Πώς λειτουργεί

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  25/9/2007
ΔΙΑΦΟΡΑ
FAST TΡITH : Πως διαμορφώνεται η οδική συμπεριφορά με τις γωνίες κάμπερ και κάστερ
Διαβάστηκε από 4537 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:25/9/2007
Η γεωμετρία στην αυτοκίνηση…
Η γεωμετρία του αυτοκινήτου έχει άμεση σχέση με τη θέση των τροχών στο δρόμο και ορίζεται από τις γωνίες που σχηματίζουν εκείνοι κατά τον εγκάρσιο και το διαμήκη άξονα.
Τι είναι η γωνία κάμπερ;
Η γωνία κάμπερ είναι η γωνία που σχηματίζεται ανάμεσα στο επίπεδο που ορίζει η θέση του τροχού σε συνάρτηση με τον κατακόρυφο άξονα. Η γωνία κάμπερ μπορεί να είναι θετική, όταν το πάνω μέρος του ελαστικού βρίσκεται πιο μέσα από το κάτω, ή αρνητική, όταν συμβαίνει το αντίθετο. Με την αλλαγή της γωνίας αυτής μεταβάλλονται οι δυνάμεις που ασκούνται στο πέλμα του ελαστικού και κατ' επέκταση η πρόσφυση.
Σύγκλιση και απόκλιση τροχών
Άλλο ένα στοιχείο της γεωμετρίας του αυτοκινήτου μας είναι το ποσοστό σύγκλισης (όταν οι τροχοί κοιτούν νοητά ο ένας τον άλλο) ή απόκλισης των τροχών (όταν οι τροχοί κοιτούν προς αντίθετες πλευρές) και αυτό επειδή οι τροχοί αντιδρούν διαφορετικά στις στροφές από ό,τι στην ευθεία, στην επιβράδυνση και στην επιτάχυνση. Έτσι, η γωνία που σχηματίζουν οι τροχοί ως προς τον εγκάρσιο άξονα μπορεί να είναι θετική ή αρνητική. Σύγκλιση μπορεί να έχουμε και στους τροχούς των δύο αξόνων, ωστόσο απόκλιση στον πίσω άξονα δεν υπάρχει, αφού αυτός ο άξονας δε δέχεται τις ίδιες πιέσεις. H γωνία σύγκλισης είναι θετική, όταν οι τροχοί συγκλίνουν προς τον εγκάρσιο άξονα και αρνητική, στην αντίθετη περίπτωση.

ΤIPS
• Όσο μεγαλύτερη σύγκλιση έχουμε στους πίσω τροχούς, τόσο πιο σταθερό θα είναι το αυτοκίνητο στην πίεση του γκαζιού.
• Όσο μεγαλύτερη σύγκλιση έχουμε στους εμπρός τροχούς, τόσο μεγαλύτερη καμπύλη θα διαγράφουν, με αποτέλεσμα το πιο ομαλό πέρασμα.
• Όσο μεγαλύτερη απόκλιση έχουμε (μόνο εμπρός), τόσο πιο καλή αίσθηση στο σύστημα διεύθυνσης -και ειδικά κατά τη διάρκεια στροφών. Ωστόσο, σε ευθεία και αυξημένες ταχύτητες το αυτοκίνητο θα παρουσιάζει αστάθεια.
• Οι γωνίες κάμπερ και κάστερ στα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν μπορούν να μεταβληθούν, παρά μόνο στα αγωνιστικά.
φωτό 1
φωτό 2. Με τη βοήθεια αυτοκινήτου υπό κλίμακα βλέπουμε πότε το κάμπερ είναι θετικό (φωτό 1) και πότε αρνητικό (φωτό 2)

Αλλάζοντας τις γωνίες κάμπερ/κάστερ και σύγκλισης/απόκλισης, όπου αυτό είναι δυνατό (σε αγωνιστικά αυτοκίνητα), οι μηχανικοί μπορούν να διαμορφώσουν την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου από υποστροφική σε υπερστροφική, ανάλογα με τις ανάγκες του αγώνα και τη διαδρομή.