Κατά τη διάρκεια των τεσσάρων φάσεων λειτουργίας του κινητήρα, ο στροφαλοφόρος άξονας περιστρέφεται δύο φορές, δηλαδή κατά 720 μοίρες.
3 Φωτογραφίες »

Κατά τη διάρκεια των τεσσάρων φάσεων λειτουργίας του κινητήρα, ο στροφαλοφόρος άξονας περιστρέφεται δύο φορές, δηλαδή κατά 720 μοίρες.

Εκτόνωση και εξαγωγή

45.103 Επισκέψεις στο άρθρο

Με όλες τις βαλβίδες κλειστές, το έμβολο στο ΑΝΣ και το μείγμα συμπιεσμένο μέσα στον θάλαμο καύσης, έχει έρθει η κατάλληλη στιγμή για την έναρξη της καύσης. Πρόκειται για την τρίτη φάση της λειτουργίας των τετράχρονων κινητήρων. Στην περίπτωση των βενζινοκινητήρων, η έναρξη της καύσης γίνεται από τον σπινθήρα του μπουζί, μιας και το μείγμα δεν αυταναφλέγεται (όπως στην περίπτωση των κινητήρων πετρελαίου). Η εκτόνωση των καυσαερίων δημιουργεί τεράστιες συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγάλες δυνάμεις ώθησης του πιστονιού προς το ΚΝΣ. Αυτή είναι η φάση για την οποία έχει γίνει όλη η «προεργασία», μιας και πρόκειται για τη μοναδική στιγμή στη διάρκεια του κύκλου λειτουργίας που ο κινητήρας παράγει μηχανικό έργο. Η φάση της εκτόνωσης ολοκληρώνεται όταν το έμβολο έχει επιστρέψει στο ΚΝΣ, ενώ όπως και σε κάθε φάση, ο στροφαλοφόρος άξονας έχει περιστραφεί άλλες 180 μοίρες.

Στους κινητήρες άμεσου ψεκασμού είναι εφικτή η είσοδος καυσίμου και στη φάση της συμπίεσης, αφού δεν εξαρτάται από το άνοιγμα της βαλβίδας εισαγωγής. Κάτι τέτοιο βελτιώνει την αποδοτικότητα του κινητήρα.
3 Φωτογραφίες »

Στους κινητήρες άμεσου ψεκασμού είναι εφικτή η είσοδος καυσίμου και στη φάση της συμπίεσης, αφού δεν εξαρτάται από το άνοιγμα της βαλβίδας εισαγωγής. Κάτι τέτοιο βελτιώνει την αποδοτικότητα του κινητήρα.


Η τέταρτη και τελευταία φάση στη λειτουργία των τετράχρονων κινητήρων είναι η εξαγωγή των καυσαερίων. Πρόκειται για τη διαδικασία απομάκρυνσης των καυσαερίων από τον κύλινδρο, ώστε το «έδαφος» να προετοιμαστεί κατάλληλα για την επανέναρξη της διαδικασία. Σε αυτή τη φάση, η βαλβίδα εξαγωγής ανοίγει για πρώτη φορά και ο θάλαμος καύσης έρχεται σε επαφή με το σύστημα πολλαπλής εξαγωγής. Το έμβολο αρχίζει να ανεβαίνει και πάλι από το ΚΝΣ στο ΑΝΣ σπρώχνοντας τα καυσαέρια έξω από τον κινητήρα. Κάπου εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι η ροή των καυσαερίων προς την βαλβίδα εξαγωγής επιτυγχάνεται τόσο από την κίνηση του εμβόλου προς τα πάνω λόγω αδράνειας, όσο και από την ύπαρξη διαφοράς πίεσης ανάμεσα στον κύλινδρο και την πολλαπλή εξαγωγής. Μόλις το έμβολο φτάσει στο ΑΝΣ, τα καύσιμα έχουν απομακρυνθεί από τον κύλινδρο, η βαλβίδα εξαγωγής κλείνει και όλα είναι έτοιμα για την έναρξη του επόμενου κύκλου.

Σελίδα 1Ξέρεις πώς δουλεύει το μοτέρ σου; Οι 4 «κινήσεις» του
Σελίδα 2Εισαγωγή και συμπίεση
Σελίδα 3Εκτόνωση και εξαγωγή
Σελίδα 4Tips για «προχωρημένους»
Mercedes
KIA