Θόρυβος ελαστικών: Κάθε 1 dB παραπάνω και 10% περισσότερος θόρυβος

9.028 Επισκέψεις στο άρθρο (28/4/2024)
10% πιο θορυβώδες ένα ελαστικό για κάθε 1 db διαφοράς από τον ανταγωνισμό του.
Το ξερες;
3 Φωτογραφίες »

10% πιο θορυβώδες ένα ελαστικό για κάθε 1 db διαφοράς από τον ανταγωνισμό του. Το ξερες;

Για πολλούς αποτελεί ένα βασικό κριτήριο επιλογής ελαστικού, για αυτό και η ευρωπαϊκή ετικέτα το περιλαμβάνει στα χαρακτηριστικά της. Ο λόγος για το θόρυβο που παράγεται από την κύλιση των ελαστικών. Πότε όμως αρχίζει και γίνεται πολύ ενοχλητικός και κουραστικός;

Πόσο σημαντικός είναι ο θόρυβος από τα ελαστικά;

«Φασαρία» δεν κάνει μόνο το αυτοκίνητο, κάνουν και τα λάστιχα κατά την επαφή - κύλιση τους στο οδόστρωμα! Με την πρώτη ματιά, πολλοί εξισώνουν τον θόρυβο που προέρχεται από τον κινητήρα και τα λοιπά μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου, με το θόρυβο που έρχεται απευθείας από την κύλιση των ελαστικών. Ωστόσο, πρέπει να τονίσουμε πως μιλάμε για δύο διαφορετικά πράγματα, αν και στο ηχητικό κύμα κυριαρχεί ο «μηχανικός» θόρυβος.

Με τις νέες προδιαγραφές και τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης (βλ. Euro 7) που ζητούν πιο «ήσυχα» αυτοκίνητα, γίνεται κατανοητό ότι και τα ελαστικά κατέχουν μεγάλο ποσοστό συμμετοχής. Τώρα, αν προσθέσουμε και την ηλεκτροκίνηση στο παιχνίδι, που λόγω συστήματος κίνησης είναι σχεδόν αθόρυβα, τότε ο θόρυβος των ελαστικών αυτομάτως γίνεται η κυρίαρχη πηγή εκπομπής ντεσιμπέλ (dB).
 

Τι είναι ο θόρυβος και πώς μπορεί να μας επηρεάσει;

Εφόσον μιλάμε για ήχους και θορύβους, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι είναι. Ήχος λοιπόν είναι κάθε ερέθισμα που φτάνει στα αυτιά μας και προκαλείται από κάθε μεταβολή της πίεσης του αέρα ή άλλων μέσων.

Ο θόρυβος είναι το αρνητικό παράγωγο του έντονου ήχου. Θόρυβος, λοιπόν, είναι ο ενοχλητικός ή ανεπιθύμητος και επιβλαβής ήχος, που οι βλαπτικές επιπτώσεις του εξαρτώνται από την ένταση, τη συχνότητα και τη διάρκεια της έκθεσής μας σε αυτόν.

Ο θόρυβος σχετίζεται άμεσα με τη φυσική μας ηρεμία και επηρεάζει άμεσα την υγεία μας (καρδιακούς παλμούς, αναπνευστικό σύστημα, αρτηριακή κυκλοφορία, πέψη, μνήμη, αυτοσυγκέντρωση, αλλά κυρίως το νευρικό σύστημα) και κατ΄ επέκταση, την ποιότητα ζωής μας. Μονάδα μέτρησης της συχνότητας του θορύβου είναι τα (Hz) – κύκλοι ανά δευτερόλεπτο- ενώ η ένταση μετριέται σε ντεσιμπέλ (dB), μια μονάδα μέτρησης που είναι λογαριθμική. Αυτό σημαίνει ότι η άνοδος της κλίμακας κατά 3 dΒ σε κάποιο ύψος θορύβου συνεπάγεται με διπλασιασμό της ηχητικής πίεσης, ενώ κατά 10 dB διπλασιάζεται η ένταση του θορύβου. Τώρα αν κάνουμε τις πράξεις, συμπεραίνουμε πως κάθε 1 dB αυξάνεται 10% ο θόρυβος των ελαστικών.

Για παράδειγμα, το διπλάσιο των 70 dB δεν είναι τα 140 dB αλλά τα 80 dB, ενώ σε δύο διαφορετικά ελαστικά με μετρήσεις 69 και 72 dB αντίστοιχα, το δεύτερο είναι κατά 30% πιο θορυβώδες.

Σύμφωνα με το Decibel και τους ειδικούς, το επιτρεπτό όριο για την ανθρώπινη ακοή είναι τα 85 dB και το τελευταίο τα 140 dB, ενώ οι συνεχείς θόρυβοι των 120 dB προκαλούν μόνιμη ζημιά στην ανθρώπινη υγεία.
 


Η άνοδος της κλίμακας κατά 10 dB σημαίνει διπλασιασμός της έντασης του θορύβου, ή πιο απλά, κάθε 1 dB αυξάνεται 10% ο θόρυβος των ελαστικών. Αρα σε δύο διαφορετικά ελαστικά με μετρήσεις 69 και 72 dB αντίστοιχα, το δεύτερο είναι κατά 30% πιο θορυβώδες.
3 Φωτογραφίες »

Η άνοδος της κλίμακας κατά 10 dB σημαίνει διπλασιασμός της έντασης του θορύβου, ή πιο απλά, κάθε 1 dB αυξάνεται 10% ο θόρυβος των ελαστικών. Αρα σε δύο διαφορετικά ελαστικά με μετρήσεις 69 και 72 dB αντίστοιχα, το δεύτερο είναι κατά 30% πιο θορυβώδες.

Όσο πιο πλατύ το πέλμα τόσο πιο «φασαριόζικα»

Σε αυτό το σημείο, να αναφέρουμε πως όλα τα ελαστικά που κυκλοφορούν στην ευρωπαϊκή αγορά διαθέτουν μία ειδική ετικέτα, η οποία αναγράφει και απεικονίζει όλα τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά του προϊόντος, όπως το όνομα της εταιρείας παραγωγής, τη διάσταση του τύπου του ελαστικού, ένα QR Code που οδηγεί στην Ευρωπαϊκή Βάση Δεδομένων καθώς και την απόδοσή του στο βρεγμένο οδόστρωμα και την ενεργειακή του απόδοση (κατανάλωση). Στο κάτω μέρος της ετικέτας θα βρείτε 3 σύμβολα - το πρώτο αναφέρεται στον θόρυβο που παράγει το ελαστικό κατά τον ήχο, ενώ τα υπόλοιπα δύο αφορούν άλλα χαρακτηριστικά, όπως επίπεδα πρόσφυσης σε χιόνι και πάγο (αν το ελαστικό είναι 4 εποχών).

Από όλα αυτά τα χαρακτηριστικά της ετικέτας, εμείς θα επικεντρωθούμε στο σύστημα σήμανσης ηχητικών κυμάτων και στο τι σημαίνουν τα αντίστοιχα όρια.
 

Πλάτος (χλστ.), T A (dB) B (dB) C (dB)
T≤185 N≤67 67 N>70
185 N≤68 68 N>71
215 N≤68 68 N>71
245 N≤69 69 N>72
T>275 N≤71 71 N>74
 
 Από τον παραπάνω πίνακα, μπορεί κανείς να καταλάβει την κατηγοριοποίηση του ελαστικού σε 3 κατηγορίες A, B και C, ανάλογα το πλάτος του και τα επίπεδα του εξωτερικού θορύβου που παράγει. Ο λόγος που υπάρχουν αυτές οι κατηγορίες είναι αρκετά απλός, καθώς όσο αυξάνεται το πλάτος του ελαστικού τόσο αυξάνεται και η περιοχή επαφής με το οδόστρωμα, κάτι που σημαίνει υψηλότερη συχνότητα άντλησης αέρα με αποτέλεσμα τον υψηλότερο επίπεδο θορύβου. Για αυτό, όπως παρατηρούμε και στον πίνακα τα μεγαλύτερα σε πλάτος λάστιχα είναι και τα πιο… «φασαριόζικα»!
 

Ο θόρυβος των ελαστικών μετράται εξωτερικά

Για τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, η μέτρηση του εξωτερικού θορύβου των ελαστικών γίνεται ως εξής. Όπως δείχνει και η παρακάτω εικόνα, σύμφωνα με τα εγκεκριμένα πρότυπα (κατά ISO 362) για μέτρηση θορύβου περάσματος, 2 μικρόφωνα βρίσκονται σε απόσταση 7,5 μ. από το κέντρο της νοητής ευθείας του αυτοκινήτου. Το αυτοκίνητο πρέπει να κυλίσει με σβηστό κινητήρα και με καθορισμένη ταχύτητα 80 χλμ./ώρα, για τουλάχιστον 20 μ. κατά μήκος της κεντρικής γραμμής του μικροφώνου. Η μέτρηση αυτή επαναλαμβάνεται 3 με 4 φορές και λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος. Να σημειωθεί επίσης πως, η μέτρηση γίνεται υπό συνθήκες υγρού οδοστρώματος, αφού η υγρασία επηρεάζει κατά πολύ τα αποτελέσματα θορύβου. Σημαντικό ρόλο παίζει και η επιφάνεια του δρόμου, καθώς θα πρέπει να συμμορφώνεται με τα εγκεκριμένα πρότυπα που αναφέραμε.


 

Συνέχεια του άρθρου >>>
citroen
KIA