Συμβουλές

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  1/6/2004
Ημερομηνία δημοσίευσης: 1/6/2004
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΚΑΙ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
Αποζημίωση με καινούργια ανταλλακτικά
Τι γίνεται στην περίπτωση που σε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο τοποθετούνται κατά την επισκευή του καινούργια ανταλλακτικά; Ο οδηγός του θα αποζημιωθεί από την ασφαλιστική εταιρεία του υπαίτιου οδηγού για όλο το κόστος αγοράς και τοποθέτησής τους;

Η αποζημίωση που η ασφαλιστική εταιρεία του υπαίτιου οδηγού καταβάλλει στον οδηγό του ζημιωθέντος αυτοκινήτου έχει σαν σκοπό την επαναφορά του στην αρχική του κατάσταση. Έτσι στην περίπτωση που κατά το ατύχημα το αυτοκίνητο υποστεί υλικές ζημιές, οι οποίες είναι δυνατόν να επισκευαστούν, η αποζημίωση που καταβάλλεται από την ασφαλιστική εταιρεία αποσκοπεί στο να καλύψει τη δαπάνη του ζημιωθέντος οδηγού για την αγορά και τοποθέτηση ανταλλακτικών και την πραγματοποίηση των αναγκαίων εργασιών επισκευής του.Η ασφαλιστική εταιρεία καλύπτει όμως όλο το κόστος αγοράς και τοποθέτησης των ανταλλακτικών αυτών; Εάν τα κατεστραμμένα ανταλλακτικά αντικατασταθούν κατά την επισκευή του αυτοκινήτου με άλλα μεταχειρισμένα ανταλλακτικά, τότε δε γεννάται κανένα πρόβλημα και η ασφαλιστική εταιρεία του υπαίτιου οδηγού αποζημιώνει τον παθόντα για όλο το κόστος αγοράς και τοποθέτησης των αυτών.Πρόβλημα μπορεί να προκύψει στην περίπτωση που ο παθών οδηγός επιλέξει να τοποθετήσει κατά την επισκευή του αυτοκινήτου του καινούργια ανταλλακτικά, γιατί για παράδειγμα δεν μπορούν να βρεθούν αντίστοιχα με τα κατεστραμμένα μεταχειρισμένα ανταλλακτικά ή γιατί η ανεύρεσή τους απαιτεί πολύ χρόνο κ.λ.π.Η επιλογή βέβαια της τοποθέτησης καινούργιων ή μεταχειρισμένων ανταλλακτικών ανήκει στο ζημιωθέντα οδηγό, στον οποίο δεν μπορεί να επιβληθεί η αγορά και τοποθέτηση μεταχειρισμένων ανταλλακτικών. Από την πλευρά όμως των ασφαλιστικών εταιρειών μπορεί να δημιουργηθεί πρόβλημα ως προς το ύψος της αποζημίωσης που θα καταβάλουν στο ζημιωθέντα οδηγό, αφού η τοποθέτηση ενός καινούργιου ανταλλακτικού στη θέση ενός παλιού και μεταχειρισμένου θεωρείται συνήθως ότι αυξάνει την αξία που το ζημιωθέν αυτοκίνητο είχε πριν από το ατύχημα. Έτσι, μέχρι πρότινος είχε επικρατήσει η ασφαλιστική εταιρεία να μη δέχεται να καταβάλλει στο ζημιωθέντα οδηγό το συνολικό ποσό για την αντικατάσταση π.χ. του κατεστραμμένου ελαστικού με ένα ελαστικό καινούργιο, αλλά να μειώνει το ποσό αυτό κατά ένα ποσοστό που ήταν συνήθως ανάλογο με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, με την αιτιολογία ότι από την αντικατάσταση αυτή ο ζημιωθείς ήταν κερδισμένος, αφού το καινούργιο ελαστικό θα είχε εκ των πραγμάτων μεγαλύτερη διάρκεια ζωής απ' ό,τι θα είχε το παλαιό και πλέον κατεστραμμένο.Αυτό όμως που σήμερα πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί είναι ότι από τη νομολογία έχει πλέον δημιουργηθεί η τάση σύμφωνα με την οποία η ασφαλιστική εταιρεία έχει την υποχρέωση να αποζημιώσει το ζημιωθέντα οδηγό για το συνολικό κόστος αγοράς και τοποθέτησης ανταλλακτικών ακόμη και αν ο ζημιωθείς οδηγός επέλεξε να τοποθετήσει καινούργια ανταλλακτικά σε παλαιό αυτοκίνητο. Ο ζημιωθείς οδηγός θα πρέπει, προκειμένου να αποζημιωθεί πλήρως, να προσκομίσει στην ασφαλιστική εταιρεία τιμολόγια των ανταλλακτικών που αγοράστηκαν και των εργασιών που έγιναν, στα οποία να περιγράφεται αναλυτικά το είδος και το ποσό κάθε ανταλλακτικού και κάθε πραγματοποιηθείσας εργασίας και να γνωρίζει ότι δικαιούται να απαιτήσει από την ασφαλιστική εταιρεία όλο το ποσό που προκύπτει από τα τιμολόγια αυτά.

Αναστασία Χριστοφοράτου, Δικηγόρος