Ποια είναι η καλύτερη BMW M3; Πολλοί θα πουν την «σπαρτιάτικη» M3 E30, άλλοι θα προτιμήσουν την «τελευταία των ατμοσφαιρικών» M3 E92. Εμείς διαλέξαμε την τρίτη γενιά για το πρώτο «Memories» σε μοντέλο της βαυαρικής φίρμας. Βαθιά υπόκλιση στο αγαπημένο μας 46άρι!
Αν υπάρχει ένα μοντέλο της βαυαρικής φίρμας που πρέπει να βρίσκεται στη θεματική των «memories», αυτό είναι σίγουρα η BMW M3. Αγαπήθηκε από την πρώτη κιόλας στιγμή, με την παρουσίαση της M3 e30 και η επιτυχημένη ιστορία της συνεχίζεται ακόμα και σήμερα, γεγονός που την καθιστά διαχρονικά ως ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Ποια είναι, όμως, η έκδοση που αγαπήθηκε όσο καμία άλλη; Εδώ ίσως να διαφωνούμε, αλλά λίγο η ύπαρξη της κορυφαίας CSL, λίγο ο πολυβραβευμένος ατμοσφαιρικός κινητήρας, μας δίνουν την καλύτερη πάσα για να ξεκινήσουμε με την τρίτη γενιά, γνωστή και ως BMW M3 e46. Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά που την έκαναν το πιο επιτυχημένο μοντέλο του M-Division μέχρι και σήμερα; Ποια είναι τα «μυστικά» του εξακύλινδρου S54B32; Αφήνουμε για λίγο αργότερα τις υπόλοιπες γενιές M3 και θα επανέλθουμε, αυτό το κείμενο ανήκει στο αγαπημένο μας 46άρι!
Οι πωλήσεις της M3 e46 αγγίξαν τις 85.000, αριθμός ρεκόρ για το συγκεκριμένο τμήμα της βαυαρικής φίρμας που την καθιστά ως το πιο επιτυχημένο αυτοκίνητο μέχρι σήμερα.
Λίγο μετά το 2000 και με την BMW να έχει γράψει ήδη τη δική της ιστορία με τις προηγούμενες γενιές M3 e30 και M3 e36, έρχεται το αυτοκίνητο που αγαπήθηκε όσο κανένα άλλο. Η BMW M3 e46 διατέθηκε προς πώληση την περίοδο 2000-2006 και οι πωλήσεις της αγγίξαν τις 85.000, αριθμός ρεκόρ για το συγκεκριμένο τμήμα της βαυαρικής φίρμας που την καθιστά ως το πιο επιτυχημένο αυτοκίνητο μέχρι σήμερα. Παρουσιάστηκε σε δύο αμαξώματα, την Coupe και Convertible έκδοση, ενώ σήμα κατατεθέν της είναι τα φουσκωμένα φτερά και το λεγόμενο «power dome» εξόγκωμα στο καπό. Επίσης πάνω στα πλαϊνά φτερά υπάρχουν χρωμιωμένα «βράγχια», τα οποία αρχικά σχεδιάστηκαν για να παρέχουν ψύξη στον κινητήρα, αλλά στη φάση των δοκιμών διαπιστώθηκε ότι αυτοί οι αγωγοί δεν είναι απαραίτητοι. ΠαρΆ όλα αυτά, παρέμειναν στη θέση τους και έγιναν το σήμα κατατεθέν πολλών μοντέλων του M-Division. Λίγα χρόνια μετά την παρουσίασή της έγινε μία αισθητική ανανέωση με τοποθέτηση Led φωτιστικών σωμάτων στο πίσω μέρος, ενώ ο κινητήρας, τον οποίο θα αναλύσουμε στη συνέχεια, αποσπούσε κάθε χρόνο το βραβείο «International Engine of the Year» στην κατηγορία αυτής της χωρητικότητας.
Λίγα χρόνια μετά την παρουσίασή της έγινε μία αισθητική ανανέωση με τοποθέτηση Led φωτιστικών σωμάτων στο πίσω μέρος.
Το μπλοκ του S54B32 είναι κατασκευασμένο από χυτοσίδηρο και η κεφαλή είναι αλουμινένια, ενώ προκειμένου να στροφάρει με αξιοπιστία χρησιμοποιήθηκε σφυρήλατος στροφαλοφόρος άξονας και ενισχυμένες μπιέλες.
Η τεράστια επιτυχία της BMW M3 e46 οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο υπέροχο μοτέρ της, έναν ατμοσφαιρικό εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα χωρητικότητας 3.246 κ.εκ. Με διαστάσεις κυλίνδρου 87x91 (διάμετρο x διαδρομή) και υψηλή σχέση συμπίεσης της τάξης του 11,5:1 πετύχαινε απόδοση 343 ίππων στις 7.900 σ.α.λ. και ροπή 365 Nm από τις 4.900 σ.α.λ. Το μπλοκ είναι κατασκευασμένο από χυτοσίδηρο και η κεφαλή είναι αλουμινένια, ενώ προκειμένου να στροφάρει υπερβολικά με αξιοπιστία χρησιμοποιήθηκε σφυρήλατος στροφαλοφόρος άξονας και ενισχυμένες μπιέλες. Το σύστημα τροφοδοσίας είναι άμεσου ψεκασμού, σε κάθε θάλαμο καύσης υπάρχουν τέσσερις βαλβίδες (DOHC), οι οποίες ελέγχονται από το σύστημα μεταβλητού χρονισμού που λειτουργεί υδραυλικά. Φέρει συστοιχία γραναζιών τόσο στον εκκεντροφόρο εισαγωγής, όσο και στον εκκεντροφόρο εξαγωγής, εξΆ ου και η ονομασία Double-VANOS. Ως προς την βελτίωση του S54B32, οι επιλογές είναι συγκεκριμένες, με την πρώτη να παραπέμπει στις αναβαθμίσεις που συναντάμε στον κινητήρα της κορυφαίας CSL και τη δεύτερη να περιλαμβάνει την τοποθέτηση KIT κομπρέσορα που απογειώνει την ιπποδύναμη στους 500 ίππους ή αρκετά παραπάνω.
Με την τοποθέτηση KIT κομπρέσορα, η απόδοση του εξακύλινδρου απογειώνεται στους 500 ίππους ή και αρκετά παραπάνω.
Η BMW M3 CSL διατέθηκε σε μόλις 1.383 αντίτυπα και, σε σχέση με την «απλή» έκδοση, το βάρος της μειώθηκε κατά 110 ολόκληρα κιλά.
Έπειτα από μερικά χρόνια επιτυχημένης πορείας της τρίτης γενιάς BMW M3, οι Βαυαροί αποφάσισαν να δημιουργήσουν μία ειδική έκδοση στην οποία δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη μείωση του βάρους και τη βελτίωση της δυναμικής συμπεριφοράς. Το αποτέλεσμα ήταν μοναδικό, με την M3 CSL (Coupe Sport Lightweight) να αποτελεί ακόμα και σήμερα όνειρο ζωής για κάθε λάτρη της αυτοκίνησης. Διατέθηκε σε μόλις 1.383 αντίτυπα και, σε σχέση με την «απλή» έκδοση, το βάρος της μειώθηκε κατά 110 ολόκληρα κιλά λόγω της χρήσης υλικών που μέχρι τότε τα συναντούσαμε σε αυτοκίνητα επιπέδου motorsports. Ενδεικτικά, το καπό κατασκευάστηκε από αλουμίνιο, τα πίσω παράθυρα εξοπλίζονταν με ένα υπερβολικά λεπτό τζάμι, ενώ ο διαχύτης και πολλά μέρη του εσωτερικού κατασκευάστηκαν από ανθρακονήματα. Επιπλέον, δε γίνεται να περάσει απαρατήρητο το γεγονός ότι για πρώτη φορά σε μοντέλο του M-Division τοποθετήθηκε carbon οροφή που ελάττωσε τη συνολική μάζα, και το κυριότερο, μείωσε το κέντρο βάρους του αμαξώματος. Αλλαγές υπήρξαν και στον κινητήρα, με διαφοροποίηση στο σύστημα εισαγωγής, εξαγωγής, αλλά και στην τοποθέτηση πιο «άγριων» εκκεντροφόρων. Το αποτέλεσμα ήταν 360 ίπποι, επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 100 χλμ/ώρα σε μόλις 4,9 δευτερόλεπτα και αρκετοί εντυπωσιακοί χρόνοι σε πίστες ανά τον κόσμο.
Τα πίσω παράθυρα εξοπλίζονταν με ένα υπερβολικά λεπτό τζάμι, ενώ ο διαχύτης κατασκευάστηκε από ανθρακονήματα.