Πώς λειτουργεί

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  11/5/2004
Ημερομηνία δημοσίευσης: 11/5/2004
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τρόμπα βενζίνης
Οι τρόμπες ή αντλίες βενζίνης είναι δύο ειδών: ηλεκτρικές και μηχανικές, με τις πρώτες να έχουν επικρατήσει σε αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας ενώ τις μηχανικές θα τις συναντήσουμε σε παλαιότερα αυτοκίνητα. Αμφότερες αναλαμβάνουν να μεταφέρουν τη βενζίνη στο σύστημα τροφοδοσίας του κινητήρα. Η σχετικά απλή κατασκευή τους δεν ευνοεί τη συχνή εμφάνιση προβλημάτων ενώ και η γκάμα των προβλημάτων τους είναι μικρή.

Τι μπορεί να προκαλέσει πρόβλημα ή δυσλειτουργία σε μια τρόμπα βενζίνης.
Μηχανικές τρόμπες

• Στις μηχανικές τρόμπες που λειτουργούν με έναν τύπο μεμβράνης είναι σύνηθες -λόγω φυσικής φθοράς- αυτή η μεμβράνη να τρυπάει.
• Μια ακόμα περίπτωση -πάντα για τις μηχανικές- είναι να έχει φθαρεί το πιράκι που αποτελεί σημαντικό τμήμα για να μεταφέρεται η κίνηση από τον εκκεντροφόρο στην τρόμπα.
Ηλεκτρικές τρόμπες
• Όσον αφορά τις ηλεκτρικές τρόμπες και σε αυτή την περίπτωση με την πάροδο του χρόνου επέρχεται η φθορά. Κυρίως οι εμβαπτιζόμενες τρόμπες -βρίσκονται μέσα στο δοχείο της βενζίνης, στο επάνω μέρος- εμφανίζουν οξείδωση στις επαφές των καλωδίων.
• Αμφότερες οι ηλεκτρικές αντλίες -εξωτερικές και εμβαπτιζόμενες- αναστέλλουν τη λειτουργία τους όταν καίγεται το ρελέ της τρόμπας.
• Κάποιες φορές οι φτερωτές της αντλίας, που αναλαμβάνουν να προωθήσουν τη βενζίνη στο σύστημα τροφοδοσίας, παρουσιάζουν φθορά.
• Στις εξωτερικές τρόμπες πολύ συχνά δημιουργείται πρόβλημα όταν υπερθερμανθούν.
• Κυρίως στις εμβαπτιζόμενες τρόμπες όταν η βενζίνη είναι κακής ποιότητας (π.χ. όταν περιέχει νερό ή βρομιές) η τρόμπα δεν έχει σωστή λειτουργία.

Συνέπειες από τη δυσλειτουργία της τρόμπας βενζίνης
• Στις μηχανικές τρόμπες όταν το πιράκι που συμμετέχει στη μεταφορά της κίνησης από τον εκκεντροφόρο είναι φθαρμένο, η τρόμπα δε δουλεύει με συνέπεια να μην πηγαίνει βενζίνη στο σύστημα τροφοδοσίας.
• Την ίδια συνέπεια συναντάμε στις μηχανικές τρόμπες όταν έχει τρυπήσει η εσωτερική τους μεμβράνη.
• Στις εμβαπτιζόμενες ηλεκτρικές τρόμπες, όπου οι οξειδώσεις στις επαφές των καλωδίων είναι συχνές, προκαλείται βραχυκύκλωμα με αποτέλεσμα να μη λειτουργεί η τρόμπα και να μη στέλνει βενζίνη στο σύστημα τροφοδοσίας.
• Το ίδιο θα συμβεί εάν έχει καεί το ρελέ της ηλεκτρικής τρόμπας.
• Στις εξωτερικές τρόμπες -ηλεκτρικές ή μηχανικές- υπάρχει περίπτωση υπερθέρμανσης. Σε συνθήκες υπερθέρμανσης συνήθως αναστέλλεται η λειτουργία της τρόμπας αφού το μοτέρ που κινεί τις φτερωτές δε λειτουργεί. Βέβαια αν την αφήσουμε να κρυώσει το πιθανότερο είναι η τρόμπα να ξαναλειτουργήσει ανταποκρινόμενη στις ανάγκες της τροφοδοσίας.
• Σε περίπτωση υπερθέρμανσης της μηχανικής τρόμπας υπάρχει μια λύση που μπορεί να βοηθήσει την τρόμπα να ρίξει τη θερμοκρασία της. Αν γνωρίζουμε το σημείο όπου βρίσκεται η τρόμπα, μπορούμε να την τυλίξουμε για λίγα λεπτά με ένα βρεγμένο πανί ώστε να πέσει η θερμοκρασία πιο γρήγορα και να ξαναλειτουργήσει.
Κόστος αντικατάστασης τρόμπας βενζίνης
Συνολικά η αντικατάσταση μιας τρόμπας βενζίνης έχει σχετικά λογικό κόστος, αν και οι ηλεκτρικές που διαθέτουν τα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας είναι ακριβότερες από τις μηχανικές ενώ πλέον οι περισσότερες ηλεκτρικές αντλίες φέρουν στο σώμα τους και το φλοτέρ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σε ένα μικρό αυτοκίνητο το κόστος της αντικατάστασης τρόμπας ανάλογα μπορεί να ξεκινήσει -μαζί με την εργασία- από 145 ευρώ και να φτάσει και τα 310 ευρώ.
Στη φωτογραφία βλέπουμε μια εμβαπτιζόμενη ηλεκτρική τρόμπα της οποίας η θέση αποκαλύφθηκε σηκώνοντας το πίσω κάθισμα. Ακριβώς από κάτω της βρίσκεται το δοχείο βενζίνης. Οι εμβαπτιζόμενες ηλεκτρικές τρόμπες συχνά εμφανίζουν οξειδώσεις στις επαφές των καλωδίων.