Συμβουλές

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  8/1/2008
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Φρενάροντας αποτελεσματικά
Θέλεις φρένα για... γρήγορα περάσματα
Διαβάστηκε από 2913 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:8/1/2008
Για να κινηθείς γρήγορα χρειάζεσαι ένα καλό σύστημα πέδησης. Οξύμωρο; Όχι, αφού από το φρενάρισμα και την ικανότητα του αυτοκινήτου να κόψει την ταχύτητά του ή να ακινητοποιηθεί, εξαρτάται άμεσα το πόσο ο οδηγός θα εκμεταλλευτεί την απόδοση του κινητήρα του.
Ετοιμοπόλεμα φρένα
Σε συνθήκες πίστας, εκεί όπου τα φρένα πρέπει να αποδίδουν τα μέγιστα, η σκληρή χρήση τους τα ταλαιπωρεί αρκετά. Αν μετά από μερικούς γύρους διαπιστώσετε ότι δεν αποδίδουν σωστά, σταματήστε και μη "δέσετε" χειρόφρενο, απλά αφήστε τα να κρυώσουν. Κατά τους γύρους σας και επειδή από στροφή σε στροφή οι δαγκάνες παρουσιάζουν κάποιες μικρές στρεβλώσεις, με αποτέλεσμα να μην κάθονται τέλεια στους δίσκους, στο επόμενο πάτημα χρησιμοποιήστε το αριστερό σας πόδι, όταν το αυτοκίνητο είναι στην ευθεία για να τις επαναφέρει στη θέση τους (Pad Knockback). Δε χρειάζεται να φρενάρετε, απλά πιέστε ελαφρώς μια-δυο φορές το πεντάλ του φρένου. Στο επόμενο πάτημα, για να κόψετε, θα διαπιστώσετε ότι τα φρένα ανταποκρίνονται πιο άμεσα στο πάτημα του πεντάλ. Η ισχυρή και συχνή πίεση του πεντάλ των φρένων κατά τη διάρκεια γύρου πίστας ταλαιπωρεί όλο το σύστημα, με αποτέλεσμα τη σταδιακή εξασθένηση της απόδοσής τους. Αν παρατηρηθεί κάτι τέτοιο, μην επιμείνετε, απλά σταματήστε και αφήστε τα να "κρυώσουν".
Ένα λάθος που το κάνουν όλοι
Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών (ABS) επενεργεί για να μας επιτρέπει να χειριστούμε ασφαλέστερα το αυτοκίνητο ακόμη και στο φρενάρισμα. Αντίθετα με το παρελθόν λοιπόν, που ένα βίαιο φρενάρισμα σήμαινε άμεσα το μπλοκάρισμα των τροχών και ως φυσικό επακόλουθο την απώλεια ελέγχου του αυτοκινήτου, πλέον ο οδηγός πρέπει να διατηρήσει την ψυχραιμία του και να προσπαθήσει να αλλάξει την πορεία του αυτοκινήτου -αν χρειαστεί.
Πόσο φρένο;
Στη γρήγορη οδήγηση, ο οδηγός πρέπει να έχει ανά πάσα ώρα και στιγμή στη διάθεσή του ένα ικανό σύστημα φρένων. Αν το αυτοκίνητό μας δε μας εμπνέει την ασφάλεια στο φρενάρισμα, δε θα μπορέσουμε να κινηθούμε γρήγορα και να εκμεταλλευτούμε τις βελτιώσεις που ενδεχομένως έχουμε κάνει. Έτσι, επειδή συχνά παραμελούμε το σύστημα πέδησης, είναι πολύ σημαντικό μια βελτίωση της απόδοσης του κινητήρα να ακολουθείται από βελτίωση και του συστήματος πέδησης.
Πώς καταλαβαίνω ότι τα φρένα μου δεν επαρκούν;
Αν διαπιστώσετε ότι η διαδρομή στο πεντάλ του φρένου είναι μεγαλύτερη από το συνηθισμένο στα διαδοχικά φρεναρίσματα, είναι σίγουρο ότι τα υλικά τριβής έχουν ζεσταθεί πολύ και έτσι χάνουν την απόδοσή τους. Κινηθείτε άμεσα σε νορμάλ ρυθμούς ώστε να κρυώσουν τα φρένα, τα οποία ωστόσο θα χρειαστεί μεγάλο διάστημα για να ξαναέρθουν στη θερμοκρασία λειτουργίας τους. Ελέγξτε προληπτικά το δοχείο με τα υγρά των φρένων και αν είναι χαμηλότερο από το ενδεδειγμένο, συμπληρώστε σε ένα βενζινάδικο.
Φρενάρισμα σε "στροφιλίκι"
Ο οδηγός πρέπει να μειώνει την ταχύτητα του αυτοκινήτου του πριν τη στροφή, με άφημα του πεντάλ του γκαζιού. Αντίθετα με την οδήγηση σε πίστα, εδώ δεν μπορούμε να έχουμε το λεγόμενο "On-off φρένο" (άφημα γκαζιού, πίεση φρένου, πίεση γκαζιού), αφού πρέπει να υπάρχει χρόνος να ενεργήσουμε αν κάτι δεν πάει καλά. Ειδικά σε κατηφορικά κομμάτια, όπου τα φρένα παρουσιάζουν εύκολα σημάδια κόπωσης, είναι πολύ σημαντικό να λαμβάνουμε πληροφορίες από το σύστημα πέδησης σε κάθε πίεση του πεντάλ.
Φρενάρισμα πανικού
Αν βρεθείτε στη δυσάρεστη θέση να χρειαστεί να ακινητοποιήσετε το αυτοκίνητό σας άμεσα, πιέστε με όλη σας τη δύναμη το μεσαίο πεντάλ και κατεβάστε όσες ταχύτητες χρειάζεται, για να βοηθήσετε την πέδηση και μέσω του κινητήρα. Το χειρόφρενο μπορεί να σας σώσει από μια τέτοια κακιά στιγμή, εφ' όσον όμως το αυτοκίνητο έχει ανακόψει τη μεγάλη του ταχύτητα και ποτέ δεν επιλέγεται πρώτο.
Top Tips για το φρενάρισμα
• Μη λυπάστε τους δίσκους και τα τακάκια. Πιέστε δυνατά το πεντάλ, όταν χρειάζεται.
• Αν ενεργοποιηθεί το ABS κατά το βίαιο φρενάρισμα, επιμείνετε στο πεντάλ και διαγράψτε τη στροφή, ή αποφύγετε το εμπόδιο -όπως θα κάνατε κανονικά.
• Αν "μείνετε" από φρένα, αφήστε και ξανά πιέστε πιο δυνατά το πεντάλ. Η υπερθέρμανση οφείλεται στη σκληρή χρήση.
• Ελέγχετε τακτικά τα υγρά φρένων σας.
• Προσαρμόστε την ταχύτητά σας. ώστε να σας "παίρνει" να φρενάρετε έντονα αν χρειαστεί.
• Μην "τσαρουχώνετε" το φρένο όταν στρίβετε.