Συμβουλές

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  6/12/2005
Ημερομηνία δημοσίευσης: 6/12/2005
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Υπερστροφή - Υποστροφή
Ψυχραιμία και εξοικείωση… απαιτείται όταν εμφανιστούν τα φαινόμενα της υπερστροφής ή της υποστροφής, για τα οποία σας μιλάμε σε κάθε δοκιμή νέου μοντέλου. Τι σημαίνουν όμως αυτοί οι όροι, πότε παρουσιάζονται και πώς αντιμετωπίζονται; Θα αποφύγουμε τεχνικούς ορισμούς χάριν απλούστευσης…
Υπερστροφή…
… είναι η τάση του οχήματος να διώχνει το πίσω μέρος του στο εσωτερικό της στροφής. Στα πισωκίνητα (που είναι και πιο έντονη) προκαλείται από το απότομο πάτημα του γκαζιού, όταν οι τροχοί είναι στριμμένοι (υπερστροφή ισχύος). Στα προσθιοκίνητα εμφανίζεται, όταν ο οδηγός επιβραδύνει απότομα, καθώς και, αν κόψει έντονα το τιμόνι στο εσωτερικό της στροφής. Η "ουρά" του αυτοκινήτου "μαζεύεται" με το λεγόμενο "ανάποδο τιμόνι", αλλά και με την προοδευτική μείωση της πίεσης του πεντάλ του γκαζιού.
Υποστροφή…
… είναι η απώλεια πρόσφυσης των μπροστινών τροχών σε μια στροφή λόγω της μεγάλης ταχύτητας, που "αναγκάζει" το όχημα να βγει από την πορεία του (και από το δρόμο) με το μπροστινό μέρος. Εμφανίζεται κυρίως στα προσθιοκίνητα οχήματα (ορισμένες φορές και στα πισωκίνητα, καθώς υποστρέφουν λόγω της περιορισμένης ισχύος του κινητήρα ή της γεωμετρίας της ανάρτησης) και αντιμετωπίζεται με …ψυχραιμία και προοδευτικό σήκωμα του ποδιού από το πεντάλ του γκαζιού. Ο κανόνας που ισχύει και στις δύο περιπτώσεις είναι: Ποτέ φρένο μέσα στη στροφή.
Η τεχνική του "ανάποδου τιμονιού", δηλαδή το στρίψιμο των τροχών αντίθετα με τη φορά της στροφής, ώσπου να (ξανά)ευθυγραμμιστούν το μπροστά και πίσω μέρος του αυτοκινήτου, απαιτεί εξοικείωση και ψυχραιμία.

Όταν η κίνηση μεταδίδεται (μόνιμα, αυτόματα ή κατ' επιλογή) και στους 4 τροχούς, τα πιο πάνω φαινόμενα είναι περιορισμένα και προϋποθέτουν δυσχερέστερες συνθήκες πρόσφυσης και εντονότερο οδηγικό λάθος.