Πώς λειτουργεί

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  1/6/2004
Ημερομηνία δημοσίευσης: 1/6/2004
ΦΡΕΝΑ-ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
Eμπρόσθια ανάρτηση
Σύστημα ανάρτησης είναι τα εξαρτήματα που παρεμβάλλονται μεταξύ των σταθερών τμημάτων του αυτοκινήτου και των τροχών. Στο παρόν τεύχος θα ασχοληθούμε με τα προβλήματα που εμφανίζονται στην εμπρόσθια ανάρτηση εξαιρώντας τα αμορτισέρ και τα ελατήρια.
Τι μπορεί να προκαλέσει πρόβλημα στην εμπρόσθια ανάρτηση
• Φυσιολογική φθορά στο "μπαλάκι". Το μπαλάκι βρίσκεται στο σημείο όπου ενώνεται το ψαλίδι με το ακροαξόνιο.
• Φυσιολογική φθορά των σινεμπλόκ (π.χ. πολυμερισμός). Πρόκειται για σκληρά λαστιχένια εξαρτήματα που επιτρέπουν την κίνηση χωρίς τριβή στα μέρη της ανάρτησης.
• Στράβωμα των τιραντών των ζανφόρ που μπορεί να προέλθει από χτύπημα στο μέσα μέρος του τροχού (π.χ. κατεβαίνοντας από κάποιο πεζοδρόμιο ή από εκσφενδονισμό κάποια πέτρας).
Συνέπειες και ενδείξεις προβληματικής εμπρόσθιας ανάρτησης
• Όταν έχει φθαρεί το μπαλάκι λόγω της μη καλής συνεργασίας μεταξύ ακροαξόνιου και ψαλιδιού, ο τροχός δεν περιστρέφεται ομοιόμορφα με αποτέλεσμα να παράγει θόρυβο (ξερό όταν π.χ. περνάμε από λακκούβα) ενώ όπως είναι φυσικό χάνονται η σταθερότητα και το σωστό "πάτημα" του αυτοκινήτου.
• Στην περίπτωση που τα σινεμπλόκ έχουν κοπεί η φθαρεί υπερβολικά, γενικώς μειώνεται η σταθερότητα ενώ συγκεκριμένα το φθαρμένο σινεμπλόκ στο σημείο που το ζανφόρ ενώνεται με το πάτημα παράγει και θόρυβο (χτύπημα).
• Όταν έχει χτυπηθεί και στραβώσει η τιράντα του ζανφόρ (η οποία στην ουσία ενώνει το αμορτισέρ με το πάτωμα -μέσω του ζανφόρ- επιτρέποντάς του ορισμένες κινήσεις και παρέχοντάς του σταθερότητα) μειώνεται η σταθερότητα του οχήματος ενώ προκαλεί και θόρυβο (χτύπημα).
Το ζανφόρ συνήθως δεν εμφανίζει πρόβλημα αφού όταν χτυπηθεί το χτύπημα μεταφέρεται στην τιράντα στραβώνοντάς τη ή σπάζοντας τη. Με τη συμβολή της τιράντας ενώνει το πάτωμα του αυτοκινήτου με το αμορτισέρ.
Βλέπουμε το σημείο όπου το ψαλίδι ενώνεται με το ακροαξόνιο (πάνω στο τροχό). Στην ένωση διακρίνεται το σινεμπλόκ. Εντός αυτού βρίσκεται το "μπαλάκι".

Εδώ που δείχνουμε είναι η τιράντα του ζανφόρ που ενώνεται με το αμορτισέρ. Είναι αρκετά εύκολο να στραβώσει σε ένα κατέβασμα από πεζοδρόμιο. Σε αυτή την περίπτωση μειώνεται η σταθερότητα του οχήματος ενώ παράγεται και θόρυβος (χτύπημα).