
Τι είναι τα «E-car» και τι θα μπορούν να κάνουν.
Η ΕΕ θέλει να φρενάρει την κινέζικη επέλαση και να πιάσει τους στόχους CO₂ .
Έναρξη παραγωγής των πρώτων μοντέλων πριν το 2030.
Η πρωτοβουλία έχει προκαλέσει κινητοποίηση κυβερνήσεων και βιομηχανίας στην Ευρώπη.
Έρχονται κίνητρα - επιδοτήσεις & υποψήφια μοντέλα E-car.
Τι είναι τα «E-car» και τι θα μπορούν να κάνουν
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επεξεργάζεται τη δημιουργία νέας κατηγορίας μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, γνωστή ανεπίσημα ως «E-car», με στόχο να καταστούν τα ηλεκτρικά οχήματα πιο προσιτά στο ευρύ κοινό. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η κατηγορία αυτή θα αφορά οχήματα μήκους περίπου 3,5 – 3,8 μέτρων και βάρους γύρω στον 1 τόνο. Τα αυτοκίνητα E-car θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά με τιμή πώλησης περίπου €15.000 – ένα όριο που θεωρείται κρίσιμο ώστε η ηλεκτροκίνηση να γίνει πραγματικά οικονομικά προσβάσιμη.
Κινητήρας & Απόδοση: Προβλέπονται δύο εκδόσεις οχημάτων στην κατηγορία E-car . Η πρώτη θα προορίζεται αποκλειστικά για αστική χρήση, με σχετικά μικρή ισχύ γύρω στους 40-50 ίππους ώστε να περιορίζεται η ταχύτητα και η κατανάλωση, ενώ η δεύτερη έκδοση θα διαθέτει ελαφρώς μεγαλύτερη ισχύ 60-70 ίππους ώστε να μπορεί να κινείται με ασφάλεια και σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Η αυτονομία των οχημάτων αυτών θα είναι περιορισμένη αλλά επαρκής για μετακινήσεις πόλης – περίπου 100 έως 120 χιλιόμετρα με μία φόρτιση σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της βιομηχανίας. Η μικρότερη αυτή εμβέλεια θα διατηρεί το κόστος χαμηλό, δεδομένου ότι απαιτείται μικρότερης χωρητικότητας μπαταρία.
Έμπνευση από τα ιαπωνικά Kei cars: Τα Kei cars είναι μικρά αυτοκίνητα με αυστηρά όρια διαστάσεων, με μήκος έως 3,4 μ., κινητήρα έως 660 κ.εκ. και ισχύ έως 64 ίππους, που γνωρίζουν τεράστια επιτυχία στην Ιαπωνία, αποτελώντας 1/3 των ετήσιων πωλήσεων νέων οχημάτων. Αντίστοιχα, τα ευρωπαϊκά E-car θα είναι καθαρά ηλεκτρικά, ελαφριά και αποδοτικά – σε μεγάλο βαθμό επαναφέροντας την φιλοσοφία της απλότητας και του χαμηλού κόστους που διακρίνει τα Kei cars.
Κανονισμοί & Ασφάλεια: Η υιοθέτηση της κατηγορίας E-car συνεπάγεται με τροποποιήσεις στο ρυθμιστικό πλαίσιο, κυρίως σε θέματα ασφάλειας. Από το 2024 ισχύει στην ΕΕ νέος Γενικός Κανονισμός Ασφάλειας (GSR) που επιβάλλει σειρά υποχρεωτικών προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης (ADAS) – όπως ειδοποίηση παρέκκλισης λωρίδας, ανίχνευση προσοχής οδηγού, αυτόματο φρενάρισμα, κ.ά. Αυτά τα συστήματα, αν και βελτιώνουν την οδική ασφάλεια, προσθέτουν σημαντικό κόστος στην κατασκευή ενός αυτοκινήτου (υπολογίζεται €850 – €1.400 ανά όχημα για τα μικρά αυτοκίνητα). Για να καταστούν βιώσιμα τα φθηνά ηλεκτρικά της κατηγορίας E-car, εξετάζεται η χαλάρωση ορισμένων απαιτήσεων ασφαλείας ειδικά για αυτά τα οχήματα. Αυτό σημαίνει πιθανή εξαίρεση ή απλούστευση κάποιων συστημάτων ADAS, διατηρώντας ωστόσο τα απολύτως απαραίτητα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζει ότι πρέπει να βρεθεί ισορροπία ανάμεσα στην ασφάλεια και το χαμηλό κόστος, αναθεωρώντας την υποχρεωτικότητα ορισμένων κανονισμών για αυτά τα οχήματα. Επιγραμματικά, η κατηγορία E-car θα συνιστά ξεχωριστή κανονιστική κατηγορία μικρών αυτοκινήτων, με λιγότερο αυστηρούς κανονισμούς (συγκριτικά με τα σημερινά αυτοκίνητα κανονικής κατηγορίας M1) ώστε να επιτρέψει την οικονομικά βιώσιμη παραγωγή τους.
Ο παρακάτω πίνακας συνοψίζει τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά που συζητούνται για τα E-car, σε σύγκριση με την ιαπωνική προσέγγιση Kei car:
Χαρακτηριστικό | Πρόταση κατηγορίας «E-car» (ΕΕ) | Kei car (Ιαπωνία) |
Μήκος οχήματος | ~3,5 – 3,8 μέτρα | έως 3,4 μέτρα |
Βάρος | ~1.000 κιλά | ~700–900 κιλά (τυπικά) |
Κινητήρια Ισχύς | ~40–50 ίπποι (ηλεκτρικό, έκδοση πόλης) | έως 64 ίπποι (660 cc βενζίνη) |
Αυτονομία | ~100–120 km με φόρτιση | – (βενζίνη, μικρό ρεζερβουάρ) |
Τιμή (εκτιμώμενη) | ~€15.000 | – (π.χ. ¥1,5 εκατ. ~ €10.000)* |
Κανονισμοί Ασφάλειας | Ελαστικότερο πλαίσιο (λιγότερα ADAS) | Απλούστερα από ευρωπαϊκά (μικρό μέγεθος → χαμηλότερες απαιτήσεις) |
Αν τα χασατε – Διαβαστε και αυτά:
Η ΕΕ θέλει να φρενάρει την κινέζικη επέλαση και να πιάσει τους στόχους CO₂
Η πρωτοβουλία για τα “E-car” εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική της ΕΕ για ενίσχυση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και προώθηση της προσιτής ηλεκτροκίνησης. Παρακάτω συνοψίζονται οι κύριες αιτίες και στόχοι πίσω από αυτήν την πρόταση:
- Προσιτή Κινητικότητα & Κοινωνική Δικαιοσύνη: Όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι θέλουν να αγοράσουν αυτοκίνητο, οι περισσότεροι ηλεκτρικό, όμως οι υψηλές τιμές σήμερα το κάνουν απαγορευτικό. «Εκατομμύρια Ευρωπαίοι θέλουν να αποκτήσουν οικονομικά προσιτά αυτοκίνητα», δήλωσε χαρακτηριστικά η Πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Η νέα κατηγορία στοχεύει στον εκδημοκρατισμό της ηλεκτροκίνησης, ώστε και οι πολίτες με χαμηλότερο εισόδημα ή οι νεότερες ηλικίες να έχουν πρόσβαση σε ένα ηλεκτρικό όχημα ή ένα αυτοκίνητο γενικά καθώς και τα μικρά φθηνά βενζινοκίνητα εξαφανίστηκαν. Πρόκειται για λόγο κοινωνικής δικαιοσύνης στη μετάβαση προς την καθαρή μετακίνηση: να μην μείνουν χωρίς αυτοκίνητο όσοι δεν μπορούν να αγοράσουν τα ακριβά EV που κυριαρχούν σήμερα στην αγορά.
- Μείωση Εκπομπών CO₂ & Κλιματικοί Στόχοι: Η διεύρυνση της χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι κρίσιμη για την επίτευξη των στόχων μείωσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ΕΕ. Τα μικρά προσιτά EV θα αντικαταστήσουν παλαιότερα οχήματα με κινητήρες καύσης, συμβάλλοντας στον περιορισμό των ρύπων. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι ενθαρρύνοντας αυτήν την κατηγορία θα αυξηθούν οι πωλήσεις EV, διευκολύνοντας τους κατασκευαστές να πιάσουν τους στόχους CO₂ που έχουν τεθεί. Μάλιστα, εξετάζεται τα μικρά EV να προσμετρούνται με «bonus» στους στόχους CO₂ – δηλαδή η πώληση ενός E-car να μετρά ευνοϊκά στην επίδοση εκπομπών ενός κατασκευαστή, αντισταθμίζοντας εκπομπές από βαρύτερα μοντέλα.
- Βιομηχανική Ανταγωνιστικότητα & Ανεξαρτησία: Ένας βασικός λόγος είναι η θωράκιση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας απέναντι στον ανταγωνισμό, ιδιαίτερα από την Κίνα. Σήμερα, κινεζικές εταιρίες φέρνουν στην Ευρώπη φθηνά ηλεκτρικά μοντέλα – π.χ. το BYD Dolphin Surf προσφέρεται κάτω από €20.000 με πλούσιο εξοπλισμό. Η ΕΕ δεν θέλει να “κατακτήσουν άλλοι αυτήν την αγορά” των μικρών οικονομικών αυτοκινήτων. «Δεν μπορούμε να αφήσουμε την Κίνα να κυριαρχήσει στα μικρά ηλεκτρικά», τόνισε η φον ντερ Λάιεν . Αναπτύσσοντας λοιπόν ένα ευρωπαϊκό E-car, η Ευρώπη επιδιώκει να δώσει τη δική της απάντηση στα φθηνά κινεζικά EV και να μειώσει την εξάρτηση από εισαγόμενα οχήματα και εξαρτήματα (μπαταρίες, ηλεκτρονικά, κλπ.). Ενισχύεται έτσι η στρατηγική αυτονομία της ΕΕ: το μέλλον του ηλεκτρικού αυτοκινήτου «πρέπει να κατασκευάζεται στην Ευρώπη, με ευρωπαϊκές αλυσίδες εφοδιασμού και τεχνογνωσία» όπως δήλωσε η Πρόεδρος της Κομισιόν.
- Οικονομική Ανάπτυξη & Θέσεις Εργασίας: Η ανάπτυξη μικρών προσιτών EV μπορεί να αναζωογονήσει τη βιομηχανία και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας. Καθώς η παραγωγή φθηνών μοντέλων έχει μειωθεί δραματικά στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια, αυτή η πρωτοβουλία θεωρείται ευκαιρία να πάρει ξανά μπροστά η παραγωγή μικρών αυτοκινήτων σε ευρωπαϊκά εργοστάσια. Η Stellantis, χαιρετίζοντας το σχέδιο, ανέφερε ότι τα μικρά προσιτά αυτοκίνητα σημαίνουν «περισσότερες θέσεις εργασίας στην παραγωγή και ταχύτερη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές». Επιπλέον, χώρες όπως η Ελλάδα βλέπουν σε αυτήν την κατηγορία μια ιστορική ευκαιρία να προσελκύσουν επενδύσεις για παραγωγή οχημάτων τοπικά, επαναφέροντας την αυτοκινητοβιομηχανία στον εγχώριο χάρτη.
- Ανάκτηση Χαμηλής Κατηγορίας Τιμής: Την τελευταία δεκαετία, η κατηγορία των πολύ οικονομικών αυτοκινήτων σχεδόν εξαφανίστηκε από την ευρωπαϊκή αγορά. Ενδεικτικά, το 2019 υπήρχαν 49 διαφορετικά μοντέλα αυτοκινήτων (συμβατικών) με τιμή κάτω από €15.000, ενώ σήμερα (2025) έχει απομείνει μόλις ένα. Κάνε κλίκ εδώ & δες ποιο είναι.
Οι παράγοντες είναι η αύξηση του κόστους λόγω ρυθμίσεων και τεχνολογιών, που έβγαλαν εκτός αγοράς τα πιο φθηνά οχήματα. Η Ευρώπη έχασε περίπου 1 εκατομμύριο πωλήσεις αυτοκινήτων κάτω των €15.000 μετά την πανδημία. Αυτοί οι αγοραστές είτε στρέφονται σε μεταχειρισμένα/παλαιότερα, είτε απλώς δεν αντικαθιστούν οχήματα – μια τάση ανησυχητική για την αγορά. Επομένως, η πρωτοβουλία E-car στοχεύει να φέρνει ξανά αυτά τα κοινά στην αγορά με ένα νέο, οικονομικό EV, ώστε η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση να γίνει χωρίς να αποκλειστεί η μικρή κατηγορία.

Η Dacia παρουσίασε το Hipster, ένα πρωτότυπο ηλεκτρικό -πόλης που υλοποιεί τις αρχές της κατηγορίας E-car. Έχει μήκος 3,0 μέτρα και βάρος μόλις 800 κιλά.
Έναρξη παραγωγής των πρώτων μοντέλων πριν το 2030
Η ιδέα των E-car τέθηκε επισήμως για πρώτη φορά στο προσκήνιο το φθινόπωρο του 2023, όταν η Πρόεδρος φον ντερ Λάιεν, στην ομιλία της για την Κατάσταση της Ένωσης, ανακοίνωσε την ανάγκη να επενδύσει η Ευρώπη στην ανάπτυξη «μικρών, φθηνών ηλεκτρικών οχημάτων» για την ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά. Έκτοτε, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε διαβουλεύσεις με τη βιομηχανία και τα κράτη-μέλη για να συγκεκριμενοποιήσει την πρωτοβουλία αυτή.
Σημαντικός σταθμός ήταν ο Στρατηγικός Διάλογος για το Μέλλον της Αυτοκινητοβιομηχανίας στις 12 Σεπτεμβρίου 2025 στις Βρυξέλλες, όπου συμμετείχαν υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της ΕΕ και επικεφαλής αυτοκινητοβιομηχανιών. Σε αυτή τη συνάντηση, η Επιτροπή επιβεβαίωσε την πρόθεσή της να δημιουργήσει νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (το μελλοντικό “E-car”). Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Κομισιόν αρμόδιος για τη βιομηχανία (Stéphane Séjourné) ενημέρωσε τους υπουργούς ότι η πρωτοβουλία για το προσιτό ευρωπαϊκό ηλεκτρικό αυτοκίνητο βρίσκεται «σε εξέλιξη» και αναμένεται να πάρει μορφή μέχρι το τέλος του έτους (2025). Αυτό σημαίνει ότι η Επιτροπή σκοπεύει να παρουσιάσει συγκεκριμένη πρόταση ή σχέδιο δράσης για την κατηγορία E-car πολύ σύντομα.
Στο μεταξύ, ανακοινώθηκε ότι η Πρόεδρος φον ντερ Λάιεν θα εκκινήσει νέο κύκλο διαλόγου με τους κατασκευαστές από τον Δεκέμβριο 2025, με σκοπό να επανεξεταστούν νωρίτερα οι ισχύοντες κανονισμοί όπως οι στόχοι εκπομπών CO₂. Η διαδικασία αυτή επιταχύνεται, υπογραμμίζοντας την πολιτική βούληση για άμεση προσαρμογή του πλαισίου καθώς οι φωνές πληθαίνουν για τους στόχους του 2035 και το οτι είναι ανέφικτοι. Μέρος αυτού του διαλόγου είναι και η διαμόρφωση της πρότασης για τα μικρά ηλεκτρικά οχήματα: σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα FAZ θα δημιουργηθούν δύο ομάδες εργασίας – η μία για να εξετάσει την τεχνολογική ουδετερότητα (δηλ. ρόλο εναλλακτικών τεχνολογιών προς τον στόχο 2035) και η δεύτερη ειδικά για να επεξεργαστεί την πρόταση νέας κατηγορίας μικρών EV .
Τα επόμενα βήματα πιθανότατα περιλαμβάνουν πέρα από την επεξεργασία τεχνικών προδιαγραφών, την πρόταση νομοθετικών αλλαγών ή παρεκκλίσεων στον υπάρχοντα κανονισμό, και την ένταξη κινήτρων φορολογικών ή πιστωτικών στο ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο υπέρ των οχημάτων αυτών. Η Επιτροπή ενδέχεται να ενσωματώσει την πρωτοβουλία αυτή σε μια ευρύτερη δέσμη μέτρων για την αυτοκινητοβιομηχανία που θα παρουσιαστεί σύντομα, η οποία πιθανώς θα περιλαμβάνει και την αναθεώρηση του κανονισμού για τον τερματισμό των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035 (με έμφαση στα καύσιμα μηδενικού αποτυπώματος) .
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες από την πλευρά τους πιέζουν για γρήγορη λήψη αποφάσεων και σαφές πλαίσιο, διότι μέχρι στιγμής δεν έχουν καθοριστεί οι τεχνικοί όροι ή οι φορολογικές ρυθμίσεις της νέας κατηγορίας. Υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία: χαιρετίζουν την πολιτική πρωτοβουλία, αλλά περιμένουν χειροπιαστές αποφάσεις ώστε να προσαρμόσουν τον σχεδιασμό των μελλοντικών μοντέλων τους. Αν το χρονοδιάγραμμα τηρηθεί, μια νομοθετική πρόταση εντός του 2025/2026 θα μπορούσε να οδηγήσει σε έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο εντός του 2026, επιτρέποντας την έναρξη παραγωγής E-cars πριν το 2030. Σε κάθε περίπτωση, η Ευρώπη εμφανίζεται αποφασισμένη να κινηθεί γρήγορα: «να προχωρήσουμε χωρίς καθυστέρηση», όπως συμφώνησαν πρόσφατα σε τριμερή συνάντηση οι υπουργοί Βιομηχανίας της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Ιταλίας.
Η πρωτοβουλία έχει προκαλέσει κινητοποίηση κυβερνήσεων και βιομηχανίας στην Ευρώπη
Η πρωτοβουλία για τα E-car έχει ήδη προκαλέσει έντονη κινητοποίηση κυβερνήσεων και βιομηχανίας στην Ευρώπη. Κεντρικό ρόλο παίζουν οι μεγάλες χώρες-παραγωγοί αυτοκινήτων (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία), καθώς και οι κορυφαίοι όμιλοι αυτοκινητοβιομηχανιών.
- Γαλλία & Ιταλία (Όμιλοι Stellantis, Renault): Οι δύο μεγάλοι όμιλοι με ισχυρή παρουσία στη μικρή κατηγορία, Stellantis (Fiat, Peugeot, Citroën, Opel κ.ά.) και Renault (μαζί με Dacia), ήταν από τους πρώτους που ζήτησαν δημόσια τη δημιουργία νέας κατηγορίας με πιο χαλαρούς κανονισμούς. Μάλιστα, τον Ιούνιο 2025, ο John Elkann (Πρόεδρος Stellantis) και ο Luca de Meo (CEO Renault) τόνισαν από κοινού ότι η υπερβολική πολυπλοκότητα των κανονισμών ανεβάζει το κόστος €1.000 ανά μικρό αυτοκίνητο, καθιστώντας ασύμφορη την παραγωγή τους. Ο Elkann δήλωσε πως «δεν υπάρχει λόγος να μην έχει η Ευρώπη το δικό της “E-car” όπως η Ιαπωνία έχει τα Kei car». Αυτή η θέση βρήκε ευήκοα ώτα στην πολιτική ηγεσία: η φον ντερ Λάιεν υιοθέτησε την πρόταση των Renault και Stellantis σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεσμευόμενη να προχωρήσει στη δημιουργία της νέας κατηγορίας. Η Γαλλία και η Ιταλία στηρίζουν θερμά την πρωτοβουλία – είναι χαρακτηριστικό ότι ο Ιταλός υπουργός Επιχειρήσεων, Adolfo Urso, την περιέγραψε ως αναγκαίο μέτρο ώστε «όσοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να μπορέσουν να αγοράσουν ένα οικολογικά βιώσιμο μικρό αυτοκίνητο». Ο ίδιος όμως συμπλήρωσε πως θα προτιμούσε να μην αφορά αυστηρά μόνο ηλεκτρικά: η Ιταλία πιέζει για τεχνολογική ουδετερότητα, δηλαδή να εξεταστεί αν αυτά τα προσιτά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να κινούνται και με άλλες μορφές (π.χ. βιοκαύσιμα ή συνθετικά καύσιμα) πέραν του ρεύματος . Παρότι η βασική κατεύθυνση της Επιτροπής είναι η ηλεκτροκίνηση, η παρέμβαση αυτή υποδηλώνει τις διαφορετικές προσεγγίσεις κρατών – με την Ιταλία να θέλει ευελιξία τεχνολογιών.
- Γερμανία & Βόρεια Ευρώπη: Η Γερμανία, αν και κατεξοχήν παραγωγός μεγαλύτερων και ακριβότερων αυτοκινήτων, έχει επίσης στηρίξει την ανάγκη προσαρμογών. Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς πρότεινε την παροχή πανευρωπαϊκών επιδοτήσεων για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δείχνοντας ότι βλέπει «πολύ ζεστά» την ενίσχυση της ζήτησης EV σε όλη την ΕΕ. Παράλληλα, ο CEO της Mercedes-Benz και πρόεδρος του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA), Ola Källenius, έστειλε επιστολή στην φον ντερ Λάιεν ζητώντας προσαρμογή της πολιτικής στις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες. Υπογράμμισε ότι χωρίς αλλαγές κινδυνεύει μια από τις πιο βασικές βιομηχανίες της Ευρώπης. Ο Källenius ζήτησε μεγαλύτερη ευελιξία στους κανονισμούς, αφήνοντας χώρο και σε τεχνολογίες όπως τα plug-in υβριδικά, τους αποδοτικούς κινητήρες καύσης, το υδρογόνο και τα e-fuels, ώστε να διασφαλιστεί ότι ο κλάδος θα παραμείνει βιώσιμος . Αν και αυτό το αίτημα ξεφεύγει από το στενό πλαίσιο του E-car (αφορά γενικότερα την πολιτική 2035), δείχνει ότι και η γερμανική πλευρά ζητά χάραξη ρεαλιστικής στρατηγικής για τη μετάβαση. Στον αντίποδα, κάποιες εταιρείες όπως η κινέζικη Volvo (που πλασάρεται σαν σουηδική) στηρίζουν τη διατήρηση του αυστηρού πλαισίου και θεωρούν την συζήτηση περί χαλάρωσης αντιπαραγωγική, αλλά αποτελούν μειοψηφία στο δημόσιο διάλογο. Συνολικά, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία εμφανίζονται σε πλήρη σύμπνοια να προωθήσουν γρήγορα το θέμα της προσιτής ηλεκτροκίνησης .
- Citroën και άλλοι κατασκευαστές: Η γαλλική Citroën (όμιλος Stellantis) βλέπει την εξέλιξη αυτή ως τεράστια ευκαιρία να επανασυνδεθεί με το κοινό των μικρών, προσιτών αυτοκινήτων . Ο νέος CEO της Citroën, Xavier Chardon, σημείωσε ότι το θρυλικό 2CV της μάρκας είχε στόχο να κάνει την αυτοκίνηση προσιτή σε όλους, και είναι «καθήκον μας να μεταφέρουμε αυτό το όραμα στη δεκαετία 2025-2030» . Δήλωσε ότι η προτεινόμενη νέα κατηγορία E-car –που θα επιτρέπει την παραγωγή μικρότερων ηλεκτρικών με χαλαρότερο πλαίσιο κανονισμών– αποτελεί τεράστια ευκαιρία για τη Citroën. Παρομοίως, και άλλες μάρκες του ομίλου Stellantis (π.χ. Fiat) αναμένεται να επωφεληθούν, δεδομένου ότι έχουν ισχυρή παράδοση στα λιλιπούτεια μοντέλα πόλης. Volkswagen: Ο γερμανικός όμιλος VW σχεδιάζει ήδη ηλεκτρικά μίνι αυτοκίνητα όπως το ID.1 ή ID. Lupo, όμως η υλοποίηση τους σε χαμηλή τιμή είναι πρόκληση. Το νέο πλαίσιο θα βοηθούσε και εταιρείες όπως η VW να ρίξουν το κόστος των εισαγωγικών EV. Άλλοι ευρωπαίοι κατασκευαστές έχουν διαφορετικές στάσεις – για παράδειγμα, ο CEO της Audi εξέφρασε σκεπτικισμό για την ανάγκη αλλαγών (χαρακτηρίζοντας τη σχετική συζήτηση «αντιπαραγωγική»). Ωστόσο, σε γενικές γραμμές οι περισσότερες ευρωπαϊκές μάρκες στηρίζουν την κατεύθυνση για περισσότερη ευελιξία στα μικρά E, αρκεί να μη διακυβευτεί η ασφάλεια.
- Οργανισμοί & Φορείς Ασφάλειας: Μια σημαντική φωνή στο τραπέζι είναι ο ανεξάρτητος οργανισμός δοκιμών ασφάλειας Euro NCAP. Εκπρόσωποι του Euro NCAP έχουν προειδοποιήσει πως αν μειωθούν οι υποχρεωτικές προδιαγραφές ασφαλείας, τα νέα μικρά αυτοκίνητα ενδέχεται να εμφανίζουν χαμηλότερες βαθμολογίες στα crash tests και μειωμένη προστασία επιβατών . Αυτή η ανησυχία πρέπει να ληφθεί υπόψη: η Επιτροπή έχει δηλώσει ότι οποιαδήποτε αναθεώρηση νομοθεσίας θα πρέπει να διαφυλάξει τους κανόνες ασφαλείας. Άρα, αναμένεται ένας διάλογος ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή – δηλαδή ποιες ρυθμίσεις μπορούν να χαλαρώσουν χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η βασική ασφάλεια των οχημάτων.
Συνοψίζοντας, υπάρχει ένα ευρύ μέτωπο υποστήριξης για τα E-car από τις αυτοκινητοπαραγωγικές χώρες και εταιρείες, που βλέπουν την ανάγκη ανάκτησης της χαμηλής κατηγορίας τιμής. Ταυτόχρονα, υπάρχουν και φωνές προσεκτικές που εφιστούν την προσοχή να μη θυσιαστεί η ασφάλεια ή η τεχνολογική πρόοδος. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εμφανίζεται διατεθειμένη να λάβει υπόψη όλες τις πλευρές ώστε το τελικό πλαίσιο να είναι ισορροπημένο. Συνέχεια του άρθρου >>>