Με σταθερή παρουσία στο Top 3 των αγαπημένων για το ελληνικό κοινό κατηγοριών, τα μικρά αυτοκίνητα αποτελούν μία διαχρονική επιλογή για όσους θέλουν να κάνουν μία αξιόπιστη και οικονομική αγορά. Ποιό, όμως, είναι το κατάλληλο value for money μοντέλο στα 15.000 ευρώ;
Φθηνά μικρά στη «βασική»
Παρά τις πιέσεις που δέχονται από τα B+ C-SUV, τα μικρά μοντέλα ανέκαθεν είχαν ξεχωριστή σχέση στην «καρδιά» του Έλληνα καταναλωτή. Κάτι το προσιτό κόστος, κάτι η μοντέρνα σχεδίαση, κάτι τα επιμέρους πλεονεκτήματα που κρύβει κάθε επιλογή, αρκούσαν ώστε να διεκδικούν πολύ σημαντικό μερίδιο στην αγοραστική πίτα. Στην λίστα που ακολουθεί βάζουμε το άτυπο όριο των 15.000 ευρώ και επιλέγουμε μοντέλα που κινούνται πάνω-κάτω σε αυτή την τιμή.
Σε κεντρικό πλάνο το best seller της ελληνικής αγοράς και «βασιλιάς» των 10 σχεδόν τελευταίων χρόνων Toyota Yaris, το κορυφαίο σε εταιρικές πωλήσεις Citroen C3, το ανεβασμένο τους τελευταίους μήνες Hyundai i20 και το μοναδικό στην λίστα με ήπια υβριδική τεχνολογία Mazda2. Ξεκινάμε;
Εξοπλισμός-Value for money: i20 και Yaris έχουν τον πρώτο λόγο
Επιλέγοντας τις βασικές εκδόσεις σε εξοπλισμό και κινητήρα, η απάντηση για το πιο value for money μοντέλο πάει «πακέτο» και με το πληρέστερο σε παροχές, βάσει κόστους φυσικά. Κάπως έτσι, το Hyundai i20 με 14.090 ευρώ είναι το φθηνότερο στο photo finish σε σχέση με το Toyota Yaris των 14.140 ευρώ, το οποίο ωστόσο έχει Adaptive Cruise Control αλλά και 7 αερόσακους (σ.σ. και το i20 διαθέτει πλούσιο εξοπλισμός ενεργητικής ασφάλειας). Με έγχρωμη 7άρα οθόνη (όπως και το Yaris) και ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός-πίσω έρχεται το ακριβότερο όλων Mazda2 (14.946 ευρώ), στα 14.900 ευρώ το Citroen C3 με τα LED φώτα ημέρας.
Η 7άρα έγχρωμη οθόνη του Yaris κάνει την διαφορά, με το ιαπωνικό μικρό να έχει στον στάνταρ εξοπλισμό 7 αερόσακους και σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος. Το high-tech εσωτερικό του Toyota Yaris ξεχωρίζει, όντας το μοναδικό με έγχρωμη οθόνη αφής 7 ιντσών, ως στάνταρ εξοπλισμό.
Όπως και με την σχεδίαση, έτσι και στην διαμόρφωση της καμπίνας τους, κάθε αυτοκίνητο έχει αντίστοιχα «+» και «-». Στο κομμάτι ποιότητας υλικών, λόγου χάρη, υπερτερεί το Mazda2, όπου τα εξαιρετικά δομημένα και συναρμολογημένα πάνω στο ταμπλό σκληρά υλικά συναποτελούν μία συμπαγή κατασκευή. Δεν τα καταφέρνει εξίσου καλά στο κομμάτι της ευρυχωρίας, αλλά δεν παραγνωρίζουμε ότι έχει και 7άρα έγχρωμη οθόνη από την entry-level έκδοση.
Η μονόχρωμη οθόνη αφής 5 ιντσών περιλαμβάνεται στην βασική έκδοση του C3, το οποίο σε ανώτερο επίπεδο εξοπλισμού έχει και τα καθίσματα-πολυθρόνες, Advanced Comfort.
Στον αντίποδα, τα άλλα τρία μοντέλα έχουν κοινή βασική αφετηρία την άνεση-ευκολία, την οποία και ικανοποιούν με διαφορετική προσέγγιση. Αν μιλήσουμε αμιγώς για ευρυχωρία, το Hyundai i20 κερδίζει με διαφορά, διότι επικρατεί σε χώρο αποσκευών (350 λτ.) και σε «αέρα» για κεφάλι και πόδια πίσω επιβατών. Παράλληλα, έχει ικανοποιητική ποιότητα κατασκευής που εξυπηρετεί και την εργονομία.
Έγχρωμη οθόνη 7 ιντσών συναντάμε και στο Toyota Yaris που είναι νεανικό σχεδιαστικά με «καθαρές» γραμμές και μοντέρνο design. ¶φθονες είναι οι μικροαποθηκευτικές λύσεις ανάμεσα στα καθίσματα οδηγού συνοδηγού, τόσο μπροστά από τον λεβιέ ταχυτήτων, όσο ανάμεσα στην οθόνη αφής και τα χειριστήρια κλιματισμού.
Όσον αφορά, τέλος, το Citroen C3, εκείνο που προτάσσει ως ανταγωνιστικό του πλεονέκτημα είναι η άνεση από τα (προαιρετικά) καθίσματα πολυθρόνες Advanced Comfort που έχουν έξτρα ειδικό αφρώδες υλικό για οσφυϊκή υποστήριξη και κορυφαία επίπεδα ευεξίας και χαλάρωσης. Σημαντικό bonus τα 3 μοτίβα εσωτερικής διαμόρφωσης, που λειτουργούν επικουρικά στους 97 εξωτερικούς χρωματικούς συνδυασμούς.
Ως το μοναδικό μοντέλο με σύστημα ήπια υβριδικής τεχνολογίας, το Mazda2 έχει την χαμηλότερη κατανάλωση με 5,5 λτ./100 χλμ..
Αναγνωρίζοντας ότι δεν πρόκειται για τα πιο ισχυρά μοντέλα που θα βρει κανείς στην αγορά, οι επιδόσεις είναι μέτριες. Βέβαια, στα C3, i20 και Yaris υπάρχουν και επιλογές με πιο δυνατά μοτέρ, την ώρα που στο Mazda2 έχουμε μία και μοναδική επιλογή. Αυτή δεν είναι άλλη από το 1,5 λίτρων Skyactiv-G κινητήρα, συνδυασμένο με ήπια υβριδικό σύστημα 24 βολτ και εξατάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο. Ένα σύνολο που προσφέρει 90 ίππους και 148 Nm ροπής. Το ιαπωνικό μικρό είναι πιο γρήγορο στα 0-100 χλμ./ώρα, αλλά χάνει αρκετούς πόντους σε ρεπρίζ, με το C3 του 1.200άρη PureTech των 83 ίππων να υπερτερεί σε αυτή την παράμετρο. Ικανοποιητικό το i20 με 84 άλογα και 124 Nm ροπής, εστιάζει στην μειωμένη κατανάλωση το Yaris των 72 ίππων (5,2 λτ./100 χλμ.). Κορυφαίο στον τομέα το Mazda2 που είναι και το μοναδικό με σύστημα ήπιας υβριδικής τεχνολογίας (5,5 λτ./100 χλμ.). Στην πράξη, πάντως, το σίγουρο είναι πως και με τους τέσσερις κινητήρες θα χρειαστεί το κατέβασμα μιας σχέσης σε περίπτωση προσπεράσματος, ή σε μια ανηφόρα με χαμηλές στροφές περιστροφής. Εξάλλου, τα τέσσερα μοντέλα προσανατολίζονται στην κίνηση μέσα στην πόλη και όχι στις επιδόσεις.
Μπορεί να μην είναι υβριδικό, αλλά και πάλι το Yaris κινείται σε χαμηλά επίπεδα κατανάλωσης με τον 1000άρη ατμοσφαιρικό κινητήρα του.
Πολιτισμένο και έμπειρο στο να... ξεγλιστρά το αυτοκίνητο μέσα στα στενά σοκάκια της πόλης είναι το Toyota Yaris, το πιο ευέλικτο μοντέλο της κατηγορίας.
Η οδική συμπεριφορά ενός μικρού αξιολογείται από την ευκολία και την άνετη μετακίνηση μέσα στον αστικό ιστό, ενώ πάντοτε η ασφάλεια είναι νο.1 προτεραιότητα. Για τον λόγο αυτό δίνουμε παραπάνω πόντους στα Yaris και i20 που έχουν στάνταρ σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, με το μικρό των Ιαπώνων να έχει και 7 αερόσακους. Από εκεί και πέρα, το Yaris είναι το πιο ευέλικτο για κίνηση στα στενά σοκάκια της πόλης με κύκλο στροφής μόλις 9,8 μέτρα. Στις πιο ισχυρές εκδόσεις κινητήρα αποδεικνύει και την σπορτίφ και αλλά πάντοτε διαχειρίσιμη συμπεριφορά του.
Σε επαρχιακή διαδρομή, το τιμόνι και το μπροστινό μέρος του Mazda2 προσφέρουν κορυφαία πληροφόρηση, το σύστημα G-Vectoring Plus δίνει ακόμα μεγαλύτερα περιθώρια στην πρόσφυση και ακόμα πιο ελεγχόμενη συμπεριφορά, ωστόσο ο κινητήρας θέτει τους περιορισμούς του.
Εξαιρετικό μπροστινό, υψηλά επίπεδα άνεσης και ποιοτική κύλιση χαρακτηρίζουν το Mazda2 στο δρόμο. Σε επαρχιακή διαδρομή, το τιμόνι και το μπροστινό μέρος προσφέρουν κορυφαία πληροφόρηση, το σύστημα G-Vectoring Plus δίνει ακόμα μεγαλύτερα περιθώρια στην πρόσφυση και ακόμα πιο ελεγχόμενη συμπεριφορά, ωστόσο ο κινητήρας θέτει τους περιορισμούς του. Σημαντικό παράπλευρο οδηγικό πλεονέκτημα για το Mazda2 πως είναι το μοναδικό της λίστας που κυκλοφορεί ελεύθερα καθημερινά στον δακτύλιο με εκπομπές ρύπων CO2 107 γρ./χλμ..
Κορυφαίο στον τομέα της άνεσης το Citroen C3 που είναι από τα πιο ευκολοδήγητα μικρά, με καλό κράτημα και υψηλή ποιότητα κύλισης. Σε αυτό συμβάλλει η «αφράτη» λειτουργία της ανάρτησης και τα νέα καθίσματα-πολυθρόνες Advanced Comfort, ενώ ακόμα και υπό πίεση συνεχίζει να στρίβει ουδέτερα χωρίς να «αγχώνει» τον οδηγό του, χάρη και στο προληπτικό ESP.
Όσον αφορά το Hyundai i20, παρουσιάζει άμεσα μια σφιχτή αίσθηση από την ανάρτηση, η οποία ωστόσο δεν επηρεάζει σημαντικά την άνεση του αυτοκινήτου αφού αποσβένει ικανοποιητικά τις όποιες ανωμαλίες. Στα θετικά, ο ελαφρύς συμπλέκτης και ο θετικός -παρά την έλλειψη υπερτροφοδότησης- κινητήρας του, που αποτελούν τους ικανούς συμμάχους του για την καθημερινότητα εντός πόλης.
O fun to drive δεν θα βρει αυτό που ψάχνει καθώς όλα τα μοντέλα εστιάζουν στην κατανάλωση και όχι στις επιδόσεις. Από εκεί και πέρα, το Mazda2 είναι το πιο «στριφτερό», έχει όμως το μειονέκτημα των μέτριων ρεπρίζ, παράμετρος στην οποία υπερτερεί το Citroen C3.
Ο value for money τύπος έχει δύο ξεκάθαρες επιλογές. Πέραν του ότι μιλάμε για τα πιο οικονομικά μοντέλα, τα Hyundai i20 και Toyota Yaris έχουν έναν ικανοποιητικό από την βασική τους εξοπλισμό και τη μεγαλύτερη μεταπωλητική αξία.
Ο high-tech τύπος θα κληθεί να επιλέξει ανάμεσα στο Yaris και το Mazda2 καθώς είναι τα μοναδικά με 7άρα έγχρωμη οθόνη αφής. Ο έξτρα αερόσακος και το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος γέρνει, όμως, την πλάστιγγα προς το best-seller της ελληνικής αγοράς.