ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  28/9/2010
Κινητήρας με 5 χρόνους καύσης
Κινητήρας με 5 χρόνους καύσης
Λιγότεροι ρύποι και καύσιμο, από ένα χρόνο καύσης περισσότερο…
Διαβάστηκε από 5783 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:28/9/2010
Το downsizing αποτελεί το νέο πυρετό όλων των εταιρειών. Η φιλοσοφία αυτή βασίζεται στο μικρής χωρητικότητας κινητήρα, που εξασφαλίζει μεγάλη απόδοση, αλλά χαμηλούς ρύπους και κατανάλωση, γεγονός που επιτυγχάνεται με τη χρήση υπερτροφοδότησης.
Ο 3κύλινδρος 5χρονος κινητήρας της Mercedes HighPerformanceEngines Ltd είναι υπερτροφοδοτούμενος, έχει χωρητικότητα 700 κ.εκ. και αποδίδει 130 ίππους.
Τo παρακλάδι της Mercedes με την ονομασία "HighPerformanceEngines Ltd", που κατασκευάζει για λογαριασμό της εταιρείας τους κινητήρες των μονοθεσίων της (στη F1), παρουσίασε ένα νέο κινητήρα εσωτερικής καύσης, που είναι 5χρονος -έναντι των κλασικών 4χρονων που γνωρίζουμε. Ο 5χρονος κινητήρας είναι χωρητικότητας 700 κ.εκ. και διαθέτει 3 κυλίνδρους (2 ισομεγέθεις και ένα μεγαλύτερο ανάμεσά τους), ενώ αποδίδει 130 ίππους στις 7.000 σ.α.λ. και 166 Nm ροπής στις 5.000 σ.α.λ. Το νέο τεχνολογικό επίτευγμα της Mercedes "HighPerformanceEngines Ltd", μάλιστα, μπορεί να συνδυαστεί και με υπερτροφοδότηση, όπου στην περίπτωση αυτή θα αποδίδει 150 ίππους. Σύμφωνα με την εταιρεία, ο 5χρονος κινητήρας εξασφαλίζει 5% χαμηλότερη κατανάλωση από έναν αντίστοιχο κινητήρα άμεσου ψεκασμού, ενώ παράλληλα διακρίνεται για την ελαφριά του κατασκευή σε σχέση με εκείνους. Για την επίτευξη του στόχου, το παρακλάδι της Mercedes έκανε μια εκτεταμένη μελέτη στη θερμοδυναμική του απόδοση και κατάφερε να αυξήσει το λόγο συμπίεσης του μοτέρ, φτάνοντας στο 14,5:1, όσο δηλαδή είναι η συμπίεση και ενός κινητήρα πετρελαίου.
Οι 5 χρόνοι καύσης
1ος: Εισαγωγή αέρα/καυσίμου στους ακραίους κυλίνδρους ΗP
2ος: Συμπίεση στους ακραίους κυλίνδρους HP
3ος: Ανάφλεξη στους ακραίους κυλίνδρους HP
4ος: Εξαγωγή καυσαερίων από τους ακραίους κυλίνδρους HP και εισαγωγή/εκτόνωση στο μεσαίο κύλινδρο LP
5ος: Εξαγωγή στο μεσαίο κύλινδρο LP και παραγωγή επιπλέον έργου
Μέσω της εξαγωγής των δύο κυλίνδρων, τα καυσαέρια από την καύση εκείνων καταλήγουν στον τρίτο και μεγαλύτερο κύλινδρο, ο οποίος διενεργεί ένα επιπλέον έργο.
Πώς λειτουργεί
Από τη σχεδίαση και μόνο, o κινητήρας αυτός απέχει από τα συνηθισμένα. Και αυτό γιατί οι 3 κύλινδροι είναι διαφορετικοί σε όγκο, με το μεγαλύτερο μεσαίο να αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου τον επιπλέον 5ο χρόνο καύσης. Οι δύο ακριανοί κύλινδροι (ο 1 και ο 3) λειτουργούν σε υψηλή πίεση (HP ή High Pressure) σε 4 χρόνους, όπως συμβαίνει σε όλους τους κινητήρες. Εδώ, ωστόσο, με τη βοήθεια των ανισομεγεθών γραναζιών, που συνδέουν μέσω ιμάντα τους δύο εκκεντροφόρους και το στροφαλοφόρο άξονα, επιτυγχάνεται διαφορά περιστροφής τους, με τον εκκεντροφόρο που ελέγχει τις βαλβίδες του μεσαίου κυλίνδρου να περιστρέφεται στην ίδια ταχύτητα με το στροφαλοφόρο άξονα. 
Έτσι, τα καυσαέρια που προκύπτουν από την καύση των δύο όμοιων κυλίνδρων κατευθύνονται στο μεσαίο και μεγαλύτερο κύλινδρο που λειτουργεί σε χαμηλότερη πίεση (LP ή Low Pressure), παράγοντας επιπλέον έργο.
Τα ανισομεγέθη γρανάζια εκκεντροφόρων εξασφαλίζουν τη διαφορά περιστροφής μεταξύ των εκκεντροφόρων, με εκείνον του μεσαίου κυλίνδρου να έχει ίδια ταχύτητα με την περιστροφή του στροφαλοφόρου άξονα.
Ποια είναι η Mercedes High PerformanceEngines Ltd
Η Mercedes HighPerformanceEngines Ltd. (πρώην Ilmor Engineering) ιδρύθηκε το 1984 από τους Mario (Il)lien, Paul (Mor)gan και Roger Penske. H ιστορία της ξεκίνησε σχεδιάζοντας και εξελίσσοντας κινητήρες για τα μονοθέσια IndyCars και στη συνέχεια συνεργάσθηκε με αμερικανικές εταιρείες και πολύ στενά με τη Mercedes-Benz, με αποκορύφωμα τη συνεργασία τους στη F1 από το 1993. Σήμερα η Mercedes HighPerformance Engines Ltd. απασχολεί περίπου 50 υπαλλήλους στις εγκαταστάσεις της στη Βρετανία και αποτελεί τον προμηθευτή κινητήρων της Mercedes στη F1.