Πώς λειτουργεί

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  27/7/2004
Ημερομηνία δημοσίευσης: 27/7/2004
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Εκκεντροφόρος άξονας
Τα προβλήματα του εκκεντροφόρου δεν είναι συχνά αν όμως προκύψουν είναι πολύ σημαντικά. Οι εκκεντροφόροι (στα 16βάλβιδα οχήματα υπάρχουν δύο ενώ στα 8βάλβιδα ένας) ελέγχουν το ύψος ανύψωσης της βαλβίδας, τη διάρκεια ανοιγοκλεισίματος καθώς και τον τρόπο ανοιγοκλεισίματος αφού ανάλογα με τις ανάγκες του κινητήρα μπορεί να είναι ομαλός ή απότομος.
Τι μπορεί να προκαλέσει βλάβη στον εκκεντροφόρο
• Η ελλιπής λίπανση είναι ο μεγάλος εχθρός του εκκεντροφόρου άξονα καθώς η θέση αλλά και η κίνηση του απαιτούν την καλύτερη δυνατή λίπανση καθ' όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του κινητήρα.
• Μια στραβωμένη βαλβίδα μπορεί επίσης να δημιουργήσει πρόβλημα στον εκκεντροφόρο άξονα.
Συνέπειες και ενδείξεις προβληματικού εκκεντροφόρου άξονα
• Στην περίπτωση που ο εκκεντροφόρος κινείται χωρίς λίπανση, διαστέλλεται λόγω ανάπτυξης της θερμοκρασίας με αποτέλεσμα να κολλάει σταδιακά στα σημεία έδρασης με τη κεφαλή και να μην μπορεί να κινήσει τις βαλβίδες. Αυτές με τη σειρά τους αδυνατούν να ολοκληρώσουν την κίνησή τους, χτυπάνε πάνω στα πιστόνια και στραβώνουν. Το πιθανότερο σε αυτή την περίπτωση εκτός της καταστροφής των βαλβίδων είναι να μην ξεκινά καν ο κινητήρας αφού ο εκκεντροφόρος έχει κολλήσει και δεν περιστρέφεται.
• Η βλάβη στα έκκεντρα είναι πολύ σημαντική καθώς αυτά είναι τα σημεία του εν λόγω άξονα που έρχονται σε επαφή με τις βαλβίδες. Αν τα έκκεντρα είναι φαγωμένα, οι βαλβίδες δεν λειτουργούν σωστά καθώς δεν κάνουν τις κινήσεις σωστά και ολοκληρωμένα. Άμεση συνέπεια είναι η απώλεια στη συμπίεση με αποτέλεσμα κάποιοι από τους κυλίνδρους να μην λειτουργούν σωστά ή και καθόλου. Σε κάποιες περιπτώσεις που η απώλεια συμπίεσης είναι μεγάλη ο κινητήρας δεν μπορεί να εκκινήσει ενώ όταν η απώλεια συμπίεσης είναι μικρότερη ο κινητήρας ρετάρει.
Στη φωτογραφία διακρίνουμε τους δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής ενός 16βάλβιδου μηχανικού συνόλου.

Η φθορά των έκκεντρων (ή αμύγδαλα στη διάλεκτο του συνεργείου) είναι το βασικό πρόβλημα του εκκεντροφόρου. Στην φωτό (α) βλέπουμε ένα φθαρμένο έκκεντρο ενώ στη φωτό (β) ενώ έκκεντρο σε καλή κατάσταση. Το φθαρμένο έκκεντρο δεν εξασφαλίζει ολοκληρωμένη κίνηση στη βαλβίδα.