Λευκό φως & ασφάλεια

63608 Επισκέψεις στο άρθρο

Tα φώτα LED κατακτούν του ελληνικούς δρόμους, όλο και περισσότερο. Όχι άδικα, αφού προφέρουν υψηλή φωτεινότητα με καθαρό λευκό φως και μεγαλύτερη ασφάλεια στη βραδινή οδήγηση


Σχεδόν όλοι πλέον γνωρίζουν την τεχνολογία φωτισμού LED. Την χρησιμοποιούν στο σπίτι ή στην επιχείρηση τους, τη βλέπουν σε στάδια, σε εμπορικά κέντρα κλπ. Στο αυτοκίνητο όμως; Στη μηχανή; Στο δρόμο; Μπορούμε να οδηγήσουμε; Πόσο ώριμη είναι αυτή η τεχνολογία για να τη χρησιμοποιήσουμε πλέον με ασφάλεια; Απευθυνθήκαμε σε ένα Top Expert, στον τομέα του φωτισμού, την Heleco, για να μας απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματα και να εξηγήσει για πρέπει να επιλέξουμε αυτή την τεχνολογία. Σε ποιο στάδιο και πόσο ώριμη είναι και ποια είναι τα σωστά βήματα για την επιλογή της;

Oι κατασκευαστές αυτοκινήτων λανσάρουν μοντέλα με φανάρια τεχνολογίας Led

Οι πιο κατατοπισμένοι και καταρτισμένοι με τις τεχνολογίες στο χώρο του αυτοκινήτου και των βελτιώσεων θυμούνται σίγουρα την απογοήτευση που προκάλεσαν οι πρώτες γενιές λαμπτήρων LED για χρήση σε φώτα Πορείας ή σε Προβολείς. Αδύναμο φως, κακή θερμοκρασία χρώματος, ανύπαρκτη δέσμη ακτινοβολίας, μικρή διάρκεια ζωής και γενικά ένα προϊόν που η χρήση του το καθιστούσε επικίνδυνο για την ασφάλεια μας.

Από τότε μέχρι σήμερα όμως έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι και αρκετά γεγονότα έχουν δημιουργήσει μια τελείως νέα κατάσταση. Ένα σημαντικό γεγονός ήταν η δημιουργία από πολύ μεγάλους κατασκευαστές led-chip, όπως η CREE και η PHILIPS , προϊόντων αποκλειστικά για το χώρο της αυτοκίνησης. Αυτό έδωσε το έναυσμα στου κατασκευαστές λαμπτήρων να σχεδιάσουν νέα προϊόντα, με νέες τεχνικές προδιαγραφές αποκλειστικά για το απαιτητικό περιβάλλον ενός οχήματος. Στο χορό έχουν μπει ήδη και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που πλέον λανσάρουν μοντέλα με φανάρια τεχνολογίας Led. Είναι γενικά γνωστό ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι αρκετά συντηρητικές και πολύ προσεκτικές στις νέες τεχνολογίες που εφαρμόζουν στα μοντέλα τους καθώς οι κανονισμοί ασφαλείας είναι πολύ αυστηροί. Συνεπώς η υιοθέτηση της τεχνολογίας LED σε μοντέλα παραγωγής δείχνει τόσο την ωρίμανση της τεχνολογίας όσο και την τάση που επικρατεί πλέον στα νέα μοντέλα που παρουσιάζονται. Το πιο πρόσφατο γεγονός είναι η νέα νομοθεσία που εφαρμόζεται στις Η.Π.Α, με την οποία απαγορεύονται πλέον οι εισαγωγές και η εσωτερική παραγωγή λαμπτήρων HID και η σταδιακή κατάργηση τους στα επόμενα χρόνια.

Και αφού καταλήξαμε και αποφασίσαμε ότι την τεχνολογία LED πρέπει να την εφαρμόσουμε στα οχήματα μας, όχι σαν υλικό βελτίωσης, αλλά σαν εξοπλισμό ασφαλείας, πως θα επιλέξουμε το κατάλληλο προϊόν; Υπάρχουν αρκετά μοντέλα στην αγορά. Με πλήθος διαφορετικών τιμών. Πως θα τα ξεχωρίσουμε; 
Ακολουθεί ένας οδηγός με κάποια βήματα που μπορεί να ακολουθήσει ένας καταναλωτής ώστε να κάνει την σωστή επιλογή.
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  • Μιχαήλ Αγγελόπουλος

    Δεν βλέπω πουθενά την επισήμανση ότι η εγκατάσταση λαμπτήρα LED σε εξωτερικό φωτιστικό σώμα αυτοκινήτου που είναι εξοπλισμένο με λαμπτήρες αλογόνου είναι πολύ απλά παράνομη. Ουσιαστικά με την εγκατάσταση λαμπτήρα άλλου τύπου από αυτόν για το οποίο σχεδιάστηκε το φανάρι, το όχημα χάνει την έγκριση τύπου που το συνοδεύει, γεγονός που στις σοβαρές χώρες συνεπάγεται ακινητοποίηση από την τροχαία και απώλεια της ασφαλιστικής κάλυψης σε περίπτωση ατυχήματος. Δεν είναι τυχαίο ότι οι σοβαρές εταιρείες του χώρου (Philips, Osram) διαθέτουν λαμπτήρες LED με την ευκρινέστατη επισήμανση ότι ΔΕΝ είναι νόμιμη η χρήση τους στα κύρια φώτα του οχήματος. Ο λόγος είναι ότι πιστοποίηση κατά ECE παίρνουν μόνον φωτιστικά σώματα LED (κομπλέ φανάρια), ενώ δεν υπάρχει (και ούτε πρόκειται να υπάρξει) διαδικασία δοκιμών για την αντικατάσταση μόνον της φωτιστικής πηγής σε συμβατικό φανάρι. Το πρόβλημα δεν είναι τεχνικό (προφανώς οι λάμπες LED χωράνε στα φανάρια), αλλά εννοιολογικό. Όπως δηλαδή αν φορέσεις τα γυαλιά ενός άλλου ανθρώπου θα σου κάνουν στο πρόσωπο αλλά δεν θα βλέπεις, έτσι και το φανάρι, ως οπτικό σύστημα ακριβείας, δεν αποδίδει σωστά με λαμπτήρα με διαφορετικά φωτομετρικά χαρακτηριστικά από αυτόν για τον οποίο σχεδιάστηκε. Η μόνη ορθή τεχνικά λύση προκειμένου να αποκτήσει κάποιο αυτοκίνητο φώτα LED είναι η συνολική αντικατάσταση των φαναριών με τα αντίστοιχα LED φανάρια του κατασκευαστή (όπου αυτά διατίθενται). Εναλλακτικά, αν κάποιος διαθέτει κάποιο Jeep Wrangler ή ένα κλασικό αυτοκίνητο με sealed beam φανάρια, διατίθεται φανάρια LED, πιστοποιημένα κατά ECE με κόστος όμως που πλησιάζει τα 500 ευρώ ανά ζεύγος. Σε ότι τέλος αφορά το γνωστό παραμύθι ότι οι δικές μας λάμπες έχουν LED chips Philips, Osram, Cree κλπ, η απάντηση είναι ότι απλούστατα οι εν λόγω κατασκευαστές πωλούν LEDs σε οποιονδήποτε τα αγοράζει. Η χρήση επώνυμου chip δεν λέει τίποτα για την συνολική ποιότητα της λάμπας, καθώς το chip είναι το φτηνότερο μέρος αυτής. Το πραγματικό κόστος είναι τα κυκλώματα οδήγησης,οι διατάξεις ψύξης καθώς και τα οπτικά. Η Philips πουλάει λάμπες LED για αντικατάσταση Η4 ή Η7 με κόστος που πλησιάζει τα 150 (και όχι 5 -8) ευρώ το ζευγάρι και πάντα με την επισήμανση ότι αν και η δέσμη τους είναι σωστή, παραταύτα οι λάμπες ΔΕΝ φέρουν πιστοποίηση ECE (δείτε Philips auτomotive lighting). Όποιος δεν είναι ικανοποιημένος με την απόδοση των φώτων του αυτοκινήτου του, καλό είναι να τα συντηρήσει / ξεθαμπώσει και να αγοράσει καλές επώνυμες λάμπες πυρακτώσεως. Αν συνεχίσει να μην βλέπει, καλό είναι να ελέγξει τα ματάκια του πριν αρχίσει να στραβώνει τα δικά μας.

  • Κορνήλιος Σπ.

    Φίλε, ό,τι να'ναι γράφεις...δεν υπάρχει καμία επίσημη νομοθεσία που να απαγορεύει τις σωστές LED λάμπες που δεν τυφλώνουν τους άλλους. Τα έχεις απαγορέψει όλα εσύ επειδή έτσι σου αρέσει, όλα και οριζοντίως! Δες εδώ τι λέει ο Κώδικας: ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ Οn-line (Νόμος Ν.2696/23.03.1999 ΦΕΚ.57α και αναπροσαρμογή Νόμων Ν.3542/02.03.2007/ΦΕΚ.50Α' & Ν.4530/30.03.2018/ΦΕΚ.59Α') Πίνακας Περιεχομένων | ΝΕΟΣ Πίνακας ποινών ΚΟΚ (Πρόστιμα, Point System, Ερωτήσεις) | Πίνακας ορίων ταχύτητας | Πινακίδες ΑΡΘΡΟ 36 : Κανόνες χρήσης των φώτων οχημάτων 1. Κατά τη διάρκεια της νύκτας ο οδηγός υποχρεούται να έχει τα φώτα του οχήματός του αναμμένα και να τα χρησιμοποιεί όπως πιο κάτω: α) Τα φώτα πορείας απαγορεύεται να είναι αναμμένα, όταν το οδόστρωμα φωτίζεται, αρκετά μεν μέσα στις κατοικημένες περιοχές, αρκετά δε και συνεχώς εκτός κατοικημένων περιοχών, ώστε ο οδηγός να μπορεί να βλέπει ευκρινώς από απόσταση τουλάχιστον εκατό (100) μέτρων καθώς και όταν το όχημα βρίσκεται σε στάση ή στάθμευση. β) Τα φώτα πορείας πρέπει, στις ακόλουθες περιπτώσεις, να μην είναι αναμμένα ή, όταν είναι αναμμένα, η λειτουργία τους να ρυθμίζεται κατά τρόπον ώστε να αποτρέπεται η θάμβωση: αα) Οταν ο οδηγός πρόκειται να συναντηθεί με όχημα που έρχεται αντίθετα, τα τυχόν αναμμένα φώτα πορείας πρέπει να σβήνουν ή η λειτουργία τους να ρυθμίζεται κατά τρόπον ώστε να αποτρέπεται η θάμβωση για αρκετό διάστημα και αντ' αυτών να είναι αναμμένα τα φώτα διασταύρωσης, για να μπορεί ο οδηγός του άλλου οχήματος να προσχωρήσει εύκολα και ακίνδυνα. ββ) Οταν ένα όχημα ακολουθεί πίσω και πλησίον άλλου, τα φώτα πορείας μπορούν να χρησιμοποιούνται κατά τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου αυτού για να δοθεί προειδοποίηση για την πρόθεση προσπεράσματος κατά το προβλεπόμενο από το άρθρο 37 του παρόντος Κώδικα. γγ) Σε κάθε άλλη περίπτωση κατά την οποία είναι αναγκαίο να αποφευχ8εί η θάμβωση των άλλων που χρησιμοποιούν την αυτήν οδό, ή αυτών που χρησιμοποιούν άλλη οδό ή υδάτινη οδό ή σιδηροδρομική γραμμή, οι οποίες βαίνουν παράπλευρα αυτής. γ) Τα φώτα διασταύρωσης επιβάλλεται να ανάβουν μέσα και έξω από τις κατοικημένες περιοχές όπου απαγορεύεται η χρήση των φώτων πορείας. δ) Τα φώτα θέσης επιβάλλεται να χρησιμοποιούνται εκτός των περιπτώσεων του άρθρου 35 του παρόντος Κώδικα και με τα φώτα πορείας, τα φώτα διασταύρωσης και τα φώτα ομίχλης. Σε περίπτωση στάσης ή στάθμευσης μπορούν να ανάβουν τα φώτα θέσης ή τα φώτα στάθμευσης. 2. Αν υπάρχουν φώτα ομίχλης, σύμφωνα με αυτά που ορίζονται στο άρθρο 69 του παρόντος Κώδικα, πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο σε περίπτωση ομίχλης, χιονόπτωσης ή καταρρακτώδους βροχής, μόνα τους ή μαζί με τα φώτα διασταύρωσης. Τα φώτα αυτά επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται σε στενούς ελικοειδείς οδούς και αν δεν συντρέχουν οι πιο πάνω προϋποθέσεις. 3. Με εξαίρεση τις περιπτώσεις του άρθρου 37 παρ. 3 του παρόντος Κώδικα απαγορεύεται, κατά τη συνάντηση με όχημα που έρχεται αντίθετα, το άναμμα και το σβήσιμο των φώτων ή η εναλλαγή της χρήσης τους κατά μικρά χρονικά διαστήματα. 4. Η κατά το άρθρο 37 παρ. 3 του παρόντος Κώδικα φωτεινή προειδοποίηση είναι το άναμμα των φώτων διασταύρωσης, με διακοπές σε μικρά χρονικά διαστήματα ή το άναμμα με διακοπές των φώτων πορείας ή η εναλλαγή των φώτων διασταύρωσης και των φώτων πορείας με διακοπές επίσης σε μικρά χρονικά διαστήματα. 5. Αυτός που παραβαίνει τις διατάξεις της περίπτωσης β΄της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού τιμωρείται με χρηματική ποινή διακοσίων (200,00) έως επτακοσίων (700,00) ευρώ και με αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για χρονικό διάστημα ενός (1) μηνός, η οποία επιβάλλεται υποχρεωτικά από το δικαστήριο. Αυτός δε που παραβαίνει τις λοιπές διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ. Καμία αναφορά στον τύπο λάμπας δεν υπάρχει. Αν ρυθμιστεί σωστά σε ηλεκτρολόγο γνώστη και δεν ενοχλεί τους άλλους η δέσμη (θάμβωση), δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην βάλει κάποιος LED στο αμάξι του. Αυτά τα οπισθοδρομικά πως δεν πρέπει και λοιπές τέτοιες αφοριστικές τάσεις θα πρέπει να τα λες σε τίποτα συνταξιούχους που οδηγούν κάτι χρέπια 40 ετών. Πιο πολύ κινδυνεύεις από αυτούς παρά από τα σωστά, επαναλαμβάνω, φώτα LED. Δεν μιλάω για εγκαταστάσεις καγκούρικες αλλά τις σωστές εγκαταστάσεις. Σιγά μην μείνουμε με τις αλογόνου επειδή το λες εσύ...εσύ αν θες βάλε και κεράκια και πήγαινε με αυτά! Για τους κάγκουρες που πάνε όπως να'ναι μαζί σου, θα έπρεπε να έχουν πρόστιμο! Αλλά όχι και όλοι που βάζουν ακριβές λάμπες και τις ρυθμίζουν υπεύθυνα και σωστά...διάβασε λίγο καλύτερα τι ισχύει και τα ξαναλέμε..