Ροπή και πετρελαιοκινητήρες

117.391 Επισκέψεις στο άρθρο
Οι πετρελαιοκινητήρες αποδίδουν μεγαλύτερη ροπή από αντίστοιχους βενζινοκινητήρες λόγω των γεωμετρικών τους χαρακτηριστικών και όχι μόνο.
2 Φωτογραφίες »

Οι πετρελαιοκινητήρες αποδίδουν μεγαλύτερη ροπή από αντίστοιχους βενζινοκινητήρες λόγω των γεωμετρικών τους χαρακτηριστικών και όχι μόνο.

Σίγουρα δεν είναι η πρώτη φορά που ακούτε ότι οι πετρελαιοκινητήρες αποδίδουν μεγαλύτερη ροπή από αντίστοιχους βενζινοκινητήρες και ο συγκεκριμένος ισχυρισμός είναι απολύτως σωστός. Για ποιο λόγο, όμως, συμβαίνει κάτι τέτοιο; Η απάντηση κρύβεται στον ορισμό της ροπής στρέψης που ήδη αναλύσαμε. Πώς αυξάνουμε, λοιπόν, τη ροπή; Αφενός αυξάνοντας την απόσταση μεταξύ των κομβίων που εδράζονται οι μπιέλες και τον άξονα του στροφάλου, αφετέρου μεγαλώνοντας τη δύναμη (η καλύτερα την πίεση) που ασκείται στο έμβολο κατά τη φάση της εκτόνωσης. Η απάντηση κρύβεται κυρίως στην αύξηση της απόστασης που αναφέραμε και πιο συγκεκριμένα στην αναλογία διαμέτρου/διαδρομής (bore/stroke ratio). Συγκρίνοντας δύο θαλάμους καύσης ίδιας χωρητικότητας, όπου ο ένας είναι πετρελαίου και ο άλλος βενζίνης, θα παρατηρήσουμε ότι ο πρώτος είναι πολύ πιο μακρόστενος. Δηλαδή η διαδρομή του εμβόλου στους πετρελαιοκινητήρες είναι πολύ μεγαλύτερη, κάτι που είναι εμφανές άλλωστε και από τη σχέση συμπίεσης. Κάτι τέτοιο έχει ως αποτέλεσμα στην αύξηση της απόστασης κομβίων-άξονα στροφάλου και κατ` επέκταση την αύξηση της ροπής.

Οι μπιέλες είναι εξαρτήματα που μεταφέρουν τη δύναμη της εκτόνωσης των καυσαερίων στον στροφαλοφόρο άξονα.
2 Φωτογραφίες »

Οι μπιέλες είναι εξαρτήματα που μεταφέρουν τη δύναμη της εκτόνωσης των καυσαερίων στον στροφαλοφόρο άξονα.


Βέβαια, τα οφέλη για τη ροπή δεν τελειώνουν εδώ όταν μιλάμε για κινητήρες πετρελαίου. Αφού η διαδρομή του πιστονιού είναι μεγαλύτερη, η φάση της εκτόνωσης διαρκεί περισσότερο, αλλά ταυτόχρονα αυξάνεται περισσότερο και η πίεση που ασκείται στο έμβολο μεγαλώνοντας ακόμα περισσότερο τη ροπή. Αυτοί είναι οι κύριοι λόγοι για τους οποίους η ροπή ενός πετρελαιοκινητήρα δεν μπορεί να συγκριθεί με τη ροπή αντίστοιχου κινητήρα βενζίνης.

Σελίδα 1Ροπή: Τα diesel βγάζουν παραπάνω, λόγω διαδρομής πιστονιού & συμπίεσης
Σελίδα 2Ροπή: Αυτός ο «μυστήριος» αριθμός!
Σελίδα 3Ροπή και πετρελαιοκινητήρες
Σελίδα 4Ροπή ή Ισχύς; Τι πρέπει να προσέξουμε;
Mercedes
skoda