Περιοδικό - Test

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  22/1/2002
Ημερομηνία δημοσίευσης: 22/1/2002

"Καθαρές" γραμμές και σύνεση ή υποστροφή

Τα τέσσερα προσθιοκίνητα μοντέλα του συγκριτικού μας έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό στην οδική τους συμπεριφορά. Πρόκειται για την υποστροφή σε μεγάλες δόσεις, όταν ο οδηγός δεν αποφεύγει τις υπερβολές με το γκάζι (και εύλογα τα συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης που και τα 4 μοντέλα διαθέτουν είναι στη θέση off, εκτός από την περίπτωση του Opel Astra Coupe Turbo στο οποίο ο οδηγός δε μπορεί να το απενεργοποιήσει κατά βούληση). 
Αυτό πηγάζει από τη μεγάλη αποδιδόμενη ισχύ των κινητήρων τους, η οποία "εκμαιεύεται" σε κάθε περίπτωση σχετικά απότομα -ελέω υπερσυμπιεστή ή της μεταβολής του βυθίσματος των βαλβίδων στην περίπτωση του Toyota Corolla TS. Οπως και να έχει, η οδήγηση και των τεσσάρων μοντέλων απαιτεί από τον οδηγό σύνεση και ορισμένες γνώσεις. Η ανάρτηση και το γενικότερο στήσιμό τους έχουν σπορτίφ προσανατολισμούς, με τη σφιχτή ρύθμιση να έχει τον πρώτο λόγο και να περιορίζει στο ελάχιστο τις κλίσεις των αμαξωμάτων στις στροφές. 
Τι μένει από τη γρήγορη οδήγηση του καθ' ενός από τα 4 ξεχωριστά; Η εκρηκτικότητα της απόδοσης του Opel με τη μεγαλύτερη ισχύ μεταξύ των τεσσάρων και η ακρίβεια του τιμονιού του που απέχει παρασάγγας από οποιαδήποτε έκδοση του δημοφιλούς Γερμανικού μοντέλου. Η διατήρηση της επιθυμητής πορείας του δυνατότερου Astra επιτυγχάνεται με ευκολία καθώς το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης δεν απενεργοποιείται και έτσι ακόμα και "λάθη" του οδηγού θα συγχωρεθούν χωρίς συνέπειες. 
Το Seat Leon έχει με διαφορά την καλύτερη θέση οδήγησης μεταξύ των 4. Ο οδηγός κάθεται χαμηλά και έχει εξαιρετική αίσθηση του δρόμου αλλά και της θέσης του αυτοκινήτου πάνω σε αυτόν. Η προοδευτικότητα των αντιδράσεων του αμαξώματος με το ESP απενεργοποιημένο επιτρέπει ακόμα και διορθώσεις που φαινομενικά δείχνουν αδύνατες. Με την υποστροφή να έχει τον πρώτο λόγο όταν η υπερπλήρωση φτάνει στο peak της μέσα σε κάποια στροφή, το άμεσο και θετικότατο τιμόνι βοηθά τον οδηγό να ελέγξει αποτελεσματικά την πορεία. 
Χρειάζεται ειδικούς χειρισμούς από τη μεριά του οδηγού για να υπερστρέψει το Skoda Octavia RS, που διαθέτει μακράν τα καλύτερα σε αίσθηση φρένα (αποτελούνται από αεριζόμενους δίσκους σε όλους τους τροχούς, ενώ τα άλλα τρία μοντέλα έχουν απλούς πίσω). Ακόμα και η υποστροφή που εμφανίζει υπό πίεση είναι μέτρια σε ένταση. Το σύνολο τιμόνι - απόκριση κινητήρα - ανάρτηση μόνο οικογενειακό αυτοκίνητο δε θυμίζει, ενώ μπορεί να καλύψει μεγάλες αποστάσεις με υποδειγματική άνεση για το χαρακτήρα του και χωρίς να κουράσει καθόλου τους επιβαίνοντες. 
Το νεότερο μέλος της ξεχωριστής αυτής "παρέας" διαθέτει τον πιο "πεισματάρη" πίσω άξονα, που δε χαλαρώνει τους δεσμούς του με το δρόμο, ούτε και όταν ο οδηγός αφήσει απότομα το γκάζι μέσα στη στροφή και πατήσει με τον ίδιο τρόπο το φρένο. Η ελαστικότητα του κινητήρα εντυπωσιάζει σε κάθε περίπτωση. Δεν είναι λίγες οι φορές που ο οδηγός επιλέγει 4η σχέση στο κιβώτιο των ταχυτήτων και μπορεί να κινηθεί στην πόλη με την αίσθηση πως χρησιμοποιεί τη 2η... Για να κινηθεί πραγματικά γρήγορα, το κορυφαίο Corolla, ο κινητήρας πρέπει να λειτουργεί πέραν των 6.000 σ.α.λ. Και τότε είναι που απαιτείται από τον οδηγό πλήρης συμμετοχή στα δρώμενα με αφοσίωση στο δρόμο και τη θέση του αυτοκινήτου. Τα φρένα κερδίζουν τις εντυπώσεις με την αίσθηση της πέδησης που προσφέρουν. To αυτοκίνητο είναι εύχρηστο, μπορεί να κινηθεί πολύ γρήγορα αλλά δεν χαρακτηρίζεται ως το απόλυτο fun to drive GTi.


Κατόπιν επισταμένων προσπαθειών και μόνο το πίσω μέρος του Corolla θα ανοίξει την τροχιά του. Για τη γρήγορη κίνηση ωστόσο, αυτό είναι απόλυτα άχρηστο, καθώς το μόνο που επιτυγχάνεται είναι η απώλεια πρόσφυσης και των κινητήριων τροχών, με αποτέλεσμα το έντονο σπινάρισμα.


Ο τρόπος με τον οποίο πατάει στο δρόμο το Octavia προσφέρει μια μοναδική αίσθηση σιγουριάς στον οδηγό. Η επιθυμητή πορεία στις στροφές διατηρείται με ευλάβεια, χάρη στην εξαιρετική πρόσφυση που προσφέρουν τα ελαστικά και το στιβαρό πλαίσιο, υποβοηθούμενα από τη σφιχτή ανάρτηση. Η υποστροφή είναι περιορισμένη.


Τα ηλεκτρονικά "χέρια" διορθώνουν τις ατασθαλίες του οδηγού και διατηρούν το Opel Astra Coupe Turbo επί του δρόμου, ακόμα κι αν το οδηγικό λάθος είναι σε βαθμό... κακουργήματος. Η αίσθηση που προσφέρει το τιμόνι είναι από τις καλύτερες που μπορεί να συναντήσει κανείς σε μοντέλο της Opel, κάτι που όμως δεν ισχύει και για τα φρένα του Astra Coupe Turbo.

 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ Opel Astra Coupe 2,0 Turbo - Seat Leon 1,8 T - 
 Skoda Octavia RS - Toyota Corolla TS
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
"Καθαρές" γραμμές και σύνεση ή υποστροφή
Διαφορετικές σχολές εσωτερικής αισθητικής
Τέσσερις επιλογές με ένα στόχο