Οι καταναλωτές στην Ελλάδα χάνουν έως και 90 εκατομμύρια ευρώ από την αγοραστική τους δύναμη λόγω των «πειραγμένων» αντλιών στα πρατήρια, ενώ τα ταμεία του κράτους ζημιώνονται κατά έως και 150 εκατομμύρια ευρώ από το λαθρεμπόριο και την νόθευση των υγρών καυσίμων. ΣΕΕΠΕ και ΑΑΔΕ κάνουν ένα μεγάλο βήμα για την πάταξη αυτών των φαινομένων.
Ορόσημο στη μάχη κατά της παραβατικότητας στον τομέα των υγρών καυσίμων το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπέγραψε ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), αναλαμβάνοντας συνολικά το κόστος υλοποίησης του συστήματος Εισροών-Εκροών. Κατατοπιστική η παρουσίαση των ανθρώπων του Συνδέσμου στους δημοσιογράφους με επισημάνσεις στα σημαντικότερα στοιχεία.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, τονίστηκε ότι οι επιπτώσεις της πανδημίας ήταν πολλές και σημαντικές για τον κλάδο. Συγκεκριμένα, το 2020, οι πωλήσεις της εσωτερικής αγοράς υποχώρησαν κατά 8% σε σχέση με το 2019, με τη βενζίνη να υποχωρεί κατά 17% και το πετρέλαιο κίνησης κατά 9%.
Αντίστοιχα, το 2021 η εσωτερική αγορά κινήθηκε αντιστρόφως ανάλογα με το 2020, με τις πωλήσεις καυσίμων κίνησης να ανακάμπτουν και τις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης να σημειώνουν ελεύθερη πτώση.
Συγκεκριμένα, τους πρώτους 8 μήνες του 2021, οι πωλήσεις βενζίνης κινήθηκαν αυξητικά κατά 2% και οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης αυξήθηκαν κατά 6%. Εντούτοις, η τσιμπημένη τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και η μεγάλη αποθεματοποίησή του, έφερε μείωση στις πωλήσεις που αγγίζει το 41% το πρώτο 8μηνο του 2021.
Σημαντική ήταν η τοποθέτηση του Προέδρου του ΣΕΕΠΕ, Γιάννη Αληγιζάκη, σχετικά με τα σημερινά δεδομένα για το φυσικό αέριο. Παρόλο που εδώ και χρόνια ήταν φθηνότερο σε σχέση με το πετρέλαιο, έχει φτάσει να είναι ακριβότερο κατά 2%, αν και αυτή η αύξηση δεν έχει μεταφραστεί προς το παρόν σε αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου κίνησης.
Ως προς τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος, τονίστηκε πως η ύπαρξη του Κλάδου είναι αναγκαία για την ασφαλή μετάβαση της χώρας στη νέα ενεργειακή εποχή και ο ρόλος του είναι κομβικός στην αλυσίδα διακίνησης των προϊόντων έως τον τελικό καταναλωτή.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα η παραβατικότητα
Σύμφωνα με τους ανθρώπους του ΣΕΕΠΕ, το πλέον κρίσιμο ζήτημα τόσο για τη λειτουργία του κλάδου, όσο και για την προστασία του καταναλωτή αλλά και την θωράκιση των δημόσιων εσόδων είναι η παραβατικότητα. Έπειτα, το δεύτερο ζήτημα που αφορά στο μέλλον του κλάδου, είναι η ενεργειακή του μετεξέλιξη, ώστε να ανταποκριθεί στις νέες ενεργειακές ανάγκες του καταναλωτή, αλλά και στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κλιματική αλλαγή και τη μηδενική εκπομπή ρύπων έως το 2050. Καθοριστικής σημασίας είναι και η αλλαγή της εμπορικής στρατηγικής, ώστε ο κλάδος να στραφεί από τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα στα «πράσινα» καύσιμα και τα καύσιμα νέας γενιάς. Παράλληλα, το πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί και τα εξοντωτικά πρόστιμα απειλούν την βιωσιμότητα κάποιων Εταιριών του Κλάδου, καθώς αδυνατούν να υλοποιήσουν ορισμένα από τα μέτρα που τους επιβάλλονται. Ειδικά στο θέμα της παραβατικότητας, τονίστηκε πως παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, η αγορά καυσίμων μαστίζεται από ζητήματα παραβατικότητας.
Συγκεκριμένα, οι σημαντικότερες μορφές παραβατικότητας στην ελληνική αγορά είναι:
To λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο κίνησης και στο υγραέριο κίνησης.
Η νόθευση καυσίμων με χημικές ουσίες.
Οι παράνομες παρεμβάσεις στη λειτουργία των αντλιών των πρατηρίων, με αποτέλεσμα να παραδίδονται μειωμένες ποσότητες στον καταναλωτή.
Οι άμεσες επιπτώσεις είναι σημαντικές καθλως τα ταμεία του κράτους χάνουν 100-150 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο από το λαθρεμπόριο και τη νόθευση και οι καταναλωτές χάνουν 50-90 εκατ. ευρώ από την αγοραστική τους δύναμη, εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών. Πέραν αυτών, υπάρχουν και έμμεσες επιπτώσεις που αφορούν την υγεία των καταναλωτών και το Περιβάλλον καθώς και τη στρέβλωση του υγειούς ανταγωνισμού.
Σημειώνεται πως ο ΣΕΕΠΕ εισηγήθηκε τη συνεργασία με την Πολιτεία, ώστε με την τεχνική υποστήριξη και τεχνολογική συνδρομή του α ξεπεραστούν τα προβλήματα που υπάρχουν από τα μη πιστοποιημένα λογισμικά των συστημάτων Εισροών – Εκροών που έχουν εγκατασταθεί στα πρατήρια, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται «κενά ασφαλείας», και να μην διασφαλίζεται η ορθή αποστολή των ψηφιακών δεδομένων.
Και παράλληλα, να αξιοποιηθεί η νέα πλατφόρμα της ΑΑΔΕ «MyData». Χωρίς να επιβαρυνθούν με νέα κόστη οι πρατηριούχοι, το σύστημα να αρχίσει να λειτουργεί άμεσα και να μεταδίδει ψηφιακά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, τα οποία θα αξιοποιούνται πλέον από την Πολιτεία. Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτό ο ΣΕΕΠΕ υπέγραψε πρόσφατα Μνημόνιο Συνεργασίας με την ΑΑΔΕ, αναλαμβάνοντας συνολικά το κόστος υλοποίησης του συστήματος Εισροών – Εκροών. Πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική συμφωνία που εγκαινιάζει τη συμμαχία μεταξύ συνεργασία ιδιωτικού τομέα και Πολιτείας, για την επίλυση ενός σημαντικού οικονομικού και κοινωνικού προβλήματος.
Σε κάθε περίπωτση, όπως αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, η υπογραφή του Μνημονίου με την ΑΑΔΕ αποτελεί ορόσημο στην μάχη κατά της παραβατικότητας, ωστόσο από μόνη της δεν είναι αρκετή. Και αυτό γιατί απαιτείται η πιστή εφαρμογή ενός ενιαίου σχεδίου, καθώς και η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.