ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  23/4/2010
Αφιέρωμα
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Περάσαμε λίγες ώρες με την ομάδα ΔΙ.ΑΣ
Διαβάστηκε από 5034 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:23/4/2010
Από μηχανής θεός… αποδεικνύεται η ομάδα ΔΙ.ΑΣ στον περίπου ένα μήνα λειτουργίας της για τις γειτονιές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα εγκληματικότητας. Τα αδελφά περιοδικά Auto Τρίτη και Moto Τρίτη συνάντησαν ορισμένα στελέχη της συγκεκριμένης υπηρεσίας, με τα οποία πέρασαν ορισμένες ώρες από τη βάρδια τους και σας μεταφέρουν τις εντυπώσεις τους.
Έναν περίπου μήνα λειτουργίας συμπληρώνει η νεοσύστατη ομάδα ΔΙ.ΑΣ της Ελληνικής Αστυνομίας, που το τελευταίο διάστημα έχει κατακλύσει τους δρόμους της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, αποτρέποντας και καταστέλλοντας αρκετά περιστατικά εγκληματικότητας. ¶λλωστε, κατά γενική ομολογία, σε περιοχές που εμφανίζουν αυξημένη εγκληματικότητα, τα πράγματα δείχνουν να αλλάζουν προς το καλύτερο, αφού η δίκυκλη αστυνόμευση δείχνει να αποφέρει καρπούς. Το Auto Τρίτη μαζί με το Moto Τρίτη συνάντησαν ορισμένα στελέχη της συγκεκριμένης ομάδας, καθώς και τους Περιφερειακούς Διοικητές της ΔΙ.ΑΣ στην Αθήνα και στη Δ. Αττική. Στα όσα ακολουθούν μπορείτε να διαβάσετε αρκετά στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη ομάδα.
O περιφερειακός Διοικητής της ΔΙ.ΑΣ στη Δ. Αττική Αστυνόμος Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας στο Διευθυντή Σύνταξης του Moto Τρίτη Κώστα Γκαζή και στο συντάκτη του Auto Τρίτη Κώστα Φούζα, εξηγεί τα χαρακτηριστικά της ομάδας και την αποστολή της.

Στόχος η αμεσότητα
Η ομάδα ΔΙ.ΑΣ ανήκει διοικητικά στην ¶μεση Δράση, ενώ τα στελέχη που την απαρτίζουν προήλθαν κατόπιν επιλογής από όλες τις υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας. Αποστολή τους είναι η πρόληψη και η καταστολή εγκληματικών ενεργειών, ενώ μπορούν να βεβαιώσουν και τροχονομικές παραβάσεις, παρόλο που δεν είναι η κύρια αποστολή τους. Συνολικά συμμετέχουν 2004 αστυνομικοί (μεταξύ των οποίων 86 γυναίκες) σε Αττική και Θεσσαλονίκη (οι 444 από αυτούς στη συμπρωτεύουσα), με 1.002 συνολικά μηχανές μεγάλου κυβισμού. Η κατανομή των ομάδων ανά περιοχή έγινε, σύμφωνα με τους υπεύθυνους, βάσει των περιστατικών εγκληματικότητας που εμφανίζονται.
O αστυνόμος Θανάσης Κάμπρας, Διοικητής της ΔΙ.ΑΣ στην Αθήνα, σε αντίθεση με τα αρνητικά σχόλια που έχουν αναφερθεί για την εκπαίδευση των πληρωμάτων της συγκεκριμένης υπηρεσίας, υποστηρίζει ότι κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης τα στελέχη δοκιμάστηκαν στα όριά τους.
Όπως μας εξηγεί ο περιφερειακός Διοικητής της Αθήνας, ο Αστυνόμος Κάμπρας Θανάσης, το ζητούμενο πριν τη σύσταση της Ομάδας ήταν η αμεσότητα στην αντιμετώπιση της βίας: "Σκοπός, μεταξύ άλλων, είναι να καταλάβει ο πολίτης ότι ο αστυνομικός είναι δίπλα του σε κάθε περιστατικό, γι αυτό η πολιτική και η φυσική ηγεσία της Αστυνομίας πήραν την απόφαση να δημιουργήσουν την Ομάδα ΔΙ.ΑΣ". Σε αντίθεση με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας τον τελευταίο καιρό για την εκπαίδευση των στελεχών που απαρτίζουν τη συγκεκριμένη ομάδα, ο κ. Ταυράς υποστηρίζει, ότι όχι μόνο ο σχεδιασμός και η εκπαίδευση των πληρωμάτων έγιναν σε βάση πρότυπα άλλων χωρών, αλλά είχαν ως στόχο μεταξύ άλλων την ανάδειξη των πραγματικών ορίων του καθενός ξεχωριστά. Ο Αστυνόμος Γιάννης Στουρνάρας μας εξηγεί ότι η αξιολόγηση ήταν τόσο αυστηρή στην εκπαίδευση, όπου αρκετοί που δήλωσαν συμμετοχή, κόπηκαν: "Οι εξεταστές ήταν αρκετά αυστηροί με τα στελέχη που δήλωσαν συμμετοχή. Ακόμη και ένας κώνος να έπεφτε στο σλάλομ με τις μηχανές, ο υποψήφιος κοβόταν. Από εκεί και πέρα, η εκπαίδευση ήταν κοινή για τον οδηγό και τον αναβάτη, αλλά οι πρώτοι έχουν περάσει μια αυστηρότερη διαδικασία". Όσον αφορά στον εξοπλισμό που φέρουν οι αστυνομικοί της ΔΙ.ΑΣ, σημείο για το οποίο ακούστηκαν αρκετά αρνητικά σχόλια το τελευταίο διάστημα, ο κ. Στουρνάρας εξηγεί: "Οι οποιεσδήποτε δυσκολίες έχουν ξεπεραστεί. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο παραλαβής ορισμένων σύγχρονων υλικών, όπως αλεξίσφαιρα, γάντια, κ.τ.λ". Τέλος, θα πρέπει να αναφέρουμε, ότι η συγκεκριμένη ομάδα έχει εξοπλιστεί με μηχανές υψηλού κυβισμού, όπως Yamaha TDM, Suzuki V-Strom, Aprilia Dorsoduro, κ.α., ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει σε κάθε περιστατικό.
H ομάδα ΔΙ.ΑΣ έχει εφοδιαστεί με μηχανές υψηλού κυβισμού, όπως το εικονιζόμενο Aprilia Dorsoduro, τις οποίες χρεώνεται ένας μόνο οδηγός. Aπό εκεί και πέρα, τα πληρώματα είναι υποχρεωμένα να περιπολούν εν κινήσει εντός του τομέα που έχουν επωμιστεί.
Ο τρόπος δράσης της ΔΙ.ΑΣ
Οι αστυνομικοί των ομάδων περιπολούν σε 74 δήμους της Αττικής, συμπεριλαμβανομένου του κέντρου της Αθήνας και του Πειραιά, και σε 21 περιοχές της Θεσσαλονίκης. Κάθε αστυνομικό τμήμα έχει χωριστεί σε τομείς. Ο περιφερειακός Διοικητής της Δ. Αττικής κ. Γ. Στουρνάρας μας αναφέρει ως παράδειγμα την περιοχή του Αιγάλεω: "Το Αιγάλεω έχει χωριστεί σε 4 τομείς, όπου σε κάθε τομέα περιπολούν ανά 6ωρο 2 μοτοσικλέτες, δηλαδή 4 αστυνομικοί. Δηλαδή, αν συνυπολογίσουμε ότι οι βάρδιες ξεκινούν στις 7 το πρωί και τελειώνουν στη μια τα μεσάνυχτα, θα δούμε ότι όλο αυτό το διάστημα είναι έξω στο δρόμο 50-60 αστυνομικοί". Οδηγός και συνοδηγός είναι πάντα μαζί, σε κάθε βάρδια.
Το παρκαρισμένο φορτηγό έχει δημιουργήσει κυκλοφοριακό κομφούζιο. Και τα δύο πληρώματα, παίρνοντας τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης, αποβιβάζονται από τις μοτοσικλέτες και κάνουν τις απαραίτητες συστάσεις, ώστε να αποκατασταθεί η ομαλή ροή.
Έτσι, με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται καλύτερη επικοινωνία, αλλά και αποτελεσματικότητα μεταξύ των πληρωμάτων, ενώ ο κάθε οδηγός είναι υπεύθυνος για την κατάσταση της μοτοσικλέτας του. Φυσικά, η κάθε περιοχή δεν αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο, αφού η μορφή της εγκληματικότητας διαφέρει. Τα πληρώματα βρίσκονται εν κινήσει και επιβλέπουν εν δυνάμει στόχους εγκληματικών ενεργειών, ενώ βρίσκονται μέσω ασυρμάτου σε συνεχή επαφή με το κέντρο της ¶μεσης Δράσης, ώστε να σπεύσουν εγκαίρως. Όπως μας αναφέρει χαρακτηριστικά ο Διοικητής της Δ. Αττικής, οι πολίτες το τελευταίο διάστημα τους αντιμετωπίζουν εγκάρδια τις περισσότερες φορές: "Να φανταστείτε τις προάλλες στο Μενίδι ο κόσμος μας χειροκροτούσε, αφού η παρουσία μας λειτουργεί αποτρεπτικά για παράνομες πράξεις. Ακόμη στον Ασπρόπυργο μια φαρμακοποιός μας ευχαρίστησε για την παρουσία μας, αφού πλέον μπορεί να εξυπηρετεί τους πελάτες της, χωρίς να είναι πίσω από τα προστατευτικά κάγκελα του καταστήματός της…".
Οι δύο Δημήτρηδες, ο Στέλιος και η Γεωργία, μέλη της ΔΙ.ΑΣ, μας εξηγούν, ότι παρ’ όλο που γνωρίζουν τις δυσκολίες και τους κινδύνους της συγκεκριμένης υπηρεσίας, η αγάπη τους για τη μοτοσικλέτα και γι αυτό που κάνουν, τους βοηθά να ξεπερνά κάθε δυσκολία…
"Μας αρέσει η μηχανή και αυτό που κάνουμε…"
Για τις ανάγκες του ρεπορτάζ συναντήσαμε και συνομιλήσαμε με 4 στελέχη της ομάδας ΔΙ.ΑΣ, μεταξύ των οποίων και μια γυναίκα. Οι δύο Δημήτρηδες, ο Στέλιος και η Γεωργία, εκτός από λάτρεις της μοτοσικλέτας, την οποία δεν αποχωρίζονται ούτε στην προσωπική τους ζωή, μας ανέφεραν, ότι με τα νέα καθήκοντά τους έχουν μεγάλη ευθύνη, όμως η συμπαράσταση του κόσμου τους ανταμείβει: "Οι δυσκολίες ήταν αναμενόμενες. Έχουμε δουλέψει και σε άλλες υπηρεσίες και γνωρίζουμε τι σημαίνει εγκληματικότητα. Αντιδραστικοί πολίτες υπάρχουν, όμως η πλειοψηφία των πολιτών μας θέλει δίπλα της και κάνουμε τα πάντα για να τους προστατέψουμε.
Οι δικυκλιστές της ΔΙ.ΑΣ κινούνται πάντα μέσα στον τομέα της ευθύνης τους με ταχύτητα 20-25 χλμ., όντας έτοιμοι να επέμβουν όπου χρειαστεί.
Είναι σημαντικό που δουλεύουμε πάντα με το ίδιο άτομο. Υπάρχει εμπιστοσύνη μεταξύ μας και οι οποιοιδήποτε φόβοι ξεπερνιούνται εύκολα στα περιστατικά".
Τη συγκεκριμένη ομάδα ακολουθήσαμε για λίγο χρονικό διάστημα στη βάρδια της, στην περιοχή του Παγκρατίου,
με τα περίεργα βλέμματα των περαστικών να εστιάζουν στις δύο μηχανές του Auto Τρίτη και του Μοto Τρίτη, που ακολουθούσαν και φωτογράφιζαν τα πληρώματα της ομάδας ΔΙ.ΑΣ.

Συμπέρασμα:
Από την επαφή μας και την ολιγόωρη συμβίωσή μας με τα στελέχη της ομάδας ΔΙ.ΑΣ, οφείλουμε να ομολογήσουμε, ότι πρόκειται για μια εξαιρετικά επικίνδυνη και απαιτητική υπηρεσία της Αστυνομίας. Ο πρώτος απολογισμός από τη λειτουργία της νεοσύστατης ομάδας είναι θετικός. Εμείς ελπίζουμε σύντομα η ΔΙ.ΑΣ να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας και να περιπολεί και τις νυχτερινές ώρες.