Ακόμη δεν τα είδαμε και ήδη τα έχουμε αντιπαθήσει. Δε μας αρέσει που δεν ακούγονται, δεν μας αρέσει που κάνουν ώρα να φορτίσουν., δεν μας αρέσει που δεν έχουν ψυχή. Μήπως όμως τα έχουμε παρεξηγήσει;
Το αυτοκίνητο που έκανε την Tesla διάσημη ήταν το Model S. Πούλησε και αγαπήθηκε γιατί η σχεδίασή του δεν έδειχνε «ηλεκτρική» αλλά αντίθετα ήταν μυώδης, αθλητική και έφερνε σε αυτοκίνητο επιδόσεων. Πούλησε επίσης και αγαπήθηκε γιατί ακόμη και στις βασικές εκδόσεις με τους μικρούς κινητήρες και μπαταρίες, είχε επιδόσεις που ήθελες πολυκύλινδρους μεγάλους κυβισμούς για να πετύχεις. Στον δρόμο «πατούσε» σχεδόν τα πάντα.
Αυτό που όμως άφησε το πιο δυνατό σημάδι στο Tesla S ήταν η επιλογή λειτουργίας «ludicrous» με την οποία η επιτάχυνση 0-100 ήταν (όπως λέει και η λέξη) αστεία. Κάτω από 2.5 δευτερόλεπτα. Ένα τετράπορτο οικογενειακών διαστάσεων αυτοκίνητο με 0-100 που δεν πετυχαίνουν ούτε τα πιο ακραία υπεραυτοκίνητα. Κι όμως.
Οι επιδόσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι “εύκολες”. Και ότι και να λέμε τώρα, αναμένεται μεγάλη αναβάθμιση στην ενεργητική ασφάλεια, αλλά και στο fun to drive, στην απόλαυση δηλαδή της οδήγησης. Και οι επιδόσεις είναι μόνο η μία πτυχή.
Γιατί οι πρώτες εντυπώσεις από το νέο Audi E-Tron, το πρώτο αποκλειστικά ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας, φέρνουν και κάτι ακόμη στο φως. Το E-Tron είναι ένα SUV χωρίς διαφορικά αλλά με κίνηση σε όλους τους τροχούς, και φυσικά (όπως είπαμε είναι εύκολο στα ηλεκτρικά) πολύ δύναμη. Το αποτέλεσμα είναι ο οδηγός να έχει απόλυτο έλεγχο της μετάδοσης, εμπρός, πίσω, στους τέσσερις τροχούς, με αποτέλεσμα το E-tron να βγάζει πολλή διασκέδαση στο δρόμο. Ένα κυριλέ SUV που δεν αρκείται στις επιδόσεις, όπως το Tesla Model S, αλλά θέλει και παντιλίκια, υπερστροφή ισχύος, ανάποδα τιμόνια και όλα όσα έχουμε ξεχάσει στα υπάρχοντα μοντέλα.
Βλέπεις τα συμβατικά αυτοκίνητα, λειτουργούν με μηχανικά μέρη, και έτσι η μετάδοση είναι ρυθμισμένη να δουλεύει με έναν τρόπο, συμβιβαστικό, ώστε να καλύπτει κάθε πιθανή ανάγκη. Όταν όμως η μετάδοση είναι ηλεκτρική, τα ποσοστά ροπής εμπρός-πίσω και δεξιά-αριστερά, το αν το αυτοκίνητο λειτουργεί σα να έχει ελεύθερο ή μπλοκέ διαφορικό, αλλάζει με μία ρύθμιση στο ταμπλό. Μπορείς να το έχεις τετρακίνητο και ουδέτερο πάντα τις καθημερινές, ή πισωκίνητο και τον «διάβολο» της πλαγιολίσθισης όποτε σου κάνει κέφι.
Ποιός το περίμενε; Πως αυτά τα «άψυχα» ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ξαφνικά θα ανοίξουν τον δρόμο για να αποκτήσουμε όλοι ένα σπορ και fun to drive αυτοκίνητο για όποτε θέλουμε. Μήπως οι επιδόσεις και η υπόσχεση για απόλαυση στην οδήγηση δείχνουν ότι έχουμε παρεξηγήσει τα ηλεκτρικά; Εσείς τι λέτε; Πιστεύετε πως θα είναι άψυχα και αδιάφορα; Ή μήπως ανοίγεται δρόμος για πολύ χαβαλέ πίσω από το τιμόνι;
Ένα μεγάλο πρόβλημα με τα ηλεκτρικά είναι η μικρή αυτονομία τους και λέω μικρή διότι αν τα οδηγήσεις γρήγορα, με το γκάζι στο πάτωμα, προκειμένου να απολαύσεις όλες τις χάρες τους, η μπαταρία εξαντλείται πολύ πιο γρήγορα, από τη βενζίνη στα βενζινοκίνητα. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι σε όλα τα ηλεκτρικά, η τελική τους ταχύτητα περιορίζεται σημαντικά, σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα ανάλογης ιπποδύναμης. Αν λοιπόν τα ηλεκτρικά και τα αντίστοιχης ισχύος βενζινοκίνητα ήσαν ισοδύναμα, τότε γιατί στα ηλεκτρικά περιορίζουν την τελική ταχύτητα; Π.χ. αν πάρουμε το ηλεκτρικό OPEL CORSA και το αντίστοιχο ηλεκτρικό PEUGEOT 208, έχουν και τα δύο 136 ίππους ισχύ και 0-100 8,1 δευτερόλεπτα, αλλά η τελική τους ταχύτητα περιορίζεται στα 150 χιλ/ώρα. Αν πάρουμε τώρα το ηλεκτρικό VW ID.3 έχει ιπποδύναμη 204 ίππων και τελική ταχύτητα μόνο 160 χιλ/ώρα. Ποιό αντίστοιχο βενζινοκίνητο με 200 ίππους, έχει τελική μόνο 160 χιλ/ώρα; Αυτό το γεγονός δεν είναι ένα μεγάλο μειονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;
...σίγουρα κάθε γενιά ανά 5 χρόνια έχει την δική της τεχνολογία, πολιτισμό, κ.τ.λ. συν όσους παλιότερους, κ.τ.λ. μπορούν να προσαρμοστούν στα "νέα" δεδομένα, κ.τ.λ. δίχως να γκρινιάζουν, κ.τ.λ. Δεν παύει όμως να λειτουργούν η νομοτέλεια, οι νόμοι της φυσικής, κ.τ.λ. πάρα πολύ ωραία, κ.τ.λ. τα ηλεκτρικά ας δεχτούμε ότι είναι πάμφθηνα, ότι φορτίζουν σε π.χ. 2 λεπτά, κ.τ.λ. η ουσία στα προϊόντα τεχνολογίας δεν είναι η πώληση όσο το service, η τιμές των όποιων ανταλλακτικών, η τεχνογνωσία, η εμπειρία, η αξιοπιστία, κ.τ.λ. Π.χ. είναι πιο αξιόπιστο ένα κλασσικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης από ένα ηλεκτρικό=το λέω χοντρικά... το οποίο προσομοιώνει το παλιό κλασσικό/παραδοσικό διαφορικό;
Δεν είναι τυχαίο πως μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που κάποιες από αυτές 'πολλές φορές μετράνε και πάρα πολύ λίγες κόβουνε', μιλάνε, σχεδιάζουν, εξαγοράζουν, κ.τ.λ. υπηρεσίες-εταιρείες, κ.τ.λ. οι οποίες να πωλούν τη χρήση, μετακίνηση, κ.τ.λ. του ανθρώπου και όχι το αν είναι κανείς ιδιοκτήτης οχήματος...
Αν δεν είχαμε συνηθίσει τόσο πολύ στα συμβατικά αυτοκίνητα και κυρίως αν δεν είχαμε μεγαλώσει (οι περισσότεροι) με αυτά, θα συνειδητοποιούσαμε ευκολότερα τους συμβιβασμούς που γίνονται για να λειτουργήσουν οι κινητήρες τους, και πάλι όχι τόσο ομαλά όσο οι σύγχρονοι ηλεκτρικοί. Γιατί θα πρέπει να μας ικανοποιεί ένας κινητήρα που λειτουργεί όταν δεν χρειάζεται (ή έστω αναβοσβήνει, συχνά εκνευριστικά), δεν έχει επίπεδη ροπή και η περιοχή ωφέλιμης λειτουργίας του είναι τόσο περιορισμένη που χρειάζεται τη διαδικασία αλλαγής αρκετών ταχυτήτων (έστω και αυτοματοποιημένη) για να καλύψει ικανοποιητικά τις ανάγκες μιας μετακίνησης; Για να μην αναφερθούμε σε απόδοση μόλις 30%, ρύπανση, πολυπλοκότητα και πλήρη σπατάλη ενέργειας κατά το φρενάρισμα.
Ένα μεγάλο πρόβλημα με τα ηλεκτρικά είναι η μικρή αυτονομία τους και λέω μικρή διότι αν τα οδηγήσεις γρήγορα, με το γκάζι στο πάτωμα, προκειμένου να απολαύσεις όλες τις χάρες τους, η μπαταρία εξαντλείται πολύ πιο γρήγορα, από τη βενζίνη στα βενζινοκίνητα. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι σε όλα τα ηλεκτρικά, η τελική τους ταχύτητα περιορίζεται σημαντικά, σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα ανάλογης ιπποδύναμης. Αν λοιπόν τα ηλεκτρικά και τα αντίστοιχης ισχύος βενζινοκίνητα ήσαν ισοδύναμα, τότε γιατί στα ηλεκτρικά περιορίζουν την τελική ταχύτητα; Π.χ. αν πάρουμε το ηλεκτρικό OPEL CORSA και το αντίστοιχο ηλεκτρικό PEUGEOT 208, έχουν και τα δύο 136 ίππους ισχύ και 0-100 8,1 δευτερόλεπτα, αλλά η τελική τους ταχύτητα περιορίζεται στα 150 χιλ/ώρα. Αν πάρουμε τώρα το ηλεκτρικό VW ID.3 έχει ιπποδύναμη 204 ίππων και τελική ταχύτητα μόνο 160 χιλ/ώρα. Ποιό αντίστοιχο βενζινοκίνητο με 200 ίππους, έχει τελική μόνο 160 χιλ/ώρα; Αυτό το γεγονός δεν είναι ένα μεγάλο μειονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;
...σίγουρα κάθε γενιά ανά 5 χρόνια έχει την δική της τεχνολογία, πολιτισμό, κ.τ.λ. συν όσους παλιότερους, κ.τ.λ. μπορούν να προσαρμοστούν στα "νέα" δεδομένα, κ.τ.λ. δίχως να γκρινιάζουν, κ.τ.λ. Δεν παύει όμως να λειτουργούν η νομοτέλεια, οι νόμοι της φυσικής, κ.τ.λ. πάρα πολύ ωραία, κ.τ.λ. τα ηλεκτρικά ας δεχτούμε ότι είναι πάμφθηνα, ότι φορτίζουν σε π.χ. 2 λεπτά, κ.τ.λ. η ουσία στα προϊόντα τεχνολογίας δεν είναι η πώληση όσο το service, η τιμές των όποιων ανταλλακτικών, η τεχνογνωσία, η εμπειρία, η αξιοπιστία, κ.τ.λ. Π.χ. είναι πιο αξιόπιστο ένα κλασσικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης από ένα ηλεκτρικό=το λέω χοντρικά... το οποίο προσομοιώνει το παλιό κλασσικό/παραδοσικό διαφορικό; Δεν είναι τυχαίο πως μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που κάποιες από αυτές 'πολλές φορές μετράνε και πάρα πολύ λίγες κόβουνε', μιλάνε, σχεδιάζουν, εξαγοράζουν, κ.τ.λ. υπηρεσίες-εταιρείες, κ.τ.λ. οι οποίες να πωλούν τη χρήση, μετακίνηση, κ.τ.λ. του ανθρώπου και όχι το αν είναι κανείς ιδιοκτήτης οχήματος...
Αν δεν είχαμε συνηθίσει τόσο πολύ στα συμβατικά αυτοκίνητα και κυρίως αν δεν είχαμε μεγαλώσει (οι περισσότεροι) με αυτά, θα συνειδητοποιούσαμε ευκολότερα τους συμβιβασμούς που γίνονται για να λειτουργήσουν οι κινητήρες τους, και πάλι όχι τόσο ομαλά όσο οι σύγχρονοι ηλεκτρικοί. Γιατί θα πρέπει να μας ικανοποιεί ένας κινητήρα που λειτουργεί όταν δεν χρειάζεται (ή έστω αναβοσβήνει, συχνά εκνευριστικά), δεν έχει επίπεδη ροπή και η περιοχή ωφέλιμης λειτουργίας του είναι τόσο περιορισμένη που χρειάζεται τη διαδικασία αλλαγής αρκετών ταχυτήτων (έστω και αυτοματοποιημένη) για να καλύψει ικανοποιητικά τις ανάγκες μιας μετακίνησης; Για να μην αναφερθούμε σε απόδοση μόλις 30%, ρύπανση, πολυπλοκότητα και πλήρη σπατάλη ενέργειας κατά το φρενάρισμα.