
Αφορά την μεταφορά των ελαστικών μεταξύ των αξόνων και εξασφαλίζει την ομοιόμορφη φθορά τους.
Προσφέρει 20-25% μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στα ελαστικά και ενισχύει την ασφάλεια.
Το μοτίβο περιστροφής έχει να κάνει με τον τύπο του αυτοκινήτου και των ελαστικών.
Γίνεται με 10 έως 30 ευρώ σε οποιοδήποτε βουλκανιζατέρ και συμφέρει μακροπρόθεσμα.
autotriti team
Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»
Αφορά την μεταφορά των ελαστικών μεταξύ των αξόνων και εξασφαλίζει την ομοιόμορφη φθορά τους.
Η φροντίδα του αυτοκινήτου δεν περιορίζεται μόνο σε αλλαγές λαδιών και τακτικούς ελέγχους. Ένα κρίσιμο στοιχείο που συχνά παραβλέπεται είναι η σωστή συντήρηση των ελαστικών, και ειδικά η τακτική περιστροφή τους. Η διαδικασία αυτή μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη μακροζωία των ελαστικών και στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε τι είναι η περιστροφή των ελαστικών, γιατί είναι σημαντική, κάθε πότε πρέπει να γίνεται, και αν αξίζει τελικά το κόστος της.
Ουσιαστικά, η περιστροφή των ελαστικών είναι η διαδικασία κατά την οποία αλλάζουμε τη θέση των ελαστικών μεταξύ των αξόνων του αυτοκινήτου – από μπροστά προς τα πίσω και αντίστροφα ή διαγώνια, ανάλογα με τον τύπο του οχήματος και τα ελαστικά που χρησιμοποιεί. Σκοπός της περιστροφής είναι να εξασφαλίζεται ομοιόμορφη φθορά των ελαστικών, καθώς κυρίως στα αυτοκίνητα με κίνηση στον έναν άξονα, τα ελαστικά αυτού τείνουν να φθείρονται πολύ πιο γρήγορα. Αν δεν γίνει έγκαιρα η περιστροφή, τα ελαστικά του κινητήριου άξονα θα φθαρούν υπερβολικά, ενώ τα άλλα θα παραμείνουν σε καλή κατάσταση, με αποτέλεσμα άνιση απόδοση και ενδεχομένως μείωση της ασφάλειας.
Προσφέρει 20-25% μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στα ελαστικά και ενισχύει την ασφάλεια.
Τα οφέλη της περιστροφής ελαστικών είναι πολλαπλά. Πρώτα απ’ όλα, επιτυγχάνεται μεγαλύτερη διάρκεια ζωής συνολικά για όλα τα ελαστικά. Όταν γίνεται σωστή και τακτική περιστροφή, η φθορά κατανέμεται πιο ισομερώς, και αυτό μπορεί να προσθέσει έως και 20-25% περισσότερη διάρκεια ζωής πριν χρειαστεί αντικατάστασή τους. Επιπλέον, η ομοιόμορφη φθορά βελτιώνει την πρόσφυση του αυτοκινήτου και εξασφαλίζει πιο σταθερή συμπεριφορά στον δρόμο, ειδικά σε συνθήκες βροχής ή απότομων φρεναρισμάτων. Μακροπρόθεσμα, η περιστροφή μειώνει τα έξοδα του οδηγού, καθώς δεν θα χρειαστεί να αντικατασταθούν τόσο σύντομα τα φθαρμένα ελαστικά, ενώ επίσης βελτιώνεται η κατανάλωση καυσίμου λόγω καλύτερης κύλισης.
Οι περισσότεροι κατασκευαστές και ειδικοί προτείνουν η περιστροφή των ελαστικών να γίνεται κάθε 8.000 έως 10.000 χιλιόμετρα ή κάθε έξι μήνες, ανάλογα με τις συνθήκες χρήσης. Σε λιγότερο αυστηρό πλαίσιο, η περιστροφή τους κάθε 10 με 15 χιλιάδες χιλιόμετρα ή μία φορά τον χρόνο θα ήταν επίσης αποδοτική. Αν κάποιος οδηγεί κυρίως στην πόλη με πολλές στροφές και φρεναρίσματα, ή αν το αυτοκίνητο είναι συχνά φορτωμένο, ίσως χρειαστεί να γίνει συχνότερα. Ένα καλό σημείο αναφοράς είναι να συνδυάζεται η περιστροφή με την ετήσια συντήρηση ή την αλλαγή λαδιών, ώστε να μη ξεχνιέται. Είναι σημαντικό να ακολουθείται και το μοτίβο περιστροφής που συνιστά ο κατασκευαστής, καθώς κάθε όχημα έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά φθοράς.
Το μοτίβο περιστροφής έχει να κάνει με τον τύπο του αυτοκινήτου και των ελαστικών.
Το μοτίβο περιστροφής των ελαστικών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τύπο του οχήματος και τον τρόπο μετάδοσης της κίνησης. Στα προσθιοκίνητα οχήματα, την πιο συνήθη κατηγορία, όπου η κίνηση και η διεύθυνση μεταδίδονται από τους μπροστινούς τροχούς, τα μπροστινά ελαστικά φθείρονται πιο γρήγορα. Σε αυτή την περίπτωση, η σωστή περιστροφή περιλαμβάνει τη μεταφορά των εμπρός ελαστικών κατευθείαν προς τα πίσω, ενώ τα πίσω ελαστικά αλλάζουν θέση διαγώνια προς τα εμπρός, δηλαδή το πίσω δεξί πάει εμπρός αριστερά και το πίσω αριστερό πάει εμπρός δεξιά.
Στα πισωκίνητα οχήματα, όπου η κίνηση μεταδίδεται από τους πίσω τροχούς, η φθορά είναι πιο έντονη στον πίσω άξονα. Έτσι, η περιστροφή γίνεται αντίστροφα. Τα πίσω ελαστικά μεταφέρονται κατευθείαν μπροστά και τα εμπρός αλλάζουν θέση διαγώνια προς τα πίσω. Για τα τετρακίνητα οχήματα, όπου η ισχύς μοιράζεται σε όλους τους τροχούς, η φθορά είναι γενικά πιο ισομερής. Σε αυτές τις περιπτώσεις προτείνεται συνήθως διαγώνια περιστροφή και στους τέσσερις τροχούς . Το εμπρός δεξί πηγαίνει πίσω αριστερά, το εμπρός αριστερό πάει πίσω δεξιά, και αντίστοιχα τα πίσω προς τα εμπρός.
Σε όλα τα παραπάνω σενάρια, εξαιρέσεις υπάρχουν όταν το όχημα χρησιμοποιεί κατευθυντικά ή ασύμμετρα ελαστικά. Τα κατευθυντικά έχουν συγκεκριμένη φορά περιστροφής και δεν μπορούν να αλλάξουν πλευρά, οπότε μπορούν να μεταφερθούν μόνο εμπρός-πίσω στον ίδιο άξονα. Τα ασύμμετρα επίσης απαιτούν προσοχή και τήρηση των οδηγιών του κατασκευαστή.
Γίνεται με 10 έως 30 ευρώ σε οποιοδήποτε βουλκανιζατέρ και συμφέρει μακροπρόθεσμα.
Λόγω της δυσκολίας αφαίρεσης και τοποθέτησης των ελαστικών, η περιστροφής τους συνήθως γίνεται από έναν επαγγελματία σε οποιοδήποτε βουλκανιζατέρ. Η διαδικασία συνήθως περιλαμβάνει την ανύψωση του αυτοκινήτου, την αφαίρεση των τροχών και την τοποθέτησή τους σε διαφορετικές θέσεις σύμφωνα με το προκαθορισμένο σχέδιο. Το κόστος για επαγγελματική περιστροφή είναι σχετικά χαμηλό. Κυμαίνεται από 10 έως 30 ευρώ και θεωρείται ιδιαίτερα συμφέρουσα επένδυση, δεδομένου του μακροπρόθεσμου οφέλους τόσο για την τσέπη του οδηγού, όσο και για την ασφάλεια των επιβατών. Σε κάθε περίπτωση, είναι καλή ιδέα να ελέγχονται τα ελαστικά και για άλλες φθορές ή ζημιές κατά την περιστροφή τους.
Συνοψίζοντας, η περιστροφή των ελαστικών είναι μια απλή, αλλά ιδιαίτερα σημαντική πρακτική συντήρησης που προσφέρει ασφάλεια, εξοικονόμηση χρημάτων και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στα ελαστικά. Είναι μια επένδυση που αποδίδει, τόσο από οικονομική όσο και από λειτουργική άποψη. Αν δεν την έχετε εντάξει μέχρι τώρα στο πρόγραμμα συντήρησης του αυτοκινήτου σας, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να το κάνετε.