.jpg)
Επιλέξτε το κατάλληλο πρόγραμμα ρεύματος και εκμεταλλευτείτε το νυχτερινό.
Επενδύστε σε έναν «έξυπνο» φορτιστή για καλύτερο προγραμματισμό και έλεγχο της διαδικασίας.
Ρυθμίστε σωστά την ένταση φόρτισης, η υψηλή ισχύς μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση.
Αποφύγετε τους ακριβούς δημόσιους ταχυφορτιστές (έως και 3πλάσιο κόστος από τους οικιακούς).
Επιλέξτε το κατάλληλο πρόγραμμα ρεύματος και εκμεταλλευτείτε το νυχτερινό
Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση έχει αλλάξει ριζικά τη σχέση μας με το αυτοκίνητο. Αντί να επισκεπτόμαστε το πρατήριο, πλέον φορτίζουμε το όχημά μας στο σπίτι, όπως θα κάναμε με το κινητό ή τον φορητό υπολογιστή. Όμως, με τις τιμές του ρεύματος να μεταβάλλονται και την κατανάλωση να αυξάνεται, η φόρτιση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να γίνει ένας σημαντικός παράγοντας στο μηνιαίο κόστος του νοικοκυριού. Η λύση έρχεται μέσα από την έξυπνη φόρτιση — μια προσέγγιση που συνδυάζει τεχνολογία, προγραμματισμό και απλές συνήθειες, ώστε κάθε κιλοβατώρα να πιάνει τόπο.
Το πρώτο βήμα για να μειώσει κανείς το κόστος φόρτισης είναι η σωστή επιλογή προγράμματος ρεύματος. Οι περισσότεροι πάροχοι στην Ελλάδα προσφέρουν πλέον ειδικά τιμολόγια για κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων, με μειωμένες χρεώσεις τις νυχτερινές ώρες ή με δυναμική τιμολόγηση που προσαρμόζεται ανάλογα με τη ζήτηση στο δίκτυο. Όσοι έχουν τη δυνατότητα να φορτίζουν το όχημά τους τη νύχτα, μπορούν να εκμεταλλευτούν τη χαμηλότερη τιμή της κιλοβατώρας, που συχνά είναι έως και 40% πιο φθηνή σε σχέση με την ημερήσια χρέωση.
Έτσι, μια πλήρης φόρτιση ενός μέσου ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μπαταρία 50 kWh μπορεί να κοστίσει γύρω στα πέντε ή έξι ευρώ αντί για εννέα ή δέκα, ανάλογα με τον πάροχο και την περίοδο. Οι διαφορές αυτές μπορεί να φαίνονται μικρές ανά φόρτιση, αλλά σε ετήσια βάση μεταφράζονται σε σημαντική εξοικονόμηση. Είναι, λοιπόν, κρίσιμο να γνωρίζουμε ποιες ώρες ισχύει το νυχτερινό τιμολόγιο — συνήθως από τις έντεκα το βράδυ έως τις επτά το πρωί — και να προγραμματίζουμε ανάλογα τη φόρτιση του οχήματος.
Επενδύστε σε έναν «έξυπνο» φορτιστή για καλύτερο προγραμματισμό και έλεγχο της διαδικασίας
Η επόμενη κίνηση που κάνει τη διαφορά είναι η εγκατάσταση ενός έξυπνου φορτιστή, ενός φορτιστή δηλαδή που συνδέεται στο διαδίκτυο και επικοινωνεί μέσω εφαρμογής στο κινητό. Με αυτόν τον τρόπο, ο οδηγός μπορεί να προγραμματίζει πότε θα ξεκινήσει η φόρτιση, να παρακολουθεί την κατανάλωση σε πραγματικό χρόνο και να βλέπει το συνολικό κόστος με ακρίβεια. Οι έξυπνοι φορτιστές έχουν επίσης τη δυνατότητα να συνεργάζονται με φωτοβολταϊκά, ξεκινώντας τη φόρτιση όταν το σπίτι παράγει δωρεάν ενέργεια από τον ήλιο.
Αν και κοστίζουν λίγο περισσότερο από έναν απλό φορτιστή, η διαφορά στην τιμή αποσβένεται μέσα σε λίγους μήνες, καθώς η σωστή διαχείριση της φόρτισης μπορεί να μειώσει αισθητά τον λογαριασμό ρεύματος. Παράλληλα, οι έξυπνοι φορτιστές προσφέρουν επιπλέον ασφάλεια, ελέγχοντας την ένταση του ρεύματος και αποτρέποντας την υπερφόρτωση του δικτύου του σπιτιού, ειδικά όταν λειτουργούν ταυτόχρονα άλλες ενεργοβόρες συσκευές.
Ρυθμίστε σωστά την ένταση φόρτισης, η υψηλή ισχύς μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση
Πολλοί οδηγοί πιστεύουν ότι η ταχύτερη φόρτιση είναι πάντα η καλύτερη επιλογή, όμως αυτό δεν ισχύει. Η υψηλή ισχύς φόρτισης μπορεί να προκαλεί αιχμές στην κατανάλωση, αυξάνοντας το συνολικό κόστος και πιέζοντας το οικιακό δίκτυο. Αντίθετα, η φόρτιση με χαμηλότερη ένταση — για παράδειγμα, από 11 kW σε 7 ή ακόμη και 3,7 kW — επιτρέπει στην ενέργεια να «μοιράζεται» πιο ομαλά κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Με αυτόν τον τρόπο, αποφεύγονται οι στιγμιαίες υπερφορτώσεις, μειώνεται η φθορά του ηλεκτρικού εξοπλισμού και εκμεταλλεύεστε πλήρως τις ώρες χαμηλής χρέωσης. Εφόσον το όχημα δεν χρειάζεται να είναι έτοιμο αμέσως, μια πιο αργή φόρτιση μπορεί να αποδειχθεί οικονομικότερη και ταυτόχρονα πιο φιλική προς τη μπαταρία, παρατείνοντας τη διάρκεια ζωής της.
Αποφύγετε τους ακριβούς δημόσιους ταχυφορτιστές (έως και 3πλάσιο κόστος από τους οικιακούς)
Η οικιακή φόρτιση παραμένει η πιο συμφέρουσα και ασφαλής επιλογή για τον ιδιοκτήτη ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Οι δημόσιοι ταχυφορτιστές προσφέρουν μεγάλη ευκολία, ιδιαίτερα στα ταξίδια, αλλά το κόστος τους είναι συχνά διπλάσιο ή και τριπλάσιο από αυτό της οικιακής κιλοβατώρας. Επιπλέον, η συχνή χρήση ταχυφόρτισης μπορεί να προκαλέσει μακροπρόθεσμα φθορά στην μπαταρία λόγω της υψηλής θερμοκρασίας που αναπτύσσεται κατά τη διαδικασία.
Αξίζει επίσης να θυμόμαστε ότι πολλά σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν ήδη λειτουργίες έξυπνης φόρτισης, χωρίς να απαιτείται επιπλέον εξοπλισμός. Μέσα από την εφαρμογή του κατασκευαστή ή το σύστημα infotainment, ο οδηγός μπορεί να ορίσει πότε θα ξεκινήσει και πότε θα σταματήσει η φόρτιση, να θέσει όρια στο ποσοστό φόρτισης — για παράδειγμα μέχρι το 80% — και να παρακολουθεί την πρόοδο εξ αποστάσεως. Πολλά μοντέλα προσφέρουν ενσωματωμένα συστήματα διαχείρισης ενέργειας, που προσαρμόζουν αυτόματα τη φόρτιση στις ώρες χαμηλής ζήτησης. Έτσι, ακόμη κι αν δεν υπάρχει «έξυπνος» φορτιστής, το ίδιο το αυτοκίνητο μπορεί να αναλάβει τον ρόλο της βέλτιστης διαχείρισης,
Συμπερασματικά, με λίγη οργάνωση και τις σωστές επιλογές, η φόρτιση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να γίνει πιο αποδοτική, πιο οικολογική και αισθητά πιο οικονομική. Η τεχνολογία βρίσκεται ήδη στα χέρια μας — είτε μέσα από τον φορτιστή, είτε μέσα από το ίδιο το αυτοκίνητο. Το μόνο που χρειάζεται είναι να τη χρησιμοποιήσουμε έξυπνα.
