ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Η ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού και τα προβλήματα που εντοπίζονται
Επιτέλους… τίτλοι τέλους!
Διαβάστηκε από 991αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:16/6/2009
Ολοκληρώθηκε ο κεντρικός άξονας της Εγνατίας Οδού, μετά και την παράδοση του τελευταίου κομματιού από την Παναγιά έως τα Γρεβενά.
Περίπου 15 χρόνια και 6,5 δισ. ευρώ απαιτήθηκαν για να ολοκληρωθεί η Εγνατία Οδός. Πλέον,
ο κεντρικός άξονας του αυτοκινητοδρόμου, μήκους 670 χλμ., από την Ηγουμενίτσα έως τους Κήπους Έβρου, βρίσκεται σχεδόν όλος σε πλήρη λειτουργία, με τα οφέλη για τις μετακινήσεις μας αλλά και τις εμπορευματικές μεταφορές να είναι πολλαπλά.
Ολοκληρώθηκε ο κεντρικός άξονας της Εγνατίας Οδού, μετά και την παράδοση του τελευταίου κομματιού από την Παναγιά έως τα Γρεβενά. Ωστόσο όμως, παραμένει ακόμη ένα κομμάτι μεταξύ Γιαννιτσών και Ιωαννίνων, το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο έως τα τέλη του μήνα, καθώς επίσης και μερικά χιλιόμετρα κάθετων οδικών αξόνων, που προγραμματίζεται να τελειώσουν ως τα τέλη του έτους. Πλέον η απόσταση μεταξύ Ηγουμενίτσας και Κήπων Έβρου φτάνει στα 670 χλμ., σε χρόνο 6,5 ωρών. Το έργο θεωρείται εξέχουσας σημασίας για τη χώρα μας, διαθέτοντας αρκετές ιδιαιτερότητες ως προς την κατασκευή του, αφού περιλαμβάνει 570 γέφυρες και 74 δίδυμες σήραγγες, μήκους 50 χλμ. Η μεγαλύτερη από αυτές γέφυρα, με μήκος 1.036 μ. και ύψους 30 μ., είναι αυτή του Αράχθου, ενώ η μεγαλύτερη Σήραγγα είναι αυτή του Δρίσκου, με μήκος 4,6 χλμ.
Από το Φθινόπωρο τα διόδια.
Παρ' όλο που μέχρι πρότινος γνωρίζαμε ότι με την ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού θα λειτουργήσει ο πρώτος σταθμός διοδίων στον Πολύμηλο Κοζάνης, τελικά, σύμφωνα με τους υπεύθυνους, φαίνεται ότι η είσπραξη διοδίων στον αυτοκινητόδρομο μετατίθεται για το φθινόπωρο.
Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας θα διαθέτει 13 σταθμούς, όπου η χρέωση αναμένεται να βρίσκεται στα 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Οι 13 σταθμοί διοδίων που θα λειτουργήσουν θα είναι οι εξής : Σελλών (Ανισόπεδος Κόμβος (Α/Κ) Νεοχωρίου - Α/Κ Σελλών), Ιωαννίνων (Α/Κ Ιωαννίνων - Α/Κ Αράχθου), Μετσόβου (Α/Κ Μετσόβου - Α/Κ Παναγιάς), Γρεβενών (Α/Κ Βόλου - Α/Κ Βενέτικου), Πολυμύλου (Α/Κ ΠολύμυλουΑ/Κ Βέροιας), Μαλγάρων (Α/Κ Μαλγάρων - Α/Κ Χαλάστρας), Θεσσαλονίκης (Α/Κ Ιωνίας - Κ2 - Α/Κ Ευκαρπίας-Κ4), Νυμφόπετρας (Α/Κ Προφήτη - Α/Κ Βαϊχωρίου), Παγγαίου (Α/Κ Ορφάνιου - Α/Κ Μουσθένης), Νέστου (Α/Κ Χρυσούπολης - Α/Κ Βανιάνου), Ξάνθης (Α/Κ Βαφέικων - Α/Κ Ιάσμου), Κομοτηνής (Α/Κ Κομοτηνής Ανατ. - Α/Κ Μέστης), Αλεξανδρούπολης (Α/Κ ΒΙΠΕ Αλεξ/λης - Α/Κ Αρδανίου).
Η σημασία του έργου.. • Ο συγκεκριμένος δρόμος μειώνει την απόσταση και το χρόνο (στις 6,5 ώρες) που απαιτείται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας έως τους Κήπους Έβρου, όπου βρίσκονται τα σύνορα με την Τουρκία. Με αυτό τον τρόπο αναμένεται να αναπτυχθούν οι επενδύσεις στη χώρα, λόγω της αύξησης των εμπορευματικών μεταφορών.
• Η Εγνατία Οδός λειτουργεί ως σταυροδρόμι μεταξύ χωρών της Ν.Α. Ευρώπης, αφού σε αυτήν καταλήγουν οι Πανευρωπαϊκοί Διάδρομοι IV (Βερολίνο - Σόφια - Θεσσαλονίκη), ΙΧ (Ελσίνκι με τερματισμό στην Αλεξανδρούπολη) και Χ (Βιέννη - Βελιγράδι - Θεσσαλονίκη). • Επίσης, η χρησιμότητα του δρόμου αγγίζει και τον τουρισμό της Βορείου Ελλάδος κυρίως, αφού ο αυτοκινητόδρομος διευκολύνει την πρόσβαση από βαλκανικές χώρες, αλλά και όσους εκδρομείς καταφθάνουν στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας μέσω Ιταλίας.
Σχεδόν αδύνατη είναι η στάθμευση των αυτοκινήτων στην Εγνατία Οδό. Οι οδηγοί σε περίπτωση ανάγκης μπορούν να σταθμεύσουν μόνο στη Λ.Ε.Α.
Παραμένουν τα προβλήματα στον αυτοκινητόδρομο
. Παρ' όλο που το έργο δόθηκε κατά κάποιον τρόπο στο σύνολό του στην κυκλοφορία, παραμένουν αρκετά λειτουργικά προβλήματα που έχουν επισημανθεί από το Auto Τρίτη και στο παρελθόν. Πιο αναλυτικά:
• Σε κανένα σημείο της Εγνατίας Οδού δεν υπάρχουν οριοθετημένοι χώροι στάθμευσης, όπου μπορεί κάποιος να μεταβεί σε περιπτώσεις ανάγκης.
• Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κανένας Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (Σ.Ε.Α), ενώ στο συνολικό του μήκος των 670 χλμ. λειτουργεί μόνος ένας χώρος στάθμευσης στην περιοχή των Γρεβενών, με αποτέλεσμα ο ανεφοδιασμός των αυτοκινήτων να απαιτεί την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο.
• Σύμφωνα με δηλώσεις της εταιρείας κατασκευής και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου, κατά μήκος του κεντρικού άξονα της Εγνατίας Οδού θα κατασκευαστούν 10 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων, κάτι που πρακτικά μεταφράζεται σε απόσταση 67 χλμ. μεταξύ των Σταθμών.
Συμπέρασμα. Η Εγνατία Οδός χωρίς αμφιβολία αποτελεί ένα έργο που θα δώσει νέα πνοή στην οικονομική ανάπτυξη των περιοχών που διασχίζει -και της χώρας γενικότερα. Όμως, η παράδοσή της στην κυκλοφορία υποστηρίζεται από πολλούς ότι έγινε με προχειρότητα. Απόδειξη γι αυτό αποτελεί το γεγονός, ότι θα περιμένουμε έως το 2010 ώστε να δούμε το συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο να διαθέτει σταθμούς πάρκινγκ και ανεφοδιασμού για τους οδηγούς που την διασχίζουν.