Συμβουλές

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  3/5/2005
Ημερομηνία δημοσίευσης: 3/5/2005
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Ρόλος συνοδηγού
Σίγουρα ο επιβάτης στο δεξί κάθισμα της πρώτης σειράς δεν έχει τις αρμοδιότητες του οδηγού αλλά από τον τρόπο που βιώνει τη μετακίνηση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η ασφάλεια κίνησης. Συνήθως ένα άτομο που οδηγεί μπορεί να κατανοήσει καλύτερα τις ανάγκες του οδηγού αλλά ακόμα και όταν ο συνοδηγός δεν γνωρίζει την τέχνη της οδήγησης μπορεί να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό είτε πρόκειται για ταξίδι, είτε για καθημερινές ενδοαστικές μετακινήσεις.
Ο καλός συνοδηγός
• Πρέπει να βρίσκεται σε διαρκή εγρήγορση (είτε πρόκειται για μικρές ενδοαστικές μετακινήσεις είτε για ταξίδια). Η διαρκής ενημέρωση για τα τεκταινόμενα στο δρόμο είναι σημαντική και σίγουρα ωφελεί τον οδηγό.
• Ένας νευρικός συνοδηγός που ανησυχεί με το παραμικρό απρόσμενο συμβάν δημιουργεί πλήθος προβλημάτων σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής. Τον συνοδηγό είναι καλό να τον χαρακτηρίζει ηρεμία.
• Ο ρόλος του συνοδηγού έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία όταν ο οδηγός του δεν είναι έμπειρος. Μπορεί με τον τρόπο του να του μεταδώσει ηρεμία και να του εμπνέει ασφάλεια.
• Αναλαμβάνοντας τη «χάραξη» της διαδρομής ο συνοδηγός βοηθάει τον οδηγό να διατηρεί την προσήλωσή του στο δρόμο και να ανησυχεί λιγότερο για να βρίσκεται στη σωστή πορεία ή για να ελέγχει τις πινακίδες.
• Κυρίως όταν κινούμαστε σε άγνωστες διαδρομές (π.χ. σε ξένη χώρα) ένας συνοδηγός που μπορεί να διαβάζει το χάρτη με ακρίβεια και ταχύτητα αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα.
• Ο συνοδηγός πρέπει να κρατάει το χάρτη με τέτοιο τρόπο ώστε μην περιορίζει την ορατότητα του συνοδηγού προς τον δεξιό καθρέφτη αλλά και την πρόσβαση στα χειριστήρια της κεντρικής κονσόλας και του λεβιέ των ταχυτήτων.
• Αν ο οδηγός δεν μπορεί να αντισταθεί στον εθισμό της νικοτίνης, ο συνοδηγός θα τον διευκολύνει σημαντικά, ανάβοντας το τσιγάρο ο ίδιος και όχι προσφέροντάς του μόνο τη φωτιά.
• Στην περίπτωση που ο οδηγός δεν καπνίζει και τον ενοχλεί ο καπνός ο συνοδηγός δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να καπνίζει καθώς αν ατμόσφαιρα δεν είναι αυτή που επιθυμεί ο οδηγός, επηρεάζεται η προσήλωσή του.
• Στη νυχτερινή οδήγηση ο συνοδηγός πρέπει να καλύπτει όσο είναι δυνατόν τη φλόγα του αναπτήρα καθώς η απότομη αύξηση φωτός προκαλεί στιγμιαία τύφλωση στον οδηγό.
• Ο συνοδηγός πρέπει να αναλαμβάνει το χειρισμό του ηχοσυστήματος. Η αναζήτηση σταθμού ή CD αποσπά την προσοχή του οδηγού από το δρόμο. Καλό είναι να μην μεταβάλλει απότομα τον ένταση του ήχου καθώς μπορεί να αποσπάσει την προσοχή του οδηγού.
• Σε απόσπαση της προσοχής του οδηγού θα οδηγήσει και ένα απότομο άνοιγμα του παραθύρου, ιδίως με υψηλές ταχύτητες.
• Ο χειρισμός του κλιματισμού είναι μια ακόμη ενέργεια που πρέπει να αναλαμβάνει ο συνοδηγός, που καλείται ρυθμίσει τη θερμοκρασία του εσωτερικού ώστε να δημιουργήσει όσο το δυνατόν πιο ευχάριστη ατμόσφαιρα.
• Καλό είναι να μην τρώμε όταν οδηγούμε. Ωστόσο αν το κάλεσμα του στομαχιού του οδηγού είναι ισχυρό, ο συνοδηγός μπορεί -π.χ. να καθαρίσει ένα φρούτο- να προσφέρει στον οδηγό τροφή εύπεπτη σε μικρά κομμάτια.
• Σε περίπτωση που ο οδηγός είναι κουρασμένος αλλά η διαδρομή πρέπει να συνεχιστεί ο συνοδηγός καλείται να «πολεμήσει» την πιθανή υπνηλία του οδηγού κάνοντας μαζί μια «ελαφριά» συζήτηση χωρίς φωνές και διαξιφισμούς.