ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  14/11/2006
Φρενάρισμα πανικού
Φρενάροντας με ασφάλεια
Διαβάστηκε από 1848 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:14/11/2006
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξελίσσουν συνεχώς τα συστήματα πέδησης των αυτοκινήτων, χωρίς αυτό, όμως, να σημαίνει, πως η συμμετοχή του οδηγού στη διαδικασία φρεναρίσματος μειώνεται.
Για να μην έχετε άλλα
Πώς διαμορφώνεται η απόσταση ακινητοποίησης του αυτοκινήτου;
Οι παράγοντες που εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία είναι πολλοί:
• Πρωταρχικό ρόλο παίζει ο εξοπλισμός του αυτοκινήτου. Tα οχήματα με 4 δισκόφρενα, για παράδειγμα, έχουν καλύτερες ικανότητες στο φρενάρισμα.
• Το ABS είναι υποχρεωτικό εδώ και αρκετό καιρό σε όλα τα αυτοκίνητα. Είναι σημαντικό να συνεργάζεται σωστά με άλλα ηλεκτρονικά συστήματα, όπως το EBD (σύστημα ηλεκτρονικής κατανομής πέδησης).
• Το βάρος του αυτοκινήτου. Όσο βαρύτερο είναι, τόσο μεγαλύτερες δυνάμεις ασκούνται στα φρένα.
• Η κατάσταση των ελαστικών. Τα ελαστικά σηκώνουν το βάρος του αυτοκινήτου και πρακτικά απορροφούν τις δυνάμεις που ασκούνται κατά το φρενάρισμα. Αν δεν είναι σε καλή κατάσταση, επηρεάζουν αρνητικά τη διαδικασία.
• Η κατάσταση του οδοστρώματος. Όπως προείπαμε, άσφαλτος με μειωμένη πρόσφυση μπορεί να δημιουργήσει αρκετά προβλήματα.
Δε φοβάμαι το ABS
Το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών (ABS) δε σώζει πάντα την κατάσταση. Αν δεν έχει ABS το αυτοκίνητό σας και οι τροχοί μας μπλοκάρουν, τότε η απαιτούμενη απόσταση για το φρενάρισμα θα αυξηθεί, ενώ είναι πολύ πιθανό να χάσουμε και εντελώς τον έλεγχο του οχήματος. Ακόμη και αν προς στιγμή, η αίσθηση που λαμβάνουμε από το ABS είναι ότι δεν επιβραδύνει το αυτοκίνητο, δεν πρέπει να μας πιάνει πανικός.
Τι θα κάνω αν…
1. Φρενάρω και κάτω έχει πάγο;
Σε αυτή την περίπτωση, απλά δεν πρέπει να φρενάρετε απότομα. Η άμεση απώλεια πρόσφυσης που θα δημιουργηθεί, θα προκαλέσει το μπλοκάρισμα των τροχών, με συνέπειες μάλλον άσχημες. Ένα καλός τρόπος είναι, ν' αφήσετε το γκάζι και να επιβραδύνετε κατεβάζοντας ταχύτητα.
2. Αν φρενάρω και κάτω έχει "γλίτσα";
Αν φρενάρετε σε βρεγμένο οδόστρωμα, είναι πολύ πιθανό να παρουσιαστεί απώλεια πρόσφυσης. Όταν διαπιστώσετε κάτι τέτοιο, η πρώτη κίνηση είναι να αφήσετε για λίγο τα φρένα, ώστε ν' ανακτήσετε τον έλεγχο του οχήματος. Αν έχετε απόσταση, μπορείτε να επανέλθετε στα φρένα.
3. Αν χρειαστεί να φρενάρω πάνω σε στροφή;
Το φρενάρισμα στη στροφή προκαλεί μετατόπιση του φορτίου, με κίνδυνο να χάσετε τον έλεγχο. Αν η λειτουργία του ABS δε βοηθάει την κατάσταση, μία καλή λύση είναι, ν' αφήνετε και να πατάτε το φρένο επαναλαμβανόμενα.
Το ABS μας βγάζει από πολλές περιπέτειες, ειδικά αν μπορούμε να αποφύγουμε το εμπόδιο χρησιμοποιώντας και το τιμόνι.

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στις στροφές, όπου αν φρενάρετε, δημιουργείται μετατόπιση του φορτίου.

Αν αντιληφθείτε ότι οδηγείτε σε πάγο, πρέπει να έχετε υπ' όψιν σας, ότι ο τροχοί μπλοκάρουν αμέσως, με συνέπεια να χάσετε τον έλεγχο. Γι αυτό, ένα καλός τρόπος πέδησης είναι να κατεβάζετε ταχύτητα.