
H αποφυγή εμποδίου είναι η πιο συχνή απότομη μανούβρα στην οδήγηση.
Ακόμη και ένα μέτρο λιγότερο στην απόσταση φρεναρίσματος κάνει διαφορά.
Στο AutoΤρίτη όλα τα μοντέλα δοκιμάζονται για αποφυγή εμποδίου και φρενάρισμα.
Η ενεργητική ασφάλεια για την αποφυγή σύγκρουσης έχει τεράστια σημασία.
H αποφυγή εμποδίου είναι η πιο συχνή απότομη μανούβρα στην οδήγηση
Ποια είναι η πρώτη κίνηση που θα κάνει ένας οδηγός αν δει εμπόδιο στο δρόμο; Το «κόψιμο» του τιμονιού σε πρώτη φάση είναι η αντανακλαστική αντίδρασή του και από την ικανότητα του αυτοκινήτου να ανταποκριθεί σε αυτή τη μανούβρα, με την τρέχουσα ταχύτητα, θα εξαρτηθεί η κατάληξή της. Αναλόγως ταχύτητας, άλλα αυτοκίνητα θα ακολουθήσουν την τροχιά που χαράζει ο οδηγός, άλλα θα βγάλουν «μούτρα» και θα πάνε καρφί πάνω στο εμπόδιο, άλλα θα δυσκολευτούν ακόμη και να κρατήσουν τους τέσσερις τροχούς στην άσφαλτο. Πρόκειται για τεράστιες διαφορές που φαίνονται μόνο σε εξειδικευμένα τεστ που δεν περιλαμβάνονται σε καμία υποχρεωτική ή τυπική δοκιμή, όπως αυτή του EuroNCAP.
Ακόμη και ένα μέτρο λιγότερο στην απόσταση φρεναρίσματος κάνει διαφορά
Ακόμη μια αντανακλαστική αντίδραση είναι το απότομο φρενάρισμα. Είναι και ο λόγος που η Ε.Ε επέβαλε στα νέα αυτοκίνητα να έχουν σύστημα φρεναρίσματος πανικού ώστε να μειωθεί ο χρόνος αντίδρασης και άρα η απόσταση φρεναρίσματος. Και εδώ η ταχύτητα παίζει τον καθοριστικό ρόλο, αλλά από κει και πέρα το αυτοκίνητο, τα ελαστικά, η ανάρτησή του και φυσικά τα φρένα του κάνουν μεγάλη διαφορά από μοντέλο σε μοντέλο. Και σε αυτή την περίπτωση η διαφορά στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου κατά το φρενάρισμα παίζει καθοριστικό ρόλο, και πάλι η δοκιμή αυτή δεν περιλαμβάνεται σε κανένα τεστ, εκτός από αυτά του ειδικού τύπου.
Στο AutoΤρίτη όλα τα μοντέλα δοκιμάζονται για αποφυγή εμποδίου και φρενάρισμα
Οι δοκιμές αυτές στην Ελλάδα γίνονται από το AutoΤρίτη, σε ελληνική άσφαλτο και με τα ελαστικά τα οποία φοράνε από το εργοστάσιο τα αυτοκίνητα που φτάνουν στην ελληνική αγορά. Η αποφυγή εμποδίου μετράει τη μέγιστη ταχύτητα με την οποία μπορεί ένα αυτοκίνητο να ακολουθήσει μια πορεία μετά από απότομο τιμόνι, χωρίς να ξεφύγει, όπως θα γινόταν αν προσπαθούσε να αποφύγει ένα ξαφνικό εμπόδιο. Τα καινούργια αυτοκίνητα έχουν σπρώξει τον πήχη πολύ ψηλά, με ταχύτητες που πλησιάζουν τα 80 χλμ./ώρα. Όμως ακόμη και 1χλμ./ώρα κάνει διαφορά την κρίσιμη στιγμή. Αντίστοιχα στο φρενάρισμα κάθε μέτρο είναι καθοριστικό και εδώ οι διαφορές στα αυτοκίνητα είναι σημαντικές.
Η ενεργητική ασφάλεια για την αποφυγή σύγκρουσης έχει τεράστια σημασία
Οι ικανότητες ενός αυτοκινήτου στο δρόμο καθορίζουν αυτό που ονομάζουμε ενεργητική ασφάλεια. Η αποφυγή εμποδίου και το φρενάρισμα είναι μόνο δύο τομείς ενεργητικής ασφάλειας, είναι όμως αυτοί που καθορίζουν την συμπεριφορά σε περίπτωση ανάγκης. Με μετρημένα αυτά τα χαρακτηριστικά ξέρεις τι ασφάλεια σου προσφέρει το αυτοκίνητο που αγοράζεις. Με δεδομένο ότι οι δοκιμές παθητικής ασφάλειας του EuroNCAP μετράνε τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου αφού εμπλακεί σε σύγκρουση, είναι εξίσου σημαντικό, ή ίσως και πιο σημαντικό να ξέρεις πόσο ικανό είναι το αυτοκίνητό σου να αποφύγει μια σύγκρουση.
Μήπως είναι λοιπόν τα πρώτα νούμερα που πρέπει να δεις όταν διαλέγεις το επόμενο αυτοκίνητό σου; Εσύ πόση σημασία δίνεις και πόσο προσέχεις τις διαφορές όταν διαλέγεις; Τι λες;