Πώς λειτουργεί

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  28/8/2007
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τι κάνει το intercooler;
Διαβάστηκε από 17080 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:28/8/2007
Για σωστή υπερσυμπίεση
To intercooler είναι ουσιαστικά ένα σύστημα ψύξης των καυσαερίων, που παρεμβάλλεται μεταξύ του υπερτροφοδότη και της εισαγωγής του κινητήρα, ενισχύοντας την ποιότητα του αέρα που λαμβάνει μέρος στην καύση. Ας δούμε πώς δουλεύει.
Όπως και το κεντρικό ψυγείο
Η λειτουργία του intercooler είναι ουσιαστικά πανομοιότυπη με αυτή του κεντρικού ψυγείου του κινητήρα. Σκοπός του είναι να παίρνει το ζεστό αέρα που προέρχεται από τον υπερτροφοδότη και να μειώνει τη θερμοκρασία του πριν φτάσει στην εισαγωγή του κινητήρα. Η μετατροπή αυτή πραγματοποιείται μέσω ειδικών κυψελών, σχεδόν ίδιων με αυτές του ψυγείου.
Καλύτερη καύση - Αύξηση της δύναμης
Η καλύτερη ποιότητα του μείγματος συμβάλλει, όπως είναι λογικό, στην αύξηση της ιπποδύναμης και στην καλύτερη λειτουργία του κινητήρα. Ας δούμε ένα παράδειγμα. Σε μία μέρα με μέση θερμοκρασία αέρα 25 βαθμών Κελσίου, ο αέρας που προέρχεται από τον υπερτροφοδότη (είτε μηχανικό κομπρέσορα είτε συμπιεστή καυσαερίων) βρίσκεται σε θερμοκρασίες που κυμαίνονται, κατά μέσο όρο, από 100 ως και 160 βαθμούς. Με το intercooler, η διαφορά αυτή της θερμοκρασίας θα μειωθεί ακόμα και κατά 80% και διαμορφώνεται πριν φτάσει στην πεταλούδα σε ελάχιστα μεγαλύτερα επίπεδα σε σχέση με τη θερμοκρασία του ατμοσφαιρικού αέρα. Με τον τρόπο αυτό η πυκνότητα του αέρα που αναμειγνύεται με το καύσιμο είναι ακόμα και κατά 30% μεγαλύτερη, αναβαθμίζοντας έτσι την ποιότητα της καύσης.
Πώς ξεχωρίζουν γενικά τα intercooler;
A.
Tα top mounted. Είναι τοποθετημένα στο πάνω μέρος του κινητήρα και πλεονεκτούν στο γεγονός ότι βρίσκονται πιο κοντά στην εισαγωγή, άρα έχουν και καλύτερο αποτέλεσμα.
B. Τα front mounted. Bρίσκονται στο μπροστινό μέρος του κινητήρα Το μέρος στο οποίο είναι τοποθετημένο το intercooler φυσικά και έχει σημασία. Ωστόσο, σημαντική διαφορά υπάρχει και ανάμεσα σε αυτά που ψύχουν τον αέρα χρησιμοποιώντας νερό (νερού-αέρος) και σε αυτά που χρησιμοποιούν μόνο αέρα (αέρος-αέρος). Η πρώτη περίπτωση είναι πιο αποτελεσματική, όμως κοστίζει πολύ περισσότερο και γι' αυτό θα τη συναντήσουμε σε αυτοκίνητα παραγωγής πολύ υψηλών επιδόσεων και σε αγωνιστικά.
Τα intercooler που είναι τοποθετημένα στο μπροστινό άκρο του αυτοκινήτου είναι πιο συνηθισμένα.

Aντίθετα, στη σειρά ΜPS της Mazda για παράδειγμα, το intercooler είναι στο πάνω μέρος του κινητήρα, κοντά στο turbo και στην πεταλούδα. Έτσι επιτυγχάνει καλύτερα αποτελέσματα στη διαμόρφωση της θερμοκρασίας του αέρα.