
Γκάζι ή φρένο;
7.869 Επισκέψεις στο άρθρο (25/8/2015)
Νομίζετε πως το πολύ γκάζι αυξάνει την κατανάλωση; Για δείτε και το φρένο!
autotriti team
Το ερώτημα όμως είναι συγκεκριμένο: Όχι ποιο πεντάλ είναι αυτό που ελέγχει την κατανάλωση, αλλά ποιο είναι αυτό που την αυξάνει. Βλέπεις όταν πατάς γκάζι το αυτοκίνητο επιταχύνει, αυξάνει την κινητική του ενέργεια ενώ συγχρόνως υπερνικάει και την αντίσταση του αέρα που αυξάνεται όσο αυξάνεται η ταχύτητα. Το γκάζι αποφασίζει πόση ενέργεια θα μεταφέρεις από το καύσιμο στο αυτοκίνητο. Αρα τι φταίει το φρένο;
Η κατανάλωση δεν είναι απλά θέμα ενέργειας. Η κατανάλωση μετριέται σε μία διαδρομή και επηρεάζεται όχι μόνο από την ταχύτητα αλλά από κάτι άλλο πολύ πιο σημαντικό. Γιατί μπορεί το γκάζι να αποφασίζει πόση ενέργεια θα μετατραπεί σε ταχύτητα του αυτοκινήτου, το φρένο όμως αποφασίζει πόσες φορές θα πρέπει να γίνει αυτό στην ίδια διαδρομή.
Απλά, αν πας 10 χιλιόμετρα ευθεία με τέρμα το γκάζι, κι αν πας την ίδια διαδρομή σταμάτα ξεκίνα έστω και μία φορά, θα κάψεις περισσότερο. Η εμπλοκή του φρένου αυξάνει την κατανάλωση, γιατί τώρα το αυτοκίνητο πρέπει να κάνει την ίδια διαδικασία δύο φορές, οπότε θα πρέπει να κάψει πολύ περισσότερο καύσιμο, αν όχι το διπλό.
Περίεργο; Όχι ιδιαίτερα, αν σκεφτεί κανείς τις συμβουλές οικονομικής οδήγησης που το πρώτο πράγμα που λένε είναι να κρατάτε μεγάλη απόσταση από τον μπροστινό. Όχι για ασφάλεια, άλλο κεφάλαιο αυτό, αλλά για αν μην επηρεάζεστε από τις δικές του αυξομειώσεις ταχύτητας και έτσι να κινείστε όσο περισσότερο γίνεται με σταθερή ταχύτητα.
Γιατί αν κολλήσετε πάνω του, κάθε φορά που κόβει αυτός, φρένα εσείς, πετάτε την ενέργεια που κάψατε καύσιμο για να κάνετε ταχύτητα στα σκουπίδια, και μετά πρέπει να τα κάνετε όλα ξανά από την αρχή. Γκάζι και περισσότερο καύσιμο.
Τι λέτε λοιπόν; Ποιο πεντάλ ευθύνεται περισσότερο για την αύξησης της κατανάλωσης; Το γκάζι ή το φρένο; Και εσείς πως πετυχαίνετε χαμηλότερα νούμερα;
Πολύ σωστό αυτό. Αν θέλουμε να κάνουμε οικονομία, θα πρέπει να προβλέπουμε, κατά το δυνατό, που θα χρειαστεί να πατήσουμε το φρένο, όπως π.χ. όταν πλησιάζουμε σε κόκκινο φανάρι, ή σε κάποια διασταύρωση, όπου θα χρειαστεί να σταματήσουμε, στο σήμα stop, ώστε να μην φθάνουμε στο σημείο αυτό με πατημένο γκάζι και να πατάμε φρένο την τελευταία στιγμή, αλλά να αφήνουμε έγκαιρα το γκάζι, προκειμένου να επιβραδύνει το αυτοκίνητο μας ομαλά, μέχρι το σημείο που θα χρειαστεί να σταματήσουμε τελείως. Πέρα όμως από αυτό, το θέμα θα πρέπει να το δούμε και από μιά άλλη οπτική. Ο κάθε άλλος οδηγός χρήστης του δρόμου, που πηγαίνει αργά και που μπαίνει εμπόδιο στην πορεία μας και μας αναγκάζει να πατήσουμε φρένο, είναι και αυτός υπεύθυνος, για την αυξημένη κατανάλωση μας. Θα πρέπει λοιπόν ο καθένας μας όταν χρησιμοποιεί τους δρόμους, να σκέπτεται και τους άλλους, που θέλουν να πάνε πιό γρήγορα και να τους διευκολύνει, να προσπεράσουν, κάνοντας στην άκρη δεξιά. Υπάρχουν κάποιοι που όταν βλέπουν οδηγό να κινείται πιό γρήγορα από αυτούς, του κάνουν δύσκολη τη ζωή, αντί να τον διευκολύνουν.
Και τα δυο. Υπερμετρη χρήση του ενός οδηγεί σε υπέρμετρη χρήση του αλλού αναγκαστικά. Και ο συνδυασμός του αυξάνει την κατανάλωση.
Φυσικά και το φρένο καθορίζει την κατανάλωση, εφόσον μετά πρέπει να επιταχύνεις για να ανακτήσεις την ταχύτητά σου. Μια μέθοδος που μπορεί να εφαρμοστεί για να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες, είναι πχ σε κόκκινο φανάρι να φρενάρει αρκετά νωρίς, ώστε να προλάβει το άναμμα του πράσινου "ρολαριστός", ώστε να μειώσει τη ανάγκη επιτάχυνσης. Βολεύει να εφαρμοστεί σε φανάριο που περίπου ξέρεις τη διάρκεια του κόκκινου (ή όταν μπούν φανάρια με χρονομέτρηση του κόκκινου).
1) Αποφυγή των άσκοπων σταμάτα-ξεκίνα, οπότε εκτός από μεγαλύτερη οικονομία προστατεύουμε και το συμπλέκτη στα χειροκίνητα κιβώτια. Δεν κάνουμε αγώνα με τους άλλους για να φτάσουμε πρώτοι στο κόκκινο φανάρι, αλλά από μακρυά κόβουμε ταχύτητα προσπαθώντας να καθυστερύσουμε όσο είναι δυνατόν μέχρι να γίνει πράσινο. Έτσι αποφεύγεται η πλήρης ακινητοποίηση του οχήματος με μεγάλα οφέλη στη κατανάλωση. 2) Αλλαγή ταχύτητας στις στροφές της μέγιστης ροπής. Το να ζορίζει κανείς το κινητήρα με μεγάλη ταχύτητα στο κιβώτιο και χαμηλή ταχύτητα κίνησης σκοτώνει την οικονομία και καταστρέφει το σύστημα μετάδοσης, αλλά και μπουκώνει το κινητήρα. 3) Κατά τη κίνηση σε κατηφορικό δρόμο, αποφεύγουμε να πατάμε το γκάζι και αφήνουμε το αμάξι να κυλάει (εννοείται με ταχύτητα στο κιβώτιο), φροντίζοντας οι στροφές να είναι λίγο πάνω από τις 2500. Τότε η αντλία βενζίνης δεν τραβάει βενζίνη, οπότε η κατανάλωση είναι μηδενική. Δεν έχει αξία να τρέχει κανείς στις κατηφόρες, αφού η βαρύτητα κάνει τη δουλειά δωρεάν. 4) Πολλοί αφήνουν το αμάξι να λειτουργεί στο ρεναλντί για ώρα. Πχ ερχόμενος από διακοπές και πηγαίνοντας στο γκαράζ του πλοίου για να πάρω το αμάξι, παρατήρησα πολλούς να έχουν βάλει μπροστά πολύ πριν το πλοίο δέσει στο λιμάνι. Είχαν βάλει μπρος πάνω από 10' νωρίτερα απ' ότι έπρεπε. Για ποιο λόγο; 5) Τέλος, πολλοί με ντάλα ήλιο έχουν αναμμένα τα φώτα και μάλιστα στη μεγάλη σκάλα! Και αυτό επιβαρύνει τη κατανάλωση και επιταχύνει τη φθορά της μπαταρίας, όπως και η άσκοπη χρήση κλιματιστικού.
Γι αυτό άλλωστε και η κατανάλωση που δίνει ο κάθε κατασκευαστής για τα αυτοκίνητά του, είναι πάντα μεγαλύτερη εντός πόλης απ' ότι στον αυτοκινητόδρομο.
Μα φυσικά το συχνό φρενάρισμα ....