Περιοδικό - Test

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  12/12/2000
Ημερομηνία δημοσίευσης: 12/12/2000

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ 
Active Front Steering

 

Το "έξυπνο" τιμόνι
 

Ενα "σκεπτόμενο" σύστημα διεύθυνσης που εξελίσσει αυτό το διάστημα η BMW αναμένεται να οριοθετήσει νέα στάνταρ άνεσης και ασφάλειας στα μελλοντικά της μοντέλα. Η νέα αυτή τεχνολογία ονομάζεται "Active Front Steering" και επιτυγχάνει την απόλυτη εξισορρόπηση του αυτοκινήτου κάτω από όλες τις συνθήκες οδήγησης και οδικών χαρακτηριστικών.
 

H ΒΜW εξελίσσει το πρώτο ηλεκτρονικό σύστημα διεύθυνσης, με σκοπό να το τοποθετήσει βραχυπρόθεσμα σε μοντέλα της, με πρώτο υποψήφιο αυτό της νέας σειράς 7. Πρόκειται για ένα σύστημα που συνδυάζει την ηλεκτρικοϋδραυλική υποβοήθηση με καθαρά ηλεκτρονικά χαρακτηριστικά στο τιμόνι. Με αυτόν τον τρόπο η εταιρεία θέλει να επιτύχει ακόμα πιο υψηλά στάνταρ ασφάλειας και άνεσης. To "Active Front Steering" (AFS), όπως ονομάζεται το υπό εξέλιξη σύστημα της BMW, εξαλείφει την αίσθηση του "γλιστρήματος" των τροχών και το κυριότερο φροντίζει για την ισορροπία του αυτοκινήτου πραγματοποιώντας, ανάλογα με τις συνθήκες του οδοστρώματος, μικρές διορθώσεις στη γωνία του τιμονιού και επομένως στη θέση των εμπρόσθιων τροχών. Αντίθετα, σε συνθήκες κίνησης στην πόλη είτε στο παρκάρισμα το τιμόνι δεν επεμβαίνει τόσο στις κινήσεις του οδηγού. Πού στηρίζεται όμως η βασική λειτουργία του AFS; Ενας περιστρεφόμενος δίσκος είναι ενσωματωμένος στην κολόνα του τιμονιού. Μέσα στο δίσκο αυτό, ένας ηλεκτρικός μηχανισμός παρεμβαίνει με τη βοήθεια ενός ελατηρίου και όποτε παραστεί ανάγκη αντιστέκεται ή συμβάλλει στη γωνία στρέψης των εμπρόσθιων τροχών. Παράλληλα, μια άλλη παράμετρος του συστήματος φροντίζει να προσαρμόζει στις εκάστοτε οδηγικές συνθήκες και τη "διαδρομή" του τιμονιού, γεγονός που αφ' ενός ενισχύει την εργονομία, αφ' ετέρου προσδίδει δυναμικά χαρακτηριστικά κατά την οδήγηση. H εφαρμογή του νέου αυτού συστήματος σε μελλοντικά μοντέλα της BMW αναμένεται να δώσει ορισμένα νέα χαρακτηριστικά στον τρόπο με τον οποίο αυτά θα "συμπεριφέρονται" στις εκάστοτε συνθήκες οδήγησης. Αυτό πολύ απλά σημαίνει πως η αίσθηση, το μήκος περιστροφής και η αμεσότητα του τιμονιού θα μεταβάλλονται ανάλογα εάν το αυτοκίνητο παρκάρει, κινείται στην πόλη και στην εξοχή, κινείται με μεγάλες ταχύτητες σε εθνικό δρόμο, ή πραγματοποιεί μανούβρες με σχετικά μεγάλη ταχύτητα. Οι μηχανικοί της BMW που εξελίσσουν το σύστημα τονίζουν το πόσο ασφαλής είναι η χρήση του, καθώς ο οδηγός μπορεί να ελέγξει την πορεία του αυτοκινήτου, ακόμα και στην περίπτωση που σβήσει (από κάποιο λάθος) ο κινητήρας.



Το "AFS" μεταβάλλει τα χαρακτηριστικά του συστήματος διεύθυνσης ανάλογα με την ταχύτητα του αυτοκινήτου, τη γωνία του τιμονιού και το είδος του εκάστοτε οδοστρώματος (πρόσφυση) πάνω στο οποίο περιστρέφονται οι τροχοί.


Στο παραπάνω διάγραμμα μπορεί κανείς να δει την εκάστοτε επιτρεπτή (από το σύστημα AFS) γωνία στριψίματος του τιμονιού σε σχέση με την ταχύτητα κίνησης του οχήματος.


Τα χαρακτηριστικά των οδηγικών συνθηκών "αξιολογούνται" από τη μονάδα ελέγχου του τιμονιού, μέσω της οποίας προσαρμόζεται ανάλογα η παρεχόμενη υποβοήθηση.