• Τιμές - Εξοπλισμός - Τεχνικά - Test - Συγκριτικά Εγγυήσεις - Χρηματοδοτικά - Προσφορές

Tι τρέχει με τα διόδια: Πόσα πληρώνει ο Έλληνας & πόσα οι άλλοι;

Διαβάστηκε από 9799 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 8/7/2019
 

Οι πρόσφατες εξελίξεις με τα διόδια Αττικής Οδού φέρνουν ξανά στο προσκήνιο το θέμα με το κόστος χρήσης των σημαντικών οδικών αξόνων της χώρας μας. Ας δούμε πιο αναλυτικά το κόστος ανά χιλιόμετρο και ας κάνουμε συγκρίσεις με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Χαμός με τις αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, που ανακοίνωσε στις αρχές του περασμένου μήνα η Αττική Οδός και που θα τίθεντο σε ισχύ σε δύο διαδοχικά στάδια, ένα την 1η Ιουλίου και ένα την Πρωτοχρονιά του 2020, διαμορφώνοντας  την τιμή από τα 2,80 ευρώ στα 3,00 και στα 3,30 ευρώ, αντίστοιχα για τα Ι.Χ. επιβατικά. Τελικά και εν μέσω αντιδράσεων, ο απερχόμενος υπουργός κ. Χρήστος Σπίρτζης με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου ανέστειλε την ισχύ των αυξήσεων. Με πιο απλά λόγια, το υπουργείο Μεταφορών «πάγωσε» προς το παρόν την αύξηση των διοδίων της Αττικής Οδού, επικαλούμενο την ολοκλήρωση του ελέγχου επί των οικονομικών στοιχείων της παραχωρησιούχου εταιρείας, που βρίσκεται σε εξέλιξη. Το γεγονός ότι κωλυσιεργεί το Ελληνικό Δημόσιο από το 2013 να ολοκληρώσει τον έλεγχο «απόδοσης» της υφιστάμενης σύμβασης χρησιμοποιείται ως επιχείρημα από την Ανάδοχο Κοινοπραξία να πιέζει με κάθε δόκιμο ή μη τρόπο προκειμένου να προωθήσει τα επιχειρηματικά της συμφέροντα. Με τελευταία της ανακοίνωση, η «Αττική Οδός Α.Ε.» δήλωσε πως θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη για να προασπίσει το έννομο συμφέρον της επιμένοντας ότι έπραξε απολύτως σύννομα, εντός του πλαισίου που ορίζει η Σύμβαση Παραχώρησης, έχοντας ενημερώσει επίσημα και έγκαιρα το Υπουργείο, χωρίς αυτό να εκφράσει υπηρεσιακά την παραμικρή αντίρρηση ή συμπληρωματικό στοιχείο. Καταλήγοντας, η εταιρεία τονίζει ότι, «όταν η υπόθεση κριθεί ενώπιον της Ελληνικής Δικαιοσύνης, οι Έλληνες πολίτες – στο σύνολό τους κι όχι μόνο αυτοί που επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν τον αυτοκινητόδρομο - θα επιβαρυνθούν πολλαπλάσια, καλούμενοι να πληρώσουν τις αποζημιώσεις που θα επιδικαστούν», προεξοφλώντας (!!!) ότι θα δικαιωθεί δικαστικά.

Πόσο χρεώνονται τα διόδια;
Με εξαίρεση την Αττική Οδό, την Εγνατία Οδό και την Γέφυρα Ρίο-Αντίριο, η χρέωση για τη χρήση αυτοκινητοδρόμου είναι ίδια και καθορίζεται με βάση σταθερής τιμής ανά χιλιόμετρο, η οποία αναπροσαρμόζεται κάθε χρόνο και περιλαμβάνει 24% ΦΠΑ, ενώ αυξάνεται σταδιακά, ανάλογα με τα γεγονότα που περιγράφονται στη Σύμβαση Παραχώρησης που κυρώθηκε με νόμο. Αυτά έχουν αποδοθεί, ακόμη και πριν από την ανάθεση του Έργου και ήταν ο τρόπος με τον οποίο το κράτος όρισε την τιμολογιακή πολιτική του. Δεν ήταν και εξακολουθεί να μην είναι στη διακριτική ευχέρεια του Παραχωρησιούχου ο καθορισμών των τελών διοδίων. Η τιμή ανά χιλιόμετρο έχει ορισθεί σε  0,04 ευρώ/χιλιόμετρο (σε τιμές 2003, χωρίς ΦΠΑ), που σήμερα (2011) αντιστοιχεί σε περίπου  0,06 ευρώ/χιλιόμετρο, συμπεριλαμβανομένου του πληθωρισμού και του ΦΠΑ 24%. Ας δούμε κάθε περίπτωση ξεχωριστά.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Tags: ΔΙΟΔΙΑ