Συμβουλές

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  27/1/2004
Ημερομηνία δημοσίευσης: 27/1/2004
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Ο αντικατοπτρισμός της ασφάλειας
Η χρήση του καθρέφτη αποτελεί υπόθεση "παρεξηγημένη" στη χώρα μας αφού αρκετές είναι οι περιπτώσεις των ατυχημάτων που προκλήθηκαν γιατί ο οδηγός δεν πληροφορήθηκε για τα τεκταινόμενα όπισθεν και πλαγίως του οχήματος -σημεία όπου λόγω θέσης δεν έχει ορατότητα- μέσω των καθρεφτών. Δεν είναι σπάνιο φαινόμενο ο απρόσεχτος οδηγός να ισχυρίζεται ότι δεν φέρει ευθύνη για το ατύχημα "διότι είχε ανάψει φλας" χωρίς καν να διανοηθεί ότι απαραίτητη προϋπόθεση για ασφαλείς αλλαγές κατεύθυνσης και πορείας του οχήματος αποτελεί πρώτα η πληροφόρηση μέσω του καθρέφτη και κατόπιν η χρήση του φλας.
Εσωτερικός καθρέφτηςΑποτελεί πολύτιμο "σύμβουλο" του οδηγού στην προσπάθειά του να έχει κάθε στιγμή εικόνα της κατάστασης που επικρατεί στον τομέα πίσω από το αυτοκινητό του, ώστε να προχωρήσει με ασφάλεια στις επόμενες κινήσεις. Έτσι ο καθρέφτης πρέπει να έχει δεχθεί από τον οδηγό τις κατάλληλες ρυθμίσεις -πριν καν ξεκινήσει το όχημα ώστε να μη χρειαστεί να αποσπαστεί η προσοχή του το διάστημα της ρύθμισης- που θα εξασφαλίσουν το μεγαλύτερο δυνατό οπτικό πεδίο, που φυσικά δε θα δείχνει νεκρά σημεία όπως το είδωλο της εταζέρας ή κάποιο άλλο εσωτερικό τμήμα του αυτοκινήτου. Αρκετά αυτοκίνητα διαθέτουν εσωτερικό καθρέπτη με περιοριστή αντανάκλασης. Επειδή μειώνει την φωτεινότητα του ειδώλου καλό είναι να απενεργοποιείται (όταν δεν μας ενοχλεί σημαντικά η δέσμη φωτός των άλλων οχημάτων που ακολουθούν) ώστε να διακρίνουμε καθαρά οχήματα με ελλειπή ή καθόλου φωτισμό. Επίσης είναι βασικό να διατηρούμε καθαρό το πίσω τζάμι (σε όσα αυτοκίνητα δε διαθέτουν καθαριστήρα) ώστε να μην μειώνει την ορατότητα.
Εξωτερικοί καθρέφτεςΟι εξωτερικοί καθρέφτες αποτελούν έναν ακόμη σύμμαχο του οδηγού στη "μάχη" της καλύτερης δυνατής ορατότητας. Βέβαια όπως συμβαίνει και με τον εσωτερικό καθρέφτη το πεδίο που μπορούν να καλύψουν εμφανίζει αρκετά νεκρά σημεία που δυσχεραίνουν τις κινήσεις του οδηγού. Είναι λοιπόν απαραίτητο να ρυθμίζονται σωστά πριν τη μετακίνηση -ιδίως αυτός που βρίσκεται στα δεξιά του οδηγού εάν δεν υπάρχει κεντρικός ηλεκτρικός χειρισμός. Είναι επίσης πολύ σημαντικό για τον οδηγό να γνωρίζει ότι η σύγχρονη τεχνολογία επιτρέπει στους καθρέφτες να διαθέτουν δυνατότητες εμφάνισης του ειδώλου με ευρυγώνιο τρόπο αλλά και των αντικειμένων πιο μακριά από όσο πραγματικά είναι. Καλό είναι να διατηρούμε καθαρά τα πλευρικά τζάμια (οδηγού - συνοδηγού) ώστε να είναι διακριτό το είδωλο στους πλευρικούς καθρέπτες.Τέλος είναι πολύ σημαντικό να αντικαθιστούμε άμεσα τους σπασμένους καθρέπτες γιατί τόσο η δική μας ασφάλεια όσο και των άλλων εξαρτάται άμεσα από αυτούς.

Στα αυτοκίνητα που δε διαθέτουν ηλεκτρικό χειρισμό του δεξιού καθρέφτη τον ρυθμίζουμε πριν τη μετακίνηση ώστε μην αποσπαστεί η προσοχή μας ρυθμίζοντας τον, κατά την κίνηση.

Είναι απαραίτητο να διατηρούμε τους εξωτερικούς καθρέφτες καθαρούς για να φτάνει το είδωλο στα μάτια μας. Είναι τόσο απλή κίνηση.

Φροντίζουμε να κεντράρουμε στον καθρέφτη στο πλαίσιο του πίσω παρμπρίζ και ποτέ δεν τοποθετούμε αντικείμενα που περιορίζουν την ορατότητα πάνω στην εταζέρα.
Οι καθρέφτες νέας τεχνολογίας δείχνουν τα αντικείμενα πιο μακριά από όσο πραγματικά είναι ενώ διαθέτουν και τμήμα με ευρυγώνιο αντικατοπτρισμό. Απαιτούν εξοικείωση.