ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  20/2/2007
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο ρόλος του θερμοστάτη
Ισορροπία θερμότητας
Διαβάστηκε από 24574 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:20/2/2007
Ο θερμοστάτης παίζει καίριο ρόλο στην ομαλή λειτουργία του κινητήρα, μιας και φροντίζει για τη διατήρηση της θερμοκρασίας στα προκαθορισμένα όρια
Το “μαγικό” που λέγεται “θερμοστάτης”
Ένα βασικό κομμάτι για την αρμονική λειτουργία του κινητήρα ενός αυτοκινήτου είναι ο θερμοστάτης. Πρόκειται για ένα μικρό εξάρτημα, που βρίσκεται ανάμεσα στον κινητήρα και στο ψυγείο, το οποίο ρυθμίζει τη ροή του ψυκτικού υγρού στα τοιχώματα του κινητήρα. Ας δούμε, με απλά λόγια, πόσο κρίσιμος είναι ο ρόλος του.
Πώς είναι ο θερμοστάτης;
Όπως είπαμε, πρόκειται (στις περισσότερες περιπτώσεις) για ένα μικρό εξάρτημα - βαλβίδα, με διάμετρο περίπου 5 εκατοστών, που χρησιμοποιεί ένα μικρό κύλινδρο για να ανοίξει ή και να κλείσει. Ο μικρός αυτός κύλινδρος περιέχει ένα παχύρρευστο προϊόν, σαν κερί, που έχει την ιδιότητα να λιώνει ανάλογα με τη θερμοκρασία του κινητήρα και να διαμορφώνει την κίνηση του θερμοστάτη.
Και πώς ακριβώς δουλεύει;
Όπως είπαμε, ο θερμοστάτης ρυθμίζει τη ροή του ψυκτικού υγρού από το ψυγείο στον κινητήρα. Όταν ο κινητήρας είναι κρύος, το ψυκτικό υγρό δεν περνάει στον κινητήρα, αφού ο θερμοστάτης είναι κλειστός. Μόλις ο κινητήρας φτάσει στην προβλεπόμενη θερμοκρασία λειτουργίας του (περίπου 95 βαθμοί Κελσίου), ο θερμοστάτης ανοίγει. Το "μυστικό" του κρύβεται στο μικρό κύλινδρο - έμβολο, που αναφέραμε πριν. Το παχύρρευστο υγρό που περιέχει (σαν κερί), ζεσταίνεται και λιώνει όταν ζεσταίνεται και ο κινητήρας, επιτρέποντας στο έμβολο να σπρώξει και να ανοίξει τη βαλβίδα (τον θερμοστάτη) και συνεπώς στο ψυκτικό υγρό να περάσει στον κινητήρα, για να κάνει τη δουλειά του...
Χαλάει ο θερμοστάτης;
Ο θερμοστάτης με τον καιρό χάνει την αποτελεσματικότητά του και "κολλάει". Σταματάει, δηλαδή, να ανοιγοκλείνει και δεν ψύχεται ο κινητήρας, φυσικά με πολύ αρνητικές συνέπειες γι αυτόν. Δε θεωρείται πάντως από τα εξαρτήματα που πρέπει να αλλάζονται συχνά. Σε κάθε περίπτωση, καλό θα είναι να συμβουλευτείτε έναν ειδικό για να μάθετε, πότε είναι καλό να τον αλλάξετε, ειδικά αν έχετε παλιό αυτοκίνητο. Το κόστος αγοράς ενός θερμοστάτη κυμαίνεται από 8-40 ευρώ περίπου.
H λειτουργία του θερμοστάτη είναι να ανοίγει και να κλείνει, όπως στη φωτογραφία, για να επιτρέπει στο ψυκτικό υγρό να περνάει στον κινητήρα.