25 χρόνια εξέλιξης των συνεργείων!

Διαβάστηκε από 2037 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 12/2/2019

Με αφορμή την επέτειο των 25 χρόνων του Autotriti, το ΙΔΕΕΑ αναλύει το πως οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων 25 χρόνων επηρέασαν σημαντικά την ανάπτυξη και επιβίωση των συνεργείων.

 
Σήμερα οι τεχνολογικές εξελίξεις στις τεχνολογίες των αυτοκινήτων τρέχουν με πολύ πιο γρήγορους ρυθμούς από κάθε άλλη εποχή. Οι τρέχουσες τάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας δείχνουν ότι η πλειοψηφία των κατασκευαστών αυτοκινήτων και οχημάτων μεταφορών έχουν κύκλους ανάπτυξης προϊόντων κάτω των δύο ετών, με το 32% των κατασκευαστών για να ανταποκριθεί στην κούρσα των εξελίξεων να φτάνει σε χρόνους ακόμη μικρότερους, κοντά στους 18 μήνες. 

Υπάρχει όμως μια «ασημένια επένδυση», στην εσωτερική αναταραχή της αυτοκινητοβιομηχανίας η οποία τροφοδοτεί «επαναστατικές νέες έννοιες»  τόσο για τους επισκευαστές όσο και για τους καταναλωτές και αυτή είναι η τεχνολογία της συνδεσιμότητας των οχημάτων.

Αυτό σηματοδοτεί για το συνεργείο δυνατότητα διάγνωσης και την πρόσβασης σε απομακρυσμένα οχήματα πελατών, ενημερώσεις λογισμικού οχημάτων over-the-air,  απαιτήσεις για βελτιωμένες επιλογές εξοπλισμού,  κ.α.

Ας δούμε μέχρι σήμερα οι τεχνολογικές εξελίξεις πόσο επηρέασαν τον κλάδο επισκευής και συντήρησης οχημάτων στην χώρα μας:

1990-2000. Σημαντικές εξελίξεις των συστημάτων τροφοδοσίας

Το για χρόνια καθιερωμένο και απλό σε λειτουργία «καρμπυρατέρ»  δίνει την θέση του διαδοχικά:
  • στο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο καρμπυρατέρ,
  • στον μηχανικό ψεκασμό,
  • στο μονό ψεκασμό και τέλος
  • στον ψεκασμό πολλών σημείων.
Παράλληλα οι τεχνολογίες αυτές συνδυάζονται με την εφαρμογή  της ηλεκτρονικής και ηλεκτρομηχανικής τεχνολογίας παράλληλα με την χρήση ανάλογων υπολογιστών.
  • Η ηλεκτρονική διαχείριση του κινητήρα αλλά και των άλλων συστημάτων αποτελεί γεγονός.
  • Η καταλυτική τεχνολογία εμφανίζεται και εφαρμόζεται επιτακτικά από όλους τους κατασκευαστές.
  • Η υποχρεωτική χρήση των συσκευών διάγνωσης γίνεται απαραίτητη σε κάθε συνεργείο. 
  • Νέα συστήματα, πρωτόγνωρα ίσως για πολλούς επισκευαστές εμφανίζονται, όπως το ABS οι αερόσακοι κ.α.
  • Ειδικά στις αρχές αυτής τις δεκαετίας η τεχνική πληροφορία είναι δυσεύρετη για το γενικό συνεργείο.
  • Η εκπαίδευση των τεχνιτών και ο εξοπλισμός των συνεργείων αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για την βιωσιμότητα τους   
2000-2010. Τις εξελίξεις οδηγούν κυρίως οι περιβαλλοντικές απαιτήσεις

Μία καλύτερη δεκαετία ξεκινά για το συνεργείο και τον επισκευαστή.
Η ευρωπαϊκή νομοθέτηση  του EOBD- τυποποιημένη πρίζα διάγνωσης, της ελεύθερης πρόσβασης στις πληροφορίες των κατασκευαστών τόσο των εταιρειών κατασκευής εξοπλισμού συνεργείων όσο και των τεχνιτών βελτιώνουν σημαντικά τις υπηρεσίες των συνεργείων.
  • Η κατάργηση της περιορισμένης έννοιας της «εγγύησης του κατασκευαστή» και της εφαρμογής της χρήσης ανταλλακτικών όχι μόνο από το ράφι του κατασκευαστή, βελτιώνουν τον οικονομικό ανταγωνισμό προς όφελος για το ανεξάρτητο συνεργείο.
 
  • Η καθιέρωση της τυποποίησης βλαβών όλων των εισαγόμενων οχημάτων στην αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν το πρότυπο του EOBD-European on Board Diagnosis κατά το Αμερικάνικό πρότυπο OBD II αποφέροντας νέα πρωτόγνωρα οφέλη τους επισκευαστές και στα συνεργεία:  
 
  • Το πρότυπο EOBD μειώνει το λειτουργικό κόστος των συνεργείων σε εξοπλισμούς, η διάγνωση γίνεται ευκολότερη αλλά περισσότερη απαιτητική σε γνώση για τους τεχνίτες.
 
  • Αυτό αποτέλεσε και την μεγαλύτερη καινοτομία της τελευταίας 15ετίας αφού βελτίωσε τις υπηρεσίες διάγνωσης και έκανε την ίδια την ακρίβεια διάγνωσης πιο ξεκάθαρη από ποτέ στο χάος των ηλεκτρονικών του Αυτοκινήτου
 
  • Η ασύρματη διάγνωση επέτρεψε τις δοκιμές στο δρόμο με live data –ζωντανά δεδομένα & freeze frame data-δεδομένα παγωμένης οθόνης
Νέα συστήματα στο πλαίσιο βελτίωσης της ασφάλειας των οχημάτων αλλά και της άνεσης των επιβατών κάνουν την εμφάνιση τους:
  • Συστήματα όπως της δυναμικής ευστάθειας των οχημάτων,
  • Ευρεία χρήση στο εσωτερικό του αυτοκινήτου των αερόσακων, ο  συνδυασμός λειτουργίας των αερόσακων και των ζωνών ασφαλείας,
  • Ηλεκτρική υποβοήθηση των συστημάτων διεύθυνσης,
  • Επικοινωνία των συστημάτων του αυτοκινήτου μεταξύ τους (Can-Bus) κ.α. κάνουν την εμφάνισή τους στον μόνιμο πλέον εξοπλισμό των αυτοκινήτων.
     
2010-2018 Παρουσιάζεται η Αεριοκίνηση και εξελίσσονται τα «καθαρά οχήματα»

Η εμφάνιση της οικονομικής κρίσης και η αύξηση της τιμής των καυσίμων οδηγεί τις εξελίξεις και στην χώρα μας  με την εφαρμογή της υγραεριοκίνησης (LPG) και της αεριοκίνησης (CNG) για την κίνηση των οχημάτων.
 
Αν και η υγραεριοκίνηση είχε νομοθετικά προσδιοριστεί από το 2000 για επαγγελματικά κυρίως  αυτοκίνητα, το 2010 με το Προεδρικό Διάταγμα υπΆ αριθμ. 66 «Καθορισμός προσόντων και διαδικασίας για την απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος τεχνίτη συσκευών αερίων καυσίμων για την κίνηση αυτοκινήτων»  ξεκινά ο μαραθώνιος για:
 
  • την ίδρυση των συνεργείων αερίων καυσίμων,
  • την απόκτηση της επαγγελματικής άδειας του τεχνίτη αέριων καυσίμων μετά από 250 ώρες εκπαίδευσης αρχικά,
  • την δημιουργία πρατηρίων αερίων καυσίμων
  • τον εφοδιασμό της αγοράς με συστήματα μετατροπής των οχημάτων
  • την προσαρμογή του τεχνικού ελέγχου των οχημάτων
  • για την ενημέρωση του καταναλωτή.
    (Το Ινστιτούτο ΙΔΕΕΑ εκδίδει τον 10-λογο του επισκευαστή και του καταναλωτή).
  • Η εκπαίδευση αλλάζει μορφή Τα σεμινάρια πραγματοποιούνται μέσω διαδικτύου (Webinars) και το Ινστιτούτο ΙΔΕΕΑ ο μοναδικός εκπαιδευτικός οργανισμός στο χώρο των Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου είναι ο πρώτος που τα καθιερώνει
  • Επί 2 και πλέον χρόνια εκπαιδεύει ΔΩΡΕΑΝ τον επισκευαστικό κόσμο από όλη την Ελλάδα με το σεμινάριο Καθοδηγούμενης Διάγνωσης βλαβών ενώ σε συνεργασία με ΚΕΚ πραγματοποιεί σεμινάρια ακόμη και για Δίκτυα Αντιπροσωπειών που οδηγούν σε πιστοποιήσεις ή Απόκτηση Βεβαίωσης Κατάρτισης.    
Υβριδικά - Ηλεκτρικά οχήματα

Τα υβριδικά οχήματα και τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν πλέον καθημερινότητα και στην χώρα μας με ότι αυτό συνεπάγεται για τον κλάδο επισκευής και συντήρησης.
 
Η αυτοκινητοβιομηχανία να προσπαθεί να βελτιστοποίησηι ακόμη περισσότερο το αυτοκίνητο προσθέτοντας ακόμη περισσότερα συστήματα ακόμη και για την υποβοήθησης της οδήγησης και τα οποία ολοένα και αυξάνουν:
 
  • Κάμερες   
  • Radar, Lidar
  • Laser
  • Sonar
  • Συστήματα αυτόματης αλλαγής φώτων
  • Συστήματα αλλαγής λωρίδας
  • Συστήματα αυτόματης πέδησης
  • Συστήματα αυτόματης επαναφοράς στην λωρίδα
  • Συστήματα αλλαγής της ανάρτησης ανάλογα με το οδόστρωμα
  • Συστήματα αυτόματης αλλαγής φώτων
  • Κάμερες περιμετρικού παρκαρίσματος
  • Κάμερες οπισθοπορείας
  • Αισθητήρες ηλιακής ακτινοβολίας
  • Αισθητήρες βροχόπτωσης
 
Μερικά από τα νέα χαρακτηριστικά των οχημάτων των 2-3 τελευταίων χρόνων ακόμη και σε μικρά μοντέλα δημιουργούν νέες επαγγελματικές ευκαιρίες σε επίπεδο γνώσης ανταγωνισμού αλλά και παροχής υπηρεσιών. Νέα διαγνωστικά έχουν ήδη έχουν εμφανιστεί για την κάλυψη των νέων αναγκών. Η γνώση λειτουργίας όλων αυτών των συστημάτων το μοναδικό εργαλείο επιβίωσης τους Συνεργείου.   
 
Diesel Gate και η νέα αυστηρότερη νομοθεσία

Οι ολοένα αυξανόμενες περιβαλλοντικές απαιτήσεις οδηγούν σε αυστηρότερες προδιαγραφές καυσαερίων τον νομοθέτη (EU5, EU6) με την αυτοκινητοβιομηχανία να προσπαθεί να προσαρμοστεί.
 
Στην προσπάθεια αυτή κάποιοι κατασκευαστές κατέφυγαν σε πονηρά τρικς ελέγχου εκπομπών (σκάνδαλο VW) με αποτέλεσμα την στοχοποίηση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων αμέσως  μετά το μεγαλύτερο σκάνδαλο αλλά και το σοκ που υπέστη παγκόσμια όλος ο χώρος της αυτοκινητοβιομηχανίας.
 
Αυτό οδήγησε στην αλλαγή του τρόπου μέτρησης και ελέγχου των καυσαερίων,
με εφαρμογή από τον Σεπτέμβριο του 2017 του νέου τρόπου μέτρησης καυσαερίων (διαδικασία  WLTP - Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) και την διαδικασία RDE –Real Drive Emissions δηλ. την πραγματική μέτρηση εκπομπών καυσαερίων.
 
Συμπερασματικά: Συνεργείο & Αυτοκίνητο

Το μέλλον φαίνεται να συνεχίζει με τα «καθαρά» αυτοκίνητα στο προσκήνιο και τις τεχνολογίες  που θα οδηγήσουν στα αυτόνομα ή αυτό-οδηγούμενα οχήματα να βρίσκονται σε εξέλιξη αν ήδη δεν είναι έτοιμες στο συρτάρι. Αν εξετάσουμε και τις
 
  • Βαρέα Οχήματα
 
Η μάχη των τεχνολογιών στα βαρέα οχήματα θα αργήσει να ξεκαθαρίσει και το πετρέλαιο θα συνεχίσει να αποτελεί για πολλά χρόνια το βασικό καύσιμο με την προσθήκη LNG ή και CNG στον υπάρχοντα στόλο να καθαρίζει σε μεγάλο βαθμό τις εκπομπές. Και εδώ όμως η έλλειψη κινήτρων αφήνει τους μεταφορείς παντελώς αδιάφορους. Το Υδρογόνο θα αποτελέσει μια νέα βάση για την κατασκευή βαρέων οχημάτων.
 
  • Επαγγελματικά και ελαφρά οχήματα
 
Η ηλεκτροκίνηση θα επικρατήσει για τα last mile delivery οχήματα με αλλαγές που θα αφορούν επίσης τα νέα υπό κατασκευή οχήματα και ενεργειακή αυτονομία που θα κυμαίνεται στα 100- 150 χλμ ημέρα αλλά χωρίς υποδομές και κίνητρα τίποτα δεν προχωρήσει.
 
  • ΙΧ οχήματα
 
Στην κατηγορία αυτή η μάχη θα δοθεί σε ένα άλλο τομέα που είναι η ενέργεια που θα χρησιμοποιεί το μελλοντικό αυτοκίνητο.
Εlectric vs Hydrogen - Ηλεκτρικό όχημα Vs Υδρογόνου.
Η τεχνολογία μπορεί να είναι έτοιμη αλλά η χημεία των μπαταριών παλιά, δεν έχει βρει τις εγγυημένες λύσεις και δεν προδιαθέτει την αυτοκινητοβιομηχανία σε μαζική παραγωγή ειδικά τους μεγάλους «παίκτες»
 
Ο παρατηρητής επισκευαστής
 
Εδώ το τοπίο του επισκευαστή θα αλλάξει εντελώς, η διάγνωση θα γίνεται ακόμη πιο δύσκολη και ήδη ετοιμάζονται εξειδικευμένα διαγνωστικά για premium δίκτυα Συνεργείων που θα φτιάξουν εταιρείες που πουλάνε διαγνωστικό εξοπλισμό.


Ήδη γνωρίζουμε από την εμπειρία μας τέτοια δίκτυα μεγάλων εταιρειών όπως τα Bosch Car Service αλλά και άλλα μικρότερα όπου τα διαγνωστικά μηχανήματα που χρησιμοποιούν μπορούν να είναι διασυνεδεμένα μεταξύ τους. Η επαυξημένη πραγματικότητα AR θα διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο στη διάγνωση των επερχόμενων μελλοντικά αυτοκινήτων.

Κατά την άποψη της επιστημονικής ομάδας του ΙΔΕΕΑ όμως θα χρειαστεί να περιμένουμε τουλάχιστον άλλα 5 χρόνια.
 
Το βέβαιο είναι ένα. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει τα συνεργεία να πιαστούν «αδιάβαστοι» για 2η φορά όπως έγινε το 90 με τα καταλυτικά και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα ψεκαστά οχήματα. Το ζήσαμε με τα πρώτα σεμινάρια εκείνη την εποχή στο ξεκίνημά του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ πριν 27 χρόνια! Μπορεί να είναι ίδιον του λαού μας και να είμαστε της τελευταίας στιγμής αλλά σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται γνώση και ενημέρωση. Το πραγματικό εργαλείο διάγνωσης και επιβίωσης του σημερινού αλλά και μελλοντικού επισκευαστή

 

ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

περισσότερα »

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

προϊόντα - υπηρεσίες αυτοκινήτου - ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΞΕΣΟΥΑΡ & ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

Γράψε τι ψάχνεις
Κατάσταση
Ψάξε ανά κατηγορία
Μάρκα
Μοντέλο
Χρονολογία
 
Τιμή από
Τιμή έως
Εργοστασιακός Κωδικός