Κάθε πόσα χλμ. αλλάζει η σημαντικότερη «ζώνη» στον κινητήρα;

19.710 Επισκέψεις στο άρθρο (4/5/2024)
Κάθε πόσα χλμ. αλλάζει η σημαντικότερη «ζώνη» στον κινητήρα;
2 Φωτογραφίες »

- Λέγεται ιμάντας χρονισμού και αποτελεί τον «μαέστρο» του κινητήρα σου
- Παίρνει κίνηση από τον στρόφαλο και κινεί τους εκκεντροφόρους που ανοιγοκλείνουν τις βαλβίδες
- Αν κοπεί τότε το μοτέρ πάει ολική επισκευή (πανάκριβη) ή για πέταμα
- Αλλαγή γίνεται κάθε 60-100 χιλιάδες χλμ. ανάλογα τον κινητήρα

Λέγεται ιμάντας χρονισμού και αποτελεί τον «μαέστρο» του κινητήρα σου

Αν ανοίξει κανείς το μηχανοστάσιο ενός αυτοκινήτου θα δει μεταξύ των πολλών εξαρτημάτων και κάποιους ιμάντες (σαν λαστιχένιες ζώνες). Η σημαντικότερη όμως από αυτές, ο «ιμάντας χρονισμού», δεν είναι ορατή σε γυμνό μάτι, καθώς (συνήθως) καλύπτεται από ένα πλαστικό καπάκι. Ο ιμάντας χρονισμού αποτελεί κυριολεκτικά το «μαέστρο» του κινητήρα.

Παίρνει κίνηση από τον στρόφαλο και κινεί τους εκκεντροφόρους που ανοιγοκλείνουν τις βαλβίδες

Σαν μαέστρος, δουλειά του είναι να συγχρονίσει διαφορετικά μηχανικά μέρη του κινητήρα, ώστε να λειτουργούν με πλήρη αρμονία. Δηλαδή; Παίρνοντας κίνηση από τον στροφαλοφόρο άξονα, δηλαδή την καρδία του κινητήρα και δίνει κίνηση στους εκκεντροφόρους άξονες που βρίσκονται (συνήθως) στο πάνω μέρος του κινητήρα. Αυτοί με την κίνησή τους ανοίγουν και κλείνουν τις βαλβίδες του κινητήρα για να μπει το καύσιμο μείγμα στο χώρο καύσης (βαλβίδες εισαγωγής) και στη συνέχεια να βγουν προς την εξάτμιση τα καυσαέρια που παράγονται από την καύση του καυσίμου μείγματος (βαλβίδες εξαγωγής).


Κάπως έτσι δείχνει ένας κομμένος ιμάντας χρονισμού.
2 Φωτογραφίες »

Κάπως έτσι δείχνει ένας κομμένος ιμάντας χρονισμού.

Αν κοπεί τότε το μοτέρ πάει ολική επισκευή (πανάκριβη) ή για πέταμα

Όπως καταλαβαίνει κανείς από τα παραπάνω, αυτή η πλήρης αρμονία μεταξύ στροφάλου, εκκεντροφόρων και βαλβίδων είναι απαραίτητη για να λειτουργήσει ένας θερμικός κινητήρας. Σε περίπτωση που αυτή η αρμονία διακοπεί, είτε γιατί κόπηκε ο ιμάντας, είτε γιατί «καβάλησε δόντι» (δηλαδή έφυγε από τον χρονισμό του στο γρανάζι του στροφάλου ή κάποιου από τους εκκεντροφόρους) τότε η ζημιά είναι σίγουρη. Και αυτό θα συμβεί γιατί μία ή περισσότερες βαλβίδες θα μείνουν ανοιχτές εφόσον ο εκκεντροφόρος θα σταματήσει να κινείται, με αποτέλεσμα το πιστόνι ανεβαίνοντας να χτυπήσει σε αυτές και να τις στραβώσει (στην καλύτερη) ή ακόμα και να το τρυπήσουν κατά τη σύγκρουση. Αντιστοίχως μετά το κόψιμο του ιμάντα και αναλόγως τις στροφές που έχει εκείνη την ώρα ο κινητήρας θα προλάβει να κάνει μερικές ακόμα «στροφές» και τα σπασμένα μέρη θα κινηθούν προς τα υπόλοιπα σωθικά του κινητήρα προκαλώντας ακόμα μεγαλύτερη ζημιά.

Αλλαγή γίνεται κάθε 60-100 χιλιάδες χλμ. ανάλογα τον κινητήρα

Για να μη συμβεί ποτέ κάτι τόσο καταστροφικό για το μοτέρ σου, πρέπει να ακολουθείς ευλαβικά τα διαστήματα αντικατάστασης του ιμάντα που προβλέπει ο κατασκευαστής. Ανάλογα τον κινητήρα (και τη σχεδίαση του) αυτό πρέπει να γίνεται ακόμα και κάθε 60.000 χλμ., ενώ σαν «γενικός κανόνας» ο ιμάντας χρονισμού πρέπει να αλλάζει κάθε 100.000 χλμ. ή ανά +/-6 χρόνια. Η αντικατάστασή του είναι σχετικά δύσκολη δουλειά, για το λόγο αυτό πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από κάποιον γνώστη, καθώς κατά την αντικατάσταση του παλιού με τον νέο, γίνεται εκ νέου χρονισμός του κινητήρα, κάτι που αν γίνει λάθος θα προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα.

Mercedes
NEXEN NFERA PRIMUS