ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Non-Paper

Επιλέχτηκαν 5 τελευταίες ειδήσεις
Το Renault 4 στοχεύει το MINI Countryman! Ρώτησε όμως το Puma Gen-e;
Γεμίσαμε gadget από την «βασική» μα δεν έχουμε φθηνά αυτοκίνητα
Νέα BMW iX3: Είναι το σπουδαιότερο μοντέλο της μάρκας & γιατί;
Του προσθέτεις και εσύ παραφλού κάθε τόσο; Πρέπει να προσέχεις!
Οι νέοι δεν θέλουν τα SUV -Θα επιστρέψουν πολυμορφικά & hatchback;
περισσότερα »
non paper an off-the record or unofficial presentation of (auto) policy Ιστορικά οχήματα & προστασία της αυτοκινητιστικής κληρονομιάς
Διαβάστηκε από 2140 αναγνώστες

Πώς το αυτοκίνητο, από ένα απλό μέσο μεταφοράς, έγινε με το πέρασμα των χρόνων στοιχείο πολιτιστικής κληρονομιάς; 
Άρθρο του Μιχάλη Μάρκου. Ιστορικά οχήματα & προστασία της αυτοκινητιστικής κληρονομιάς Πώς το αυτοκίνητο, από ένα απλό μέσο μεταφοράς, έγινε με το πέρασμα των χρόνων στοιχείο πολιτιστικής κληρονομιάς; Άρθρο του Μιχάλη Μάρκου.

Το αυτοκίνητο δεν είναι απλά ένα μέσο μεταφοράς!

Μιχάλης Μάρκου, MBA*
Διευθυντικό Στέλεχος-Σύμβουλος Επιχειρήσεων
& Καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων/Marketing

Ο κόσμος του αυτοκινήτου δεν περιορίζεται στην καθημερινή μετακίνηση ή στην εμπειρία της οδήγησης, αλλά συνδυάζει τεχνολογία, σχεδιασμό και κουλτούρα, όπως επίσης εκφράζει ελευθερία και πάθος, Από τις κλασικές συλλεκτικές δημιουργίες μέχρι τα σύγχρονα τεχνολογικά θαύματα, το αυτοκίνητο αποτελεί κάτι πολύ περισσότερο από ένα μέσο μεταφοράς - είναι κομμάτι της προσωπικής και συλλογικής μας ταυτότητας. Για πάρα πολλούς ανθρώπους παγκοσμίως, αποτελεί πάθος, κομμάτι της κουλτούρας, αλλά και στοιχείο συλλεκτικού ενδιαφέροντος.
 
Στη διάρκεια των δεκαετιών, ορισμένα αυτοκίνητα κατάφεραν να ξεπεράσουν τον χαρακτήρα του απλού μέσου μεταφοράς και να αναδειχτούν σε ζωντανά μνημεία τεχνολογίας, σχεδίασης και ιστορίας. Μάλιστα με την πάροδο του χρόνου, η έννοια του κλασικού αυτοκινήτου εξελίχθηκε σημαντικά. Κάποτε θεωρούνταν κλασικά μόνο τα οχήματα μεγάλης ηλικίας ή σπάνιας παραγωγής, ενώ σήμερα η αξιολόγηση βασίζεται σε συνδυασμό ηλικίας, αυθεντικότητας, τεχνικής και αισθητικής αξίας, καθώς και συλλεκτικής σημασίας. Εδώ εισέρχονται οι έννοιες των young timers, των ιστορικών και των συλλεκτικών αυτοκινήτων, όροι που συχνά συγχέονται μεταξύ τους, αλλά έχουν διαφορετική σημασία και βαρύτητα. Παράλληλα, διεθνείς οργανισμοί, όπως η FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens), έχουν καθορίσει σαφή κριτήρια και κατηγορίες για τον χαρακτηρισμό τους, προκειμένου να διαφυλαχθεί η αυτοκινητική κληρονομιά.
 
Οπότε, ο όρος πλέον δεν αφορά απλώς το παλιό αυτοκίνητο, αλλά αναδεικνύει την ιστορική, πολιτισμική και τεχνολογική κληρονομιά που κάθε όχημα φέρει. Έτσι, ένα αυτοκίνητο μπορεί να είναι young timer, ιστορικό ή συλλεκτικό όχι μόνο λόγω της ηλικίας του, αλλά και γιατί αντικατοπτρίζει την εποχή στην οποία κατασκευάστηκε, διατηρώντας ζωντανό το πνεύμα και την ταυτότητα του κατασκευαστή του.

Young timers: η γέφυρα προς την κλασικότητα

Ο όρος young timer έχει καθιερωθεί τις τελευταίες δεκαετίες για να περιγράψει οχήματα που βρίσκονται σε μεταβατικό στάδιο. Πρόκειται για αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν κυρίως από τα μέσα της δεκαετίας του '90 έως τα τέλη της δεκαετίας αυτής, τα οποία σήμερα έχουν συμπληρώσει 20+ χρόνια ζωής. Το ίδιο θα συμβεί και για τα αυτοκίνητα του 2010 και του 2020 όπου θα θεωρούνται και αυτά young timer σε κάποια χρόνια.
 
Αν και δεν έχουν ακόμα το δικαίωμα να χαρακτηριστούν ιστορικά με βάση τους αυστηρούς κανονισμούς, εντούτοις διαθέτουν πρωτίστως συναισθηματική αξία και δευτερευόντως (πιθανή) συλλεκτική αξία. Σε αυτή την κατηγορία συναντάμε συχνά μοντέλα που σημάδεψαν την εποχή τους με την καινοτομία, τον σχεδιασμό ή τις επιδόσεις τους, αποτελώντας αντικείμενο πόθου για τους λάτρεις της αυτοκίνησης. Είναι τα αυτοκίνητα που οι σημερινοί 40ρηδες και 50ρηδες ονειρεύονταν στα εφηβικά/νεανικά τους χρόνια και τώρα αναζητούν να αποκτήσουν, όχι μόνο για λόγους χρήσης αλλά και ως φόρο τιμής στη νεανική τους μνήμη.
 
Τα young timers συχνά αποτελούν και το πρώτο βήμα για πολλούς νέους συλλέκτες, καθώς βρίσκονται πιο κοντά στις οικονομικές τους δυνατότητες σε σύγκριση με τα παλαιότερα ιστορικά ή τα σπάνια συλλεκτικά μοντέλα. Παράλληλα, διαθέτουν τεχνολογίες πιο προσιτές στη συντήρηση, ενώ η καθημερινή τους χρήση, αν και περιορισμένη, δεν είναι απαγορευτική. Αυτός ο συνδυασμός πρακτικότητας και συναισθηματικής αξίας καθιστά τα young timers ένα ζωντανό κομμάτι της μετάβασης από το «σύγχρονο» στο «κλασικό», διασφαλίζοντας ότι οι μελλοντικές γενιές θα έχουν πρόσβαση σε αυτοκίνητα που αντικατοπτρίζουν τη δεκαετία του '90 (και αργότερα τις δεκαετίες '00, '10 και '20), εποχές που σημάδεψαν βαθιά την αυτοκινητική βιομηχανία.Επιπλέον, τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν με ημερομηνία πρώτης άδειας κυκλοφορίας έως και 31/12/1999 ενδέχεται στο μέλλον να αποκτήσουν μεγαλύτερη εμπορική αξία σε σχέση με όσα ταξινομήθηκαν ακόμη και λίγους μήνες αργότερα, μέσα στο 2000. Ο βασικός λόγος είναι κυρίως ψυχολογικός και συμβολικός μιας και το γεγονός ότι ανήκουν στον 20ό αιώνα τα καθιστά «οχήματα προηγούμενου αιώνα», στοιχείο που δημιουργεί μια σαφή νοητή γραμμή ανάμεσα σε δύο εποχές. Οι μελλοντικοί συλλέκτες και φίλοι των ιστορικών οχημάτων πιθανόν να δώσουν ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτή τη χρονολογική διαφοροποίηση, θεωρώντας ότι ένα αυτοκίνητο του 1999 φέρει διαφορετικό «χαρακτήρα εποχής» από ένα ίδιο ή παρόμοιο μοντέλο που κυκλοφόρησε μόλις λίγους μήνες μετά, στον 21ο αιώνα. Έτσι, η ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης μπορεί να εξελιχθεί σε σημαντικό παράγοντα που θα ενισχύσει τη συλλεκτική και εμπορική αξία αυτών των οχημάτων, σε κάποια χρόνια.
Σχολιάστε την είδηση
Σχόλια...