Τα Fiesta, Puma και Focus ST κρατούν ψηλά το λάβαρο την οδηγικής απόλαυσης που μόνο η Ford και το αγωνιστικό «παρακλάδι» της Ford Performance μπορούν να προσφέρουν, αποτελώντας επί της ουσίας τρία διαφορετικής κατηγορίας αλλά και ταυτότητας αυτοκίνητα, με συνολική ισχύ που αγγίζει τους 680 ίππους!
Fiesta ST: Το πιο γρήγορο μικρό με 6,3 δλ. στο 0-100 χλμ./ώρα
Puma ST: Κάθεσαι σε SUV και στρίβει σαν GTI στο δρόμο
Focus ST: «Τρένο» στο ELK με 79 χλμ./ώρα
Μπορούν η Hyundai με τα «Ν» ή τα «R» της VW να τα βάλουν με τα «ST» της Ford;
Ενώ όλη η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται υπό ευρωπαϊκή κατοχή, δέσμια των ρύπων, η Ford έχει στην γκάμα της 3 «ανυπότακτα» μοντέλα, που σε πρώτο πλάνο τους δεν είναι η κατανάλωση, αλλά η οδηγική απόλαυση. Μοντέλα που ξέρουν να στέλνουν τα επίπεδα της αδρεναλίνης στα ύψη και κάθε φορά που βρίσκονται στο γκαράζ μας αδημονούμε να τα οδηγήσουμε. Φυσικά και αναφερόμαστε στα μοντέλα που φέρουν το λογότυπο «ST».
Το Fiesta ST των 200 ίππων στα μικρά GTi, το Puma ST, επίσης με 200 άλογα, που ήρθε να αποδείξει πως και τα compact SUV μπορούν να αποκτήσουν fun to drive χαρακτήρα και το κορυφαίο και ισχυρότερο Focus ST, με τα 280 άλογα κάτω από το καπό του, αποτελούν μια από τις πληρέστερες γκάμες μοντέλων επιδόσεων που θα δούμε σε μία εταιρεία. Βέβαια εκτός των παραπάνω, μην ξεχνάμε πως η Ford προσφέρει στην ελληνική αγορά και τα Mustang GT και Ranger Raptor, μοντέλα που επίσης εστιάζουν στις επιδόσεις και το fun στοιχείο, ενώ μελλοντικά θα δούμε και τη Mach-E GT.
Σε φτιάχνουν όπως στρίβουν
Ανέκαθεν η οικογένεια των ST μοντέλων, που μας συστήθηκε με την πρώτη γενιά του Focus, έχει τον τρόπο να ξεχωρίζει για τον συνδυασμό επιδόσεων και σπορ συμπεριφοράς. Υπεύθυνο γι αυτό είναι το τμήμα Ford Performance, το οποίο με τις κατάλληλες παρεμβάσεις καταφέρνει να «δίνει» αυτό το πολύ παραπάνω σε κάθε περίπτωση. Από την εμφάνιση μέσα-έξω, την αυξημένη απόδοση έως και το στήσιμο, τα «ST» μοντέλα έχουν τον τρόπο τους να σε φτιάχνουν. Ωστόσο, το κομμάτι που τα κάνει να ξεχωρίζουν είναι η μοναδική συμμετοχικότητά τους στο δρόμο. Μπορεί να είναι «τρένα» σε μια πίστα, αλλά δίνουν την δυνατότητα στον οδηγό, να παιχνιδίσει μαζί τους όποτε το θελήσει με ασφάλεια και σχετικά εύκολα.
Mε κορυφαίο turn in, ελάχιστη κλίση και εξαιρετικό έλεγχο της δύναμης από το μπλοκέ διαφορικό, το Fiesta ST είναι εξαιρετικά σταθερό και συγκλονιστικά γρήγορο
Το μεγάλο ατού στο Fiesta ST είναι ο 3κύλινδρος 1.500άρης Ecoboost των 200 ίππων και των 290 Nm ροπής (1.600-4.000 σ.α.λ.), με διπλό έλεγχο χρονισμού των βαλβίδων, αλλά και διπλό ψεκασμό. Πρώτο και κύριο υπάρχει απίστευτη απόκριση στο γκάζι ανεβάζει γραμμικά σχεδόν σαν ατμοσφαιρικός και έχει δύναμη μέχρι και τον κόφτη, όντας εύρωστος και χαμηλά. Μετά έχουμε το 0-100 χλμ./ώρα με τις μετρήσεις μας να δείχνουν ένα ζεματιστό 6,3 δλ., το καλύτερο από όσα έχει μετρήσει το Test Center του AutoΤρίτη, αλλά τέλος ένα ξεσηκωτικό μπάσο ήχο με «βάθος», ειδικά στην επιλογή Track του συστήματος παραμετροποίησης (Normal και Sport οι άλλες δύο επιλογές). Και όλα αυτά με μέση κατανάλωση 8,8 λτ./100 χλμ..
O 1,5 Ecoboost κινητήρας του Fiesta ST με τα 200 άλογα προσφέρει καυτές επιδόσεις, ανεβάζει γραμμικά και έχει δύναμη μέχρι και τον κόφτη.
STύψτο και STρίφτο
Όσο περισσότερο «στύβεις» τον κινητήρα, τόσο περισσότερο βγάζεις το καπέλο στο Ford Fiesta ST, που σε ανταμείβει με μια σοκαριστική αποτελεσματικότητα. Το πλαίσιο σου «μιλάει» όντας παράλληλα πρόθυμο να «ακούσει» σε διορθώσεις με το γκάζι ή το απίθανο τιμόνι μέσα στη στροφή. Mε κορυφαίο turn in, ελάχιστη κλίση και εξαιρετικό έλεγχο της δύναμης από το μπλοκέ διαφορικό, είναι εξαιρετικά σταθερό και συγκλονιστικά γρήγορο σε πολύ κλειστά και στριφτερά κομμάτια όντας ικανό να ταπεινώσει πολύ ισχυρότερα αυτοκίνητα. Ακόμα και αν το παρακάνεις με το γκάζι και καταφέρεις να ξεπεράσεις τα απίθανα επίπεδα πρόσφυσης που χαρίζουν τα Michelin Pilot Super Sport, με τις κατάλληλες κινήσεις σε γκάζι θα βάλεις το πίσω μέρος στην όλη διαδικασία, χωρίς να ανησυχείς για την έξοδο, αφού το μηχανικό μπλοκέ της Quaife δεν θα σε προδώσει ποτέ.
Χωρίς ακρότητες στην εμφάνιση και με καλή τιμή
Το Fiesta ST είναι το πιο διακριτικό από πλευράς εμφάνισης, σε σχέση πάντα με τις συμβατικές εκδόσεις των τριών μοντέλων. Ο δυναμισμός του προβάλλεται από το διαφορετικό πλέγμα στη μάσκα και οι τονισμένοι πλαϊνοί «αεραγωγοί» με τους ενσωματωμένους προβολείς ομίχλης και τα (έξτρα) LED φώτα. Την συνολική εικόνα ολοκληρώνουν με τον καλύτερο τρόπο τα τονισμένα πλευρικά μαρσπιέ, ο αεροδυναμικός πίσω προφυλακτήρας, η διπλή απόληξη της εξάτμισης και η αεροτομή. Αντίστοιχα στο εσωτερικό τις εντυπώσεις κλέβουν τα εντυπωσιακά σε όψη, αλλά και σε αποτελεσματικότητα, ειδικά εξελιγμένα καθισμάτων της Recaro, τα οποία στηρίζουν εξαιρετικά το σώμα στην οδήγηση.
Όσον αφορά στο κόστος, το Fiesta ST είναι διαθέσιμο στις εκδόσεις ST 2 και ST 3. Η πρώτη ξεκινά από τα 22.135 ευρώ ευρώ για το τρίθυρο μοντέλο (22.744 το 5θυρο), ενώ το αμέσως επόμενο πακέτο ST 3 η τιμή ανεβαίνει στις 26.077ευρώ (27.183 ευρώ το 5θυρο). Τέλος το πακέτο Performance με το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό της Quaife και το Launch Control, έχει έξτρα κόστος 851 ευρώ, που είναι μια άκρως λογική τιμή για αυτό που προσφέρει.
To Focus ST είναι απολαυστικό στο δρόμο. Οι μηδενικές κλίσεις στις στροφές, η απόλυτη ακρίβεια και η εξαιρετική αμεσότητά του σε συνδυασμό με 280 ολοζώντανους ίππους το βάζουν στα κορυφαία hot hatch.
Το Focus ST, αντίστοιχα όπως και το Fiesta δεν ξεφεύγει σημαντικά από τις γραμμές και τον χαρακτήρα των απλών Focus, προβάλλοντας βέβαια ένα πιο σπορτίφ ύφος με πιο άγριο προφυλακτήρα, νέα μάσκα, μεγαλύτερο πίσω σπόιλερ και ειδικής σχεδίασης ζάντες, ενώ φυσικά οι δύο μεγάλες απολήξεις της εξάτμισης πίσω και ο διαχύτης στον προφυλακτήρα συμπληρώνουν το προφίλ του κορυφαίου Focus. Ακόμα πιο ισορροπημένη είναι η εικόνα στο εσωτερικό, το οποίο διαθέτει φυσικά το ανάλογο σπορτίφ φινίρισμα, με τα σπορ καθίσματα της Recaro για άλλη μια φορά δίνουν τον παλμό.
Το Focus ST αυτή τη στιγμή, ανάμεσα στα μοντέλα που υπάρχουν στην ελληνική αγορά κατέχει το ρεκόρ επίδοσης στο elk test με 79 χλμ./ώρα..
Μεσότ: Είναι όπλο και ρέκορντμαν στο elk τεστ
Το Focus ST έχει επικεντρωθεί περισσότερο στον σπορ χαρακτήρα, κάτι που γίνεται ακόμα πιο αισθητό με το Performance Pack που διαθέτει ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση, η οποία ακόμα και στην Comfort ρύθμιση από το σύστημα παραμετροποίησης είναι σφιχτή. Πόσο δε στην Race, όπου διαμορφώνει ένα απόλυτο οδηγιό προφίλ, αλλά και αρκετά πιο κουραστικό. Στην θέση Sport πάντως που είναι και η ενδεδειγμένη επιλογή για την πλειοψηφία κίνησής του, το ST είναι απολαυστικό. Το χαμηλό κέντρο βάρους, τα ανοιχτά μετατρόχια με το επακόλουθο στιβαρό πάτημα, η ζυγισμένη μάζα και το πάντα συμμετοχικό πίσω μέρος με τον άξονα πολλαπλών συνδέσμων παραδίδει μαθήματα, ενώ το τιμόνι είναι για μια ακόμα φορά απολαυστικό σε αίσθηση και αμεσότητα. Έτσι σε στροφιλίκια θα εκμεταλλευτεί όλα του τα χαρακτηριστικά στον μέγιστο βαθμό. Το δε eLSD ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό θα φροντίσει ώστε σε δρόμο με χαμηλό επίπεδο πρόσφυσης να περιορίσει την υποστροφή που προκαλούν οι 280 ίπποι με το τιμόνι υπό γωνία, ενώ όταν εκείνο ισιώνει περνάει αβίαστα όλη τη δύναμη κάτω. ¶λλωστε το Focus ST αυτή τη στιγμή, ανάμεσα στα μοντέλα που υπάρχουν στην ελληνική αγορά κατέχει το ρεκόρ επίδοσης στο elk test με 79 χλμ./ώρα..
Μεσότ: 280 «αδάμαστα» άλογα
Κάτω από το καπό θα συναντήσουμε τον ικανό και ανθεκτικό EcoBoost κινητήρα των 2,3 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 280 ίππους, άμεσα αισθητούς σε κάθε πάτημα του δεξιού πεντάλ χάρη στο antilag του, από χαμηλά μέχρι τον κόφτη. Το «γλυκό» δένει με τον πολύ ευχάριστο και μπάσο ήχο του μοτέρ κα το 6τάχυτο κιβώτιο που είναι ακριβές και έχει κοντές διαδρομές ενώ, μέσα από τα προγράμματα οδήγησης ενσωματώνει και το σύστημα rev-matching. Τώρα, όσον αφορά στο κόστος του, τα 43.554 ευρώ σίγουρα δεν είναι λίγα (υπάρχει και σε αυτόματη από 46.483 ευρώ), ωστόσο μην ξεχνάμε και για ένα ιδιαίτερο μοντέλο.
Το Puma ST όχι μόνο είναι, αλλά δείχνει και γρήγορο. Έχει αυτή τη μικρή δόση αλητείας, χωρίς ωστόσο να γίνεται εκκεντρικό ή εξεζητημένο.
Από τη στιγμή που η πρώτη ύλη υπήρχε και δεν ήταν άλλη από το Fiesta ST, ήταν θέμα χρόνου να δούμε και το Puma, να περνάει από το κατώφλι της Ford Peformance, το οποίο ωστόσο χρειάστηκε αρκετές βελτιώσεις ώστε να μπορέσει να δώσει την ίδια οδηγική αίσθηση, όντας στα 152 χλστ. από το έδαφος και διαχειριζόμενο ένα μεγαλύτερο και βαρύτερο όγκο. Ατόφιος από το Fiesta ST έρχεται ο 1,5 λτ. τούρμπο κινητήρας των 200 ίππων, μόνο που εδώ τα μέγιστα αποθέματα ροπής αγγίζουν τα 320 Nm (από 290) και ο ήχος είναι πιο «λείος» για να ταιριάζει πιο πολύ στα SUV δεδομένα. Μόλις 6,9 δλ. χρειάζεται για το 0-100 χλμ./ώρα, με τις ρεπρίζ να εντυπωσιάζουν ακόμα περισσότερο: 4,5 δλ. για το 60-100 χλμ./ώρα με 4η και 6,3 δλ. το 80-120 χλμ./ώρα με 5η.
Η πρόσφυση έχει τεράστια περιθώρια, ακόμα και με σηκωμένο τροχό θα χαράξεις την πορεία που σχεδίασες, σε σημείο που νομίζεις ότι βρίσκεσαι στο Fiesta ST.
Μεσότ: Εμφάνιση-δήλωση των ικανοτήτων του
Το Puma ST όχι μόνο είναι, αλλά δείχνει και γρήγορο. Έχει αυτή τη μικρή δόση «αλητείας», χωρίς ωστόσο να γίνεται εκκεντρικό ή εξεζητημένο. Οι ήδη υπάρχουσες δυναμικές αναλογίες, τονίστηκαν χάρη στο μπροστινό splitter, στην ανασχεδιασμένη γρίλιας και τη διπλή απόληξη, με την σπορτίφ εικόνα να συμπληρώνουν ιδανικά οι 19άρες ζάντες αλουμίνιου, που προσφέρονται σε δύο σχέδια. Στο εσωτερικό, όπως και στα Fiesta και Focus, τα θερμαινόμενα bucket της Recaro μαρτυρούν τη σπορτίφ του φύση.
Μεσότ: STρίβει και σαν GTi
Τέτοια φύση θα βιώσεις με το Puma ST, όταν βρεθείς σε μια στριφτερή διαδρομή, εκεί όπου ακόμα και με σηκωμένο τροχό, θα διαγράψει την πορεία που είχες σχεδιάσει μέσα στη στροφή, καταφέρνοντας να είναι εξαιρετικά γρήγορο να ταπεινώσει ισχυρότερες κατασκευές. Μεγαλύτερος σύμμαχος σε αυτό, το χειρουργικό τιμόνι, το οποίο ακόμα και αν θελήσεις να διορθώσεις απότομα μέσα στην στροφή, θα ακούσει και θα σου επιστρέψει όση πληροφορία χρειάζεσαι, ενθαρρύνοντας σε να συμμετάσχεις ακόμα πιο ενεργά στην όλη διαδικασία.
Εν κατακλείδι το τελικό αποτέλεσμα δικαιώνει τη Ford Performance. Με το σωστό κόστος μάλιστα, καθώς τα 35.895 ευρώ της βασικής ST είναι καλό για όσα προσφέρει, ενώ φυσικά και σε αυτή την περίπτωση δεν νοείται να μην επιλέξει κανείς το προαιρετικό «Performance Pack» που περιλαμβάνει μηχανικό μπλοκέ διαφορικό της Quaife και Launch Control, με κόστος 1.041 ευρώ.