Πόσο «ζουν» τα αμορτισέρ;

Πόσο «ζουν» τα αμορτισέρ;

113352 Επισκέψεις στο άρθρο

Αλλοι λένε 4-5 χρόνια. Αλλοι 10! Τι σχύει τελικά;

mousakian 102021
BOUDAKA MAHMOUD ABDULWAHAB-MAXMOUT EXHAUST

Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο ρόλος των αμορτισέρ είναι να «προστατεύουν» τη διαδρομή των αναρτήσεων όταν το αυτοκίνητο περνάει επάνω από μια ανωμαλία του οδοστρώματος. Για να επιτραπεί η απορρόφηση του τραντάγματος από τις λακκούβες, οι τροχοί συνδέονται με το όχημα μέσω ενός συστήματος μοχλών και ελατηρίων (τις αναρτήσεις) που επιτρέπουν τις απαραίτητες ταλαντώσεις. Ωστόσο, τα προβλήματα ομαλότητας του δρόμου έχουν την τάση να κάνουν τα ελατήρια να παράγουν μια συνεχή κίνηση των ίδιων των τροχών. Μία κίνηση με αρνητικές συνέπειες τόσο για την οδηγική άνεση όσο και το κράτημα στο δρόμο. Ο ρόλος των αμορτισέρ είναι ακριβώς αυτός. Μετριάζουν αυτές τις υπερβολικές διακυμάνσεις, καθιστώντας το όχημα ασφαλέστερο και πιο ευχάριστο στην οδήγηση.

Κοινοποίησέ το »


Πως γίνεται η λειτουργία τους

Ο μηχανισμός βασίζεται στην τριβή που προκαλείται από το πέρασμα ενός υγρού μέσα από κάποιες βαθμονομημένες οπές. Η βασική δομή των αμορτισέρ, στην πραγματικότητα, περιλαμβάνει έναν κύλινδρο γεμάτο με λάδι και ένα έμβολο που ολισθαίνει μέσα σε αυτόν: η μία πλευρά είναι συνδεδεμένη με το αυτοκίνητο, η άλλη με τον τροχό. Στο έμβολο υπάρχουν οπές, εξοπλισμένες με βαλβίδα, μέσω της οποίας το υγρό "φιλτράρει" με μεγαλύτερη ή μικρότερη ροή (ανάλογα με τις ρυθμίσεις του κατασκευαστή) φρενάροντας περισσότερο ή λιγότερο την κίνηση του ίδιου του τροχού. Αυτός ο τύπος αμορτισέρ λέγεται "ελαιοδυναμικός". Ο τύπος του λαδιού που υιοθετείται και η βαθμονόμηση των οπών καθορίζουν το επίπεδο της ακαμψίας.


Τα πιο εξελιγμένα αμορτισέρ προβλέπουν, εκτός από το λάδι και αέριο μέσα στον κύλινδρο: πρόκειται για άζωτο, το οποίο συμπιέζεται σε δέκα ατμόσφαιρες και περιέχεται σε ένα ξεχωριστό θάλαμο. Η παρουσία του επιτρέπει την λειτουργία της συσκευής πολύ πιο απαλά και με ακρίβεια, και είναι κατάλληλο για σπόρ αυτοκίνητα ή αυτοκίνητα πολυτελείας. Αυτός ο τύπος ονομάζεται "ελαιοπνευματικός".

Κάθε πότε πρέπει να γίνεται αντικατάσταση

Είναι πολύ δύσκολο να πούμε με σιγουριά ότι τα αμορτισέρ θα κρατήσουν για 4 ή πέντε χρόνια, (ειδικά αν χρησιμοποιούνται σε δύσκολες καταστάσεις και δρόμους). Από την άλλη δεν είναι ασυνήθιστο να λειτουργούν για 10 χρόνια, αν το αντίστοιχο όχημα κινείται σε στρωμένο οδόστρωμα και σε απλές συνθήκες οδήγησης. Μερικοί κατασκευαστές λένε, ότι πρέπει να τοποθετούνται  καινούρια κάθε 60 με 80 χιλιάδες χιλιόμετρα, αλλά ωστόσο αυτό είναι θέμα για μεγάλη συζήτηση. Το καλύτερο είναι να τα ελέγξεις μετά τα 4 χρόνια και μετά να τα τσεκάρεις μία φορά το χρόνο Αντί λοιπόν να χρησιμοποιείς το χρόνο ή τα χιλιόμετρα για να αποφασίσεις πότε πρέπει να αντικαταστήσεις τα αμορτισέρ σου, χρησιμοποιήστε τα ως «οδηγούς», ώστε να ξέρεις πότε πρέπει να ελέγξεις ολόκληρη την ανάρτηση για μερική φθορά, ζημιές και διαρροές..
 
 

  • Λιάκος

    Έλενχος χρειάζεται σίγουρα μετά από 4 με 5 χρόνια αλλά έχουν βρεθεί και αμορτισέρ 10ετίας που δουλεύουν ακόμα. Όταν ένα αμορτισέρ έχει διαρροή έχει τελειώσει η ζωή του και είναι αρκετό για να χάνει την σταθερότητα του το όχημα ασχέτως που τα αλλά 3 δουλεύουν μια χαρά.τέλος όλοι οι οδηγοί πρέπει να γνωρίζουν ότι τα αμορτισέρ μαζί με τα ελαστικά παίζουν πρωταρχικό ρόλο στη ασφάλεια!!

  • mano

    αν δεν τα αλλαξεις δεν το καταλαβενεις νομιζεις οτι ειναι οκ αλλα δεν ειναι.70 με 80000 χλ πρεπει να αλλαζονται με κανονικη οδηγηση

  • ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΟΠΑΛΙΔΗΣ

    ΕΊΧΑ 10 ΧΡΟΝΙΑ ΝΑ ΑΛΛΑΞΩ ΑΜΟΡΤΙΣΈΡ ΚΑΙ ΆΛΛΑΞΑ ΦΈΤΟς ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΥΠΗΡΧΕ ΑΝΑΓΚΗ. ΒΙΛΝΣΤΑΙΝ

  • Μάκης Παγκ

    Εξαρτάται και από την ποιότητα των αμορτισέρ. Στις μοτοσυκλέτες με ποιοτικά αμορτισέρ, σπάνια θέλουν επισκευή πριν τα 80-100Κ, χωρίς όριο ηλικίας. Στο αυτοκίνητο τα Bilstein sport που έχω είναι σύμφωνα με μύρο στο 75 % και οδηγικά ακόμα και στο όριο είναι άψογα μετά από 150000 χιλιόμετρα και 14 χρόνια. Δεν γέρνει ιδιαίτερα, οι αποσβέσεις άψογες και άριστο φρενάρισμα. Αν σκοπεύετε να κρατήσετε το αυτοκίνητο, τα ποιοτικά αμορτισέρ είναι επένδυση.

  • Αγγελος

    Καλημέρα.Εγω πάντως έχω ένα Toyota Corolla του 2006 με 160.000 χιλιάδες χιλιόμετρα και δεν τα έχω αλλάξει ακόμη.Ειμαι προσεκτικός βέβαια στην οδήγηση αποφεύγω της λακούβες.Και ο μηχανικός και στο ΚΤΕΟ που πάω μου λένε η απόδοση που βγάζει το μηχάνημα είναι αρκετά υψηλή οπότε δεν χρειάζεται.Διαρροη δεν έχει καμία.ρ

  • loukia

    Για εμένα προσωπικά σώφρων, κ.τ.λ. είναι να ελέγχουμε ολόκληρη την ανάρτηση μήπως χρειαστεί το οτιδήποτε κάθε χρόνο... ειδικά για όσους κάνουν αρκετά χιλιόμετρα το χρόνο, σε όχι καλά οδοστρώματα, φορτίζουν παραπάνω την ανάρτηση στις στροφές, κ.τ.λ.