
Η κινεζική κυβέρνηση βάζει... πλάτη σε όλες τις μάρκες αυτοκινήτων της χώρας.
Κάποιες είναι αρκετά εξαρτημένες (έως και πλήρως κρατικές), άλλες σε μικρότερο βαθμό.
Όλες όμως έχουν οικονομική στήριξη για να μπορέσουν να εξελιχθούν - αναπτυχθούν.
Δείτε αναλυτικά πόσο κρατικές είναι οι νέες κινεζικές μάρκες αυτοκινήτου, που βρίσκονται στην ελληνική αγορά.
Στα γρήγορα:
- Όλες ανεξαιρέτως οι μάρκες παίρνουν επιδοτήσεις ή κρατικά κίνητρα, ιδίως για ηλεκτρικά/πράσινα μοντέλα, R&D ή εξαγωγές.
- Τέσσερις όμιλοι, οι BYD, Changan, Chery και Geely, αντιπροσωπεύουν το 56% των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Κίνα.
- Η CHERY είναι κρατικής ιδιοκτησίας μέσω τοπικής κυβέρνησης, αλλά λειτουργεί ημιαυτόνομα.
- Όπως και η Chery, έτσι και η CHANGAN είναι κρατικής ιδιοκτησίας.
- Η GEELY είναι κατά βάση ιδιωτική, αλλά έχει ισχυρούς δεσμούς με κρατικούς φορείς.
- Η BYD έχει κρατικό ποσοστό (μέσω επενδυτικών funds), αλλά λειτουργεί κυρίως ως ανεξάρτητος όμιλος.
- Geely και BYD συνδυάζουν δηλαδή κρατική υποστήριξη με διεθνείς συνεργασίες.
- Οι startups τύπου XPENG, NIO είναι ιδιωτικές, αλλά έχουν λάβει σημαντικές επιδοτήσεις και στήριξη (φορολογική, τεχνική, επενδυτική).
- Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 120 κινέζικες μάρκες αυτοκινήτου. Από αυτές λίγες θα επιβιώσουν τα επόμενα χρόνια.
Η κινεζική κυβέρνηση βάζει... πλάτη σε όλες τις μάρκες αυτοκινήτων της χώρας
Τις τελευταίες δεκαετίες η Κίνα αυξάνει διαρκώς την οικονομική δυναμική της, σε σημείο να θεωρείται ως η δεύτερη ισχυρότερη χώρα του κόσμου, πίσω από τις ΗΠΑ. Πρόσφατα, άλλωστε, ανακοινώθηκε ο 15ος πενταετής σχεδιασμός της (2026-2030) με τον οποίο φιλοδοξεί να ενισχύσει ακόμη περισσότερο την επιρροή της στις διεθνείς αγορές.
Σίγουρα μπορούμε να πούμε ότι η ραγδαία εξάπλωση της αυτοκινητοβιομηχανίας από την ασιατική χώρα είναι μία παράμετρος που έχει «δυναμώνει» την Κίνα. Πριν κάποια χρόνια φάνταζε ουτοπικό σενάριο να βλέπουμε κινεζικά οχήματα στην ευρωπαϊκή αγορά, όμως σήμερα σε ολόκληρη τη Γηραιά Ήπειρο αλλά και στη χώρα μας καταφτάνουν συνεχώς νέες μάρκες αυτοκινήτου.
Αυτή η επέκταση μπορούμε να πούμε ότι αποτελεί μέρος μίας ευρύτερης κρατικής φιλοσοφίας, η οποία σχετίζεται και με το είδος του πολιτεύματος. Για να το κάνουμε «πενηνταράκια», ο κρατικός μηχανισμός βρίσκεται πίσω από κάθε μάρκα αυτοκινήτου και βάζει μεγάλη... πλάτη σε οικονομικούς και όχι μόνο τομείς.

Οι μάρκες αυτοκινήτου από την Κίνα έχουν εξάρτηση & επιρροή από το κράτος-Σε τι βαθμό; | autotriti.gr
Κάποιες είναι αρκετά εξαρτημένες (έως και πλήρως κρατικές), άλλες σε μικρότερο βαθμό
Όπως ισχύει με τις περισσότερες οικονομικές δραστηριότητες στην Κίνα έτσι και στην αυτοκινητοβιομηχανία τα πάντα εποπτεύονται από την Επιτροπή Εποπτείας των Κρατικών Επιχειρήσεων (SASAC). Ο συγκεκριμένος οργανισμός ασκεί διαφορετικό είδος ελέγχου σε κάθε Αυτοκινητιστικό Όμιλο, που με τη σειρά του έχει πολλές μάρκες στο portfolio του. Ως γενική ιδέα πρέπει να κρατήσουμε ότι όλες οι μάρκες έχουν άμεση ή έμμεση υποστήριξη από τον κεντρική κινεζική κυβέρνηση.
Όταν μιλάμε για έμμεση στήριξη, αναφερόμαστε σε:
- Επιδοτήσεις και κρατικά κίνητρα, ιδίως για «πράσινα» (π.χ. full και Plug-in hybrid) ή αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα
- Επιχορηγήσεις για κέντρα έρευνας και ανάπτυξης (R&D)
Υπάρχουν όμως και brands τα οποία είναι σχεδόν αποκλειστικά κρατικής σύστασης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη δυναμική τους. Εδώ γίνεται λόγος για μάρκες που ανήκουν στο κινεζικό κράτος και εκτός της «υλικής στήριξης» με κρατικό χρήμα επωφελούνται με αυτό που λέμε... κάλυψη. Για παράδειγμα, πίσω από τις εξαγωγές των κινεζικών αυτοκινήτων βρίσκεται το κράτος, ή αντίστοιχα λειτουργεί ως «ασφαλιστική δικλείδα» για το κατά πόσο μία μάρκα θα συνεχίσει να υπάρχει και να έχει «κατασκευαστική συνέχεια».
Δείτε αναλυτικά πόσο κρατικές οι νέες κινεζικές μάρκες αυτοκινήτου, που βρίσκονται στην ελληνική αγορά
Κάπως έτσι μπορούμε να πούμε ότι δημιουργούνται τρεις μεγάλες «οικογένειες εξάρτησης» των νέων μαρκών αυτοκινήτου σε σχέση με την κεντρική κινεζική κυβέρνηση. Πάμε δούμε αναλυτικά τι ισχύει ανά περίπτωση, κρατώντας πάντοτε στο μυαλό μας ότι κάθε Όμιλος έχει πολλές μάρκες στο χαρτοφυλάκιό του, οι οποίες έχουν και διαφορετική τοποθέτηση - positioning βάσει budget και φιλοσοφίας.
| Κατηγορία εξάρτησης/επιρροής | Όμιλος | Μάρκες |
|---|---|---|
| Απόλυτα κρατική | Changan Automobile | Deepal |
| Dongfeng Motor | Dongfeng, Voyah | |
| GAC Group | Aion | |
| SAIC Motor | Maxus/LDV, MG | |
| Ελεγχόμενη ή μικτής ιδιοκτησίας | BYD Group | Geely, Lynk & Co, smart, Volvo, Zeekr |
| Chery Group | BYD | |
| Geely Holding | Chery, Jaecoo, Omoda | |
| Ιδιωτική (αλλά με επιδοτήσεις) | Leapmotor/Xpeng | DFSK, Leapmotor, XPeng |
| NIO Inc. | NIO |