Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  2/8/2011
Αφιέρωμα
Η... εμφάνιση είναι αρετή
«Τοπικά γνωρίσματα»
Διαβάστηκε από 10686 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:2/8/2011
Η κάθε ήπειρος και κατ’ επέκταση η κάθε χώρα σχεδίαζε (και ακόμη σχεδιάζει) οχήματα που, όπως και όλα τα υπόλοιπα προϊόντα της, είναι άμεσα συνυφασμένα με τις ανάγκες και τη μορφολογία της.
Αμερική
Το βιομηχανικό design
ευθύνεται για την αλλαγή
στην αντίληψη που έχει ο
σύγχρονος άνθρωπος για
τα καταναλωτικά προϊόντα.
Αυτά έχουν πάψει απλά να
εξυπηρετούν ανάγκες και
αποτελούν αντικείμενα
πόθου. Το αυτοκίνητο
εκφράζει αυτή την τάση
περισσότερο, ίσως, από
όλα. Από πού ξεκίνησε και
πού έχει φτάσει η πορεία
του design των αυτοκινήτων αποκωδικοποιούμε
στη συνέχεια.
Ο όγκος και η κατανάλωση των πρώιμων αμερικάνικων μοντέλων αντικατό- πτριζαν τη χωροταξική άνεση της ηπείρου και τη φθηνή βενζίνη της.
Στην Αμερική π.χ., τα αυτοκίνητα ανέκαθεν χαρακτηρίζονταν για το μεγάλο όγκο τους, τους αντίστοιχα μεγάλης χωρητικότητας ενεργοβόρους κινητήρες, αλλά και τις ανέσεις (όπως ηλεκτρικά παράθυρα και A/C από την δεκαετία του 1960). Χαρακτηριστικά που προέκυψαν, τόσο από την αφθονία σε πρώτες ύλες, όσο και την πολύ χαμηλή τιμή του λίτρου της βενζίνης, την ανάγκη κάλυψης τεράστιων αποστάσεων, αλλά και την χωροταξική διάταξη των πόλεων με τους τεράστιους και άνετους δρόμους. Ακόμα και σήμερα που η οικολογική μεταστροφή χαρακτηρίζει ένα μεγάλο μέρος των προσπαθειών της υπερατλαντικής αυτοκινητοβιομηχα- νίας, οι όγκοι έχουν παραμείνει μεγάλοι και τα σχήματα μακριά από τη μίνιμαλ αισθητική Ευρωπαίων και Ιαπώνων.
Ασία
Το βιομηχανικό design
ευθύνεται για την αλλαγή
στην αντίληψη που έχει ο
σύγχρονος άνθρωπος για
τα καταναλωτικά προϊόντα.
Αυτά έχουν πάψει απλά να
εξυπηρετούν ανάγκες και
αποτελούν αντικείμενα
πόθου. Το αυτοκίνητο
εκφράζει αυτή την τάση
περισσότερο, ίσως, από
όλα. Από πού ξεκίνησε και
πού έχει φτάσει η πορεία
του design των αυτοκινήτων αποκωδικοποιούμε
στη συνέχεια.
Η μίνιμαλ ιαπωνική αισθητική αποτυπωμένη σε ένα Mazda RX-7.
Την ίδια στιγμή, στην Ιαπωνία και τις υπόλοιπες ασιατικές χώρες, όπως στην Κορέα και τις Ινδίες, η εξέλιξη κινούταν σε ακριβώς αντίθετο δρόμο. Τα οχήματα που σχεδιάζονταν ήταν μικρού μεγέθους (ειδικά σε σύγκριση με τα μοντέλα της Αμερικής), και χρησιμοποιούσαν αντίστοιχα μικρούς κινητήρες (αφού ούτως ή άλλως ήταν ελαφριά και δεν είχαν ανάγκη μοτέρ μεγάλης χωρητικότητας). Η σχεδιαστική τάση που υιοθέτησαν οι Ασιάτες είχε το δικό της χαρακτήρα, που ταίριαζε με το κοινό αυτών των χωρών. Όμως έξω από αυτές, υπήρξε πρόβλημα που εστιάστηκε κυρίως στην αποδοχή περισσότερο του Ευρωπαϊκού και λιγότερο του Αμερικάνικου κοινού. Γι’ αυτό και όταν οι ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες επηρεάστηκαν από το Ευρωπαϊκό «Design» ώστε να γίνουν περισσότερο αποδεκτές και στον Ευρωπαϊκό χώρο, πολλοί τις κατηγόρησαν ότι «αντιγράφουν». Ίσως να επηρεάστηκαν από τις ευρωπαϊκές τάσεις, όμως αν ήταν αποκλειστικά έτσι, αυτοκίνητα όπως τα Mazda MX-5, RX-7/8, Nissan Skyline/Z, Toyota Celica, Supra, Honda NSX, και S2000, δεν θα είχαν καταφέρει να μείνουν ανεξίτηλα στις καρδιές των φανατικών οπαδών της οδήγησης, ενώ μοντέλα όπως η Toyota Corolla δεν θα μπορούσαν να εκθρονίσουν το VW Golf από τις πρώτες θέσεις των παγκόσμιων πωλήσεων!
Ευρώπη
Στην Ευρώπη, τόσο η μορφολογία των χωρών (με πολλούς ορεινούς δρόμους), όσο και παράγοντες όπως η έντονη δραστηριότητα στους αγώνες και οι παγκόσμιοι πόλεμοι που άλλαξαν τις βιομηχανικές συνήθειες, ανάγκασαν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να φτιάξουν πραγματικά διαμάντια. Τα ευρωπαϊκά μοντέλα διέπρεπαν, τόσο στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, όσο και σε αυτόν του σχεδίου, ενώ στην πλειονότητά τους δεν ξεπερνούσαν το μέσον όρο από πλευράς όγκου. Τα «φυτώρια» των περισσότερων από τις τάσεις αυτές βρίσκονταν στην Ιταλία και την Γαλλία. Άλλωστε από εκεί έχουν ξεκινήσει οι μεγαλύτερες, αλλά και οι σημαντικότερες τάσεις της μόδας. Φυσικά, το να εξαιρέσει κανείς σχολές όπως η γερμανική ή η σκανδιναβική είναι ατόπημα. Απόδειξη αποτελεί, τόσο η αναβίωση διαχρονικών σχημάτων όπως η σύγχρονη Gullwing, στη μορφή της Mercedes SLS, όσο και η νέα γενιά των Volvo, αλλά και η προσέγγιση της Saab που, διαχρονικά, χρησιμοποιεί στοιχεία από την αεροναυπηγική της κληρονομιά.
Το βιομηχανικό design
ευθύνεται για την αλλαγή
στην αντίληψη που έχει ο
σύγχρονος άνθρωπος για
τα καταναλωτικά προϊόντα.
Αυτά έχουν πάψει απλά να
εξυπηρετούν ανάγκες και
αποτελούν αντικείμενα
πόθου. Το αυτοκίνητο
εκφράζει αυτή την τάση
περισσότερο, ίσως, από
όλα. Από πού ξεκίνησε και
πού έχει φτάσει η πορεία
του design των αυτοκινήτων αποκωδικοποιούμε
στη συνέχεια.
Τα Saab παραδοσιακά βασίζονταν στην αεροναυπηγική για τη σχεδίαση τους.
Το βιομηχανικό design
ευθύνεται για την αλλαγή
στην αντίληψη που έχει ο
σύγχρονος άνθρωπος για
τα καταναλωτικά προϊόντα.
Αυτά έχουν πάψει απλά να
εξυπηρετούν ανάγκες και
αποτελούν αντικείμενα
πόθου. Το αυτοκίνητο
εκφράζει αυτή την τάση
περισσότερο, ίσως, από
όλα. Από πού ξεκίνησε και
πού έχει φτάσει η πορεία
του design των αυτοκινήτων αποκωδικοποιούμε
στη συνέχεια.
Στην Ευρώπη μόδα και αυτοκίνητο ήταν συνυφασμένα.

 
 H ιστορία του design αυτοκινήτου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
«Τοπικά γνωρίσματα»
Οι τάσεις
Streamlining
Bubble cars
Mix-Match
Οικολογία και design
Ρετρό
Case studies
VW Beetle: Από σκαθάρι σε υπεραυτοκίνητο
Jeep
«Στο χέρι» - Το παρελθόν του design
Οι σημαντικότεροι εν ενεργεία σχεδιαστικοί οίκοι
Οι σημαντικότεροι Έλληνες και Ξένοι σχεδιαστές
3D - Το σύγχρονο design