• Τιμές - Εξοπλισμός - Τεχνικά - Test - Συγκριτικά Εγγυήσεις - Χρηματοδοτικά - Προσφορές

Όσο σημαντική είναι η ενέργεια και η κίνηση για την αυτοκίνηση, άλλο τόσο και περισσότερο είναι το φρενάρισμα.

Ο χρόνος αντίδρασης ενός μέσου οδηγού έχει υπολογιστεί στο 1 δλ.. Όσο μεγαλύτερη η ταχύτητα, τόσο περισσότερα τα μέτρα που διανύεις.

Tα δορυφορικά όργανα ακριβείας μας έχουν δυνατότητα μέτρησης μέχρι και εκατοστών του μέτρου.

Αποτέλεσμα ΣΟΚ σε μεγάλη δοκιμή φρεναρίσματος!

Διαβάστηκε από 49830 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 10/10/2017

3πλάσια αύξηση ταχύτητας, 9πλάσια απόσταση φρεναρίσματος! Πολλοί πιστεύουν ότι αν το αμάξι κινείται με 50 χλμ./ώρα και «κοκαλώσει» σε Χ μέτρα, τότε με 100 χλμ./ώρα θα χρειαστεί τα 2πλάσια κλπ. Η πραγματικότητα όμως είναι επικίνδυνα διαφορετική!

 
Όσο σημαντική είναι η ενέργεια και η κίνηση για την αυτοκίνηση, άλλο τόσο και περισσότερο είναι το φρενάρισμα, μιας και σε αυτό οφείλεται η ασφαλής ακινητοποίηση και η αποφυγή συγκρούσεων. Να το θέσουμε πιο απλά; Χωρίς φρένα δε θα μπορούσαμε για μιλάμε για κάτι τόσο καθημερινό, όπως οι μετακινήσεις με το αυτοκίνητο. Πολύς κόσμος έχει τη λάθος εντύπωση πως  το φρενάρισμα είναι ευθέως ανάλογο της ταχύτητας, δηλαδή πως αν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ. και φρενάρει π.χ σε 10 μ., τότε με ταχύτητα 100 χλμ./ώρα θα φρενάρει σε 20 μ. Τα πράγματα όμως δεν είναι καθόλου έτσι και στο AutoΤρίτη πήραμε την απόφαση να διαπιστώσουμε στην πράξη πόσο διαφορετικά είναι τα πράγματα βάσει των νόμων της φυσικής και πόσο σε τελική ανάλυση επικίνδυνη μπορεί να είναι μια εσφαλμένη εντύπωση.
 
Πως έγιναν οι μετρήσεις
Για τις μετρήσεις φρεναρίσματος σε διαφορετικές ταχύτητες πήραμε ένα από τα αγαπημένα μας mainstream μικρομεσαία μοντέλα, το Opel Astra και μάλιστα στην έκδοση με την 1,6 CDTi πετρελαιοκινητήρα των 110 ίππων. Με τα ελαστικά να έχουν μπόλικο ψωμί (7 χλστ. πέλμα), σωστές πιέσεις και τις καιρικές συνθήκες ξηρές, πήγαμε στον τόπο των μετρήσεών μας και ορίσαμε ένα σημείο, το οποίο θα ήταν και η αρχή κάθε φρεναρίσματος. Τα δορυφορικά όργανα ακριβείας μας έχουν δυνατότητα μέτρησης ακόμη και εκατοστών του μέτρου, ενώ στο αυτοκίνητο επέβαινε ένα άτομο. Επιλέξαμε να μετρήσουμε σε 5 χαρακτηριστικές ταχύτητες: 50 χλμ./ώρα, που είναι το όριο στην πόλη, 80 χλμ./ώρα για επαρχιακό δρόμο, 100 και 120 χλμ./ώρα για ταξίδι και 150 χλμ./ώρα ως δείγμα παράβασης του ορίου ταχύτητας στο ταξίδι. Για κάθε ταχύτητα κάναμε 4 σετ μετρήσεων, από όπου προέκυψε ο μέσος όρος για την απόσταση ακινητοποίησης και ανάμεσα σε κάθε σετ υπήρχε ικανός χρόνος ξεκούρασης των φρένων. Το αυτοκίνητο «φορούσε» ελαστικά Michelin Energy διαστάσεων 205/55 R16.

Με 3πλάσια ταχύτητα η απόσταση φρεναρίσματος 9πλασιάζεται!
Αυτό που πρέπει να καταλάβουν όλοι είναι πως η απόσταση ακινητοποίησης ενός οχήματος δεν είναι ανάλογη της ταχύτητας, αλλά του τετραγώνου της. Για να μην μπλέξουμε με περίπλοκους τύπους φυσικής θα αφήσουμε να μιλήσουν τα νούμερα από μόνα τους. Έτσι με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα το μέσο διάστημα πέδησης του Astra ήταν σχεδόν 10 μ. (9,45μ. για την ακρίβεια). Στα 80, στα 100, στα 120 και στα 150 χλμ./ώρα το διάστημα πέδησης ήταν 24, 37,7, 55 και σχεδόν 90 μέτρα (86,87 μ. για την ακρίβεια.) αντίστοιχα. Τα παραπάνω νούμερα αφορούν αποστάσεις πέδησης και μόνο. Στην ουσία είναι «εργαστηριακές» αποστάσεις μιας και δεν περιλαμβάνουν το διάστημα αντίδρασης. 
 
O χρόνος (αντίδρασης) είναι μέτρα (φρεναρίσματος)
Στην πραγματικότητα το «κοκκάλωμα» σε ένα ξαφνικό κίνδυνο είναι το άθροισμα δύο διαδοχικών διαστημάτων: α) αυτού που διανύει το όχημα στο χρονικό διάστημα μεταξύ της αντίληψης του εμποδίου και της έναρξης του φρεναρίσματος και β) του διαστήματος το οποίο διανύει έως ότου το όχημα ακινητοποιηθεί. To πρώτο ονομάζεται διάστημα αντίδρασης και το άλλο διάστημα πέδησης, που είδαμε παραπάνω. To διάστημα αντίδρασης αφορά στο βιολογικό χαρακτηριστικό του χρόνου αντίδρασης, δηλαδή το χρονικό διάστημα που απαιτείται για να επεξεργαστεί ο εγκέφαλος το οπτικό ή το ακουστικό ερέθισμα, να σταλεί το νευρικό ερέθισμα στους αντίστοιχους μύες και αυτοί με τη σειρά τους να ολοκληρώσουν την ενέργειά τους. O χρόνος αντίδρασης εξαρτάται από την καλή φυσική κατάσταση του οργανισμού και αυξάνεται σε περιπτώσεις κατανάλωσης αλκοόλ, λήψης φαρμάκων και υπνηλίας. Ο μέσος χρόνος αντίδρασης ενός μέσου οδηγού έχει υπολογιστεί στο 1 δλ. Αυτό μεταφράζεται σε επιπλέον 13,9 μ.  για την ακινητοποίηση από  τα 50 χλμ./ώρα. Με 150 χλμ./ώρα, το διάστημα αντίδρασης γίνεται 41,7 μέτρα! Και όλα αυτά με ιδανικές συνθήκες οδοστρώματος, καιρού, ελαστικών, αυτοκινήτου και φορτίου.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 
  • Αγησίλαος Βοϊδούμπασης

    Πολύ καλό άρθρο. Ουσιαστικό, παραστατικό και άκρως αναλυτικό με σαφείς επεξηγήσεις, ακόμα και για τους πιο αρχάριους. Τα λέτε όλα. Όταν οδηγάμε, μόνο οδηγάμε, τίποτε άλλο. Δε πανα γίνεται χαμός μέσα στο αυτοκίνητο, δεν πανα γίνεται χαμός έξω απ αυτό, δε πανα μας μιλάνε, δε πανα να περνάει το πιο sexy μοντέλο δίπλα μας.. Οταν οδηγείς, κρατάς τις ζωές όλων των επιβαινόντων στα χέρια σου! Γι αυτό και θα πρέπει να μάθεις να οδηγείς πολύ καλά, δεν υπάρχουν λύσεις "περίπου" καλά.. Η ζωές των ανθρώπων δεν είναι "περίπου", ή ζεις ή δεν ζεις! Υ.Γ. Ένα σχόλιο μου τριπλό κόκκινο για την VW στην έρευνα για την αξιοπιστία, δεν μου το εμφανίσατε.. :)

      2
    • autotriti

      Απάντηση: Δεν διαγράφεται καμία καταχώριση στο Autocheck, αν έχει σωστά στοιχεία και αιτιολόγηση. Μήπως δεν μπήκατε στο σωστό λίνκ;

       
  • Στάθης

    Θα ήθελα να σημειώσω ότι το 1 δευτερόλεπτο χρόνος αντίδρασης, είναι ο μέσος όρος, όπως λέτε και εσείς, αλλά ο μέσος όρος αυτός, δεν αντιπροσωπεύει τον κάθε μεμονωμένο οδηγό. Επομένως ο κάθε οδηγός, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του το δικό του χρόνο αντίδρασης και με βάση αυτόν, αλλά και τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, που οδηγεί, να υπολογίζει και την συνολική απόσταση φρεναρίσματος. Μην ξεχνάμε ότι δεν οδηγούμε όλοι καινούρια αυτοκίνητα, αλλά κάποιοι από μας οδηγούμε αυτοκίνητα άνω των 20 - 30 ετών.

     
  • Αγησίλαος Βοϊδούμπασης

    Προς Autotriti: Σχετικά με το autocheck, ενδεχομένως κάτι να μην λειτούργησε σωστά. Με την 1η ευκαιρία, θα το επανυποβάλλω..