις 2.500 σ.α.λ. ενεργοποιείται το turbo, διαδικασία η οποία γίνεται χωρίς κενά ισχύος και με ιδιαίτερα πολιτισμένο τρόπο. Έτσι επιτυγχάνεται πολύ καλό τράβηγμα από τις χαμηλές στροφές και απόκριση στις υψηλές.
VW: Κιβώτιο ταχυτήτων DSG
Το 6τάχυτο αυτόματο - σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων DSG, που παρουσιάστηκε το 2003, είχε την ιδιαιτερότητα ότι χάρη στο διπλό συμπλέκτη μπορούσαν να εμπλακούν ταυτόχρονα δύο ταχύτητες.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Το DSG (Direct Shift Gearbox) ήταν το πρώτο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη, που τοποθετήθηκε σε αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής.

Το 2003 η VW παρουσίασε το 6τάχυτο αυτόματο - σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων DSG, το οποίο τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στο Golf R32 με το V6 κινητήρα των 3,2 λτ., ισχύος 250 ίππων και αργότερα στο Audi TT, με το ίδιο μηχανικό σύνολο. Η ιδιαιτερότητα του DSG ήταν ότι χάρη στο διπλό πολύδισκο συμπλέκτη μπορούσαν να εμπλέκονται ταυτόχρονα δύο ταχύτητες. Πιο συγκεκριμένα, όταν φθάνει η ώρα της αλλαγής της σχέσης μετάδοσης, ενεργοποιείται ο συμπλέκτης της ταχύτητας που έχει προεπιλεγεί και την ίδια χρονική στιγμή αποσυμπλέκεται η σχέση που μετέδιδε την κίνηση προηγουμένως. Κάτι τέτοιο στην πράξη σήμαινε πολύ γρήγορες και άμεσες αλλαγές των ταχυτήτων, με πρόσθετο όφελος στις επιδόσεις και στην κατανάλωση. Επιπλέον, αναπτύχθηκε ένα 7τάχυτο DSG -σχετικά πρόσφατα- για κινητήρες χαμηλότερης απόδοσης (έως 250 Nm ροπής).
Ford: Πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στο Focus
Η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων με την ονομασία "Cotrolled Blade Multi Link" στο πρώτης γενιάς Focus αποτέλεσε σημείο αναφοράς για το αυτοκίνητο και την κατηγορία.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
To Focus ήταν το πρώτο μικρομεσαίο αυτοκίνητο με ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω άξονα, η οποία έφερε νέα δεδομένα περί οδηγικών χαρακτηριστικών στην κατηγορία.

Το φθινόπωρο του 1998, όταν παρουσιάστηκε το Ford Focus, εκτός από το ότι ξεχώρισε για την "προχωρημένη" του σχεδίαση, διακρίθηκε κυρίως για την πρωτοποριακή πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων. Η πολύπλοκη κατασκευαστικά αυτή ανάρτηση με την ονομασία "Cotrolled Blade Multi Link" περιελάμβανε τρεις βραχίονες από κάθε πλευρά, ενώ στο δρόμο έλεγχε πιο αποτελεσματικά τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου σε σχέση με τον ημιάκαμπτο άξονα, που κυριαρχούσε στα μικρομεσαία αυτοκίνητα και παραμένει στα περισσότερα ακόμα και σήμερα. Μάλιστα, υπήρξαν φήμες ότι η ανάρτηση των πολλαπλών συνδέσμων του Golf 5ης γενιάς προέρχεται από τους ίδιους μηχανικούς που είχαν εξελίξει αυτή του Focus.
Renault: Κάρτα αντί για κλειδί στη Laguna
Στο Laguna 2ης γενιάς τα κλειδιά αντικαταστήθηκαν από κάρτα, για την οποία υπήρχε ειδική υποδοχή στη βάση της κεντρικής κονσόλας.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Το πρώτο αυτοκίνητο που αντί για κλειδί χρησιμοποιούσε κάρτα, σε συνδυασμό με κουμπί για την εκκίνηση και παύση λειτουργίας του κινητήρα.

Το 2ης γενιάς Laguna, το οποίο παρουσιάστηκε το 2001, ξεχώρισε -εκτός άλλων στοιχείων- για το γεγονός ότι ήταν το πρώτο αυτοκίνητο χωρίς τα "παραδοσιακό" κλειδί για το άνοιγμα των θυρών και την εκκίνηση του κινητήρα. Αντί γι αυτό οι τεχνικοί της Renault εξέλιξαν μία κάρτα σε σχήμα πιστωτικής με μεγαλύτερο πάχος, που εξυπηρετούσε το τηλεχειριζόμενο άνοιγμα των θυρών, το "ξεκλείδωμα" του immobilizer και του ηλεκτρομαγνητικού συστήματος ασφαλείας του οδηγού. Για την κάρτα αυτή υπήρχε μια ειδική υποδοχή στη βάση της κεντρικής κονσόλας, ενώ παράλληλα η εκκίνηση και παύση λειτουργίας του κινητήρα γινόταν με την πίεση του στρογγυλού διακόπτη με την ένδειξη "Start - stop".
Renault: 5 αστέρια στο Euro NCAP η Laguna
Την ανώτατη αξιολόγηση των 5 αστέρων είχε κατακτήσει στις δοκιμές πρόσκρουσης το 2001 η Laguna II, η οποία ήταν το μοναδικό αυτοκίνητο με αυτή τη διάκριση.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Το Renault Laguna 2ης γενιάς ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που αξιολογήθηκε με 5 αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP.

Η Laguna II, εκτός από την πρωτοτυπία της κάρτας αντί για κλειδί, διακρίθηκε σε έναν ακόμα πιο σημαντικό τομέα, αυτόν της παθητικής ασφάλειας. Στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP, το Μάρτιο 2001 το μεσαίο γαλλικό αυτοκίνητο ήταν το πρώτο ανεξαρτήτως κατηγορίας που κατέκτησε την υψηλότερη αξιολόγηση των 5 αστέρων. Η Renault είχε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην ασφάλεια των επιβατών σε ενδεχόμενο σύγκρουσης, ενισχύοντας με ανθεκτικά υλικά καίρια σημεία του αμαξώματος, όπως φαίνεται και από τη φωτογραφία, ενώ ακόμα είχε τοποθετήσει μετωπικούς αερόσακους δύο σταδίων, ζώνες ασφαλείας με περιοριστή φορτίων και δύο προεντατήρες στη ζώνη ασφαλείας του οδηγού.
Toyota: Αερόσακος γονάτων στο Avensis
Ο αερόσακος για τα γόνατα του οδηγού ανήκε στο βασικό εξοπλισμό του 2ης γενιάς Avensis, το οποίο παρουσιάστηκε στα τέλη του 2002.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
To Avensis 2ης γενιάς ήταν το πρώτο αυτοκίνητο στην Ευρώπη που λανσαρίστηκε με αερόσακο για τα γόνατα του οδηγού στο βασικό εξοπλισμό.

Στο βασικό εξοπλισμό του υπάρχοντος Avensis, που παρουσιάστηκε το 2001, εκτός από τους μετωπικούς, πλευρικούς και αερόσακους οροφής, περιλαμβάνεται και ο αερόσακος για τα γόνατα του οδηγού. Αυτός έχει όγκο 18 λτ. και είναι τοποθετημένος κάτω από την κολόνα του τιμονιού, έτσι ώστε να προστατεύει τα γόνατα και τα κάτω άκρα του οδηγού από τραυματισμό κατά την επαφή με σκληρές επιφάνειες. Στοιχείο που συνέβαλλε με τη σειρά του στην αξιολόγηση των 5 αστέρων, που έλαβε το Avensis στα crash tests του Euro NCAP, το οποίο επίσης ήταν και το πρώτο "5άστερο" Toyota.
Toyota: Αερόσακος για τους πίσω επιβάτες στο iQ
O νέος τύπος αερόσακου που εφοδιάζεται το iQ προστατεύει τους πίσω επιβάτες από τις οπίσθιες συγκρούσεις.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Το γεγονός ότι ο αερόσακος που ανοίγει στην πλάτη του πίσω καθίσματος, συναντάται για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο και δη σε ένα μίνι όπως το iQ.

Η Toyota για ακόμα μία φορά έδειξε ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της παθητικής ασφάλειας κα αυτή τη φορά όχι σε κάποιο οικογενειακό αυτοκίνητο, αλλά στο νέο μίνι, το iQ. H καινοτομία αφορά στο γεγονός, ότι το εν λόγω μοντέλο θα εφοδιάζεται και με αερόσακο, που θα προστατεύει τους πίσω επιβάτες από τις οπίσθιες συγκρούσεις. Όπως μπορεί να διακρίνει κανείς από τη σχετική φωτογραφία, ο νέος αυτός αερόσακος ανοίγει πίσω από προσκέφαλα της δεύτερης σειράς των καθισμάτων, προκειμένου να μειωθούν οι κίνδυνοι τραυματισμού στα κεφάλια των πίσω επιβατών. Ακόμα είναι αξιοσημείωτο το γεγονός, ότι ένα τόσο μικρό σε διαστάσεις αυτοκίνητο μπορεί να εφοδιαστεί συνολικά με έως 9 αερόσακους.
“Έξυπνος” καταλύτης
O "έξυπνος" καταλύτης τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στο μικρό μοντέλο της Daihatsu, το Sirion.
Ποιο ήταν το νέο στοιχείο;
Το γεγονός ότι ο "έξυπνος" καταλύτης της εν λόγω ιαπωνικής φίρμας είναι ο πρώτος που αναδημιουργείται και δε φθείρεται, με αποτέλεσμα να μη χρειάζεται ουσιαστικά αντικατάσταση.

Η Daihatsu για πρώτη φορά παγκοσμίως κατασκεύασε ένα νέο καταλύτη (Super Intelligent Catalyst), στον οποίο έχει εφαρμοστεί νανοτεχνολογία και έχουν ενσωματωθεί μεταλλικά σωματίδια παλλαδίου σε μορφή κρυστάλλων. Έτσι, σε υψηλές θερμοκρασίες, όπου το οξυγόνο είναι λιγοστό, τα μεταλλικά ιόντα παλλαδίου ελευθερώνονται από τους κρυστάλλους και γίνονται ενεργά μεταλλικά σωματίδια. Σε συνθήκες που υπάρχει αρκετό οξυγόνο, τα ιόντα παλλαδίου εισέρχονται ξανά στους κρυστάλλους και αναπαράγονται. Το αποτέλεσμα είναι ότι, όταν επαναλαμβάνεται αυτή η διαδικασία, ο "έξυπνος" καταλύτης παραμένει καθαρός για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.

 
 15 χρόνια Auto Τρίτη
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
AΠΟΨΕΙΣ: Η πορεία των εταιρειών την τελευταία 15ετία
Αυτοκίνητα και τεχνολογίες που πρωτοπόρησαν τα τελευταία 15 χρόνια
Τα best sellers της τελευταίας 15ετίας
Points of view των στελεχών της αγοράς για τη 15ετία
Παρουσίαση: Οι άνθρωποι του Auto Τρίτη
Η fun πλευρά του Auto Τρίτη
Η εκδήλωση για τα 15 χρόνια του Αuto Τρίτη
Ευχές της αγοράς για τα 15 χρόνια του Auto Τρίτη