Η τέταρτη γενιά του Τοledo, που παρουσιάστηκε επίσημα στην ομώνυμη μεσαιωνική πόλη της Ισπανίας έχει βαρύ φορτίο στην πλάτη. Με μήκος 4,48 μ., μεταξόνιο 2.602 χλμ. και χώρο αποσκευών 550 λτ. έρχεται να μπει ξανά στην κατηγορία των compact sedan, όπως οι δυο πρώτες γενιές του, που είχαν τύχει αναγνώρισης και επιτυχίας σε αντίθεση με το τρίτης γενιάς, πεντάθυρο χατσμπακ, προηγούμενο μοντέλο, που είχε σταματήσει το 2009.
Το νέο Toledo βασίζεται σε μια τροποποιημένη πλατφόρμα των Polo/Fabia/Ibiza και αν αυτό σας ακούγεται γνωστό μαζί με τις βασικές διαστάσεις, είναι γιατί το διαβάσατε πριν λίγο καιρό και για το Skoda Rapid, που είναι αδελφό μοντέλο. Τα δύο σεντάν μοιράζονται και τα μηχανικά μέρη, ενώ θα κατασκευάζονται στην ίδια γραμμή παραγωγής στην Τσεχία.
Το πεντάθυρο σεντάν Όπως και το πρώτο Toledo, που όμως βασιζόταν σε πάτωμα Golf, το νέο διαθέτει σεντάν προφίλ, αλλά με ξεχωριστή πίσω 5η πόρτα, που απογειώνει την πρακτικότητα του χώρου αποσκευών. Σχεδιαστικά το νέο Toledo αφήνει πίσω τις ακροβασίες του προηγούμενου μοντέλου και δεν παρουσιάζει εξάρσεις, παραμένοντας διακριτικό, αλλά χάρη στις «καθαρές» γραμμές του δείχνει μικρότερο στο μάτι από ότι στην πραγματικότητα είναι. Η κυψελωτή μάσκα της Seat και τα τονισμένα φανάρια στο εμπρός και πίσω μέρος το κάνουν να ξεχωρίζει και να δείχνει πιο δυναμικό από το Skoda Rapid.
Διακριτικό και στο εσωτερικό Η διακριτικότητα έχει συνέχεια και στο εσωτερικό, όπου συναντάμε ένα παραδοσιακό VW ταμπλό, που συναντήσαμε και στο Rapid. Βραβείο σχεδιασμού δεν διεκδικεί, ούτε έχει μαλακά πλαστικά, είναι όμως γεροδεμένο, εργονομικό και καλοφινιρισμένο. Οι εκδόσεις με την έξτρα διχρωμία στο ταμπλό είναι ιδιαίτερα ευχάριστες στο μάτι.
Το μεγάλο πλεονέκτημα φυσικά είναι η ευρυχωρία. Ακριβώς όπως και στο «αδελφό» Rapid ο χώρος για τα γόνατα και τα κεφάλια των πίσω είναι άπλετος και παρότι το πλάτος δεν ξεπερνά τον μέσο όρο, ο χώρος αποσκευών είναι κορυφαίος τόσο σε όγκο (550 λτ.), όσο και σε ευκολία φόρτωσης-εκμετάλλευση Σε μια αγορά που προβλέπει αύξηση των compact σεντάν κατά 65% στα επόμενα 4 χρόνια, το Seat Toledo αποτελεί μια στρατηγική κίνηση της ισπανικής φίρμας έχοντας τέτοια χωροταξικά και σχεδιαστικά χαρακτηριστικά.
Mόνο τούρμπο Για την Ελλάδα, η γκάμα των κινητήρων βενζίνης του νέου Toledo θα αποτελείται αρχικά από τρεις τούρμπο κινητήρες, δύο βενζίνης και έναν πετρελαίου. Οι πρώτοι είναι οι άμεσου ψεκασμού ΤSΙ των 1.200 και 1.400 κυβικών, με 85/105 και 122 ίππους αντίστοιχα. Ο 1,2 TSI των 85 ίππων συνδυάζεται με κιβώτιο 5 σχέσεων, ενώ αυτός των 105 με εξατάχυτο και χάρη στη ροπή των 175 Nm στις μόλις 1.550 σ.α.λ., εξασφαλίζει πολύ καλές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 10,4 δλ. και τελική ταχύτητα 195 χλμ./ώρα). Από την άλλη, η επίσημη μέση κατανάλωση που ανακοινώνει η Seat είναι εδώ 5,4 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα –τιμή πολύ καλή για το μέγεθος και τους διαθέσιμους χώρους- και οι εκπομπές CO2 της τάξης των 125 γραμμαρίων το χιλιόμετρο (5,0 λτ/100 χλμ. και 116 γρ./χλμ. στην έκδοση Ecomotive με start/stop, ελαστικά χαμηλής τριβής και σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα).
Ο κορυφαίος –προς το παρόν τουλάχιστον- 1.4 TSI των 122 ίππων θα συνδυάζεται αποκλειστικά με το 7άρι DSG, το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη του ομίλου VW με τα πολύ καλά χαρακτηριστικά λειτουργίας, που κολακεύουν, τόσο τις επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 9,5 δλ. και τελική 206 χλμ./ώρα), όσο και την κατανάλωση (5,8 λίτρα/ 100 χλμ.). Ο 1,6 TDI πετρελαιοκινητήρας των 105 ίππων με 250 Nm ροπής στις 1.500 σ.α.λ. συμπληρώνει την γκάμα των κινητήρων και στην έκδοση Ecomotive απαιτεί μόλις 3,9 λτ./100 χλμ. με εκπομπές CO2 104 γρ./χλμ. Μέσα στο 2013 θα λανσαριστεί και ο 1,6 TDI με 90 ίππους.
Οικογενειακός χαρακτήρας Οδηγώντας το νέο Toledo στους δρόμους γύρω από το Τολέδο ενθουσιαστήκαμε ακόμη μια φορά για το downsized καμάρι του ομίλου VW, τον 1,2 TSI κινητήρα των 105 ίππων, που δείχνει δυνατός, ελαστικός και πολιτισμένος. Αν μάλιστα, ο οδηγός ασχοληθεί λίγο με το κιβώτιο και εκμεταλλευτεί την ροπή του κινητήρα, δεν θα νοιώσει πουθενά κενό ισχύος. Οδηγώντας αρχικά για πολλά χλμ. στην εθνική εκμεταλλευτήκαμε στο έπακρο και κάπως μακριά 6η για ένα ήσυχο και οικονομικό ταξίδι, όπου μόνο από τα 140 χλμ./ώρα κάποιοι αεροδυναμικοί θόρυβοι από τους καθρέφτες και την εμπρός κολόνα έγιναν αισθητοί.
¶ξια λόγου είναι η συμπαγής αίσθηση που αποκομίσαμε από το αυτοκίνητο, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τη συναρμογή του εσωτερικού, ακόμα και όταν περάσαμε από δύσκολα «παβέ» κομμάτια. Ο compact πίσω ημιάκαμπτος άξονας πάντως συμβάλλει ιδιαίτερα στην απορρόφηση των ανωμαλιών, ενώ σε συνδυασμό με τα εμπρόσθια γόνατα και τις συνολικά σφιχτές ρυθμίσεις, το Toledo εξασφαλίζει ένα απόλυτα ικανοποιητικό οδηγικό προφίλ. Σταθερό και σβέλτο στον ανοιχτό δρόμο μπορεί να διατηρεί καλό ρυθμό και σε δρόμο με στροφές, αν και η ανάρτηση έχει μια τάση να «ψηλαφεί» τις ανωμαλίες. Αν αψηφήσεις το χαρακτήρα του Toledo και το παρακάνεις αναζητώντας σπορ χαρακτηριστικά, το άοσμο ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης και η κλίση του αμαξώματος πριν μετατραπεί γρήγορα, αλλά απόλυτα προοδευτικά, σε υποστροφή θα σε επαναφέρουν στην οικογενειακή τάξη. Σε κάθε περίπτωση τα φρένα είναι δυνατά και προοδευτικά, ενώ ως επιπλέον δικλείδα ασφαλείας, υπάρχει το ESP που θα είναι στάνταρ για την ελληνική αγορά, όπως και οι 6 αερόσακοι.
Πότε έρχεται; Το νέο Seat Toledo αναμένεται στην Ελλάδα στις αρχές του προσεχή Μάρτη. Τιμές δεν έχουν ακόμα ανακοινωθεί μιας και η ελληνική αντιπροσωπεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με το εργοστάσιο. Στόχος πωλήσεων είναι οι 400 μονάδες και η επίτευξη του θα εξαρτηθεί σημαντικά από την τιμή του νέου Toledo, που φυσικά οφείλει να μην παρεκκλίνει προς τα επάνω σε σχέση με τις αντίστοιχες εκδόσεις το Skoda Rapid, που θα διατεθεί από τον Δεκέμβριο. Αναμένουμε λοιπόν τις εξελίξεις… |