Πλήθος κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων νέων αυτοκινήτων ετοιμάζουν τα υπουργεία Μεταφορών, Οικονομικών και Περιβάλλοντος-Ενέργειας. Μέσα στο καλοκαίρι κατατίθεται το σχέδιο νόμου. Διαβάστε τι προβλέπει.
Σύντομα αναμένεται να ανακοινωθεί το πακέτο που ετοιμάζει η κυβέρνηση για να προωθηθεί η πώληση ηλεκτροκίνητων οχημάτων έχοντας ως στόχο την σταδιακή απόσυρση των ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων οχημάτων και την μείωση των παλαιών βενζινοκίνητων, τουλάχιστον σε ό, τι αφορά τα μεγάλα αστικά κέντρα, προκειμένου να επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος της ελαχιστοποίησης του αποτυπώματος του άνθρακα.
Τα υπουργεία Μεταφορών, Οικονομικών και Περιβάλλοντος-Ενέργειας έχουν συγκροτήσει ειδική επιτροπή που διαμορφώνει το σχέδιο νόμου που θα φτάσει στην Βουλή έως τα τέλη του Ιουνίου. Επιδίωξη όλων των εμπλεκόμενων πλευρών είναι έως το 2030, το 30% των οχημάτων που θα πωλούνται στην ελληνική αγορά να είναι plug-in υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά.
Τα κίνητρα που εξετάζονται για τα ηλεκτροκίνητα Ι.Χ θα αφορούν την αγορά και τη χρήση τους. Όσον αφορά την αγορά, θα προβλέπεται επιδότηση του κόστους αγοράς τους, μείωση των τελών ταξινόμησης και χρήσης μέσω φορολογικών απαλλαγών, εφαρμογή ειδικής τιμολογιακής πολιτικής στα προγράμματα ασφάλισης, πληρωμή μειωμένων τελών στα διόδια και παροχή εκπτώσεων στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις. Στα κίνητρα που θα αφορούν τη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μεταξύ άλλων εξετάζονται η καθημερινή και χωρίς περιορισμούς κυκλοφορία τους στα μεγάλα αστικά κέντρα, το ελεύθερο πάρκινγκ στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των δήμων η καθιέρωση χαμηλών τιμολογίων ή φοροαπαλλαγών για τη φόρτιση τους σε ιδιωτικές επιχειρήσεις εκμετάλλευσης χώρων στάθμευσης κλπ. Τα κίνητρα αυτά θα διαφοροποιούνται ανάλογα με το αν παρέχονται για ιδιωτικής χρήσης, δημόσιας χρήσης, ταξί ή κρατικά ηλεκτρικά οχήματα.
Τα ηλεκτρικά οχήματα χρειάζονται τους δικούς τους σταθμούς φόρτισης και για αυτό τον λόγο αναπτύσσει ειδικό μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, στο οποίο θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι φορείς που δραστηριοποιούνται στην αγορά αυτή.Το Μητρώο μέσω της ειδικής εφαρμογής στα κινητά τηλέφωνα (application) θα παρέχει online στοιχεία στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως για τη διαθεσιμότητα των σημείων , τη τρέχουσα κατάσταση τους (ελεύθερο /κατειλημμένο) καθώς και δεδομένα που θα αφορούν τον τρόπο τιμολόγησης και πληρωμής.
Ακόμα, στο νομοσχέδιο θα ρυθμίζεται η αδειοδότηση και λειτουργία των συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και τα απαιτούμενα προσόντα και την κατοχή άδειας ασκήσεως του επαγγέλματος του τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων.
Αντίστοιχα κίνητρα θα παρέχονται και για την ανανέωση του γερασμένου στόλου των επιβατών δημόσιας χρήσης οχημάτων και Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης έως 3,5 τόνους. Όσον αφορά τα ταξί, εξετάζεται η επιδότηση με ποσό 5.000 έως 8000 ευρώ της αγοράς νέου ηλεκτρικού οχήματος και της απόσυρσης από την κυκλοφορία του παλαιού το οποίο θα οδηγείται προς σκραπ.
Καλά...ονειρεύονται μου φαίνεται κάποιοι. Με την οικονομική ύφεση που έρχεται και την ανεργία που αυτή συνεπάγεται και που θα κάνει αυτή των μνημονιων να μοιάζει με παιδικό χάδι, οι περισσότεροι δεν θα μπορούν να αγοράσουν ούτε ηλεκτρικό μίξερ από τα Lidl πόσο μάλλον ηλεκτρικό όχημα. Προφανώς κάποιοι στα αρμόδια υπουργεία θέλουν να δικαιολογήσουν την εκεί ύπαρξή τους και τον μισθό τους και εξαγγελουν μέτρα που δεν θα εφαρμοστούν ποτέ...
Κίνητρα μόνο για ηλεκτρικά ? δηλαδή για αυτοκίνητα που κοστίζουν κοντά ή και πάνω από 30κ ευρώ ? Ποιος θα μπορεί να το αγοράσει γιατί για να μειωθούν οι τιμές στο μισό αποκλείεται, άρα δεν συζητάμε για αντικατάσταση του στόλου αυτοκινήτων που κυκλοφορούν αυτή την στιγμή αλλά για βοήθεια προς λίγους οι οποίοι μπορούν και τώρα να τα αγοράσουν και φυσικά την ζημιά θα την επωμιστούν εκείνοι που θα μείνουν με τα παλιά ρυπογόνα αυτοκίνητα.
Γιατί να μην δωθούν κίνητρα και για αγορά υβριδικών ή φυσικού αερίου ώστε να μπορέσει και η μικρομεσαία τάξη να αγοράσει ένα καθαρό αυτοκίνητο ? και περισσότερες πωλήσεις θα έχουμε και αποτέλεσμα στην ρύπανση.
To μόνο μέτρο που χρειάζεται είναι η κατάργηση όλων των φόρων που επιβάλλονται στα αυτοκίνητα πέραν του ΦΠΑ και κυρίως του Τέλους Ταξινόμησης που είναι στην ουσία παράνομοι δασμοί που άλλαξαν όνομα ώστε να μπορεί το κράτος να υπεξαιρεί τα χρήματά μας παρά τους κανόνες της ΕΕ.
Από εκεί και πέρα, ο καθένας θα αγοράσει ότι θεωρεί ότι τον συμφέρει και σηκώνει η τσέπη του.
Σε ότι αφορά το καινούριο κόλπο με το CO2, η λύση είναι απλούστατη. Επιβολή ενός φόρου πχ 10cents ανά λίτρο βενζίνης και κατάργηση των τελών κυκλοφορίας. Όποιος κυκλοφορεί περισσότερο, καίει περισσότερο και πληρώνει περισσότερα. Τώρα αν προτιμάς ένα παλίο μικρό ή ένα καινούριο μεγαλύτερο (που εκπέμπουν το ίδιο CO2 αν έχουν την ίδια κατανάλωση), αυτό είναι θέμα των οικονομικών ενός εκάστου.
Κακά τα ψέματα τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά ακριβά. Θα πρέπει με τα κίνητρα, με τον ένα ή άλλο τρόπο να επιδοτείται τουλάχιστον το μισό της τιμής τους με παράλληλη απόσυρση παλαιών ρυπογόνων οχημάτων διαφορετικά και ενόψει υφέσεως λογω COVID-19 δεν θα υπάρχει αγοραστικό ενδιαφέρον.Όταν για παράδειγμα το αμάξι πόλης e-up της vw κοστίζει 27.000 ευρώ αν δεν επιδοτηθεί άμεσα και έμμεσα κατά τουλάχιστον 13.000 ευρώ ουδείς θα το αγοράσει. Πρέπει δλδ να γίνει αυτό που έγινε το 1991 επί Υπουργίας Στεφάνου Μάνου όπου για πρώτη φορά δόθηκαν σοβαρά κίνητρα αντικατάστασης παλαιών οχημάτων δια αποσύρσεως και αντικαταστάσεώς τους με καινούρια. Φυσικά το μέτρο αυτό θα πρέπει επίσης να εφαρμοστεί αναλογικά και στα υβριδικά που εκπέμπουν κάτω από ένα όριο ρύπους πχ κάτω από 50 CO2 (Plug in hybrid)
Καλά...ονειρεύονται μου φαίνεται κάποιοι. Με την οικονομική ύφεση που έρχεται και την ανεργία που αυτή συνεπάγεται και που θα κάνει αυτή των μνημονιων να μοιάζει με παιδικό χάδι, οι περισσότεροι δεν θα μπορούν να αγοράσουν ούτε ηλεκτρικό μίξερ από τα Lidl πόσο μάλλον ηλεκτρικό όχημα. Προφανώς κάποιοι στα αρμόδια υπουργεία θέλουν να δικαιολογήσουν την εκεί ύπαρξή τους και τον μισθό τους και εξαγγελουν μέτρα που δεν θα εφαρμοστούν ποτέ...
Κίνητρα μόνο για ηλεκτρικά ? δηλαδή για αυτοκίνητα που κοστίζουν κοντά ή και πάνω από 30κ ευρώ ? Ποιος θα μπορεί να το αγοράσει γιατί για να μειωθούν οι τιμές στο μισό αποκλείεται, άρα δεν συζητάμε για αντικατάσταση του στόλου αυτοκινήτων που κυκλοφορούν αυτή την στιγμή αλλά για βοήθεια προς λίγους οι οποίοι μπορούν και τώρα να τα αγοράσουν και φυσικά την ζημιά θα την επωμιστούν εκείνοι που θα μείνουν με τα παλιά ρυπογόνα αυτοκίνητα. Γιατί να μην δωθούν κίνητρα και για αγορά υβριδικών ή φυσικού αερίου ώστε να μπορέσει και η μικρομεσαία τάξη να αγοράσει ένα καθαρό αυτοκίνητο ? και περισσότερες πωλήσεις θα έχουμε και αποτέλεσμα στην ρύπανση.
To μόνο μέτρο που χρειάζεται είναι η κατάργηση όλων των φόρων που επιβάλλονται στα αυτοκίνητα πέραν του ΦΠΑ και κυρίως του Τέλους Ταξινόμησης που είναι στην ουσία παράνομοι δασμοί που άλλαξαν όνομα ώστε να μπορεί το κράτος να υπεξαιρεί τα χρήματά μας παρά τους κανόνες της ΕΕ. Από εκεί και πέρα, ο καθένας θα αγοράσει ότι θεωρεί ότι τον συμφέρει και σηκώνει η τσέπη του. Σε ότι αφορά το καινούριο κόλπο με το CO2, η λύση είναι απλούστατη. Επιβολή ενός φόρου πχ 10cents ανά λίτρο βενζίνης και κατάργηση των τελών κυκλοφορίας. Όποιος κυκλοφορεί περισσότερο, καίει περισσότερο και πληρώνει περισσότερα. Τώρα αν προτιμάς ένα παλίο μικρό ή ένα καινούριο μεγαλύτερο (που εκπέμπουν το ίδιο CO2 αν έχουν την ίδια κατανάλωση), αυτό είναι θέμα των οικονομικών ενός εκάστου.
Κακά τα ψέματα τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά ακριβά. Θα πρέπει με τα κίνητρα, με τον ένα ή άλλο τρόπο να επιδοτείται τουλάχιστον το μισό της τιμής τους με παράλληλη απόσυρση παλαιών ρυπογόνων οχημάτων διαφορετικά και ενόψει υφέσεως λογω COVID-19 δεν θα υπάρχει αγοραστικό ενδιαφέρον.Όταν για παράδειγμα το αμάξι πόλης e-up της vw κοστίζει 27.000 ευρώ αν δεν επιδοτηθεί άμεσα και έμμεσα κατά τουλάχιστον 13.000 ευρώ ουδείς θα το αγοράσει. Πρέπει δλδ να γίνει αυτό που έγινε το 1991 επί Υπουργίας Στεφάνου Μάνου όπου για πρώτη φορά δόθηκαν σοβαρά κίνητρα αντικατάστασης παλαιών οχημάτων δια αποσύρσεως και αντικαταστάσεώς τους με καινούρια. Φυσικά το μέτρο αυτό θα πρέπει επίσης να εφαρμοστεί αναλογικά και στα υβριδικά που εκπέμπουν κάτω από ένα όριο ρύπους πχ κάτω από 50 CO2 (Plug in hybrid)